• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje największe rondo w Polsce

Maciej Naskręt
24 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz jak przebiegają prace na budowie trzypoziomowego skrzyżowania ul. Marynarki Polskiej i Trasy Słowackiego w Gdańsku.


Zwiedziliśmy budowę największego w Polsce ronda, które powstaje w rejonie splotu ul. Uczniowskiej i ul. Marynarki Polskiej.zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.



Skrzyżowanie, którego budowa napsuła nieco krwi mieszkańcom Nowego Portu (niezbędna była nowa organizacja ruchu tramwajów i autobusów), powstaje w ramach budowy tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Za 885 mln zł buduje je hiszpańska firma OHL, na zlecenie miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Powstający węzeł będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu znajdzie się rondo i ul. Marynarki Polskiej. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Zacznijmy od informacji dla osób korzystających z komunikacji tramwajowej w ciągu ul. Marynarki Polskiej, która z powodu budowy ronda została wstrzymana. Ruch tramwajów w Letnicy zostanie wznowiony jesienią. Właśnie ruszyła budowa wiaduktu dla tramwajów w centralnej części planowanego splotu dróg przy PGE Arenie. Trwa wykonywanie zbrojeń, a kolejny etap prac - betonowanie obiektu - ma rozpocząć się w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

Przy węźle trwa budowa długich na 90 metrów przystanków. Formowane są już betonowane podstawy, do których zostaną zamontowane podpory wiaty, nawiązującej do faktury i koloru fasady sąsiedniego stadionu. Przystanki zaprojektowali architekci Katarzyna SchulzBłażej Bącalski, którzy w 2009 r., jeszcze jako studenci PG, wygrali konkurs organizowany przez miasto.

Wykonawca do dzisiaj zdołał zbudować dwa wiadukty technologiczne, jeden tunel dla pieszych, a także wiadukt drogowy w kształcie łuku od strony Martwej Wisły. Widać także zarys betonowych zjazdów z ul. Marynarki Polskiej w kierunku Trasy Słowackiego.

Prawdopodobnie w sierpniu ruch drogowy zostanie przełożony na przeciwną stronę budowy ronda - dzisiaj przejazd wiedzie od strony stadionu. Kierowcy pojadą wtedy wspomnianym wcześniej obiektem po łuku. Trwa przygotowywanie docelowego dojazdu do niego. Zmiana organizacji ruchu umożliwi budowę dalszych obiektów: wiaduktu drogowego w relacji do centrum Gdańska i tunelu pieszo-rowerowego w świetle obecnego objazdu placu budowy.

Obecnie spod wykonanych już obiektów usuwany jest grunt tak, by pod obiektami mogła pobiec Trasa Słowackiego do tunelu. Ponadto na całej długości wykopu - po jego obu stronach - wzmacniane są dotychczasowe mury oporowe. Ich grubość ma wynieść nawet dwa metry.

Jest szansa, że jeszcze w tym roku pojedziemy z Drogi Zielonej aż do ul. Marynarki Polskiej. Do tego czasu węzeł ma być praktycznie gotowy. Mobilizacja ze strony wykonawcy - firmy OHL - jest ogromna, bowiem za każdy dzień kursowania komunikacji zastępczej w Letnicy musi on płacić miastu 8 tys. zł.

Na budowie pracuje ok. 300 osób, głównie przy pracach zbrojarskich. Oprócz tego na placu jest kilkunastu operatorów koparek i żurawi. Wrażenie robi ogromna liczba pomp wodnych, które nieustannie wypompowują wody gruntowe z drenaży i przesyłają ją do kanalizacji deszczowej.

W przyszłą środę, 29 maja, na terenie portu, przy ul. Ku Ujściu - na wschód od Martwej Wisły - rozpocznie się drążenie podwodnego tunelu maszyną TBM. Jak dokładnie będą wyglądać pierwsze minuty po uruchomieniu ważącej prawie 2,2 tys. ton maszyny opisaliśmy w osobnym artykule.

Na plac budowy tunelu docierają kolejne tubbingi, czyli betonowe elementy, które wytwarzane są w firmie budowlanej w Kokoszkach. Z tubbingów w trakcie wiercenia wykonywana będzie okrągła ściana tunelu. Przesuwająca się do przodu maszyna TBM ułoży je za sobą. Każdy z pierścieni będzie złożony z siedmiu elementów: sześciu podstawowych i siódmego, tzw. "klina".

Prace przy tunelu mają zakończyć się w październiku 2014 r. Dwa tygodnie temu w ankiecie zadaliśmy pytanie: czy wykonawca zdąży z budową tunelu przed październikiem 2014 r.? Zagłosowały 662 osoby. 48 proc. ankietowanych uznało, że 1,5 roku to za mało, by zakończyć inwestycję. Z kolei 34 proc. głosujących uznało, że wciąż po październiku 2014 r. na budowie będą toczyć się prace, ale będą one miały charakter kosmetyczny. Pozostałe 17 proc. przekonane jest, że budowa zakończy się w terminie.

Miejsca

Opinie (226) ponad 50 zablokowanych

  • Zmarnowana szansa - brak pętli tramwajowej na rondzie (1)

    Na tym rondzie powinna powstać pętla tramwajowa ale wg urzędników byłaby to droga inwestycja więc dalej lobbuje się ruch samochodowy.

    • 11 21

    • Puknij sie w czolko

      Po grzyba tam petla skoro tramwaje jezdza do Nowego Portu ???

      • 20 1

  • dziadki w skodach (1)

    pogubią się na tym rondzie, będą w kółko jeździć

    • 18 14

    • tak, to moze byc problem

      • 1 1

  • TUBBINGI (2)

    A nie można tego jakoś po polsku nazwać? Polska języka za głupia.

    • 17 3

    • pierscieniowanie?

      • 6 1

    • LEMMINGI?

      • 6 8

  • A drogi na Dolnym Mieście i wielu innych miejscach gorsze niż w Bangladeszu

    dziury w dziurach..Krajobraz księżycowy!..

    • 30 9

  • Największe jest w Głogowie (6)

    Panie Macieju, proszę sprawdzić informacje o rondzie Konstytucji 3 maja w Głogowie :) Jest i nadal będzie większe od tego planowanego w Gdańsku. Więc jakie największe?

    • 9 10

    • ale skąd miał to wiedzieć dziennikarzyna?

      Jeżeli dziennikarz dostaje gotowe teksty z działu PR to robi kopiuj-wklej i "artykuł" gotowy.

      • 6 8

    • ależ skąd (2)

      Gdańskie rondo jest trzypoziomowe a w Głogowie jest jeden poziom.

      • 10 0

      • nie wiem (1)

        Pierwsze słyszę, aby o wielkości ronda decydowały poziomy :) Chyba raczej o średnicę chodzi a nie o poziomy.

        • 5 5

        • Poziom wydatków, to na pewno

          • 3 0

    • A Glogau to Polska? (1)

      No właśnie...

      • 1 2

      • A Danzig?

        Najbliższy taras widokowy w Breslau...

        • 2 1

  • (1)

    N Osowej przydałoby sie zrobić normalne przejście dla dzieci ze światłami zwłaszcza na końcowej ul kielnieśkiej w strone Chwaszczyna bo jeszcze troche to trzeba bedzie rzucac kamieniami w auta żeby raczyły sie zatrzymac żeby dziecko mogło przejsc bezpiecznie do domu

    • 9 13

    • Na Osową to miała być kładka, ale jak zwykle została oprotestowana

      • 5 0

  • Błagam (2)

    Nie piszcie, że to największe rondo w Polsce, bo zaraz Szczurek wyburzy całe centrum, żeby zrobić jeszcze większe...

    • 56 5

    • i koniecznie

      całe ze szkła, by do kontenerów i ppnt pasowało :)

      • 18 1

    • spokojnie

      Ni ma strachu - jak zrobi większe to centrum się w środku zmieści.

      • 3 0

  • wszystko fajnie

    tylko po co biednemu krawat jak niema koszuli?????

    • 31 8

  • Panowie, tylko zróbcie to porządnie!!! (2)

    Obwodnica Południowa pofalowana.
    Droga ekspresowa S7 Elbląg - Ostruda pofalowana i pozapadana w 10 miejscach - w wielu nic się z tym nie robi, jak można tak marnować pieniądze na buble?

    • 16 12

    • Ostruda ???

      buhahahaha
      co za analfabeta~!

      • 14 3

    • Ortografii

      Wróć do szkoły baranie

      • 0 0

  • Tradycyjnie już zadam pytanie: a ile z tego przybędzie trwałych miejsc pracy? (9)

    Zarobi hiszpańska firma OHL, zyskają kierowcy i co dalej?

    • 15 24

    • ..."ile z tego przybędzie trwałych miejsc pracy?"... (5)

      Rozbudowana infrastruktura nie tylko ulatwia zycie mieszkancom, ale rowniez przyciaga inwestorow.
      Sam juz Macieju zauwazyles, ze zyskaja kierowcy.

      • 14 1

      • Inwestorów przyciąga polityka gospodarcza państwa (4)

        taka jak ulgi, jasne i proste przepisy podatkowe itd.
        Kierowcy, jako tacy, nie są inwestorami w żadnym wypadku. Powiem więcej, kierowcy TIR-ów niszczą drogi...

        • 5 9

        • Po pierwsze, to kierowcy...

          ...jako podatnicy (PIT, VAT, akcyza) są inwestorami większymi niż niekierowcy. Po drugie inwestorzy zachęceni (hipotetycznie) polityka gospodarczą państwa wybiorą miejsca z dobrą infrastrukturą transportową. Po trzecie, od kiedy celem budowy skrzyżowań drogowych jest tworzenie miejsc pracy?

          Tworzenie miejsc pracy jest ZAWSZE drogą do celu, a nie celem samym w sobie.

          • 10 0

        • tak TIRy i osobówki niszczą drogi (2)

          a życie to śmiertelna choroba;

          do roboty trollu~!

          • 9 2

          • Opinie osób, dla których kilogram pierza jest lżejszy od kilograma kamieni (1)

            nie są i nie mogą być miarodajne. Rozmawiać o gospodarce z takimi baranami, to jak z przedszkolakiem o locie na Marsa.
            Widać, że niektórym nigdy się nie poprawi.

            • 4 4

            • "Widać, że niektórym nigdy się nie poprawi."

              o to to właśnie. Tu wyjątkowo masz rację.

              • 4 0

    • (1)

      Nikt nie zyska. Dróg nie trzeba budować wcale. Miejsc pracy nie przybędzie.

      • 0 2

      • elementarz komunikacyjny ? :)

        • 0 1

    • Co dalej

      Ano kilka firm budowlanych, zatrudnionych jako podwykonawcy, padnie trupem.
      Czyli miejsc pracy raczej ubędzie niż przybędzie.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane