• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • uważam to za szkodliwą głupotę. Zasypywanie tuneli dla pieszych mogłoby mieć sens tylko wtedy, gdyby alternatywą miały być tunele dla samochodów, jak w Sopocie przed Placem Zdrojowym. Dzięki temu miasto zyskało dużo przestrzeni (to, jak ona jest wykorzystywana, to inna sprawa - duży, pusty plac wcale mi się nie podoba) i bezpieczne przejście dla pieszych.

    Przejścia kolizyjne NIGDY nie są bezpieczne. Pamiętam np. jak kiedyś na jednym z pobliskich przejść (przy Hucisku) TIR wjechał na przejście gdy piesi mieli zielone, z prędkością ok. 90km na godzinę. Kto zagwarantuje, że takich sytuacji nie będzie?? NIKT. Przejście bezkolizyjne jest najbezpieczniejsze. A do rezygnacji z samochodów raczej nikt Polaków nie przekona - zresztą jak można z tego rezygnować, skoro ciężko inaczej dojechać do Gdańska czy gdziekolwiek poza Gdańsk (upadające PKS-y, przeważnie niejeżdżące w weekend to nie alternatywa)??

    • 6 2

  • Jeszcze jedna sprawa

    Mógłby p. Naskręt - lub ktokolwiek inny - wyjaśnić pojęcie "roli miastotwórczej". Kilka zdań na temat: a) jak działa ten mechanizm, b) jakie są jego skutki.

    • 6 3

  • Prosze o wyjasnienie jakiegos specjalisty...pewnie inzyniera

    w jaki sposob tunele przeszkadzaja, upps zaburzaja tkanke miejską. rozumiem szkoda pieniędzy na ich utrzymanie i utrzymanie przejścia dla pieszych jest o 50 tys tansze rocznie, a dla oszczednego miasta Gdanska (patrz PGE Arena) to kosmiczn akwota....ale moze sie myle i ktos wyjasni dlaczego tunele sa beee dla przetrzeni?

    • 7 2

  • projekt społeczny

    Proponuję stworzyć społeczny projekt skrzyżowania wiaduktu na ul. Podwale. Czy wjazd na podwale można zamienić na wizytówkę Gdańska? Myślę że tak.Każdy projekt, który nie będzie nawiązywał do projektu równej pochyłej podyplomowej, stworzy nowe oblicze skrzyżowania wiaduktu.

    • 0 3

  • Myślę, że decyzja o zniszczeniu układu komunikacyjnego poprzez zburzenie estakady już zapadła.Teraz chodzi tylko o to żeby tzw. głos społeczny rozładował się w wyniku m.in. wpisów na forum. Kiedy dojdzie do dewastacji nikomu nie będzie chciało się już zabierać głosu. My forumowicze nie mamy żadnego wpływu na decyzję władz.

    • 3 2

  • To może rozebrać estakadę przy Galerii Bałtyckiej.

    • 7 1

  • debilowato podobny......

    do tych co chcieli zburzyć pałac kultury !!

    • 7 1

  • NIe psujcie!!! (1)

    Na podwalu jako bardzo ważnym węźle powinny być wiadukty i tunele by jak najszybciej i bezkolizyjnie prowadzic ruch.

    • 9 2

    • ruch samochodów to nie jest jedyny ruch w mieście

      poprawa dla jednych może się wiązać z pogorszeniem warunków poruszania się innych.

      • 0 0

  • jestem za

    jednopoziomowym skrzyżowaniem w tym miejscu

    • 2 6

  • (1)

    aby zwiększyć przepustowość drogi to należy na niej zrobić przejście dla pieszych a zlikwidować istniejące przejście podziemne?

    • 3 2

    • zwiększanie przepustowości dla samochodów

      zwykle wiąże się ze zwiększeniem uciążliwości dla innych sposobów poruszania się ludzi. warto szukać kompromisu, patrząc na sprawę z wielu punktów widzenia.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane