• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takie same bilety w Trójmieście

Michał Brancewicz
18 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Te same stawki za bilety dla obu przewoźników miejskich ułatwią poruszanie się po Trójmieście. Te same stawki za bilety dla obu przewoźników miejskich ułatwią poruszanie się po Trójmieście.

Już niedługo drogę z Gdańska do Gdyni przejedziemy na jednym bilecie za 3 zł i to wcale nie SKM-ką, tylko autobusem. A to dopiero jedna z nowości jakie czekają nas po rewolucji taryfowej w Trójmieście.



W Gdańsku już od 1 czerwca, a w Gdyni najprawdopodobniej miesiąc później wejdą w życie takie same ceny biletów jednorazowych i czasowych. Dzięki tym zmianom pasażerowie będą mogli poruszać się swobodniej po całym Trójmieście. Inspiratorem zmian jest Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Nowe stawki za przejazdy zostaną poddane pod obrady Rady Miasta Gdańska w przyszłym tygodniu. Gdynia poruszy tę kwestię dopiero w przyszłym miesiącu.

A zmian szykuje się sporo. Od 1 czerwca w Gdańsku znikną bilety 15- i 45- minutowe. Z biletów czasowych pozostaną tylko całodobowe, których cena wzrośnie do 10 zł i godzinne (w Gdańsku zapłacimy za nie o 1,20 zł mniej). Tym samym Gdynia zyska nowy bilet czasowy na godzinę. Z perspektywy Gdańska stanieją też bilety na jeden przejazd z 3 zł na 2,5 zł. To oznacza z kolei, że gdyńska jednoprzejazdówka zdrożeje o 50 gr.

- Bilety będą nadal oddzielne, ale skoro będą w tej samej cenie to pozwolą poruszać się w miastach, gdzie działa inny przewoźnik - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Maciej Lisicki.

- Mamy takie porozumienie z Gdańskiem, że będziemy honorowali swoje bilety - mówi Marek Stępa zastępca prezydenta Gdyni. - Bilety nie będą identyczne, ale podobne, by nabywca nie miał rozterek, że może korzystać z nich na terenie Trójmiasta.

Oznacza to, że kupując tańszy niż dotychczas bilet godzinny dojedziemy swobodnie, jeśli nie natrafimy na korki, za 3 złote z Gdańska do Gdyni przesiadając się po drodze z autobusu obsługiwanego przez ZTM Gdańsk na inny należący do ZKM w Gdyni i odwrotnie.

To może rodzić pewne problemy finansowe. Kupując bilet w Gdańsku dorzucamy się do kasy tego miasta, a zaraz potem podróżujemy autobusem w Gdyni, która nie ma z tego żadnego zysku. Tak samo w dugą stronę. - Dlatego MZKZG powinien przejąć te kompetencje od różnych operatorów i emitentów - przyznaje Hubert Kołodziejski przewodniczący MZKZG.

Ujednolicenie biletów okresowych jest nieco bardziej skomplikowane. Wprowadzenie wszędzie takich samych cen byłoby niesprawiedliwe chociażby ze względu na zasięg działania danego przewoźnika. - Bilety okresowe będą miały podobny zakres obowiązywania ale cenowo nie będą identyczne. Ich cena będzie nawiązywać do wielkości danego obszaru. Do wyboru będziemy mieli bilet na jedno miasto lub kilka gmin. - tłumaczy przewodniczący MZKZG.

W Gdańsku zmniejszy się liczba biletów miesięcznych i 30-dniowych. To spowoduje, że niektóre osoby zapłacą za nie drożej. Zamiast biletów na 6- , 12- , 20 - i więcej przystanków pozostaną jednie bilety sieciowe, które na dodatek stanieją. Te obowiązujące przez wszystkie dni tygodnia z 98 do 84 zł.

- Nie jest mi to do końca na rękę, bo od dawna korzystam z biletów na stałą trasę sześciu przystanków. Teraz będę musiał płacić dwa razy drożej - przyznaje pan Damian, nasz czytelnik. - Ale z drugiej strony będę mógł jeździć po całym mieście, więc może to się jakoś zrównoważy.

Mniej zapłacimy także za bilety sieciowe cztero i pięciomiesięczne.

Gdy jednolita taryfa zacznie obowiązywać w całym Trójmieście, co może nastąpić już 1 lipca, to właściciele "sieciówek" odczują również dodatkową korzyść. - Posiadacz biletu miesięcznego w Gdańsku będzie mógł korzystać także z autobusów komunikacji Gdyńskiej, ale tylko tych kursujących na terenie Sopotu - wyjawia prezydent Lisicki.

Kolejną innowacją będzie pojawienie się w Gdańsku sieciowego biletu na okaziciela. Swoim wyglądem będzie przypominał on dzisiejszą kartę miejską z tą jednak różnicą, że nie znajdziemy na nim zdjęcia właściciela. Taki bilet może być wykorzystywany przez nieograniczoną ilość osób. Jego cena to 93 zł czyli, co zrozumiałe, więcej niż zwykłej "sieciówki". Identyczny bilet z powodzeniem funkcjonuje już od jakiegoś czasu w Gdyni.

Wspólne bilety komunikacji miejskiej dla Trójmiasta:
jednorazowy na linię zwykłą - 2,5 zł
60-minutowy na linie zwykłe - 3 zł
całodobowy - 10 zł

Opinie (563) ponad 10 zablokowanych

  • 199 (2)

    Znowu"pieprzony"autobus 199 spóznił się 10-minut,jadąc z Oliwy z pętli.Czyżby kierowca zasnął? W końcu niech ktoś odpowiedzialny za ten bałagan coś z tym zrobi gdyż zdarza się to bardzo często!

    • 4 1

    • No właśnie! Ponoć p. Alicja Kraska odpowiada za kontrolę. Gdzie ona była w tym czasie?

      • 0 1

    • zanim ruszył z Oliwy to musiał do niej dojechać, one robią kółka jak byś nie zwrócił na to uwagi i punktualnie to ci kierowcy dają rade jeździć tylko rano i czasem wieczorem jak zdołają nadgonić stanie w korkach przez środek dnia :(

      wystarczy pomyśleć a nie zwalać winę na kierowców, zwłaszcza tej linii bo to jedna z najgłupszych tras jeśli chodzi o korki :(

      • 0 0

  • Zostawić bilety 15 minutowe ! Niech kosztuja 2,20 zł ale nich będą! (2)

    • 6 3

    • (1)

      zadnych czasówek przyklad aut 111 Akademia muzyczna- Gdansk min 20 min i co ty na to

      • 0 2

      • A co masz zamiar cały czas kasowac za 2,5 zł ?

        • 2 0

  • Bzdura (1)

    Wiele osób pisze gdzie podziali sie ludzie co narzekali na czasówki w Gdańsku
    nie lubie tych czasówek ale ten bilet za 2zl na 15min jest na prawdę dobry!!
    i niech wszystko sie zmieni a zostawia bilet na 15 i do 6 przystanków

    bo jest to bardzo dobre dla wielu ludzi

    • 6 1

    • jezdzisz tramwajem a pomysl o autobusie.

      • 0 1

  • (2)

    zgodze sie z poprzednia wypowiedzia wg. mnie wygodniej i taniej wychodzi zamowic taksowke niz jechac tramwajem.
    A co do korkow to autobus czy tramwaj ma okreslony czas na przejazd i co ktos moze za to ze sa korki? kupuje sie bilet na okreslony czas przejazdu jezeli autobus czy tramwaj sie nie miesci w tym czasie to co to mnie tak narprawde jako uzytkownika obchodzi (co konia obchodzi ze woz sie przewrocil).
    czemu nie mozna zachowac biletow czasowych i dodatkowo na jedna linie i kupowac je wedle uznania. Tak jak wyglada to teraz. Wydaje mi sie ze mozna dostosowac stawki biletow zeby ulatwic komunikacje z gdynia ale tylko tyle a komunikacja miejska szykuje rewolucje biletowe

    • 5 1

    • (1)

      według zasad masz racje :)
      wsiadłeś, jechałeś, był korek, łapią cię :( (ale już tam gdzie go nie ma)
      twoje tłumaczenie zgodne z zasadami : "wsiadłem tu i tu, a czas potrzebny na przejechanie tu i tu to 14 min a jeszcze tam nie dojechaliśmy" ...
      problem w tym, że kontroler ma dowód w postaci biletu i czasu na nim, widzi też, zegarek na kasowniku, a co ma osoba złapana ... a no tylko swoje słowo bo mogła wsiąść gdziekolwiek :(
      a kto się będzie musiał bez dowodów wykłócać z renomą która na dodatek ma dowód w ręku :(

      czasowe już dawno powinny odejść, zbyt wiele z nimi problemów :(

      • 1 2

      • pod bilety czasowe zrobiono krotkie linie komunikacji miejskiej

        nie wszyscy jadą tylko 3 przystanki, pomyśl o innych.

        • 1 0

  • protest (2)

    to w koncu my jestesmy pasazerami,i czy ktos sie pyta Nas o zdanie?

    • 10 1

    • ..i tak będą mieli nas w d....:(

      My sobie możemy protestować, a oni i tak będą mieli nas w d....:( Niedawno zabrali mi dobre połączenie z Wrzeszcza do Gdańska (autobus B), teraz zabiorą 15-minutowe bilety, z których najczęściej korzystam i kto sie tym przejmie? Te nasze POpisowe władze? Do kitu z tym:( Przynajmniej wolność słowa została...

      • 3 2

    • nie spyta

      gdyby to była normalna firma (nawet monopol, ale niezależny finansowo), to może komuś by zależało na klientach. a tak - nie zarobią, to się im dopłaci. ciekawe, jak Ryanair chce kasę od miasta, to jest wielkie halo. a oni chcą tylko takich zasad jak ma zkm.

      • 0 0

  • Mieszkańcy Pruszcza Gdanskiego bedą mieli mega podwyżkę!

    Obecnie mieszkańcy Pruszcza mogą kupić sobie bilet miesieczny trasowany ważny np do 12 przystanków.
    Po podwyżce trzeba będzie kupić bilet ważny na 2 miasta Pruszcz i Gdańsk - oznacza to podwyżkę o 73 %

    • 4 1

  • Po co było rozwiązywać WPKGG skoro dązy sie do tego samego!!!! (3)

    • 0 1

    • Pan Hubert K. ma manię wielkości dlatego dązy do utworzenia MZKZG (2)

      • 0 0

      • Nigdy nie dojdzie do przejęcia sterów przez MZKZG. (1)

        • 0 0

        • Podobno tam są jakieś przekrety

          • 0 0

  • debilizm na maxa (11)

    pokonuje trase 6ciu przystankow,pracujac od pon do pt, w tyg wiecej sie nie poruszam, raz na jakis czas...to po cholere mi bilet za 100 zl, za ktory teraz place 35? jedno rozwiazanie sie nasuwa na mysl.........beda musieli zatrudnic wiecej nieudacznikow z Renomy aby lapali takich jak ja ...przyszluch gapowiczow :)

    • 10 1

    • (1)

      wiesz te 35zl to jakieś 45% kwoty którą byś zapłacił normalnie ... takie niskie ceny się po prostu przewoźnikom nie opłacają ...

      • 1 2

      • to czemu trzymają monopol na komunikację miejską?

        • 1 0

    • to kup sobie rower i nie jęcz. (8)

      Więcej ludzi zyska na tych zmianach niż s****i więc kalkulacja wydaje się prosta. A jak nie pasi to sportowe wdzianko i dygaj z buta chłopaku :)

      Rumieńców dostaniesz, zdrowszy będziesz no i może przestaniesz marudzić. Same plusy :)

      • 1 5

      • kto zyska? możesz to wyjaśnić, zamiast bredzić o rowerze?

        Nie wszyscy mają 17 lat i sa fanami jazdy rowerem do szkoły. W tym mieście mieszkają też kobiety ciężarne, rodzice z dziećmi, pracownicy jadący do pracy kilkoma środkami komunikacji itd. Może w ogole zlikwidować komunikację miejską, bo kilku ograniczonych małolatów proponuje wszystkim jazdę na rowerze?

        ps: moja koleżanka jeździ rowerem d pracy, bo ma do niej odległość 1 czy 2 przystanków alejką wśród drzew:P

        • 4 0

      • Jezeli jestes taki mądry to napisz mi prosze kto straci a kto zyska a nie mi tu rowerkujesz :] (6)

        • 3 1

        • (4)

          ja zyskam :)
          90% moich podróżny komunikacją miejską wymaga biletu za 2,80 lub 3 zł, są to jazdy bez przesiadek, wiec przy bilecie za 2,50 mam oszczędność ...
          jak będę jechał z przesiadką, co zazwyczaj jest sporo więcej niż 15min to zapłacę 3zł, poprzednio 2,80, lecz musiałem pilnować tych 45min a często było to na granicy tego czasu, teraz za 20gr straty będę miał większy komfort.

          co do biletów nie jednorazowych to nie używam, bo moje trasy są często nie przewidywane :)

          na razie to traci przewoźnik dając niektórym zniżki 55%, to więcej niż maja uczniowie ... a potem ludzie nażerają na złą komunikacje jak jeżdżą za darmo prawie.

          • 1 2

          • Masz coś z głową (3)

            chyba. Jakie 55% ZNIŻKI? To chyba oczywiste, że jak jadę SKM do Gdańska Zaspy to płacę mniej niż gdybym jechała na Żabiankę. Dlaczego korzystając z komunikacji ZKM wyłącznie na trasie do 6 przystanków mam płacić za bilet miesięczny tyle samo co ci, którzy jeżdżą po całym mieście i zapychają sobą środki transportu na godziny?

            • 1 1

            • (2)

              6 przestanków to pewnie mniej niż 15min wiec to obecnie bilet za 2zl, zakładamy jazdę do pracy i z powrotem to daje 4zl dziennie, praca 5 dni w tygodniu to daje 20zl na tydzień, miesiąc ma zazwyczaj 4 tygodnie to daje 80zl ...
              płacąc 35zl za bilet cały (nie ulgowy) to jak dla mnie około 55% :)

              • 0 0

              • to jeszcze policz "obniżkę" przy aktualnych biletach za 3 złote

                6 zł dziennie - 120 zł miesięcznie

                W Gdańsku bardziej opłaca się jeździc własnym autem niż busem. Żeby nie narażać miasta na straty! :P

                • 1 0

              • Ty chyba wychowałeś się w jakimś innym

                systemie :-O To chyba oczywiste, że ci którzy płacą za kilkadziesiąt przejazdów muszą być w znacznym stopniu promowani w stosunku do sporadycznych jednoprzejazdowców. To podstawowe zasady ekonomii i marketingu na świecie, ale moż i masz rację. W Polsce niekoniecznie. Tutaj złodziej złodzieja złodziejem .... i jeszcze patrzy jak dodatkowo pozłodziejować. Gdańskie władze samorządowe w tym przodują patrząc na skale podwyżek podstawowych mediów.

                • 2 0

        • Przeczytaj sobie co ludzie piszą

          na 10 stronach komentarzy, to zrozumiesz kto i ile straci. Niedopuszczalne jest aby ludzie mieli płacić o 100% więcej niż dotychczas. Trochę szacunku dla tych co poświęcili swój czas pisząc tutaj. Nikt nie będzie ci przepisywał jeszcze raz tego samego.

          • 2 1

  • Glupota maksymalna (1)

    same debile rządzą . trudno sobie wyobrazić głupszy pomysł

    • 7 0

    • takj jest

      dokladnie sie z toba zgadzam ziomku

      • 3 0

  • Bez sensu (1)

    Do tej pory ta trasa była obsługiwana przez SKM-kę i było dobrze. Komu to przeszkadzało? :/ Zastanawia mnie, jak to będzie jak będę chciała jechać z Gdańska np na Przeróbkę. To ile wydam na bilet? Do tej pory to było tylko 2zł albo 1zł. A teraz to jak?

    • 3 0

    • Przecież to pretekst.

      Oni dobrze wiedzą, że nikt ZKM nie będzie jeździł pomiędzy Gdańskiem a Gdynią ze względu na permanentne korki. Przy takim podejściu miast do korków, pozostaje tylko SKM. Cynizm i nic poza tym mający uzasadnić bezprawne podwyżki cen biletów. Tym pownna się zająć prokuratura.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane