• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje największe rondo w Polsce

Maciej Naskręt
24 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz jak przebiegają prace na budowie trzypoziomowego skrzyżowania ul. Marynarki Polskiej i Trasy Słowackiego w Gdańsku.


Zwiedziliśmy budowę największego w Polsce ronda, które powstaje w rejonie splotu ul. Uczniowskiej i ul. Marynarki Polskiej.zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.



Skrzyżowanie, którego budowa napsuła nieco krwi mieszkańcom Nowego Portu (niezbędna była nowa organizacja ruchu tramwajów i autobusów), powstaje w ramach budowy tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Za 885 mln zł buduje je hiszpańska firma OHL, na zlecenie miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Powstający węzeł będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu znajdzie się rondo i ul. Marynarki Polskiej. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Zacznijmy od informacji dla osób korzystających z komunikacji tramwajowej w ciągu ul. Marynarki Polskiej, która z powodu budowy ronda została wstrzymana. Ruch tramwajów w Letnicy zostanie wznowiony jesienią. Właśnie ruszyła budowa wiaduktu dla tramwajów w centralnej części planowanego splotu dróg przy PGE Arenie. Trwa wykonywanie zbrojeń, a kolejny etap prac - betonowanie obiektu - ma rozpocząć się w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

Przy węźle trwa budowa długich na 90 metrów przystanków. Formowane są już betonowane podstawy, do których zostaną zamontowane podpory wiaty, nawiązującej do faktury i koloru fasady sąsiedniego stadionu. Przystanki zaprojektowali architekci Katarzyna SchulzBłażej Bącalski, którzy w 2009 r., jeszcze jako studenci PG, wygrali konkurs organizowany przez miasto.

Wykonawca do dzisiaj zdołał zbudować dwa wiadukty technologiczne, jeden tunel dla pieszych, a także wiadukt drogowy w kształcie łuku od strony Martwej Wisły. Widać także zarys betonowych zjazdów z ul. Marynarki Polskiej w kierunku Trasy Słowackiego.

Prawdopodobnie w sierpniu ruch drogowy zostanie przełożony na przeciwną stronę budowy ronda - dzisiaj przejazd wiedzie od strony stadionu. Kierowcy pojadą wtedy wspomnianym wcześniej obiektem po łuku. Trwa przygotowywanie docelowego dojazdu do niego. Zmiana organizacji ruchu umożliwi budowę dalszych obiektów: wiaduktu drogowego w relacji do centrum Gdańska i tunelu pieszo-rowerowego w świetle obecnego objazdu placu budowy.

Obecnie spod wykonanych już obiektów usuwany jest grunt tak, by pod obiektami mogła pobiec Trasa Słowackiego do tunelu. Ponadto na całej długości wykopu - po jego obu stronach - wzmacniane są dotychczasowe mury oporowe. Ich grubość ma wynieść nawet dwa metry.

Jest szansa, że jeszcze w tym roku pojedziemy z Drogi Zielonej aż do ul. Marynarki Polskiej. Do tego czasu węzeł ma być praktycznie gotowy. Mobilizacja ze strony wykonawcy - firmy OHL - jest ogromna, bowiem za każdy dzień kursowania komunikacji zastępczej w Letnicy musi on płacić miastu 8 tys. zł.

Na budowie pracuje ok. 300 osób, głównie przy pracach zbrojarskich. Oprócz tego na placu jest kilkunastu operatorów koparek i żurawi. Wrażenie robi ogromna liczba pomp wodnych, które nieustannie wypompowują wody gruntowe z drenaży i przesyłają ją do kanalizacji deszczowej.

W przyszłą środę, 29 maja, na terenie portu, przy ul. Ku Ujściu - na wschód od Martwej Wisły - rozpocznie się drążenie podwodnego tunelu maszyną TBM. Jak dokładnie będą wyglądać pierwsze minuty po uruchomieniu ważącej prawie 2,2 tys. ton maszyny opisaliśmy w osobnym artykule.

Na plac budowy tunelu docierają kolejne tubbingi, czyli betonowe elementy, które wytwarzane są w firmie budowlanej w Kokoszkach. Z tubbingów w trakcie wiercenia wykonywana będzie okrągła ściana tunelu. Przesuwająca się do przodu maszyna TBM ułoży je za sobą. Każdy z pierścieni będzie złożony z siedmiu elementów: sześciu podstawowych i siódmego, tzw. "klina".

Prace przy tunelu mają zakończyć się w październiku 2014 r. Dwa tygodnie temu w ankiecie zadaliśmy pytanie: czy wykonawca zdąży z budową tunelu przed październikiem 2014 r.? Zagłosowały 662 osoby. 48 proc. ankietowanych uznało, że 1,5 roku to za mało, by zakończyć inwestycję. Z kolei 34 proc. głosujących uznało, że wciąż po październiku 2014 r. na budowie będą toczyć się prace, ale będą one miały charakter kosmetyczny. Pozostałe 17 proc. przekonane jest, że budowa zakończy się w terminie.

Miejsca

Opinie (226) ponad 50 zablokowanych

  • przystanki (1)

    będą bardzo brzydkie, jak zresztą widać na zdjęciu.

    • 3 16

    • sam jesteś brzydki z całej inwestycji właśnie przystanki będą najładniejsze

      • 6 3

  • TBM za kilka dni zacznie pracę a ja się pytam czy aby na pewno ? ile razy już przekładano termin rozpoczęcia wiercenia tunelu

    • 6 7

  • Czy z ronda bedzie można sie dostac bezposrednio na przystanek Metra ?? (2)

    • 7 9

    • tak, linia nr 10, kierunek Budyniowo

      • 6 6

    • Andżela jasne że będzie można jak ktoś już napisał linia 10 i ta jedna nam wystarczy na jakieś 20 do 30 lat potem zasypią

      • 1 1

  • A pieszych znowu do podziemi zepchną (2)

    A pieszych znowu do podziemi zepchną.
    Jesli juz nie jade samochodem to nie chce chodzic bezludnymi tunelami. Znowu przy budowie drogi mysli sie tylko o autach.

    • 9 13

    • Auta też są na poziomie -2

      Górą puszczono jedną trasę, aby nie schodzić jeszcze głębiej przy puszczeniu 2. Piesi nie potrzebują aż tak wysokiego tunelu jak samochody. Puszczenie obu ulic w tunelu znacznie zwiększyłoby koszty.

      A to miejsce to nie centrum miasta, więc i ludzi tam będzie mało, więc nie przesadzajmy.

      • 5 2

    • przecież nie tak dawno na trójmiasto.pl był artykuł o likwidacji tuneli m.in. z ulicy Podwale Przedmiejskie,bo smród,dewastacje .... a teraz co ? ciekawe kiedy zacznie się sypać w nich sufit? bo na Słowackiego rok po otwarciu ,oby osypało Budynia podczas przecinania wstęgi :D

      • 2 2

  • MALKONTENCI = PISO ŚMIECI - JUZ SIE NIE MOGĘ DOCZEKAĆ WASZEJ WYGRANEJ (10)

    W WYBORACH I CZEKAM NA RO...DOL JAKI PO ROKU DWÓCH RZĄDÓW BĘDZIE W TYM KRAJU - TYM BARDZIJ ,ZE MISZKAM NA CO DZIEŃ W AMSTERDAMIE ;) WSPÓŁCZUJĘ TYLKO TYM BIEDNYM LUDZIOM KTÓRZY W SWEJ FRUSTARCJI I NIEUDOLNOŚCI ZAUFAJĄ TAKIM SAMYM NIEUDACZNIKOM

    • 13 6

    • W Amsterdamie? A pod którym mostem? (2)

      Daj namiary, może PCK wyśle ci karton, bo ostatnio zimno trochę.

      • 6 6

      • chej nie frustruj się pajacu - wystarczy ,że poszedłbys do szkoły

        i nauczył sie paru języków żeby pracowac normalnie za granicą pola- czku - płaczku :) to typowe dla nieudaczników pisowskich jak ty mierzyc ludzi swoja miarą - a raczej syfmierka ;)

        • 7 2

      • do amsterdamu leci się ok godziny za 200 zl ale ja wiem ,że dla obszyczymurka takiego jak ty to

        co nieprawdopodbnego

        • 6 2

    • Roz ..ol to już jest od parudziesięciu lat komuchu. (6)

      Bolki różnej maści kręcą lody i kolesie piją śmietankę. Mięso robocze wałęsa się po obcych krajach za parę ełro na godzinę. Na koniec życia obejrzy się wstecz i zobaczy zmarnowany czas..

      • 4 5

      • alez ja nie jestem komuchem ani powecem mam w d..pie te łatki (5)

        wbijam w Lecha Bolka i Tuska tylko smiac mi sie chce z tego polskiego nieudacznictwa malkontentów i wszytskowiedzaqcych a nic nie potrafiących - wielkich patryjotów kótrzy sa zwykłaymi tchórzami bo chcialiby żeby wszystko za nich robiło państwo - rzygam tym i tyle. Mieszkam w Holandii ale czesto jestem w Polsce i nie wierze, ze można byc tak naiwnym i zaufać szkodnikom z pis u :0

        • 6 3

        • (4)

          jesteś zwykłym socjopatą nienawidzisz wszystkich ludzi biedaku

          • 4 3

          • nie nie wszytskich mam grono przyjaciół córke i żonę matke ojca - a reszte olewam

            może dlatego ,ze nie wieżę w jezuska i bozię :)

            • 3 5

          • a ty wszytskich kochasz oczywiście ....super ...d...y tez dajesz wszytskim ? (2)

            • 1 4

            • (1)

              prawdziwi socjopaci nienawidzą wszystkich dają d..y i wmawiają pedal..o innym oczywiście nienawidząc wszystkich
              ps. do tego co nie wierzy w bozię jesteś podręcznikowym przykładem socjopaty niezależnie w co wierzysz czy nie wierzysz

              • 1 3

              • a z jakiego podręcznika z nowego czy starego testamentu który jak woeszosć

                katoli nie cztałeś

                • 0 0

  • Największe?

    • 2 0

  • A gdzie polskie firmy???? (2)

    Czy Tusk wszystkie już w piachu zasypał????

    • 12 11

    • masz na myśli polskich nierobów ?

      • 1 4

    • A ty myślisz że dotacje z UE

      to mogą w formie tzw offsetu pozostać w Polsce.
      Przecież nawet żwir który jest na składach w porcie, nie pochodzi z Polski a co do dopiero reszta.

      • 1 1

  • kiedy będą naprawy tej "inwestycji"? (1)

    a rok po zakończeniu powrócą ci sami fachowcy od tanich inwestycji i będą łatać po sobie swoje fuszerki,oczywiście pod nową nazwą firmy ...nie daleko od tego miejsca mija rok od oddania i dziury na węźle Marynarki ,również na Słowackiego.... no cóż mamy szpeców od przetargów ,technologii,odbiorców inwestycji,nasza kasa leci ,ktoś nią wydaje bezkarnie ,rączka rączkę myje i tak koko-jombo ido przodu

    • 9 8

    • naprawy zaczną się na drugi dzień po wielkim otwarciu tak jak zawsze chyba nikt nie będzie zdziwiony był czas przywyknąć

      • 4 2

  • Oby na nowym rondzie nie hulał tylko wiatr... (3)

    i od przypadku do przypadku przejechał jakiś zabłąkany samochód. PGE Arena pustawo, nowe przystanie w Gdańsku, głucho i cicho od roku, nic się nie dzieje.

    • 6 12

    • widać urzędasy minusują ,do roboty się wziąść!!!

      • 2 7

    • A czemu ma tylko hulać wiatr.

      Rondo powstało na przedłużeniu drogi do Obwodnicy Południowej. PGE tylko leży przy tym rondzie nic więcej.

      Po drugie tu jest dużo zakładów, więc to będzie dobry dojazd dla ludzi z dzielnic południowych i Pruszcza Gdańskiego do tych firm.

      • 7 0

    • o tym, że tramwaje wodne kursują od początku maja to pewnie też nie słyszałeś?

      A może słyszałeś, ale lubisz sobie pogdybać i ponarzekać?

      • 5 0

  • a może na południu Gdańska?

    śmieszą mnie te inwestycje na bezludnych terenach...a drogi na południu Gdańska będą za 5-8 lat....bo kasy nie ma :D

    • 4 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane