• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ta droga mogłaby odciążyć ważną arterię

Patryk Szczerba
19 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (160)

Orientacyjny przebieg Nowej Łużyckiej, która pozwoliłaby odciążyć al. Zwycięstwa i Drogą Gdyńską.

Nowa Łużycka - pod taką nazwą kryje się planowana droga między rondem BrzeskiegoMapka i ul. WrocławskąMapka w Orłowie. Siedem lat temu uchwalono plan miejscowy pozwalający na budowę tej trasy. Mogłaby odciążyć okolice i połączyć dwie dzielnice, tyle, że od tego czasu niewiele w kwestii inwestycji się wydarzyło. Wiele natomiast wskazuje, że inwestycja, która mogłaby rozładować korki, zostanie jeszcze długo w sferze planów.




Czy od nowych władz Gdyni oczekujesz nowych pomysłów rozwiązań drogowych?


  1. Projekt planu miejscowego porządkujący sytuację na granicy Orłowa i Małego Kacka w okolicach rzeki Kaczej po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 2016 roku.
  2. Do jego uchwalenie doszło osiem lat temu.
  3. Nie obyło się bez uwag mieszkańców.


Proponowany przebieg Nowej Łużyckiej. Droga jest w planach i nie wiadomo, kiedy powstanie. Proponowany przebieg Nowej Łużyckiej. Droga jest w planach i nie wiadomo, kiedy powstanie.

Kontrowersje wokół planowanej drogi



  • Od początku największe kontrowersje wzbudziło połączenie ronda Brzeskiego z ul. Wrocławską. Planowana droga, nazywana roboczo Nową Łużycką, miałaby rozładować coraz większy ruch w okolicy i pozwolić na szybszy przejazd pomiędzy dzielnicami.
  • W praktyce umożliwiłaby wyjazd na ul. Wielkopolską z pominięciem al. Zwycięstwa lub Drogi Gdyńskiej.




Kością niezgody był fakt, że planowana droga miałaby przebiegać przez teren Rodzinnych Ogródków Działkowych "Kaszubskie". To rozsierdziło działkowców, którzy jako pierwsi próbowali wpływać na władze miasta i podległych im planistów, by przelotówkę zaplanować w inny sposób albo w ogóle z niej zrezygnować.



Po kilku miesiącach dołączyli do nich mieszkańcy Orłowa i Małego Kacka, obawiający się zwiększenia ruchu na ul. Wrocławskiej, do której miałaby wpiąć się planowana "Nowa Łużycka".

Mieszkańcy nie chcą połączenia drogowego Orłowa z Małym Kackiem Mieszkańcy nie chcą połączenia drogowego Orłowa z Małym Kackiem

Plan uchwalony, rezerwa drogi jest



Plan został jednak uchwalony. Planiści przekonali wówczas radnych, że realizacja inwestycji jest konieczna.

- Wraz z realizacją ul. Nowej Łużyckiej zakłada się przebudowę skrzyżowania ul. Wrocławskiej z Wielkopolską z dodatkowymi pasami skrętów oraz korektą zagospodarowania pasa drogowego ul. Wrocławskiej z wyznaczeniem miejsc bezpiecznego parkowania - odpowiadali na uwagi mieszkańców.

Po siedmiu latach pytania o Nową Łużycką



Od tej potu minęło siedem lat. Przez ten czas w tej części Gdyni wiele się zmieniło. Wprowadzono płatne parkowanie, powstał przystanek PKM Stadion, zmodernizowano węzeł Karwiny.

Wzrosła liczba samochodów, a drogi są coraz bardziej zakorkowane.



Czy to wszystko w połączeniu ze zwiększającą się liczbą mieszkańców w okolicy powinno skłonić władze Gdyni do realizacji inwestycji? Pozwoliłaby ona odciążyć al. Zwycięstwa na wysokości ul. Wielkopolskiej, gdzie jest budowany biurowiec oraz przy Stryjskiej, gdzie w planach jest budowa biurowca.

Zdaniem części mieszkańców - tak. O sprawie przypomniał władzom miasta radny Ireneusz Trojanowicz w interpelacji skierowanej do Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni, pytając przed wyborami m.in. o liczbę złożonych uwag do planu, ale też o postępy w realizacji inwestycji, zapowiadanej przed siedmiu laty.

Nowa Łużycka: terminów brak, inwestycji w programie nie ma



- Obecnie nie planuje się przeprowadzenia kolejnych konsultacji w sprawie budowy przedmiotowej drogi. Nie przewiduje się również zmian wyżej wymienionych planów zagospodarowania przestrzennego - odpowiada Marek Łucyk, dodając, że w temacie drogi złożono ponad 100 uwag.
Nic o terminach realizacji ani planach związanych z budową drogi w odpowiedzi nie ma. Realizacji nie ma także w programie Samorządności ogłoszonym podczas konwencji, gdzie przedstawiono 100 pomysłów na najbliższe lata. Wygląda na to, że pomysł pozostanie w planach jeszcze przez wiele lat.

Przypomnijmy, że podobna sytuacja miała miejsce w przypadku ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego, która ma połączyć Dąbrowę z Chwarznem i przebiegać przez teren ogródków działkowych na Wiczlinie.

W 2013 roku ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego według władz nie była potrzebna



W 2013 r. okazało się, że na budowę drogi trzeba będzie poczekać i to wiele lat, mimo że już wtedy wielu, bijąc na alarm, przekonywało, że liczba mieszkańców osiedlających się na Chwarznie i Wiczlinie zacznie zwiększać się w kolejnych latach w błyskawicznym tempie.

Władze miasta jednak wtedy zagrożenia nie widziały.

- Droga powstanie, ale wtedy, gdy będzie konieczna. Na razie nie jest niezbędna, ruch samochodowy nie rośnie tak dynamicznie, więc możemy spokojnie poczekać - uspokajał 11 lat temu Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni.

Po protestach działkowców zapał do realizacji Jana Nowaka Jeziorańskiego osłabł



Teraz, mimo zwiększania się liczby samochodów, inwestycja nadal pozostaje w planach, a po protestach działkowców zapał do jej realizacji w mieście osłabł. Nie ma jej też w programie wyborczym Samorządności na najbliższą kadencję.

Więcej o budowie Jana Nowaka Jeziorańskiego Więcej o budowie Jana Nowaka Jeziorańskiego

Miejsca

Opinie (160) 5 zablokowanych

  • Samorządność w pigułce:

    Dwupasmówka od Sosnowej do Obwodnicy wybudowana za grube miliony, a obecnie remontowany fragment ma "uspokajać ruch za pomocą sygnalizacji świetlnej".

    O tym że pas ruch przesunięto ludziom pod okna nie wspominjąc.

    • 3 1

  • (3)

    Działki poza miasto !!!

    • 1 5

    • Te działki... (2)

      Były poza miastem tylko bezmyślne budownictwo deweloperskie zbliżyło je do miasta

      • 1 1

      • (1)

        No tak, bo budowa deweloperska w mieście jest niepotrzebna... Tak Gdynia to miasto, więc działki gdzie ma być droga od 20 lat to powinna być droga a nie uprawa.
        Napewno największe miasta konkurują o ogródki działkowe.

        • 0 0

        • A po co ta droga głuptasku przecież ona tylko przesuwa korek w inne miejsce przy okazji zatruwając spokój mieszkańcom okolicznych ulic

          • 1 0

  • deweloper rządzi

    Projekt tej drogi jest stworzony na potrzeby dewelopera aby przypadkiem budując coś na terenach po piekarni Bochen nie musiał za dużo wydawać z własnej kieszeni. Miasto zbuduje za niego a urzędnicy dostaną kilka mieszkań.

    • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    Drogi może i by coś dały,ale jesli odkorkowana by była wielkopolska (6)

    Ludzie to nic nie da bez usunięcia wąskiego gardła na dole wielkopolskiej. Tam na dzień dobry trzeba wydłużyć lotników i połączyć że zwycięstwa w okolicy klifu. Przy okazji odkorkuje się główny wjazd do Gdyni. Drugim problemem jest tunel pod skm. Tam brakuje 2 pasów,a zmuszanie trajtkow do jazdy środkowym dodatkowo dorzuca korka. W tymmieście każdy remoncie zaczyna się od du... strony. Zamiast na dzień dobry pozbyć się wąskich gardeł. Patrzcie brak wiaduktu na Dąbka. Tam było już kilka przebudów,a korki giganty są nadal,bo nie zrobiono nic z wiaduktem,a plany jakie są też nic nie dadzą. Ale jakby nie było korków,to kto z hukiem by otwierał nową drogę do nikąd,kto by pokazał że buduje? A ty stój w korkach i ciesz się z nowego 'skrótu' do kolejnego korka....

    • 38 6

    • Ludzie, to nic nie da. Kierowczyki stali w korkach, i stoją i będą stali bo jest ich za dużo. (2)

      Trzeba postawić szlabany na wjazdach do centrum i od razu będzie lżej.

      • 5 6

      • (1)

        Służby takie jak pogotowie ,Straż, kurierów ,czy wszelkie inne dostawy włącznie ze spożywczymi też byś zablokował ?

        • 2 3

        • nie

          przeginanie sensownych postulatów nie jest rozwiązaniem. W wielu miastach stosuje się tzw. opłaty kongestyjne: opłaty za sam wjazd samochodem w określone rejony miasta. Oczywiście użytkownicy samochodów tzw. służb miejskich i ratunkowych są zwolnione od tych opłat, "szlabany" dla wnoszących opłaty mają jedynie charakter wirtualny, ale system jest wystarczająco szczelny i wspierany przez mieszkańców, którzy widzą sens w ograniczaniu skali korzystania z samochodów w dobrze zarządzanych miastach.

          • 2 1

    • przecież można się przebić przez Kack do Łużyckiej (1)

      Można albo przez Łowicką, albo Wrocławską dojechać do Halickiej, nie wiem co miałaby zmienić droga bezpośrednio z Wrocławskiej. Nie da się z Wrocławskiej zrobić autostrady. Wielkopolska jest problemem i nie ma specjalnie sposobu na ten moment, żeby ją rozładować - za dużo się pobudowało w rejonie Kacka i Karwin i wyżej. Obwodnica Witomina by pomogła z całą pewnością, bo już teraz poza szczytem do Orłowa szybciej z obwodnicy można dojechać przez Witomino a nie Karwiny. Wydaję mi się, że jest potencjał do poszerzenia tej arterii o dodatkowy pas w każdą stronę, albo chociaż jeden, który by zmieniał kierunek w zależności od pory dnia - tak jak na Chwarzniejskiej.

      • 2 1

      • Albo ciągły buspas do Chwarzna/Wiczlina żeby suburbia nie musiały rozjeżdżać miasta i generować korków dojeżdząjąc do pracy?
        Pokaż mi przykład miasta, w ktorym dobudowywanie kolejnych pasów rozwiązało problem korków.

        • 1 0

    • Dokładnie na Dąbka MUSI być drugi wiadukt.

      • 3 1

  • jestem za

    można robić !

    • 0 0

  • Działkowcy - kolejna grupa NIMBów (1)

    Wypad za rogatki miasta - tam możecie sobie uprawiać cebulę czy co chcecie, a miastu pozwólcie się rozwijać.

    • 4 3

    • Wracaj napodlasie do Andrzejka i Gienka

      • 0 2

  • Działkowcy zapominają, że tylko dzierżawią teren od Miasta?

    • 3 1

  • estakada nad Kaczą

    ...przez Kack do Karwin.
    Ale na słowo "estakada" w gdyńskim urzędzie miejskim jest uczulenie...
    Gdynia jest bankrutem i nie rokuje na wzrost dochodów, wiec nie ma na koszty utrzymania.
    Tak się kończy "inwestowanie" w koszty.

    • 2 0

  • W Trójmieście wszystko jest na opak!

    • 0 0

  • Proponuję

    Aby szczur z poplecznikami jeszcze bardziej pozwężali drogi i dołożyli ściółki pedalarskie a będzie wtedy doskonale.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane