• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tłok w tramwajach i autobusach na południu Gdańska. Co na to ZTM?

Maciej Naskręt
17 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tak niemal każdego dnia rano wygląda wnętrze tramwaju jadącego z Chełmu do centrum Gdańska. Tak niemal każdego dnia rano wygląda wnętrze tramwaju jadącego z Chełmu do centrum Gdańska.

Mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska uskarżają się na przepełnione tramwaje i autobusy miejskie. ZTM zapowiada zmiany: już od środy wraca linia numer 1 z Chełmu do centrum Gdańska.



Ogromny ścisk w tramwajach i autobusach łączących południe Gdańska z centrum miasta to od kilku tygodni codzienność. Niemal każdego dnia dostajemy maile od czytelników, którzy z trudem wchodzą do pojazdów, nawet tych, które dopiero ruszyły z pętli.

- Nie można wsiąść do autobusu linii 154, około godziny 6:30. Każdego dnia połowa pasażerów zostaje na przystankach na ul. Małomiejskiej. Muszą czekać na kolejne autobusy, które też są pełne, i do których też nie łatwo jest wsiąść. Lepiej już chyba chodzić piechotą - denerwuje się pan Marek, mieszkaniec Oruni Górnej.

Pani Ania mieszka na Osiedlu Wilanowska, a pracuje w śródmieściu Gdańska. Samochodem dojeżdża na Chełm, a tam przesiada się w tramwaj. - Robię tak, bo nie chcę stać w korkach na Armii Krajowej, no i skusiła mnie kampania "zamień wóz na bus". Ale chyba przestanę skoro na pierwszym przystanku za pętlą tramwaje podjeżdżają tak pełne, że nie można się do nich zmieścić.

Jak sprawić, by tramwaje i autobusy z południa Gdańska nie były tak zatłoczone?

Co na to Zarząd Transportu Miejskiego? - Trwa przebudowa kilku torowisk, podczas której duże autobusy zastępują tramwaje na remontowanych odcinkach. [Nowe Ogrody - pętla na Siedlcach, Hynka -Pomorska - przyp. red.] Po zakończeniu remontów autobusy przegubowe pojadą nie tylko na Orunię Górną, ale i do innych dzielnic, gdyż i tam pasażerowie zgłaszają nam takie potrzeby - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.

Co natomiast dzieje się z tramwajami? Nasz czytelnik uważa, że tłok w "siódemkach" (łączą Chełm z Nowym Portem) spowodowany jest ograniczeniem częstotliwość kursowania "dziesiątek" (łączą Śródmieście z Nowym Portem) do trzech na godzinę w porannym szczycie. - Nie można wsiąść do tych tramwajów na Chełmie, a już przy dworcu PKP w centrum Gdańska to nawet igła się nie wciśnie - przekonuje pan Marek.

- Faktycznie jest mniej "dziesiątek", ale za to dwukrotnie więcej "siódemek". W godzinach szczytu łączna częstotliwość obu linii wynosi ok. 6 min, zmieniły się wyłącznie proporcje - przekonuje zastępca dyrektora ZTM.

Jak więc pomóc pasażerom, którzy od początku września jadą w ścisku do centrum Gdańska? - Tramwaje pojadą częściej, gdy do ZKM otrzyma dodatkowy tabor i gdy znajdą się pieniądze na zwiększenie liczby kursów - wyjaśnia Sebastian Zomkowski.

Wraca linia nr 1

Nowe tramwaje - PESY i Dortmundy - sprawiły, że ZTM wznawia od środy, 20 października, kursowanie linii nr 1 na trasie Chełm - Hucisko. Tramwaje będą jeździły w szczycie co 10 minut. Łączna częstotliwość kursowania tramwajów z i na Chełm w godzinach szczytu wyniesie średnio ok. 3 minut. Pasażerowie będą mieli na tej trasie trzy linie: "jedynkę", "siódemkę" i "jedenastkę".

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • FAKT

    Z Chełmu do centrum Gdańska. Chyba raczej do konca trasy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! i tak w obydwie strony rano i po 14 az do wieczora

    • 6 1

  • mot.

    Może niektórzy mieszkańcy naszego kochanego miasta pamiętają linię nr 6 Jelitkowo-Śródmieście obsługiwana była przez pojazdy trzywagonowe typu 105 z częstotliwością co 10 min.Teraz proponuję porównać gabaryty takiego składu z gabarytami Dortmundów,Bombardierów czy przecudownych PES.W starej 105 motorniczy zamykał drzwi i odjeżdżał z przystanku teraz włącza opcję zamykania drzwi i oczekuje na odpowiedż komputera o możliwości opuszczenia przystanku.P.S. Przestańcie skomleć i zacznijcie cieszyć się najnowocześniejszą FLOTĄ w Polsce.

    • 7 3

  • A propo tramwajów (2)

    Codziennie przejeżdzam koło zajedni wrzeszcz, niestety widze że w tramwaju dortmundzie w którym jade jestwielu pasazerów, a puste dortmundy w zajedni stoja nie używane, , stało tak o godz. 8:00 przynajmniej 6 dortmundów na zewnatch i idziałem 3 w środku, ale napewno było by ich więcej gdym miał czas na ich policzenie, a co do autobusów, powinny czesciej kursować, i powinna być korekta rozkładu, ponieważ dla mnie linia 108 jest bezużyteczna, a zamiast jej mogło by jeżdzic czesciej 118 która pokrywa sie z tą linią.

    • 0 4

    • Może były konserwowane? Tramwaj służyć może wiele lat, jak to pojazd szynowy.

      Jeśli jest konserwowany.

      • 1 0

    • tommy...

      O tej porze to jest już po szczycie. Brak pasażerów. Czenstotliwość się zmniejsza. Tramwaje zjeżdżają do zajezdni. To dlatego tyle ich widziałeś.

      • 0 0

  • ps. autobusy przegubowe

    Ps. w gdańsku są potrzebne tylko autobusy przegubowe, Niech gdańsk sprzeda wszystkie krótkie autobusy w tym też solarisy 12 i neoplany 15 metrowe i kupi tą samą ilość autobusów przegubowych, co odcząży komunikacje. W warszawie jeżdza w znacznej wielkosci autobusy przegubowe

    • 3 3

  • Jakie przepełnione

    Jak na Wałach Piastowskich czekam po 30 minut na autobus i nic nie przyjeżdża, a potem pojawiają się cztery z rzędu, to ten ostatni zawsze jest pusty.

    Tak jak w tej piosence: co z tego, że połowa autobusów jeździ pusta, skoro druga połowa jest przepełniona, więc o co chodzi?

    Za niedogodności: przeeeeeeeeeeeeepraszaaamy

    • 8 1

  • Jak wsiądę bez biletu

    do autobusu/tramwaju mogę oczekiwać płacenia kary za ten czyn!
    A jeśli mam bilet i nie mogę wsiąść?
    Ktoś mi zapłaci?

    • 11 1

  • 256 kierunek Gdańsk Główny (1)

    Najlepsze jest to że od pon-pt w godzinach porannych jeździ krótki autobus do którego nie można wsiąść, a w weekendy długi w którym można wtedy grać w kręgle. I gdzie tu logika?

    • 9 1

    • 256 kierunek Gdańsk Główny

      Logiki może nie ma, ale w ciągu tygodnia te właśnie przeguby jeżdżą na liniach kursujących od pn do pt (w szczycie porannym). Więc w soboty i niedziele jest mniejsze zapotrzbowanie na długie autobusy i można nimi dysponować na innych liniach, np. 256 w sobotę i niedzielę. To tyle, banalne ale wytłumaczalne.

      • 0 0

  • tramwaje (1)

    ja kupuje "sieciowke" i kosztuje mnie to tylko 2,80 zl dziennie i mam w nosie "caodobowke" za 10 zl. uwazam ze wladze ZTM-u pownny zrewidowac przebiegi niektorych linii autobusowych poniewaz sie dubluja np. 139 i 199 a przy okazji pozdrowienia dla wladz ZTM-u

    • 2 4

    • gdyby nie 199 to ludzie z Przymorza nie mieli by sie jak przemieszczać po dzielnicy ...

      ... przez wiecznie spoźniający się 199

      • 0 0

  • wszystko przez te cholerne dortmundy (1)

    podów do dumy i interes zycia adamowicza, to niech teraz nimi jezdzi

    • 6 3

    • WSZYSTKIEMU WINIEN CYBULAK

      • 0 0

  • Wiecie co jest nazabawniejsze (1)

    Z centrum szybciej dojeżdża się do Tczewa powolnymi Pzew. Reg. w trakcie trwania remontu linii do Tczewa niż dojeżdża autobusem na Morenę (nawet poza godzinami szczytu).

    Powiem więcej: w godzinach szczytu, to nawet SKM z głównego do Wejherowa jest szybszy niż 130/184.

    Ja się grzecznie zapytam: co kurde z tym tramwajem na Morenę, co to miał powstać już za Gierka?

    • 10 0

    • ktoś opylił rezerwę terenową

      i macie piękne CH Morena, a o Nowej Politechnicznej i tramwaju Wrzeszcz-Morena... zapomnijcie.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane