• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • Co generuje korki?

    Coś co spowalnia ruch i powoduje że jest on niepłynny. Czyli światła! Jak dla mnie, to estakada może zostać zburzona, ale poprzecinanie Podwala przejściami dla pieszych ze światłami to będzie jakaś masakra, która nie pozwoli samochodom płynnie jechać. I ujawnią się wszystkie bolączki - śpiący kierowcy, powolne ruszanie itp. itd. Bo jeśli ktoś myśli, że jak się zasypie tunele dla pieszych i zburzy estakadę to Dolne Miasto samo się zrewitalizuje to jest ignorantem. 50 lat zaniedbań tej dzielnicy to nie wina istniejących tuneli, tylko lenistwa władz. A ci wszyscy fani przejść i braku estakady niech wpierw wyremontują Łąkową, jak im tak bardzo zależy aby Dolne Miast zaczęło lepiej wyglądać.

    • 8 0

  • wziąć te gdanskie rządy i o beton roztrzasnąć!

    brak szarych komórek, wszędzie czerwony beton

    • 7 3

  • Pieknie

    Niech wrescie to zrobią ,ta estakada straszy Prl-owski wyczyn budowany bez głowy ,który odciął część miasta tunelami.

    • 1 9

  • WIĘCEJ ESTAKAD I BEZKOLIZYJNYCH ROZJAZDÓW ŁĄCZNIE Z KOLEJOWYMI ! ! !

    • 11 0

  • Nie mogę się doczekać tych korków na Podwalu.

    moje marzenie to POwoli PO Gdańsku.

    • 6 0

  • nom

    Budyń nie ma na co kasy wydawać znowu beznadziejne inwestycje

    • 5 0

  • Wszystko pieknie ale....

    Budowac nowe drogi a nie rezygnowac z tego co mamy, juz widze jak burzą ta droge hehehe nie ma o czym pisac... Glupoty.. Malo jest do zrobienia ? Ladne wizualizacje mozna tworzyc troche trudniej w rzeczywisytosci.

    • 5 0

  • A ja jestem za a nawet przeciw.... Pozdrawiam.

    • 1 0

  • zanim oni to zrobią to minie 78 lat !

    • 1 0

  • tak dla odmiany i zdystansowania się

    poczytajcie, co gazeta_pl napisała w artykule "czas zmienić europejskie autostrady". Porównajcie, o czym dyskutuje się w Trójmieście, a o czym w świecie. Na tym polega właśnie różnica...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane