• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tester oprogramowania punktuje błędy systemu Fala

Adrian
31 stycznia 2024, godz. 17:15 
Opinie (291)
Falomaty zostały aktywowane w zeszłym tygodniu. Nasz czytelnik od razu sprawdził, jak działają, i ma sporo uwag. Falomaty zostały aktywowane w zeszłym tygodniu. Nasz czytelnik od razu sprawdził, jak działają, i ma sporo uwag.

W zeszłym tygodniu zostały aktywowane falomaty w tramwajach i trolejbusach w Trójmieście. Nasz czytelnik sprawdził, jak działają. Okazuje się, że jest sporo niedociągnięć.


Korzystałe(a)ś już z Fali?

Oto spostrzeżenia pana Adriana:

Zawodowo zajmuję się testowaniem oprogramowania. W dniu uruchomienia możliwości zakupu biletów w tramwajach w systemie Fala postanowiłem przeprowadzić prosty test. Korzystając z tramwaju, sprawdziłem, jak nowy system działa w praktyce, oraz czy prawidłowo rozpoznaje bezpłatne przejazdy.

Mimo mojego ogólnego wsparcia dla systemu muszę niestety wyrazić rozczarowanie obecnie funkcjonującym rozwiązaniem. Prace nad nim trwają od pewnego czasu, a mimo to występują w nim dość trywialne błędy. Poniżej przedstawiam kilka zauważonych przeze mnie kwestii.


1. Brak integracji między aplikacją internetową a aplikacją na smartfonie (w moim przypadku iOS).

Karta płatnicza dodana poprzez portal internetowy nie jest widoczna w aplikacji na smartfonie.

2. Brak uwzględniania zatwierdzonej zniżki na koncie użytkownika.

Skoro zniżka została wcześniej zaakceptowana, to płatność z karty nie powinna być pobrana, natomiast przejazd powinien zostać zarejestrowany. Wydaje się to logiczne.

Jak mam więc zasygnalizować systemowi, że rozpocząłem podróż i mam bezpłatny bilet, nie przykładając karty? Czy kontroler uwierzy mi na słowo? Mam wątpliwości.

3. Opóźnienie w blokadzie środków na karcie.

Zaraz po zakupie biletu sprawdziłem, czy są jakiekolwiek blokady na karcie - nie było. Założyłem więc, że zniżka działa, jednak okazało się, że płatność została pobrana następnego dnia. Warto dodać, że celowo użyłem zarówno zwykłej karty, jak i karty zapisanej w wirtualnym portfelu Apple.

4. Brak historii transakcji na portalu internetowym i w smartfonie

Podsumowując, po tylu miesiącach prac i znacznych nakładach finansowych oczekiwałbym, że aplikacja będzie działać bezbłędnie. Choć zdaję sobie sprawę, że wartość biznesowa może być relatywnie niska, to jednak wartość społeczna jest niezwykle istotna.

Mam zatem nadzieję, że niniejszy artykuł zmotywuje interesariuszy, jak i dział IT do przeprowadzenia bardziej szczegółowej analizy i wprowadzenia na rynek produktu, który spełni oczekiwania użytkowników, przynosząc zadowolenie i poprawiając ogólną użyteczność społeczną.


Komentarz spółki Innobaltica, która wdraża system Fala



W odniesieniu do sytuacji pokazanej na filmiku w tym artykule tester powinien po wprowadzeniu zmian do Systemu FALA poprzez portal odświeżyć aplikację po to, by wprowadzone zmiany do systemu centralnego były widoczne w aplikacji. Optymalnym rozwiązaniem jest uruchomienie ponowne aplikacji.

Jeśli chodzi o blokadę środków na koncie to warto zaznaczyć, że system ma ograniczenie w tej chwili do 30 zł. System na bieżąco rejestruje transakcje mając podpiętą kartę. Rozlicza wszystkie transakcje i wysyła do banku celem pobrania należności. W Systemie FALA obowiązuje rozlicznie dobowe dlatego płatność zeszła po północy.

Uwaga, jeśli nie było transakcji w trybie tzw. e-Commerce (w czystej postaci), czyli pasażer nabywa bilet w urządzeniu, przykłada do niego kartę, to taka transakcja będzie widoczna w koncie spersonalizowanym z opóźnieniem.

Warto zaznaczyć, że podpięcie karty płatniczej jako metodę płatności to nie jest identyfikacja pasażera. Popularne zastosowanie metody płatności kartą płatniczą pozwala Systemowi FALA na obciążenie karty za przejazdy, zamiast konieczności doładowywania ePportmonetki. Jest to wygodna opcja dla posiadaczy kart FALA.

Wyjątkową funkcjonalnością Systemu FALA jest również to, że kartą płatniczą można zastąpić kartę FALA. Należy dopiąć do konta JAKO IDENTYFIKATOR (nie tylko jako metodę płatności). Ta opcja pozwala na korzystanie z karty płatniczej (plastikowej) jako identyfikator. W portfelu jedna karta mniej. Identyfikując się w pojeździe, w POK lub przy kontroli biletowej kartą płatniczą pasażer ma takie same możliwości jak przy dedykowanej karcie FALA. Zachowuje on zdefiniowane na koncie zniżki i ulgi.

Jak wygląda kontrola biletów w Systemie FALA?



Kontrolerzy są wyposażeni w specjalne urządzenia kontrolerskie. Podczas kontroli urządzenie wskaże, które bilety zostały zakupione i przypisane do danego konta po uprzednim zbliżeniu do niego identyfikatora Systemu FALA, np. bez Karty FALA, karty płatniczej lub odczytania z aplikacji mobilnej QR kodu (dostępnego w lewym górnym rogu po kliknięciu w zdjęcie pasażera).

W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta FALA, odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej.

Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.

Warto założyć konto w Systemie FALA



Konto w Systemie FALA umożliwia zamówienie bezpłatnej Karty FALA, którą można wykorzystać do podróżowania na liniach obsługiwanych przez ZTM w Gdańsku, w tym na liniach podmiejskich.

Posiadacze aplikacji mobilnej, Karty FALA lub płatniczej, podpiętej jako identyfikator w Systemie FALA będą mieć wszystkie bilety dostępne w jednym miejscu. Korzystając z Systemu FALA podróżni będą mogli kupić bilet w aplikacji mobilnej czy portalu systemfala.pl, a także w urządzeniach znajdujących się w pojazdach.

W przyszłości System FALA ułatwi zakup biletów kolejowych w urządzeniach zlokalizowanych na stacjach i peronach na terenie całego województwa pomorskiego.

Warto pamiętać



System jest w fazie testowania w warunkach rzeczywistych. Jesteśmy wdzięczni pasażerom za udział w testach, dzielenie się z nami doświadczeniami oraz konstruktywną krytyką. Zachęcamy użytkowników Systemu FALA do zgłaszania uwag, problemów dotyczących funkcjonowania systemu oraz zgłaszania reklamacji pocztą elektroniczną na adres info@systemfala.pl
Adrian

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (291) 9 zablokowanych

  • a po co to testować i tracić czas, pisać elaboraty ...

    Wszyscy wiedzieli że to będzie lipa, już dawno temu.

    • 77 1

  • codziennie jeżdze tramwajem (2)

    i jeszcze nie widziałam żeby jakiś pasażer do tego podchodził i z tego korzystał więc można powiedzieć pieniądz wyrzucony na niepotrzebny bubel

    • 130 4

    • Nie wyrzucony tylko przytulony.

      • 41 2

    • Podobnie w Gdyni jeżdżę codziennie do pracy trajtkami i nie widziałam ani jednej osoby, która korzysta z tego urządzenia, wszyscy kupują u kierowcy ( mam jeszcze parę dni ważny stary bilet okresowy i strach się bać jak to zadziała)

      • 9 0

  • Mam pytanie. Czy sprawą Fali zajmie sie w koncu Nik? (1)

    To aż się prosi o sprawdzenie. Prosimy właściwe służby o sprawdzenie tego systemu oraz informacje jak wyglądają wynagrodzenia w innobaltica. Bo tu o pensje chodziło.

    • 97 1

    • NIK się tym nie zajmie, bo tym zajmowało się PO. Oni swoich nie tykają....
      Tak w imię demokracji, praworządności i takie tam.

      • 4 1

  • Jezeli zatrudnia sie programistów (14)

    Z Jemenu czy innego Paragwaju (bo taniej) to takie są efekty. A musi być tanio, bo przecież trzeba na tym walki kręcić i zarobić kokosy, bo przecież to podatnik płaci czyli "nikt". Cytując kultowego misia: prawdziwe pieniądze robi się na drogich słomianych inwestycjach". Brawo urzednicy ;)

    • 200 5

    • Bo niby polscy informatycy sa lepsi? (3)

      Chyba sobie żarty stroisz - informatycy ogólnie są beznadziejni bo są zadufani i nie potrafią sprawdzać swojej pracy (bo po co się wysilać)

      Przykład polskiego geszeftu informatycznego to choćby mObywatel z błędami, których nie potrafią ogarnąć miesiącami.

      • 18 31

      • (2)

        A co ci w mObywatelu nie dziala? Moze polskich liter nie wyswietla? Moze tak masz wszedzie?

        • 19 7

        • (1)

          Mi nie działał kilka miesięcy po którejś aktulalizacji, ten 2.0. Nie szło się zalogować. I nagle odżył po jakimś update. Dodam, że nie jakiś egzotyczny smartfon tylko flagowiec znanej marki.

          • 4 4

          • dokładnie mnie obecnie na jednym z telefonów (na których przedtem było OK), nie pokazuje prawa jazdy

            automatycznie zamyka aplikację - zgłąszane tysiące razy

            Wystarczy poczytać wpisy negatywne do aplikacji - jest ich cała masa i powtarzają sie te same problemy od miesiecy

            • 5 3

    • (8)

      Programista to jedna z wielu osób mająca styczność z produktem i to nie od niego zależy bezpośednio, czy np. taka integracja między apką a serwisem webowym działa i jest zaimplementowana. Jeśli nie było takiego przypadku zdefiniowanego, to programista się tym nie zajmował (bo niby czemu miałby?). W czasie prac nad projektem są ściśle zdefiniowane zadania, zwykle rozdzielane na wiele osób i nie ma raczej czasu na klepanie ficzerów o które nikt nie prosił. Oczywiście doświadczony programista zauważy pewne braki w projekcie, bo potrafi na to spojrzeć z szerszej perspektywy i wskaże czego brakuje osobie odpowiedzialnej za projekt - to ona podejmuje decyzje o dodaniu takiego nowego ficzera lub o konieczności poinformowania klienta. Osobną kwestią są testerzy, ale również i oni dzialają według zdefiniowanych przypadków użycia i sprawdzają to, o co są proszeni. To nie jest tak, że do projektu siada sobie jedna osoba i machnie wszystko od A do Z, łącznie z implementacją, testami, zbieraniem wymagań od klienta, szkoleniem i wdrożeniem a nastepnie serwisowaniem.... To jakby od kierowcy autokaru wymagać, żeby każdy fotel miał regulację wysokości i podgrzewanie tyłeczka - on nie ma na to żadnego wpływu.

      • 11 12

      • konsumenta nie interesuje to zupełnie. (2)

        Ma to działać, a czy to robił programista, informatyk, czy Pan Kazik to nie jest istotne. Jak kupujesz samochód z salonu to interesuje Ciebie, kto robił lampy do auta?

        • 28 3

        • Ale jeśli lampa nie działa, bo w środku zbiera się woda (1)

          a siadając na fotelu kolanami zakrywasz sobie uszy - pretensje masz do montera który to składał, czy osób odpowiedzialnych za projekt takiego nieergonomicznego i niepraktycznego potworka?

          • 3 1

          • a "programiscie" placa

            jak monterowi?

            • 1 1

      • " jedna z wielu osób mająca styczność z produktem" (4)

        A wszystkie te osoby mają równie wylane na to, co robią, byleby nie podpaść i na konto wpłynęło...

        Podobny syndrom jest w budownictwie:
        Murarz krzywo stawia ścianę, bo przyjdzie tynkarz i pokryje...
        Tynkarz krzywo kładzie, bo przyjdzie szpachlarz i wygładzi...
        Szpachlarz zostawia strupy, bo przyjdzie malarz i zamaluje...

        • 12 0

        • I ten ostatni zarobi najwięcej na poprawianiu fuszerki po poprzednikach ;-)

          • 9 0

        • Od tego jest kierownik budowy (2)

          aby trzymać to wszystko pod kontrolą. Tak samo jest Project Manager/Owner który powinien projekt na poziomie ogólnych założeń i kontaktem z zamawiającym ogarniać. To nie jest rola ani zmartwienie szeregowego programisty.

          • 1 1

          • "wszystkie te osoby mają równie wylane na to, co robią"

            może i nie jest to rola szeregowca, tym bardziej że za niewykonanie rozkazu sankcja nie jest taka jak w wojsku.

            • 1 1

          • jak beda ci placic jak szeregowcowi w wojsku...

            ...to bedziesz sobie mogl tak mozg wylaczac...

            • 0 0

    • tanio? 25 milionów rocznie to tanio?

      • 16 1

  • Te wymienione w artykule bolączki to oczywiste oczywistości (1)

    Nie trzeba testera, żeby o nich pomyślał. Porządne testowanie zaczyna się od zbadania, co się stanie w przypadku utraty łączności, jak system zareaguje na powtórne przytknięcie karty (te przy wejściach mają sprzedawać bez klikania), tyle było mówione, że trzeba się przybijać na wejściu i wyjściu, że jest spora szansa, że ktoś tak zrobi. Jak system ,,przeniesie" bilet w przypadku anulowania kursu (zmiany trasy i konieczności zmiany pojazdu).

    System z problemami o których pisze Autor nie powinien opuścić siedziby Innobaltiki. To nawet alfa nie jest.

    • 85 2

    • W pełni się z Tobą zgadzam, natomiast sprawdziłem tyle, na ile miałem możliwości jako zwykły pasażer.

      • 14 0

  • (1)

    Czyżby zbliżała się pora wyrzucenia tego bubla na śmietnik i rozpoczęcia prac nad Falą 2.0????

    • 73 0

    • Czyli nad... Aferą 2.0?

      • 3 0

  • 160 mln wywalone w bloto .. (1)

    Jeszcze mamy rocznie wydawać 25 mln. Na utrzymanie tego bubla czyli Fali. Sami sobie płaćcie

    • 101 0

    • i bedziesz płacił! bo jak niedlugo bedzie okazji do wywalenia tych wszystkich leserów i darmozjadów to i tak zagłosujecie przeciwko komuś...a starzy zostana na stołkach nadal...

      • 0 0

  • Jako emerytka... (1)

    ... nie mam zamiaru z tego korzystac. W dodatku sa zamontowane w miejscach, w ktorych ludzie musza sie trzymac podczas jazdy.

    • 99 6

    • Tu nie chodzilo o to

      Żeby pani było wygodnie. Tylko żeby znajomi zarobili w innobaltica. Sami nie korzystają z komunikacji.

      • 32 2

  • Po co ta FALA? (3)

    Mam kartę . Doładowuję w punkcie doładowania na przystanku. Jak chcę kupić bilet papierowy to kupuję w biletomacie.

    • 83 1

    • Na większości przystanków nie ma biletomatów (a kioski poznikały) (2)

      Gdzie wtedy kupujesz?

      • 7 16

      • Pojedzie na gapę

        • 9 4

      • Bilety sprzedaja w kazdym sklepie spożywczym.

        Poza tym mogę kupić u ciebie gościu z innobalttki. Tylko weź się za pracę i stan z biletami na ulicy.

        • 23 3

  • Ludzie nie korzystają i nie będą korzystać z tej zafajdanej fali... (4)

    ...ale do dulkiewicz to nie dociera,ona jest promotorem tego projektu...żenada!

    • 92 3

    • Ja będę (2)

      Tzn już korzystam. Nie mam z niczym problemu

      • 1 24

      • Masz kłopot z prawdomównością. (1)

        • 7 0

        • Sam jesteś kłopot. Nie mam biletu miesięcznego, karty fala, karty komunikacji (elektroniczny miesięczny), nie muszę mieć przy sobie smarkfona i jakiejś zakichanej apki - zbliżam do czytnika w tramwaju karte płatnicza, kupuje bilet i ma w dudzie jakieś zbędne wynalazki.
          Jak dla mnie tylko z tego tytułu fala to strzał w 10-kę.
          Jak to będzie jeszcze tak działać na miejskiej kolei (pkm, skm, regio) to full wypas.

          • 0 0

    • To nie jest tylko miejski projekt.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane