• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tester oprogramowania punktuje błędy systemu Fala

Adrian
31 stycznia 2024, godz. 17:15 
Opinie (291)
Falomaty zostały aktywowane w zeszłym tygodniu. Nasz czytelnik od razu sprawdził, jak działają, i ma sporo uwag. Falomaty zostały aktywowane w zeszłym tygodniu. Nasz czytelnik od razu sprawdził, jak działają, i ma sporo uwag.

W zeszłym tygodniu zostały aktywowane falomaty w tramwajach i trolejbusach w Trójmieście. Nasz czytelnik sprawdził, jak działają. Okazuje się, że jest sporo niedociągnięć.


Korzystałe(a)ś już z Fali?

Oto spostrzeżenia pana Adriana:

Zawodowo zajmuję się testowaniem oprogramowania. W dniu uruchomienia możliwości zakupu biletów w tramwajach w systemie Fala postanowiłem przeprowadzić prosty test. Korzystając z tramwaju, sprawdziłem, jak nowy system działa w praktyce, oraz czy prawidłowo rozpoznaje bezpłatne przejazdy.

Mimo mojego ogólnego wsparcia dla systemu muszę niestety wyrazić rozczarowanie obecnie funkcjonującym rozwiązaniem. Prace nad nim trwają od pewnego czasu, a mimo to występują w nim dość trywialne błędy. Poniżej przedstawiam kilka zauważonych przeze mnie kwestii.


1. Brak integracji między aplikacją internetową a aplikacją na smartfonie (w moim przypadku iOS).

Karta płatnicza dodana poprzez portal internetowy nie jest widoczna w aplikacji na smartfonie.

2. Brak uwzględniania zatwierdzonej zniżki na koncie użytkownika.

Skoro zniżka została wcześniej zaakceptowana, to płatność z karty nie powinna być pobrana, natomiast przejazd powinien zostać zarejestrowany. Wydaje się to logiczne.

Jak mam więc zasygnalizować systemowi, że rozpocząłem podróż i mam bezpłatny bilet, nie przykładając karty? Czy kontroler uwierzy mi na słowo? Mam wątpliwości.

3. Opóźnienie w blokadzie środków na karcie.

Zaraz po zakupie biletu sprawdziłem, czy są jakiekolwiek blokady na karcie - nie było. Założyłem więc, że zniżka działa, jednak okazało się, że płatność została pobrana następnego dnia. Warto dodać, że celowo użyłem zarówno zwykłej karty, jak i karty zapisanej w wirtualnym portfelu Apple.

4. Brak historii transakcji na portalu internetowym i w smartfonie

Podsumowując, po tylu miesiącach prac i znacznych nakładach finansowych oczekiwałbym, że aplikacja będzie działać bezbłędnie. Choć zdaję sobie sprawę, że wartość biznesowa może być relatywnie niska, to jednak wartość społeczna jest niezwykle istotna.

Mam zatem nadzieję, że niniejszy artykuł zmotywuje interesariuszy, jak i dział IT do przeprowadzenia bardziej szczegółowej analizy i wprowadzenia na rynek produktu, który spełni oczekiwania użytkowników, przynosząc zadowolenie i poprawiając ogólną użyteczność społeczną.


Komentarz spółki Innobaltica, która wdraża system Fala



W odniesieniu do sytuacji pokazanej na filmiku w tym artykule tester powinien po wprowadzeniu zmian do Systemu FALA poprzez portal odświeżyć aplikację po to, by wprowadzone zmiany do systemu centralnego były widoczne w aplikacji. Optymalnym rozwiązaniem jest uruchomienie ponowne aplikacji.

Jeśli chodzi o blokadę środków na koncie to warto zaznaczyć, że system ma ograniczenie w tej chwili do 30 zł. System na bieżąco rejestruje transakcje mając podpiętą kartę. Rozlicza wszystkie transakcje i wysyła do banku celem pobrania należności. W Systemie FALA obowiązuje rozlicznie dobowe dlatego płatność zeszła po północy.

Uwaga, jeśli nie było transakcji w trybie tzw. e-Commerce (w czystej postaci), czyli pasażer nabywa bilet w urządzeniu, przykłada do niego kartę, to taka transakcja będzie widoczna w koncie spersonalizowanym z opóźnieniem.

Warto zaznaczyć, że podpięcie karty płatniczej jako metodę płatności to nie jest identyfikacja pasażera. Popularne zastosowanie metody płatności kartą płatniczą pozwala Systemowi FALA na obciążenie karty za przejazdy, zamiast konieczności doładowywania ePportmonetki. Jest to wygodna opcja dla posiadaczy kart FALA.

Wyjątkową funkcjonalnością Systemu FALA jest również to, że kartą płatniczą można zastąpić kartę FALA. Należy dopiąć do konta JAKO IDENTYFIKATOR (nie tylko jako metodę płatności). Ta opcja pozwala na korzystanie z karty płatniczej (plastikowej) jako identyfikator. W portfelu jedna karta mniej. Identyfikując się w pojeździe, w POK lub przy kontroli biletowej kartą płatniczą pasażer ma takie same możliwości jak przy dedykowanej karcie FALA. Zachowuje on zdefiniowane na koncie zniżki i ulgi.

Jak wygląda kontrola biletów w Systemie FALA?



Kontrolerzy są wyposażeni w specjalne urządzenia kontrolerskie. Podczas kontroli urządzenie wskaże, które bilety zostały zakupione i przypisane do danego konta po uprzednim zbliżeniu do niego identyfikatora Systemu FALA, np. bez Karty FALA, karty płatniczej lub odczytania z aplikacji mobilnej QR kodu (dostępnego w lewym górnym rogu po kliknięciu w zdjęcie pasażera).

W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta FALA, odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej.

Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.

Warto założyć konto w Systemie FALA



Konto w Systemie FALA umożliwia zamówienie bezpłatnej Karty FALA, którą można wykorzystać do podróżowania na liniach obsługiwanych przez ZTM w Gdańsku, w tym na liniach podmiejskich.

Posiadacze aplikacji mobilnej, Karty FALA lub płatniczej, podpiętej jako identyfikator w Systemie FALA będą mieć wszystkie bilety dostępne w jednym miejscu. Korzystając z Systemu FALA podróżni będą mogli kupić bilet w aplikacji mobilnej czy portalu systemfala.pl, a także w urządzeniach znajdujących się w pojazdach.

W przyszłości System FALA ułatwi zakup biletów kolejowych w urządzeniach zlokalizowanych na stacjach i peronach na terenie całego województwa pomorskiego.

Warto pamiętać



System jest w fazie testowania w warunkach rzeczywistych. Jesteśmy wdzięczni pasażerom za udział w testach, dzielenie się z nami doświadczeniami oraz konstruktywną krytyką. Zachęcamy użytkowników Systemu FALA do zgłaszania uwag, problemów dotyczących funkcjonowania systemu oraz zgłaszania reklamacji pocztą elektroniczną na adres info@systemfala.pl
Adrian

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (291) 9 zablokowanych

  • A fala to nie mial być wspolny system na wszystko co przewozi ludzi?

    A wyszły biletomaty elektroniczne na jeden przejazd bez funkcji działania.

    • 46 0

  • Prosze o informację ile zarabiają pracownicy w innobaltica (1)

    Opis stanowiska i wynagrodzenie. Bez podawania nazwisk. Jako mieszkańcy mamy prawo do informacji publicznej. To spółka komunalna.

    • 67 0

    • napisz do nich maila, a nie tu na forum

      to tak nie działa. Na maila mają obowiązek odpowiedzieć.

      • 6 8

  • od kilku lat działają już różne apki, które spełniały te funkcje (22)

    ba, dosłownie w kilka sekund po wejściu do pojazdu masz kupiony bilet. Max 5 kliknięć i znacznie większa przejrzystość. Po co to nowe "udogodnienie", naprawdę nie rozumiem.

    • 572 19

    • (2)

      Żeby goście z innobaltica mieli pracę..

      • 142 5

      • Chodzi tylko o zarobki, praca to tylko niewygodny acz konieczny dodatek. (1)

        • 116 1

        • A fakt :)

          • 71 0

    • No to

      zrozum że trzeba było forsę na coś wydać aby boki też były zadowolone

      • 55 1

    • To co robią urzędnicy szczególnie w trójmieście nigdy nie będzie lepsze (3)

      od komercyjnych rozwiązań. Niestety ale takich orłów mamy co wymyślają odbijanie przy wejściu i wyjściu z pojazdu. Ten kto wpadł na ten pomysł powinien mieć dożywotni zakaz pełnienia jakichkolwiek funkcji publicznych, no może czyszczenie szaletów miejskich byłoby odpowiednie do jego poziomu inteligencji.

      • 89 3

      • (2)

        W Amsterdamie też tak funkcjonuje system w publicznej komunikacji, czyli tam też glupcy muszą pracować XD

        • 7 47

        • Jak w Gdańsku komunikacja będzie funkcjonować tak jak ta w Amsterdamie to można pomyśleć, ale na razie funkcjonuje jak w Kazachstanie

          • 47 5

        • W Amsterdamie ten system został wprowadzony w 2005 roku, gdy nie było jeszcze tych apek

          dlatego tam wprowadzenie OV-chipkaart wynikało z potrzeby, a u nas wprowadzenie Fali wynika z glupoty urzędników i kolesiostwa z innobalticą. Poza tym tam system powstał do obsługi metra, które ma bramki i odbijanie się na bramkach jeszcze ma jakiś sens, a u nas nie ma metra i odbijanie się wychodząc z tramwaju jest bez sensu.

          • 80 2

    • Te apki to szajs! (6)

      Ile było przypadków, że za późno kupione, nie działało, itd. Tragicznie te apki działają!

      • 12 44

      • Wasza fala dziala wybornie:)

        • 34 5

      • Nigdy nie mialam problemu.

        • 13 11

      • No to tu masz jeden test i jeden błędny wynik. 100% przypadków, że system nie działa prawidłowo.

        • 18 0

      • Szajs to twoj telefon. (2)

        Korzystam z apki ponad 2 lata i jakoś nigdy nie miałem problemu z aplikacja. Tylko raz zj..na kontrolerka się przysadzila że mam jej dowod pokazać

        • 4 1

        • Korzystam ze skyCash nie tylko do kupowania biletów zbiorkomu. Beznadziejnie napisana aplikacja, a aktualizacji tyle, co kot napłakał. Koniec końców działa i tylko raz zdarzyło mi się, że coś na połączeniu z systemem płatności nie działało i musiałem kupić bilet w kasie. Ale daleko jej do bycia intuicyjną i przyjazną użytkownikowi.

          • 0 0

        • Sam jesteś zj..ny, jeśli masz pretensję, że ktoś prawidłowo wykonuje swoją pracę, drogi książę.

          • 0 0

    • Miś

      Kasa misiu.... kasa

      • 30 0

    • (1)

      Dokladnie apki, po co miasto ma placic prowizje (za darmo te apki tego nie robia). Jak sam moze, no i fakt, ze jest iles apek do tego samego jest dosyc dziwny, czesc kolejowych, czesc lokalnych, czesc ogolnopolskich.

      • 1 20

      • Nie osmieszaj sie cyrkowcu z innobaltiki:)

        • 17 1

    • Bilet należy zakupić przed wejściem do pojazdu (1)

      • 7 5

      • Ok.

        Ile wcześniej Kupić?

        • 6 5

    • Jak nie wiesz o co chodzi to chodzi o kase.

      Tak właśnie się przewala kasiorę , nikomu nie potrzebna fala która i tak nie działa pochłonęła juz sporo sianka. I najlepsze jest to ze trojmiasto to promuje

      • 5 0

    • To nie jest udogodnienie, to jest przewał publicznych pieniędzy.

      • 6 0

  • To że informatyk zawalił, to jedno, ale nad informatykiem stoi manager (14)

    A ten bierze pieniądze za to, by sprawdzić czy coś co proponuje informatyk ma sens i czy faktycznie działa.

    Brak odpowiedzialności i etyki zawodowej, to niestety problem Polski od wielu lat. jakbyśmy nigdy PRLu nie opuścili.

    • 127 3

    • opisałeś właściciela produktu (2)

      a nie managera

      • 17 4

      • Problem jest taki że projekt prowadzili niekompetentni ludzie z innobaltici. Co asseco mogło jak tamci nie wiedzieli czego chcą.

        • 8 2

      • kolejny "chlopiec do bicia"

        Co mu koderzy mendeje przejedli na "klepanie" bzdur i nauke kodzenia?

        • 0 0

    • (1)

      "informatyk" robi tylko i wyłącznie to, co każe mu menedżer. Nic więcej. Jeśli system jest "skopany" na etapie projektowania, to "informatyk", a raczej programista, nie ma tu nic do rzeczy.

      • 22 4

      • to się nazywa metoda "kelnerska"

        zawsze "kolega" obsłuży...

        • 7 1

    • Informatyk kosztuje to raz (2)

      a dwa zrobi dokładnie to, czego się oczekuje - problem w tym, że nie ma ludzi kompetentnych by te oczekiwania definiować i odbierać.
      Informatyk tu najmniej winny, to wiedza urzędników o IT jest zazwyczaj zerowa. W dużo bogatszych miastach rezygnowano z o wiele lepszych systemów bo po prostu koszty są olbrzymie. Znajomy robi tylko jakiś tam plugin AI do sklepu online - koszt zespołu razem z infrastrukturą to ponad 200 tys. miesięcznie - a w takim projekcie zespołów musi być co najmniej kilka.

      • 8 5

      • "zrobi dokładnie to, czego się oczekuje"

        oczekuje się poprawnego działania...

        Takie definiowanie odpowiedzialności jest typowe dla "branży".
        Inaczej powstaje słynna "huśtawka"...
        Też powstała na bazie doświadczeń z branży, która uważa, że jest od robienia kasy, a nie od rozwiązywania problemów.

        • 4 1

      • powstaje dokladnie to, co "informatyk" zrozumial...

        A ze rozmowa zleceniodawcy z wykonawca to dyskurs o kolorach slepego z gluchym, to jest jak jest...

        "hustawka"...

        • 0 1

    • Tak było w Polsce i przed wojną, my jesteśmy mentalnie chłopami pańszczyźnianymi. Nic się nie zmieniło od potopu.

      • 5 4

    • jeszcze potrzebny jest crash-tester i duża, reprezentatywna grupa testerów terenowych in vivo.

      ale kto by tam zrozumiał takie oczywistości? ... zapłacone - zapłacone. Jak będą reklamacje - to się będzie walczyć miesiącami z usuwaniem bugów poprzez tworzenie nowych bugów. Po czym zaimplementuje się nowy system 1.1 i cała zabawa zacznie się od nowa.

      Ciekawe czy tak mogą robić projektanci - np samolotów? Kilka spadnie w trakcie eksploatacji - i wtedy będziemy myśleć co dalej? :)

      • 8 0

    • Dlatego właśnie programista nigdy nie powinien być tym co zarządza (2)

      bo nie potrafi myśleć od strony użytkownika, to co jemu się wydaje logiczne nie musi być dla zwykłego użytkownika. Zresztą widać to było w wielu projektach: system zakupu biletów intercity, program płatnika.

      • 6 1

      • zgadza się

        • 3 0

      • bo te systemy są robione pod ludzi i przez ludzi, którzy w "tym" robią

        A ci dbają o własne interesy, a nie docelowego odbiorcy/użytkownika.

        Powszechne zjawisko, gdzie "manażeria" nie zna się na tym czym zarządza i zostawia organizację "ludziom".
        Tego wręcz chyba uczą...

        • 3 0

    • Kierownictwo projektu do bani

      Ciekawe kto w roli project managera, kto to zaprojektował, kto to krok po kroku odbierał.

      • 4 0

  • Macie problemy...

    • 3 9

  • Omijam te wszystkie niedogodności kasując papierowy bilet.

    • 49 0

  • Panie Arturze, w rozwiązaniach IT za publiczne pieniądze tak kto właśnie funkcjonuje (1)

    • 28 0

    • za prywatne też - vide latami produkowane gry, na poziomie tych sprzed 10 lat

      to żałosne

      • 7 0

  • Co to jest

    Co to jest i do czego to służy
    Wiem że przekręt ale nie na moją głowę

    • 31 0

  • Czy jak są problemy z tą falą,

    To siekiery są przy urządzeniach czy trzeba brać z domu?

    • 40 0

  • Za Fale odpowiadaja ludzie z innobaltica.

    Sowicie wynagradzani. Fale czyli kompletny bubel na który mamy rocznie płacić 25 mln żeby Ci ludzie mieli ciepłe posadki. Czy to nie jest chore?

    • 56 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane