• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • a może tak bez pajacowania

    i powiedzieć, że chodzi o zwężenie Podwala Przedmiejskiego i wybudowanie biurowców w centrum?

    • 10 1

  • Panie redaktorze natręt...

    żeby robić takie rzeczy jak w Bostonie, to :
    po pierwsze primo, trzeba mieć w ch.. kasy, której nie ma po wyrzuceniu w błoto w PGE Arene, Taetr Koszmarowski, ECS i muzeum II Wojny Światowej.
    Po drugie primo, trzeba mieć inżynierów ruchu drogowego, a nie jakieś popierdółki od Havla, bo taki tunel nie może się korkować, bo się ludzie w nim potrują tlenkiem węgla, w razie wypadku utrudniona jest ucieczka przed np. ogniem.
    Po trzecie primo, to podrzucanie takich pomysłów naszym włodarzom, przyniesie więcej szkody niż pożytku, a to z prostej przyczyny - oni nie mają wyobraźni, że wyrywkowe rozwiązania z całościowej pana wizji nie mają kompletnie żadnego sensu.

    • 11 2

  • MAMY SOBOTĘ

    więc się bawcie/odpoczywajcie
    a w poniedziałek krzyczcie
    ale jak jesteście naiwni na media to wam współczuj!!!
    to nie pis że rydzyk krzyczy to nie PO że obiecuje to nasz skręt co w weekend się nudzi!!!

    Maciuś daj tego typu artykuł we wtorek a nie ludzi wkurzasz myśl a nie o d.. marynie myślisz !!!!

    tak myśląc bym się nie zdziwił jak by jakiś agresor cie widząc w weekend dał by ci w pysk za to co piszesz, psując ludziom niekiedy nadpobudliwym weekend.

    • 4 1

  • A ekonomia? (2)

    Wydano duże pieniądze na budowę estakady więc nie widzę sensu wydawania kolejnych pieniędzy na jej rozbiórkę - nauczcie się budować raz a dobrze. A jak brzydka to można zasłonić - jak w Olsztynie, gdzie w samym centrum był z jednej strony szpetny mur aresztu a z drugiej pamiętający apogeum gomułczanych reperkusji "dukat" - mur otynkowano, pomalowano na biało i powieszono na nim reklamy a elewację "dukatu" zasłonięto jedną dużą reklamą piwa marki "specjal" - dopóki niedawno całkiem jej nie wyremontowano.

    Dlatego dopóki się nie rozpadnie proponuję zasłonić reklamą (jeszcze zarobimy na tym) a pieniądze wydać na coś pilniejszego - dziś o mało na Morenie i Jasiowej D nie urwałem koła więc może dziury połatamy? Są ważniejsze problemy niż estetyka.

    • 4 3

    • Przecież Gdańsk nie chciał estakady, Warszawa ją chciała! (1)

      Dlatego wszystkie domy w tym mieście są takie szare. Bo osoby jak ty uważają że trzeba je raz wybudować i będą stały na wieki. Mam nadzieję że masz własny dom. Idąc tym tropem twój dom za parę lat nic nie będzie wart, jak nie będziesz w niego regularnie inwestował.

      Przeczytałeś artykuł? Estakad powstała za komuny i jest 35 lat stara. Jeżeli po 40 latach nie zrobisz gruntownej renowacji a nie takiego zamalowywania dziur w tynku, to ona zostanie zamknięta. Wtedy będziesz miał estakadę z która będzie prószyła się na samochody i pieszych.

      • 0 3

      • Jednemu szarość a drugiemu radość

        Dlatego proponuję zaczekać aż zacznie się sypać i wtedy ją rozwalać - most w Olsztynie zaczęto remontować dopiero, kiedy został zamknięty bo powodował zagrożenie.
        "twój dom za parę lat nic nie będzie wart, jak nie będziesz w niego regularnie inwestował" - dlatego bardzo dużo ładnych domów się buduje na przedmieściach a i te bliżej centrum odnawia kto może. Nie mówię żeby nie inwestować, tylko żeby robić to z głową - na brzydotę można przymknąć oko jeśli jest to uzasadnione, zwłaszcza że tutaj duże pieniądze podatników wchodzą w grę.

        • 1 1

  • (1)

    Właśnie, dlaczego znów nikt nie myśli o tym, aby priorytetem było rozładowanie korków, pełna przepustowość. Ktoś wpada na "super pomysł", aby robić przejścia ze światłami na powierzchni. Albo faktycznie ruch samochodów sprowadzić pod ziemię, co uważam przy tamtych warunkach za nierealne, albo niech piesi swobodnie i bezpiecznie chodzą sobie w tunelach. Niech liczą siły na zamiary niektórzy projektanci, PL to nie USA!

    • 6 1

    • To zroby 6 pasów w jednym kierunku!

      Jak to nie USA? Przecież też w Polsce myśli dużo ludzi, że jak dobudujemy jeszcze jeden pas, to będzie mniej korków. Nie jechałeś jeszcze autostradą która zwęża się z 3 pasów na 2. Tam często nie ma wypadków a są korki. Dlaczego? Bo ludzie zwalniają. Gdyby w ogóle nie było 3 pasu to w tym miejscu nie byłoby korka. W USA myśleli że jak zrobią 4 i 5 i 6 pas w jednym kierunku, to ludzie będą stali w korach. Korki jak był tak są bez zmian. Jedyne co pomoże to elastyczne czasy pracy, żeby ludzie o różnych porach dojeżdżali do i wracali z pracy.

      • 1 1

  • "W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej . Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników."

    Czy na prawdę nie ma o czym pisać i trzeba robić szum?
    Kontrowersje, chwytliwe tematy, granie na emocjach...
    trojmiasto.pl zrobi wszystko,aby wzbudzić zainteresowanie?
    Przecie nie macie tak słabego zespołu,aby sięgać po sposoby a'la "Fakt" czy "Gazeta".

    • 7 1

  • Zgubiłem się! Gdzie jest plan wszystkich przedsięwzięć miasta Gdańsk do 2020?

    Zmniejszmy ilość pasów na 2 i zróbmy aleję z tej ulicy. A tramwaje niech jeżdżą na zewnątrz a nie pośrodku. Tam gdzie dzisiaj są szyny powinny być drzewa. Szkoda że dyskusja prowadzona jest bez planów. Niech ktoś przedstawi plan placu UE i węzła Groddecka. Co z planem przedłużenia ul 3 maja w kierunku ul. Toruńskiej? Reakcje są zrozumiałe, bo ludzie nie mają w głowie wszystkich planów. Dlaczego nie ma tutaj podstrony Gdańsk 2020 z zbiorem wszystkich planów?

    • 1 4

  • wizja

    Szukam jakiegoś sensu w artykule i znajduję:
    - wygodne dojście do hotelu Qubus
    - wzrost cen nieruchomości zajmowanych na Dolnym Mieście.
    Czego mi brakuję ? Wizji co ma być na Głównym i Dolnym Mieście ?
    Aktualnie "Starówka " to nie jest żadne CENTRUM tylko jakiś skansen dla turystów. Naprawdę nie wiem po co tam chodzić ? Knajpy które wolą dać prowizję pilotowi wycieczki niż smacznie gotować, poślednie kino, wymierający handel. Centrum przesunęło się gdzieś pomiędzy Błędnikiem a Oliwą tam są uczelnie, knajpy dla ludzi sklepy.
    Brakuje mi też WIZJI jak ma się odbywać ruch samochodowy w obrębie Gdańska i proszę nie sprowadzajcie samochodów do dojazdu do pracy> Wielu ludzi pracuje w samochodzie a bez samochodów miasto też nie może żyć ( np. śmieci). Na razie widzę że ktoś nie ma nieruchomości we Wrzeszczu tam mają być estakady ,podziemne przejścia czekam aż zaczną tam budować lokale socjalne , a na podwalu zrobimy promenadę i na Ołowiankę będziemy jechać Obwodnicą Południową ( aby się nie odezwał zwolennik spacerów i rowerów np. po to aby zawieźć piwo do baru)

    • 9 1

  • Podnieść ceny paliw do 25zł litr, wówczas można burzyć i zwężać drogi (1)

    Na początek proponuję ustanowić 25 zł za litr paliwa, co odkorkuje miasto, później kłopoty z punktualnością komunikacji miejskiej znikną, następnie rzeczywiście można myśleć o zwężaniu dróg, bo nie będzie nimi miał kto jeździć i zamiast nich budować ścieżki rowerowe i buspasy.
    Przy obecnych korkach myślenie o zwężaniu dróg i wydawanie na to pieniędzy publicznych to raczej co najmniej chybiony pomysł.

    • 3 4

    • No to będziemy jedynym afrykańskim państwem w Europie.

      Bieda aż piszczy jest w tych krajach afrykańskich, gdzie transport jest kosztowny.

      Myślisz, że towary w sklepach i hurtowniach i surowce w fabrykach pojawiają się astralnie? Kraj z dobrobytem, to kraj, w którym transport wszystkich i wszystkiego jest szybki, tani i bezproblemowy. Nie ma gospodarki bez transportu.

      Ja i reszta większości odmawiam ascezy. Masz obowiązek to szanować, albo iść do pudła wraz z innymi socjopatami.

      • 3 1

  • ja tam mieszkam i nie wierzę w te bajki- od kiedy obiecywali objazd..........może będzie w tym 10leciu...a to co na zdjęciach może w najbliższym 50leciu

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane