• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • Odbudujmy stare wały miejskie w tym miejscu!

    funkcja miasto (od)twórcza :)

    • 7 1

  • Bezmyślny pismak (1)

    Ku..A znów ten naćpany pismak się produkuje w****..Ąc normalnych ludzi. Jeśli do niego jego przełożonych nie dotarło to co ludzie myślą o nim po ostatnich artykułach to szkoda odwiedzać ten portal i należy wycofac wszystkie płatne reklamy , sami znikną z rynku

    • 26 1

    • tylko po co go obrażać? Też mi się nie podobają jego artykuły, uważam, że Trójmiasto.pl bez pana Naskręta byłoby ciekawsze. Z drugiej strony, takie kontrowersyjne artykuły generują ruch, wpisy na forach, itd...

      • 0 1

  • To rozwiązanie jest niedorzeczne! (2)

    1. Połączenie dwóch stron miasta przeciętych podwalem można przeprowadzić na dwa sposoby nie naruszając a poprawiając przepustowość:
    a) prowadząc dwupasmowe ulice wraz z torami w tunelu, z góry natomiast tworząc albo zabudowę albo miejski park, którego w tym rejonie brakuje.
    b) tworząc estakadę na całej długości podwala, ale taką pod którą można swobodnie przejść i zorganizować np targ

    Obydwa rozwiązania funkcjonują np. w Paryżu - kolej RER i metro jeździ estakadami pod którymi znajdują się np. targowiska. Pod Paryżem autostrady natomiast są poprowadzone tunelem zabudowanym nad którym zorganizowane są parki, boiska, pola golfowe itp.. (Rueil Malmaison). Swoją drogą można przyjrzeć się też jakie estakady są budowane np. w Singapurze gdzie węzeł Unii Europejskiej zostałby pewnie rozwiązany jako wielopoziomowa, bezkolizyjna estakada..

    Samo zwężenie ulicy i zasypanie przejść podziemnych jest cofnięciem Gdańska do XIX wieku.. już w tej chwili jesteśmy jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Europie a chcecie pogorszyć sytuację...

    Projektanci z Biura Rozwoju Gdańska nie mogą aspirować w tej kwestii do bycia autorytetem - zaprojektowane przez nich NOWE skrzyżowanie Havla/Łostowickiej/Armii Krajowej pokazuje ich kompetencję - ulokowanie przystanku autobusowego na środku skrzyżowania, jeden pas skrętny w prawo w kierunku Gdańska, za krótki pas skrętny w prawo w kierunku obwodnicy wywołuje codzienny ARMEGEDON na tym skrzyżowaniu.

    I słowem końca - ani obwodnica południowa ani nowa wałowa nie ograniczy ruchu z Jasienia, Chełmu, Ujeściska które generuje największy ruch na tym skrzyżowaniu zwężenie dodatkowo ograniczy płynność odcinka armii krajowej od 3 maja do węzła unii europejskiej i zwiększy korki.. Komunikacja publiczna? też nie jest w stanie obsłużyć obecnego ruchu (radzę przyjrzeć się jak wygodnie podróżuje się tramwajami w godzinach szczytu) więc nie ma w co się przesiadać.

    • 28 2

    • chyba dawno nie jeździłeś tramwajem

      łatwiej dokupić tabor niż poszerzyć drogę

      • 1 1

    • bardzo dobre podejście na szybko do tematu

      Po podpięciu innych przykładów i obszerniejszym podjęciu analizy nie lekceważyłbym tu przytoczonych wniosków. Nawet gdy projektodawcy liczą na zmniejszenie ruchu drogowego z rożnych powodów. Człowiek w mieście jest nadrzędnym celem projektodawców, a pojazdy mają służyć temu człowiekowi, a nie dominować nad nim. Charakter Gdańska zmienił się pod naciskiem "trzymających władzę". Z silnego ośrodka przemysłowego stał się rachitycznym gospodarczo sługą mas ludzkich przepływających ulicami w poszukiwaniu rozrywki i ładnych widoków. Polowania na przechodniów wędrujących jezdniami na pewno nie ułatwią zdobywania kasy dla urzędników miejskich. Wprawdzie horrory filmowe ciągle mają powodzenie, ale co innego film a co innego życie (nawet pijaczka czy leśnego dziadka).

      • 0 0

  • Gdzieś trzeba zrobić w centrum magazyn (1)

    tunel się do tego idealnie nadaje, pieszy może przecież przejść po pasach, nie musi korzystać z tunelu, który jest bezpieczny i chroni przed deszczem, śniegiem.

    • 8 1

    • Czy to znowu jakiś mocno zakamuflowany sarkazm?

      Jaki magazyn? Chyba na zwłoki w razie epidemii ;-/

      • 0 0

  • Kto mieszka na Dolnym Mieście ? (1)

    Jeśli dobrze pamiętam, to na La Stadii mieszkanie /jedno z wielu zresztą/ ma Budyń. Kto wie, czy nasz transportowy prorok nie popracował wystarczająco długo na etacie w redakcji, żeby dostać kredyt na mieszkanko w tamtych okolicach....a tak sobie spekuluję...

    • 8 1

    • SPISEK! rzymajcie mnie, to nie do wytrzymania!

      • 0 0

  • a tak btw

    Ale Naskręt to miał pecha zbierając materiały do tego artykułu. Starał się chłopak i gdzie nie poszedł, wszyscy mniej lub bardziej za tym pomysłem optowali. Otworzyły mi się oczy....tak to był trotyl!

    • 6 1

  • pan dyrektor powiedział...

    ,, Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy,,. jeśli teraz to skrzyżowanie tamuje ruch kołowy (w godzinach szczytu trzeba mieć godzinkę na przejazd), to co będzie po tej ,,modernizacji,,?!!!

    • 4 1

  • ...

    Człowiek o twarzy dziecka po raz kolejny bawił się klawiaturą!!

    Wynik bezmyślnego stukania paluszkiem mamy powyżej- za to oczywiście nagroda od komendanta; swoją drogą to się człowiek w ostatnim czasie nawręcza..

    Na promocji w Tesco był chyba zestaw małego alchemika-urbanisty, a Panu Maciusiowi tak bardzo spodobało się kolorowe pudełeczko, że do dziś snuje wizje, co przesunąć małą kopareczką, a co zasypać tycią/tyciusieńką wywroteczką, do tego dwie słitaśne fotki porównawcze, komparatystyka wyższa, i ten o to pięny redakcyjny Eintopf budzi się do życia..

    Klient!

    • 17 1

  • są cztery skręty

    lewoskręt.prawoskręt.joint i Naskręt

    • 23 1

  • Bardzo dobry pomysł

    Bardzo mi się podoba ten pomysł, często przejeżdżam w okolicach tej estakady i widzę syf jaki tworzy się wokół niej. Usuńmy jeszcze wszystkie pseudo reklamy, stwórzmy miejsca parkingowe i będzie fajnie

    • 5 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane