• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • (3)

    Powinni zrobić tak :
    -zrobić estakade na skrzyżowaniu Havla - Łostowicka - A.K

    - w Gdańsku na podwalu zrobic jakies 8 pasów tak żeby nie było korków W OGÓLE

    :) Wtedy bede zadowolony, nie ważne jak będzie wyglądać, i tak jestem tam góra raz dziennie przez jakies 2 minuty stania w kolejce do skrętu

    • 8 4

    • żadne miasto poszerzające ulice nie zlikwidowało korków (1)

      poznaj pojęcie "popytu indukowanego" i wyobraź sobie, że na świecie jest bardzo dużo miast z ośmiopasmowymi drogami "szybkiego ruchu" na którym przez wiele godzin stoi się w korkach. Najbliższa Moskwa - znajdź dane na temat bezpieczeństwa i szybkości jazdy w tym "przyjaznym dla kierowców" mieście.

      • 0 4

      • Ntomiast te które zamieniły

        autostrady w polne dróżki, wyeliminowały ruch całkowicie :-) Zasiać tam buraki cukrowe albo rzepak (najlepiej po rozsypaniu na dawną Leningradzką tych ziemnych odpadach z HCB oraz tych spod ECS, które Port Service miał przerobić i zrekultywować - 16.000 ton spod samego ECS, przy przerobie spalarni 5000 ton maksymalnym, ale w końcu żyjemy w państwie cudu mniemanego :-)

        • 3 1

    • A jak z tych 8 pasów będziesz zjeżdżał ?

      • 0 0

  • Nie tylko o wygląd chodzi (1)

    ale przecież także o względy bezpieczeństwa i ogólne warunki komunikacyjne. Na Podwalu jadąc w stronę centrum już są korki, a co byłoby gdyby tam zamiast tuneli były przejścia dla pieszych ze światłami (bo bez świateł przy takim natężeniu ruchu nie wchodzą w grę)? No niech się planiści zastanowią trochę! Jak wygląda jazda w stronę centrum, a jak w stronę Stogów... dzięki tej szpetnej estakadzie nie ma korków!! Poza tym czy te przejścia będą bezpieczne czy będą wypadki z pieszymi??

    • 9 4

    • bezpieczeństwo dla pieszych można osiągać w różny sposób

      nie tylko separując ruch pieszy od samochodowego przy pomocy kładek lub tuneli, które mają wiele zalet, ale ważną wadę: nie zapewniają normalnego poruszania się po terenie dla osób niepełnosprawnych, dzieci i osób w podeszłym wieku.

      • 1 6

  • Matolki podyplomowe

    Oj widzę że podyplomowi ostro się zabrali do wideł urbanistycznych.Trzeba być naprawdę geniuszem albo matołkiem by zaprojektować zburzenie wiaduktu i zakopanie tuneli.

    Te artystyczne wizje powstały chyba po spożyciu koktajlu Mołotowa -WSIO RÓWNO - o sile rażenie 99%.

    Całe hektary leżą na Motławą do obrobienia.I co ?

    Cała ulica grunwaldzka jest urbanistycznie z****na. I co ? Podwale nafaszerowane gniotami budowlanymi. I co ? A stare i nowe osiedla to katastrofy urbanistyczne. I co ?A wiadukt kaszalot przy galerii Bałtyckiej nie razi ?Itd. Myślę że zamiast zburzyć to coś, pozwolić zaprojektować nowy symbol gdańskiej infrastruktury. A jeżeli komuś wiadukt szpeci nic nie stoi na przeszkodzie aby zamieszkał w innym mieście lub gminie z przepięknymi widokami.

    • 19 0

  • Boston

    można likwidować, ale trzeba puścić auta tunelem, a nie łudzić się, że jakaś droga daleko od centrum przejmie ruch

    • 8 0

  • :)

    Fajnie podkreślony na mapie RYNEK :)

    • 1 0

  • Jest w tych planach pewna generalna myśl

    Przejęcie sporej części potoku pojazdów, przez Nową Wałową. Oznacza to ni mniej, ni więcej, jak przejście przez tor wodny Motławy obojętnie jak, czy mostem czy tunelem.
    Zatem komunikacja dzielnic, Zaspa, Przymorze, Brzeźno, Nowy Port a i dalszych i niekoniecznie położonych na "niskim terenie" z Dolnym Miastem, Przedmieściem ominie (jak i tunel pod Wisłą) Stare i Główne Miasto.
    Rodzi się tu zatem pytanie o cel powstania kładki, wyłącznie dla pieszych na Ołowiankę, skoro Nowa Wałowa będzie od tej kładki przebiegać w odległości nie większej niż 100-150 metrów ... chyba że właśnie chodzi o to, by skutecznie i ostatecznie zamknąć żeglugę po Motławie, budując i most i kładkę.

    • 6 1

  • druga estakada

    można by zrobić drugą estakadę w prawo na Chełm

    • 5 0

  • Co za pomysł?

    Jak sami zauważyliście tutaj nie chodzi tylko o usunięcie estakady, ale o sprzedaż ziemi która zostanie przeznaczona pod zabudowę nowych szkaradnych szklanych budynków które nie będą współgrały z okolicznymi kamieniczkami. Jak nie wiecie o co chodzi, to zawsze chodzi o pieniądze.

    • 12 1

  • Zamiast snuc tak bezsensowne wizje wystarczy spojrzec z rana tan Trakt Sw. Wojciecha

    Od Sandomierskiej do Torunskiej ciagle korek, jeden dodatkowy pas ruchu z prawoskretem w Torunska znacznie rozladowalby ruch w tym kierunku

    • 7 0

  • Jestem za za za!!!! Nareszcie!!! (1)

    Bez tuneli - są niekomfortowe, niebezpieczne, zaszczane, śmierdzące, łąkowa zapuszczona, turyści nie wiedza, że są bastiony. Tak tak tak dla likwidacji!

    • 4 13

    • KAWA

      Dolej sobie mleka. Będziesz łatwiej strawna.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane