• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tester oprogramowania punktuje błędy systemu Fala

Adrian
31 stycznia 2024, godz. 17:15 
Opinie (291)
Falomaty zostały aktywowane w zeszłym tygodniu. Nasz czytelnik od razu sprawdził, jak działają, i ma sporo uwag. Falomaty zostały aktywowane w zeszłym tygodniu. Nasz czytelnik od razu sprawdził, jak działają, i ma sporo uwag.

W zeszłym tygodniu zostały aktywowane falomaty w tramwajach i trolejbusach w Trójmieście. Nasz czytelnik sprawdził, jak działają. Okazuje się, że jest sporo niedociągnięć.


Korzystałe(a)ś już z Fali?

Oto spostrzeżenia pana Adriana:

Zawodowo zajmuję się testowaniem oprogramowania. W dniu uruchomienia możliwości zakupu biletów w tramwajach w systemie Fala postanowiłem przeprowadzić prosty test. Korzystając z tramwaju, sprawdziłem, jak nowy system działa w praktyce, oraz czy prawidłowo rozpoznaje bezpłatne przejazdy.

Mimo mojego ogólnego wsparcia dla systemu muszę niestety wyrazić rozczarowanie obecnie funkcjonującym rozwiązaniem. Prace nad nim trwają od pewnego czasu, a mimo to występują w nim dość trywialne błędy. Poniżej przedstawiam kilka zauważonych przeze mnie kwestii.


1. Brak integracji między aplikacją internetową a aplikacją na smartfonie (w moim przypadku iOS).

Karta płatnicza dodana poprzez portal internetowy nie jest widoczna w aplikacji na smartfonie.

2. Brak uwzględniania zatwierdzonej zniżki na koncie użytkownika.

Skoro zniżka została wcześniej zaakceptowana, to płatność z karty nie powinna być pobrana, natomiast przejazd powinien zostać zarejestrowany. Wydaje się to logiczne.

Jak mam więc zasygnalizować systemowi, że rozpocząłem podróż i mam bezpłatny bilet, nie przykładając karty? Czy kontroler uwierzy mi na słowo? Mam wątpliwości.

3. Opóźnienie w blokadzie środków na karcie.

Zaraz po zakupie biletu sprawdziłem, czy są jakiekolwiek blokady na karcie - nie było. Założyłem więc, że zniżka działa, jednak okazało się, że płatność została pobrana następnego dnia. Warto dodać, że celowo użyłem zarówno zwykłej karty, jak i karty zapisanej w wirtualnym portfelu Apple.

4. Brak historii transakcji na portalu internetowym i w smartfonie

Podsumowując, po tylu miesiącach prac i znacznych nakładach finansowych oczekiwałbym, że aplikacja będzie działać bezbłędnie. Choć zdaję sobie sprawę, że wartość biznesowa może być relatywnie niska, to jednak wartość społeczna jest niezwykle istotna.

Mam zatem nadzieję, że niniejszy artykuł zmotywuje interesariuszy, jak i dział IT do przeprowadzenia bardziej szczegółowej analizy i wprowadzenia na rynek produktu, który spełni oczekiwania użytkowników, przynosząc zadowolenie i poprawiając ogólną użyteczność społeczną.


Komentarz spółki Innobaltica, która wdraża system Fala



W odniesieniu do sytuacji pokazanej na filmiku w tym artykule tester powinien po wprowadzeniu zmian do Systemu FALA poprzez portal odświeżyć aplikację po to, by wprowadzone zmiany do systemu centralnego były widoczne w aplikacji. Optymalnym rozwiązaniem jest uruchomienie ponowne aplikacji.

Jeśli chodzi o blokadę środków na koncie to warto zaznaczyć, że system ma ograniczenie w tej chwili do 30 zł. System na bieżąco rejestruje transakcje mając podpiętą kartę. Rozlicza wszystkie transakcje i wysyła do banku celem pobrania należności. W Systemie FALA obowiązuje rozlicznie dobowe dlatego płatność zeszła po północy.

Uwaga, jeśli nie było transakcji w trybie tzw. e-Commerce (w czystej postaci), czyli pasażer nabywa bilet w urządzeniu, przykłada do niego kartę, to taka transakcja będzie widoczna w koncie spersonalizowanym z opóźnieniem.

Warto zaznaczyć, że podpięcie karty płatniczej jako metodę płatności to nie jest identyfikacja pasażera. Popularne zastosowanie metody płatności kartą płatniczą pozwala Systemowi FALA na obciążenie karty za przejazdy, zamiast konieczności doładowywania ePportmonetki. Jest to wygodna opcja dla posiadaczy kart FALA.

Wyjątkową funkcjonalnością Systemu FALA jest również to, że kartą płatniczą można zastąpić kartę FALA. Należy dopiąć do konta JAKO IDENTYFIKATOR (nie tylko jako metodę płatności). Ta opcja pozwala na korzystanie z karty płatniczej (plastikowej) jako identyfikator. W portfelu jedna karta mniej. Identyfikując się w pojeździe, w POK lub przy kontroli biletowej kartą płatniczą pasażer ma takie same możliwości jak przy dedykowanej karcie FALA. Zachowuje on zdefiniowane na koncie zniżki i ulgi.

Jak wygląda kontrola biletów w Systemie FALA?



Kontrolerzy są wyposażeni w specjalne urządzenia kontrolerskie. Podczas kontroli urządzenie wskaże, które bilety zostały zakupione i przypisane do danego konta po uprzednim zbliżeniu do niego identyfikatora Systemu FALA, np. bez Karty FALA, karty płatniczej lub odczytania z aplikacji mobilnej QR kodu (dostępnego w lewym górnym rogu po kliknięciu w zdjęcie pasażera).

W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta FALA, odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej.

Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.

Warto założyć konto w Systemie FALA



Konto w Systemie FALA umożliwia zamówienie bezpłatnej Karty FALA, którą można wykorzystać do podróżowania na liniach obsługiwanych przez ZTM w Gdańsku, w tym na liniach podmiejskich.

Posiadacze aplikacji mobilnej, Karty FALA lub płatniczej, podpiętej jako identyfikator w Systemie FALA będą mieć wszystkie bilety dostępne w jednym miejscu. Korzystając z Systemu FALA podróżni będą mogli kupić bilet w aplikacji mobilnej czy portalu systemfala.pl, a także w urządzeniach znajdujących się w pojazdach.

W przyszłości System FALA ułatwi zakup biletów kolejowych w urządzeniach zlokalizowanych na stacjach i peronach na terenie całego województwa pomorskiego.

Warto pamiętać



System jest w fazie testowania w warunkach rzeczywistych. Jesteśmy wdzięczni pasażerom za udział w testach, dzielenie się z nami doświadczeniami oraz konstruktywną krytyką. Zachęcamy użytkowników Systemu FALA do zgłaszania uwag, problemów dotyczących funkcjonowania systemu oraz zgłaszania reklamacji pocztą elektroniczną na adres info@systemfala.pl
Adrian

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (291) 9 zablokowanych

  • Przydał by się taki tester w magistracie. (8)

    pewnie całkiem by zbzikował.

    • 83 5

    • Nie trzeba testera by z daleka widzieć bubel (2)

      Strona w dwóch językach a po wybraniu logowania kartą przenosi nas do jakiegoś switchio - co to ma być w ogóle? Wyciąganie danych przez jakiś portal na Kajmanach? Kto w ogóle dopuścił projekt takiego systemu? Czekajcie aż zaczną ginąć pieniądze i wyciekać dane :)

      • 39 0

      • PO robiło (1)

        To musi być bubel

        • 24 4

        • Bubel fala przy wasżym pisowskim złodziejstwie miliardowym w Orlenie to pikuś

          Na szczęście oprogramowanie jak każde można naprawić, winnych błędów ukarać(w co wątpię niestety) Natomiast w przypadku Lotosu to nawet ukaranie pis złodzieji nic nie da.

          • 2 6

    • Poco maja zatrudniac testera by wykazał ze wiekszosc urzedników to szkodniki!!Oni przeciwnie juz ogłosili sukces premie

      • 13 1

    • Przydałby się. Partykuła.

      • 2 1

    • Czego nie rozumiecie? (1)

      To, że podpiąłeś kartę płatniczą do konta Fala jako metodę płatności, wcale nie znaczy, że jak będziesz nią płacić w czytniku czy falomacie, to urządzenie uwzględni zniżki, które masz zapisane na koncie. Tak się stanie, jeśli tę kartę dodatkowo zdefiniujesz jako swój identyfikator.
      Ale jeśli to zrobisz, to przykładając kartę zapłacisz za przejazd z uwzględnieniem zapisanej na twoim koncie ulgi, jednak pod jednym warunkiem - że będziesz miał wystarczające środki w ePortmonetce. Jak będzie za mało, to system nie obciąży takiej karty. Czyż to nie logiczne :-p

      • 4 9

      • Nie da się tego jeszcze bardziej skomplikować?

        Wiesz co się robi z takimi projektami, które są skopane już na poziomie definiowania, planowania?
        Protokół zniszczenia i po koniaczku.

        • 9 1

    • A to nie prościej i taniej było wdrożyć system funkcjonujący bardzo dobrze od wielu lat w Warszawie ?

      • 5 0

  • Ja wysyłałem swoje uwagi świetnie opisane, odnośnie biletomatów (PKM i osobno ZTM) - praktycznie zero odzewu. Urzędnicy mają to (5)

    w nosie. Ten numer 1 to jest chyba coś przewyższającego urzędników i firmy, które realizują zamówienia... a w IT to jest normalka, tego typu integracja. Numer 2: na pewno wytłumaczeniem jest "tak działa system i nie jesteśmy nic w stanie z tym zrobić" heheheheh Numer 3 to już w ogóle bez komentarza. Numer 4... itd. Masakra : ) Co do filmiku, to "najlepsze" jest to, że ten system pewnie nie uwzględnia obsługi błędów - to by się kręciło i kręciło aż by się prąd skończył... zamiast np. po 30 sekundach wyrzucić błąd typu brak połączenia czy coś... z drugiej strony - przyjdzie kanar i co dalej? Będzie tłumaczenie, zgłaszanie, 30 dni na rozpatrzenie, a karę zapłacić trzeba będzie? dno dno dno partactwo urzędnicze

    • 116 1

    • Tyle kasy za taki bubel... (3)

      • 25 0

      • to trzeba...

        ...umic!

        • 10 0

      • Normalne, gdyby robili to za swoje pieniądze to bardziej by się przyłozyli (1)

        A że robią za nasze... Zobaczcie sobie jak działa np. strona internetowa PKP, przecież to jest jakiś totalny przeżytek. Za ile milonów naszych złotych

        • 8 2

        • Przecież bilet na PKP Intercity kupisz łatwo i bez komplikacji.

          Interfejs jak dla małp. Działa super.

          • 5 0

    • Władza dba jedynie o nasze pieniadze

      Tzn . Dba o to jak od nas kasę wydziubac i są zadowoleni że mają z tego korzyści a nas mają w ...

      • 6 0

  • A przecież falę nie tworzy firma "krzak" (7)

    Gdzie leży problem, skoro system tworzy firma z tradycjami i referencjami? Na pewno nie jest ich to pierwszy taki system na tak dużym obszarze.

    • 72 1

    • System robi Asseco (3)

      Identyczny robią na Śląsku i też mają z nim masę problemów hahaha

      • 26 1

      • problem tkwi w zalozeniach i podejsciu zamawiajacego do problemu... (1)

        Postawa firmy znanej ze specjalizacji w segmencie "public" na pewno w tym nie pomaga...

        A "Innobaltica" to "forward management"???
        ;)

        • 19 4

        • To nieprawda

          To nieprawda

          • 1 5

      • Nie ma takiej firmy. Ekologiczny tyłek?

        • 0 4

    • ironia?

      Jesli tak, to zbyt jedwabista...

      • 8 0

    • Jak to nie firma krzak. Przecież to innobaltica zamawiała. Wykonawca sam nie wiedział pewnie czego chcą, bo zamawiający też nie wiedział.

      • 20 1

    • A zapytaj tę firmę z tradycjami

      Jak w temacie

      • 3 0

  • Niech Fala pospiesznie odplywa! (3)

    Nie korzystalam i nie zamierzam.

    • 147 3

    • Taki system nawet jak działa to jest kosztowny (2)

      Dlatego wraca się do prostych i sprawdzonych metod, np. w Hongkongu wybierasz w automacie strefę do której chcesz dotrzeć potem kupujesz bilet i możesz tam jechać czymkolwiek.
      Można mieć system na miarę NASA, pytanie jednak czy ludzie będą chcieli za to płacić?

      • 13 1

      • zalozeniem jest, ze ludzie musza za to zaplacic... (1)

        Typowe podejscie biurwokracji.

        Stad utrudnienia w dostepie do innych form platnosci. Podobnie "przekonywano" do stacjonarnych biletomatow i platnosci bezgotowkowych. Bo obsluga gotowki jest bardziej klopotliwa i kosztowna...

        • 2 0

        • A ktoś musi zarobić...

          I tak się kręci to życie w małej Sycylii.

          • 1 0

  • Fala składa sie z samych błedow. (8)

    Jest to wadliwy system zamówiony przez ludzi niekompetentnych. Nie chodziło o to żeby stworzyć coś dla mieszkańców tylko zapewnić sobie lukratywne posady w innobaltica. Niegospodarnosc to najmniejszy problem w tym wszystkim to się prosi o NIK.

    • 169 1

    • pomijajac juz nawet watek korupcyjny...

      System jest zamawiany/projektowany przez urzednikow, dla rozwiazania ich problemow z rozliczeniami przewoznikow.

      Potrzeb mieszkancow/klientow wcale nie uwzglednia...

      • 25 1

    • NIK zajety mszczeniem sie na Orlenie (3)

      Banasie ukrywają swoje przekrety

      • 14 7

      • twój mózg się mści na tobie brakiem myślenia! (2)

        • 4 13

        • ty go nawet nie posiadasz to poco sie odzywasz? (1)

          • 3 4

          • co ty chciałeś melepeto???

            • 2 3

    • Nie PO to zrobiliśmy skok na prokuraturę , aby jakiś NIK nam się tu szwędał (1)

      Banasie maja swoje szwindle.

      • 13 2

      • Ciemnotà pis przez 8 lat robiliście kontrolę w Gdańsku jak powstawała fala i Nic!

        Pis miał abw, cba, skarbówkę pi-prokuratorów robiąc kontrolę w urz. mejskim prawie non stop i teraz bredzą o złodziejstwie tylko wyjątkowy şwir może w ich brednie uwierzyć

        • 0 3

    • Błedy maja byc to jest zapisane w umowie ale ten ustnej :) gdy koperta idzie pod stołem!!

      • 2 1

  • Dlatego jeżdżę samochodem (4)

    • 95 10

    • Dlatego jeżdżę samochodem, ogrzewanko na nogi (2)

      • 16 4

      • (1)

        A ja rowerem, za darmochę:) Opowiednio sie ubieram, ciepło mi :)

        • 6 12

        • Odpowiednio, czyli w strój klauna.

          • 13 10

    • Juz niedługo pamietaj ze władze gdańska chca zmusić kierowców do rezygnacji z auta w miescie zakaz wjazdu ,oplaty i podatki

      • 4 2

  • Te same odczucia mam z GPE - gdańska platforma edukacyjna (3)

    Co chwilę problemy z logowaniem, błędami i brak aplikacji na telefon jak np kidme. Dostaje komunikaty na e-maila że nowa wiadomość na GPE zamiast pełnej wiadomości w e-mailu. Dramat

    • 80 1

    • GPe tez dramat potwierdzam

      • 12 1

    • Ale najważniejsze, że nie rządzi PiS...
      Ludzie, co się z Wami dzieje???

      • 6 3

    • Z GPE problemy są od początku. Swego czasu poleciały 2 osoby z WE za to cudo. Kolejny system, który dał zarobić znajomym, a Ty się męcz.

      • 1 0

  • Jeszcze trzeba dodać że na oko w 2/3 tramwajów system działa (5)

    W reszcie albo ekran startowy, albo biały ekran

    • 80 1

    • Na czyje oko? (1)

      Chłopa..?

      • 1 9

      • nie, na twoje oko - czyli oko cymbała :)

        • 7 0

    • to tak jak liczba działajacych tramwajów :) (1)

      • 5 0

      • Ale Fala działa w niedziałających tramwajach, a w działających nie działa.

        • 5 0

    • Albo tylko napisy po ukraińsku.

      Tak było wczoraj w "8". Przegięcie.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane