• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tablice nie działają, bo ZTM spiera się z wykonawcą o pieniądze

Marzena Klimowicz-Sikorska
4 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tablice Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP) na gdańskich przystankach nie działają już od blisko tygodnia. Tablice Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP) na gdańskich przystankach nie działają już od blisko tygodnia.

Od 30 września tablice SIP, wyświetlające informacje o czasie odjazdów tramwajów i autobusów, są wyłączone. To nie wina usterki, lecz... niezapłaconych faktur dla operatora GSM. Gdański ZTM obwinia wykonawcę systemu, ten wini urzędników. Tracą pasażerowie.



Czy przeszkadza ci to, że tablice SIP nie działają?

Od pięciu dni z tablic Systemu Informacji Pasażerskiej niczego nie odczytamy. Poza tablicami na pętli na Chełmie, gdzie działa odrębny system, wszystkie ekrany, które miały ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji miejskiej, są wyłączone.

ZTM winę za taki stan obarcza firmę Emtal, która montowała urządzenia.

- Wyłącznym powodem braku informacji na wyświetlaczach SIP jest bezprawne pozbawienie przez wykonawcę systemu łączności serwera z tablicami i pojazdami - tłumaczy Alina Żarnoch-Garnik, rzecznik ZTM w Gdańsku.- Wykonawca jest zobowiązany do zapewnienia tej łączności. Niezależnie od tego ZTM podjął już próbę przywrócenie prawidłowej pracy systemu.

Sprawa jednak jest bardziej skomplikowana. Dyrektor firmy Emtal twierdzi, że to nie jego firma, lecz operator GSM wyłączył tablice. Wszystko przez rachunki, z którymi ma zalegać ZTM.

- Bezpośrednią przyczyną wyłączenia tablic SIP są zaległości w płatnościach przez ZTM. W umowie jest zapis o tym, że wykonawca systemu pokrywa koszty transmisji danych do 5 GB na miesiąc, co kosztuje ok. 3 tys. zł. Tymczasem transmisja wyniosła ok. 30 GB, a koszty jej obsługi ok. 20 tys. zł. ZTM odmówił płatności za nadprogramową transmisję danych, nasza firma również nie była w stanie zapłacić za nią. W efekcie operator GSM wyłączył usługę - tłumaczy Waldemar Rokicki, prezes zarządu firmy Emtal. - Żeby transmisja wróciła, ZTM musi uregulować rachunek, tymczasem unika jakichkolwiek rozmów z nami.

Dlaczego doszło do zwiększenia transferu? Emtal podejrzewa, że jest to związane z dodatkowymi testami prowadzonymi na tablicach. ZTM o testach nic nie wie. O wyjaśnienia zwrócił się do... Emtala, ale jego prezes przekonuje, że o niczym takim nie wie.

Na sporze tracą tyko pasażerowie. Jednak jak zapowiada ZTM rozkłady jazdy mają pojawić się na tablicach w drugiej połowie tego tygodnia, natomiast informacje o rzeczywistych czasach odjazdów powinny pojawić się na tablicach do końca października.

Miejsca

Opinie (238) 8 zablokowanych

  • Co mi po tych Sipach, skoro i tak nie ma ich na przystankach z których korzystam

    Tego, że na Morenie nie ma ani jednego, to zrozumiem - 20tysięczne osiedle nie jest na tyle ważne, ale że żaden nie stoi na Wałach Piastowskich, to się zwyczajnie dziwię.

    • 1 1

  • (1)

    tablice przy pętli we wrzeszczu jak dla mnie były przydatne, zwłaszcza po południu, gdy autobusy kursują ze zmniejszoną częstotliwością
    zawsze mogłem z buta przejść na przystanek 127
    już im nawet wybaczyłem, że kontrast jest dupny, na upartego szło z nich coś tam odczytać, przy pochmurnym niebie, to się nawet upierać nie było trzeba
    teraz nawet to mi zabrali
    może niech się za to tepsa weźmie, u nich dodatkowy 1 GB był o wiele tańszy:-) chyba dwa złote:-)

    • 3 2

    • I ta „tepsa chyba dwa złote za 1GB” to się telepatycznie połączy z wszystkimi tramwajami i autobusami ;)

      • 0 0

  • zapłacą pasażerowie wyższymi cenami biletów

    tej władzy dziekujemy

    • 3 0

  • (1)

    100 pociągów tramwajowych, 200 autobusów, z przystanków tylko cześć: powiedzmy 100. To razem 400 odbiorników/nadajników więc wychodzi 7,5zł miesięcznie od sztuki ze śladowym limitem transferu (ale tu mało danych przepływa). Cena wcale nie jest zawyżona, tu jest ok.

    Wkurzające jest to, że tam gdzie w sprawie jest jakiś urząd mamy często taką sytuację: nie ma winnych, każdy zrobił co do niego należał, tylko robota spier******.

    • 2 0

    • Wychodzi 75PLN od sztuki i to już jest tragedia.

      • 0 1

  • dobrze jest marzyc

    a ja bym wolała automaty z biletami na przystankach
    i tańsze bilety

    • 1 0

  • A z tablicami było tak... (1)

    .. ktoś wpadł na pomysł, świetny pomysł, rozpisano przetarg, najtańsza firma wygrała. Ta najtańsza firma zatrudniła najtańszych ludzi do wykonania systemu, najtańsi ludzie coś zrobili, i przestali być tani, więc zastąpiono ich następnymi tanimi programistami, i tak dalej i tak to się kręci. Oczywiście to co napisałem to moja wyobraźnia, ale ciekawy jestem jak dalece się mylę...

    • 5 0

    • niewiele

      • 2 0

  • dobrze że tramwaje działaja... jeszcze!

    • 2 0

  • Prywatne przedsięwzięcie: klient ma być zadowolony, potem dochodzenie kto za kogo musiał pracować i jak zmienić procedury.
    Urzędasy: każdy ma dupę krytą? to dobrze. a jak przy okazji system działa to fajnie, jak nie to mnie to nie obchodzi bo przecież dupa kryta.

    • 0 0

  • Śmiech na sali

    Wg mnie 30GB to jakiś śmiech na sali. Moja analiza problemu:
    30GB=1GB danych dziennie.
    1GB=Film 2h w dobrej rozdzielczości
    Może te tablice po prostu odtwarzają dane jako film prosto z serwera? :D
    Żałosne. Zwykły studentas by to milion razy lepiej zrobił. A obywatele zapłacą. Bo to że urząd mówi, że zapłaci to przecież nie z własnej kieszeni, tylko z kieszeni podatnika. Wystarczy jeden projekt dla tumanów z urzędu miejskiego i człowiek ustawiony na kilka lat.

    • 1 1

  • Pytanie powinno brzmieć (1)

    Dlaczego ZTM podpisał taką kretyńską umowę? Skoro Emtal jest operatorem odpowiedzialnym za system, odpowiada również za ilość przesyłanych danych, zatem to on powinien uregulować rachunek. Jeżeli umowa skonstruowana jest inaczej, oznacza to, że ze strony ZTMu podpisywał ją jakiś wtórny analfabeta, który powinien ponieść odpowiedzialność za taki brak kompetencji.

    • 2 2

    • Czytałeś tą umowę czy tylko ci się wydaje?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane