• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • w Centrum miast drogi powinny należć głównie do mieszkańców -przejezdni nie powinni przez miasto wybierać drogi by niepotrzebnie nie korkować nam dojazdów na codzień...a na tej trasie -która ma być modernizowana -wiecznie są korki bo z trasy "starej warszawskiej" pchają się przez miasto...
    więc jak zdąrza z modernzacją autostrad i obwodnic -wówczasz ta modernizacja Podwala będzie dobra...

    • 2 4

  • Kasa

    Znowu chodzi tylko o kasę, a kasa to my (a nie o dobre funkcjonowanie miasta). My i tak swoje przeforsujemy.

    • 8 0

  • brama zachodnia to paskudztwo

    Budynek brama zachodnia przypomina pałac sowietów w kaliningradzie

    • 5 1

  • Dawno temu już tak było, tam na foto, po prawej , była wąska na pół metra i długa na 12 wysepka tramwajowa...

    A dzisiaj są wejścia z tunelu.

    Lobby developerskie i budowlane naszym kosztem chce zarobić trochę grosza.

    Pewnie to przeforsują bo Adamowicz bardzo ich kocha...

    Podobnie jak cukierników, spóbuj ty dostać zezwolenie na postawienie budy z pączkami na ruchliwej ulicy...

    PO wskie standardy nie są jednakowe dla każdego, są oni , koledzy onych i masy do drenażu.

    • 7 1

  • Są proste i tanie rozwiązanie ale nikt na tym nie zarobi . DUŻO.

    Np. należy wybudować zatoki autobusowe , gdzie tylko można, najlepszym przykładem jest tutaj ul. Sobieskiego , co ciekawe , w takich sprawach ekolodzy milczą... Wystarczy zatoczka by rozładować permamentne korki co znacznie ograniczy emisję spalin a ekolodzy milczą... w wielu innych, podobnych sprawach również ekolodzy milczą... Nie ma tam interesu ?

    • 7 1

  • Podstawowe pytanie . Kto ma w tym interes? (1)

    Zdemontować wszystkie estakady zburzyć mosty, co 20 m postawić światła i gwardię budynia czyt. służba miejska a dla budynia i jego przybocznych wytyczyć podziemne przejścia! Ot i demokracja
    Ktoś robi interes, pięć razy planowane, trzy razy projektowane, pobudowane i remontowane za mieszkanców pieniądze i zmarnotrawione jak w wielu przypadkach "UNIJNE"

    • 8 3

    • Jak to kto?
      Ci,co mają mieszkania na Lastadii i otrzymają promocję na kolejne budujące się dalej mieszkanka.
      A kto ma mieszkania na Lastadii?
      Np. pan prezydent.

      • 4 1

  • A kto ma interes w "bramie zachodniej" ?????????????? (1)

    • 2 3

    • znowu spisek, ja nie wytrzymuje!!!

      • 0 0

  • W Polsce

    panuje straszna bieda. Dlatego ludzie kupili sobie dużo samochodów i nimi codziennie jeżdżą. Dlatego trzeba to ukrócić i wyburzyć estakady i inne usprawnienia ruchu samochodowego. Niech ludzie chodzą do pracy na pieszo- to dobre dla zdrowia więc będą zdrowsi i będą dłużej żyć. Deweloperzy wybudują w centrum drapacze chmur, a dziura przed NOTem i Wyspa Spichrzów nadal będzie straszyć turystów "naturalnością". Jasne , bedzie pięknie...

    • 8 2

  • Kto to rządzi? Nakręt, Budyń czy budyniowe towarzystwo . A może choć raz wziąć pod uwagę opinię Polaków i Gdanszczan. Nie wstyd Wam ,że narzucając swoje chore ,drogie wizje nie bierzecie pod uwagę opini mieszkanców którzy są jakby nie było waszymi pracodawcami!

    • 4 0

  • Idźmy dalej! Rozbierzmy estakadę nad Grunwaldzką koło

    Galerii Bałtyckiej! (tak, tą nową) Prawda jest taka, że dla mieszkańców Trójmiasta i turystów, starówka na prawo od Długiej jakby nie istnieje. Na równoległej Ogarnej jest pusto. Cały "ruch" ludzi kieruje się w stronę Piwnej, Madisona itd. Zburzenie estakady, zasypanie tuneli, zrobienie przejść, a nawet wyłączenie całkowicie z ruchu Podwala i zrobienie deptaka nie ożywi tamtej części miasta. Przy zburzeniu estakady i przebudowie ulic najwięcej skorzysta tylko i wyłącznie wykonawca inwestycji.

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane