• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Teraz dłużej, w przyszłości wygodniej

Michał Tusk
16 listopada 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Wraz z nowym rozkładem PKP Intercity wprowadza wiele nowości, ale prawie żadna z nich na razie nie dotyczy Trójmiasta. Za to kolejny raz wydłuża się czas podróży do stolicy.

Zbliża się 11 grudnia - czyli dzień corocznej zmiany rozkładu jazdy. W związku z tym PKP Intercity, (uruchamiająca pociągi TLK, ekspresowe, Intercity, Eurocity i międzynarodowe pospieszne) przygotowała nową ofertę. Zmiany na lepsze dotyczą przede wszystkim południowej Polski. Dla nas przewidziano przedłużenie jednego z ekspresów na Śląsk, aż do Bielska-Białej oraz zamiana nocnego TLK z Gdyni do Krakowa i Katowic z sezonowego na całoroczny.

Niestety, odwieczny problem podróżnych z Trójmiasta, czyli czas przejazdu do Warszawy, znów się wydłuży, tym razem o 5 minut. - O tym, z jaką prędkością mogą jeździć nasze pociągi, decyduje właściciel torów, Polskie Linie Kolejowe - wyjaśnia Anna Rosiek, rzecznik PKP Intercity.

Innym problemem jest rodzaj taboru kursującego to Trójmiasta. Do Krakowa czy Poznania kursują pociągi Intercity Plus, całkowicie klimatyzowane, wyposażone m.in. w 4-osobowe przedziały klasy biznes czy wagony bezprzedziałowe. Kiedy możemy się spodziewać takiego standardu np. w Kaszubie?

- Od 11 grudnia trzy pociągi dojeżdżające do Trójmiasta - Kaszub, Lajkonik i Neptun - otrzymają wagony w standardzie Intercity Plus - mówi Rosiek. Problem braku "plusów" w Trójmieście powoduje, że jego mieszkańcy nie mają możliwości korzystania z ostatniej nowinki spółki, czyli internetowej rezerwacji biletów, uruchomionej ponownie po wielomiesięcznej przerwie. Wszystko dlatego, że tylko na ten najlepszy typ pociągów można kupować bilety w sieci. - System sprzedaży internetowej będzie bardzo szybko obejmował nowe pociągi. W grudniu na pewno będzie już można kupić przez sieć bilet na pociąg z Trójmiasta - zapowiada Rosiek.

Gdańsk - Warszawy

Jeszcze 10 lat temu czas przejazdu flagowego pociągu IC Kaszub z Gdańska do Warszawy wynosił 3 godziny 12 minut. Dziś ten sam pociąg potrzebuje na to aż 3 godzin i 48 minut. Powodem jest oczywiście prędkość maksymalna, szczególnie na odcinku Warszawa - Nasielsk, zarządzanym przez warszawski oddział Polskich Linii Kolejowych. Prędkość 120 km na godzinę obowiązuje tam tylko na kilkunastu kilometrach, po reszcie pociągi wloką się od 40 do 70 km na godzinę. W najbliższych latach ma się to powoli zmieniać - na wiosnę rusza modernizacja linii Warszawa - Gdańsk, która zacznie się właśnie od najbardziej wyeksploatowanych odcinków. Za 7 lat podróż do stolicy ma trwać tylko 2 godziny i 12 minut, a pociągi mknąć mają z prędkością 200 km/h.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (35)

  • W r.2004 był planowany odcinek Pekin-Szanghaj (1300 km) dla Transrapidu. Ale w styczniu 2004 Chińczycy wycofali się-wtedy zapanowała w ThyssenKrupp i Siemensie żałoba. Wydawało się, że to już koniec. W dodatku kilka lat przedtem zaniechano budowy odcinka Hamburg-Berlin (koszty) i w Nadrenii-Westfalii (partia Zielonych).

    Dopiero w ostatnich miesiącach nadchodzą nowe sygnały, że Chińczycy na nowo się zastanawiają-nad innymi odcinkami. Ale to już nie to co stracone 1300 km z Pekinu do Szanghaju. Teraz Niemcy gotowi są cieszyć się ze 160 km z Szanghaju do Hanczu.

    Te informacje pochodzą ze strony. "//www.tagesschau.de/aktuell/meldungen/0,1185,OID4806512_REF1,00.html"
    Ta strona działa, w przeciwieństwie do adresu podanego przez Me (popsci.com)-który nie istnieje.

    • 0 0

  • sowa adres działa tylko musisz spacje usunąć. mijasz zsię z prawdą w dwóch momentach:

    1 - że niemcy nie sprzedali magleva chińczykom

    sprzedali, działa świetnie i się sprawdził od strony technologicznej.

    2 - że chińczycy zrezygnowali z transrapid'a pekin - szanghaj z powodu kosztowności takiego rozwiązania

    to jest bzdura. transrapid tylko przez krótką chwilę był rozważana opcją i to raczej przez prasę niż przez chińczyków. ko0nsorcjum miało nadzieję na sprzedaż pociągów ICE, przegrało z japońskim Shinkansen. transrtapid został odrzucony głównie z powodu niesprawdzenia technologii na tak długich trasach i niechęci konsorcjum transrapid do transferu technologii (koszty linii będa oscylowac wokół 40 miliardów dolarów - niezależnie od technologii)

    linia z Shanghai do Hangzhou to żadna nowość nowość - rozmowy o niej toczyły się równolegle z tą bejiing-shanghai. chińczycy chca budowac u siebie maglevy dlatego, że sa bardzo tanie w eksploatacji, jednak chcą też stopniowo sprawdzac technologię.

    • 0 0

  • Me

    "transrtapid został odrzucony głównie z powodu niesprawdzenia technologii na tak długich trasach..."

    No właśnie, chodziło o niesprawdzenie techniki na długich trasach. Skoro jest sprawdzona tylko na 30 km, to jest praktycznie tylko prototypem. Gdyby poprzednio został zbudowany odcinek Hamburg-Berlin, to byłaby to w pełni wdrożona technologia. Niemieckie media uważały w 2003 r. sprawę Pekin-Szanghaj za załatwioną, Schroeder był uprzednio w Chinach z wizytą i wrócił triumfalnie i z wielkimi nadziejami. Decyzja Chińczyków była niespodziewana i odbierana jako nokaut i śmierć tej techniki. Z tych najnowszych wiadomości nic pewnego nie wynika, z Chińczykami nigdy nie wiadomo.

    Kiedy pisałem, że Niemcy chcieli sprzedać i nie sprzedali, pominąłem te 30 km jako nieistotne. 30 km to była tylko stopa wepchnięta w drzwi, by je potem szeroko otworzyć. Gdyby Niemcy wiedzieli, że sprawa zakończy się na 30 km, to wcale by się nie angażowali, bo nie warto.

    • 0 0

  • Łiiiiii tam!; -^

    TLK, ekspresowe, Intercity, Eurocity i międzynarodowe pospieszne, jaka tam różnica!!! TAk samo jak do Poznania jeździł express i pośpiech to w tedy było tak;
    pośpiech 4h30min a express 4h15min...
    To była zwała!!!! a teraz głupi artykuł, że ciufcia się spóźni o 5min.. Matko jedyna, to nie długo jak na stacji będą zapowiadać;
    pocią pospieszny, do GDyni jest opóźniony o około 15minut to w inetrnecie tu napiszą... TAKIE CZASY!!!!
    A co do tematu wracając co to są wogóle te intercity, eurocity, ja tam zawsze pospiesznymi jeździłem, jeżdżę i jest dobrze!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Miasto

    Słaba wiedza logistyczna

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane