• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • "W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu" (2)

    Czyli zamiast rozwijać się, to będziemy się cofać. Na całym świecie gdzie tylko to możliwe ruch pieszych odbywa się kładkami nad ziemią lub tunelami podziemnymi. A tutaj, proszę najzwyklejsze przejścia przez tak ważną arterię komunikacyjną przez 6 (3x2) pasów. Będzie jak na Białorusi... To musi być paraliż miasta!

    • 7 3

    • co ty wiesz o całym świecie? (1)

      w centrach miast robi się ułatwienia dla niezmotoryzowanych, a ruch samochodów i ich parkowanie się ogranicza. To co proponujesz jest realizowane w Moskwie, ale nawet tam zapraszają specjalistów z Kopenhagi, bo mimo zbudowania szerokich arterii miasto jest równo zakorkowane.

      • 0 1

      • do "przytomnego" obserwatora

        W Moskwie mimo szerokich arterii są korki bo tam mieszka bagatela ~10 mln ludzi. Przytomny - oprzytomnij

        • 4 0

  • Znów ten pokrzywiony artykulik...? ;)

    Nie na_skręt tylko czas na prosto!

    • 2 1

  • A czy Pan Naskręt nie mieszka w Gdyni?

    • 1 2

  • paranoja (1)

    Rozwój to podobno ulepszanie a nie pogorszanie...każde przejście w miejscu ulicy wiąże się z koniecznością zatrzymywania ruchu pojazdów, nie mówiąc juz ok onieczności czekania niewiadomo jak długo, aż łaskawie światła się zmienią. Mamy tunele, które się swietne sprawuja, sa funkcjonalne i ulatwiaja zycie. Wystarczyloby oduczyc idiotów żeby nie sikali w miejscach publicznych

    • 2 1

    • jak nie zatrzymasz pojazdu, to nie wpuścisz kolesia wyjeżdżającego z bocznej ulicy

      gdzie solidarność? W mieście nie ma szans poruszania się samochodem bez potrzeby zatrzymywania się od czasu do czasu. Układ komunikacyjny miasta tworzony z myślą tylko o ruchu samochodowym powoduje jego paraliż. Warto szukać innych rozwiązań.

      • 0 1

  • Przejścia (2)

    Rozumiem że jak ktoś zginie na tych przejściach to miasto będzie poności pełne konsekwencje tego.

    • 1 1

    • Nikt nie będzie ponosił żadnej odpowiedzialności. W Polsce jest taki system, że istnieje tak wiele instytucji kontrolnych, że jak cos sie wydarzy, to nikt nie jest odpowiedzialny, bo ten jest tylko za to, ale nia za tamto, tamten za tamto, ale nie za to, itd. Tak to działa. Przykłady: Amber Gold, dzieci z Pucka, deszcz na stadionie narodowym,zatrzymanie samotnej matki w Opolu,itd. Tak to jest skonstruowane. W razie czego wszyscy są w porządku. Na żer publice rzuca się tylko biednych łosi. Wszystkim ważnym nic się nie dzieje, kasa gra. Reasumując: nie będzie żadnej odpowiedzialności ze strony odpowiedzialnych, bo system jest taki, że odpowiedzialnych nie ma.

      • 1 1

    • jak zwykle konsekwencje będzie ponosił kierowca nie stosujący się do sygnalizacji

      • 0 0

  • Przy okazji zburzyć estakadę Kwiatkowskiego i tę przy Galerii Bałtyckiej. Kto tu jest w błędzie - ci co je budują, czy ci chcą burzyć? A może coś za tym stoi, np.coś innego do załatwienia w tym miejscu?

    • 2 1

  • O kurde

    A gdzie na tej pięknej wizualizacji Podwala widać samochody i pieszych? Na pustym szkicu nawet wysypisko śmieci wygląda pięknie.
    I ciekawy podpis pod zdjęciami z Bostonu. Mała różnica, z podpisu wynika ,że tam zlikwidowano estakadę na rzecz tunelu. U nas, "mała" różnica gdyż funckję estakady ma przejąć inna droga, ktora zostałą zbudowana po to by odciążyć zakorkowane Podwale.... Czy ktoś rozumie ten bełkot? Panie Naskręt, nawet przytaczane przez Pana przykłady przeczą pańskim teoriom...

    • 4 0

  • Jak widac to Naskret ma paraliz mogu

    W miescie biedy bezrobocia oraz olbrzymiego dlugu ktorego miasto nie jest wstanie spalacic proponuje sie i rozwaza rozne cofajace cylwilizacje dyrdymaly
    Chopie najpierw posprzataj to miasto i zaklej dzury w dziurawych drogach bo ludzie tu zyja w brudzie biedzie i smrodzie oraz niszcza sobie auta przez dziury w twoich drogach

    • 6 1

  • Estakada

    Czy wy ludzie uważacie że ta nowa brama (Zachodnia)
    jest ładniejsza od estakady ?
    To wygląda jak budynek LOTu.
    I skąd mają być na to pieniądze,pewnie z podwyżek podatków i opłat.

    • 5 1

  • dignoza

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane