• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To był dobry rok dla kierowców (ale przyszły będzie jeszcze lepszy)

Krzysztof Koprowski
31 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Kwiatkowskiego to największa zakończona trójmiejska inwestycja drogowa w 2008 roku. Trasa Kwiatkowskiego to największa zakończona trójmiejska inwestycja drogowa w 2008 roku.

Mijający rok był udany pod względem inwestycji drogowo-komunikacyjnych. Udało się dokończyć kilka inwestycji planowanych i realizowanych od ponad 30 lat. To dopiero jednak przedsmak przyszłych prac.



Ul. Wilanowska w pewnym stopniu poprawiła układ drogowy dzielnicy Gdańsk-Południe. Ul. Wilanowska w pewnym stopniu poprawiła układ drogowy dzielnicy Gdańsk-Południe.
"Żółty wiadukt" służył najpierw powozom, a potem samochodom przez ponad 100 lat. "Żółty wiadukt" służył najpierw powozom, a potem samochodom przez ponad 100 lat.
Najbardziej spektakularną inwestycją, zakończoną po ponad 34 latach od wbicia pierwszej łopaty, jest gdyńska Trasa Kwiatkowskiego. Otwarta z wielką pompą w czerwcu, po trzech miesiącach odbiorów technicznych, wpłynęła w znaczny sposób na układ drogowy północnej Gdyni. Dzięki niej z ulicy Morskiej na odcinku od obwodnicy do trasy, zniknęły tiry i setki aut. Dzielnice leżące na północnych krańcach Gdyni zyskały też doskonałe połączenie z trójmiejską obwodnicą. Oczywiście trasa znacznie poprawiła dostępność drogową gdyńskiego portu.

W czerwcu otwarto z ponad półrocznym poślizgiem poszerzoną o dwa pasy ulicę Janka Wiśniewskiego. Nowa droga zwiększyła przepustowość istniejącego połączenia centrum z Trasą Kwiatkowskiego.

Również dzielnice na południe od centrum Gdyni, zyskały nową drogę - kolejny odcinek Trasy Różowej. Inwestycja wykonana dużo mniejszym nakładem finansowym, ograniczona była jedynie do poszerzenia ul. Lotników od wiaduktu przy SKM Redłowo do skrzyżowania z ul. Wielkopolską. Z pewnością jedna skróciła czas dojazdu do centrum mieszkańcom zarówno Orłowa i Redłowa, ale także wielu gdyńskich sypialni ciągnących się od torów kolejowych aż po Dąbrowę.

W Sopocie w czerwcu uruchomiono tunel samochodowy pod deptakiem Monte Cassino. Schowanie aut, pozwoliło nie tylko na nieoddzielenie pieszych od ruchu samochodowego, ale także na stworzenie (w przyszłości) atrakcyjnej strefy wypoczynkowej w bezpośrednim sąsiedztwie mola.

Najważniejsze w Trójmieście

Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni - 30 lat budowy, kilka miesięcy korzystania, kierowcy są w raju

Tunel w Sopocie - czyli kierowcy na dole, przechodnie na górze i morze na wprost

Trasa Sucharskiego w Gdańsku - czyli kilka miliardów do wydania na fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska
W ub.r. Gdańsk nie męczył remontami kierowców, którzy już wcześniej cierpieli za sprawą remontów ul. Mickiewicza, Marynarki Polskiej, Podwala Grodzkiego czy Pomorskiej. Nie oznacza to jednak, że w mijających miesiącach nie robiono nic.

Pod koniec maja uruchomiono wyremontowane skrzyżowanie Hallera - Wyspiańskiego - Kliniczna. Wymieniono na nim nawierzchnię, szczególnie w rejonie przejazdów przez tory tramwajowe. Wreszcie uporządkowano stale rosnący ruch rowerowy w tym obszarze poprzez wydzielenie specjalnego przejazdu przez drogę i torowisko. Torowisko, wyjątkowo mocno zniszczone w tym rejonie, również doczekało się wymiany. Lekkiej korekcie poddano łuk do skrętu spod wiaduktu w stronę Węzła Kliniczna, chociaż nadal nie zdecydowano się na puszczenie tędy regularnego ruchu tramwajowego.

Czy odczuwasz poprawę w ruchu drogowym w Trójmieście?

Na Przymorzu, w ramach budowy centrum handlowego Leclerc, przebudowano fragment ul. Obrońców Wybrzeża na szeroką arterię po dwa pasy w każdym z kierunków. Niestety wygodna droga zwęża się przed skrzyżowaniem z Dąbrowszczaków. Poszerzony odcinek sfinansowany został przez inwestora centrum handlowego, pozostały miał być wybudowany za fundusze pochodzące z budżetu miasta, a tych na razie brak.

W listopadzie otwarto wreszcie ul. Wilanowską, która odciążyła wyjątkowo zatłoczony rejon Gdańska. Nowa droga, nie imponuje ani rozmachem prac, ani swoim wyglądem, ale chociaż w minimalnym stopniu skróciła czas dojazdu z południowych dzielnic do centrum.

Nietypowo, bo w listopadzie rozpoczęto prace nad poszerzeniem ul. Łostowickiej. Dwa pasy w każdą stronę, przebudowane skrzyżowanie z ul. Kartuską - tak w 2011 ma wyglądać nowe oblicze tej drogi. Pracę będą realizowane etapami i zgodnie z zapowiedziami nie mają zbytnio utrudnić ruchu drogowego. Planuje się jedynie możliwość wprowadzenia ruchu wahadłowego, lecz nie przewiduje się się całkowitego zamknięcia ulicy.

1 października wyłączono po ponadstuletniej eksploatacji "żółty wiadukt" przy Bramie Oliwskiej. Początkowo planowano go zburzyć, jednak po fali krytyki urzędnicy wycofali się z tego pomysłu i powrócili do początkowej wizji, mówiącej o przeznaczeniu jego na drogę pieszą - rowerową. Ruch aut mają przejąć dwa nowe wiadukty, które połączą al. Zwycięstwa z ul. Nową Wałową.

Niestety, w mijającym roku zdecydowanie zabrakło inwestycji w transport publiczny, który w odróżnieniu od samochodowego, nie wymaga ciągłych nakładów finansowych. W przeciwieństwie do nowych dróg, nie przenosi problemu w inny rejon miasta (np. otwarcie całej Trasy Kwiatkowskiego już dzisiaj powoduje przeciążenie zjazdów w ul. Hutniczą), lecz rozwiązuje go kompleksowo na co najmniej 20 - 30 lat.

W tej kategorii udało się wyremontować (z kilkutygodniowym poślizgiem) szpecący miasto peron SKM w Gdyni. Pojawiło się zadaszenie oraz nowa nawierzchnia. Lekkiemu liftingowi został poddany również peron przystanku Gdańsk-Politechnika, cały czas trwają prace na stacji Gdańsk-Oliwa.

Inwestycje w 2008 roku to jednak początek ogromnych inwestycji, które rozpoczną się w najbliższych miesiącach. W mijającym roku w Gdańsku przygotowano setki stron dokumentów oraz projektów, które będą realizowane w kolejnych latach. W przyszłym roku mają ruszyć prace m.in. przy Trasie Słowackiego, która połączy port lotniczy ze stadionem w Letnicy oraz Trasie Sucharskiego, w ciągu której powstanie pierwszy w Polsce tunel podwodny. W ciągu najbliższych dwóch - trzech lat, powstanie wreszcie ostatni odcinek Trasy W-Z wraz z przebudową węzła w Karczemkach. Same prace drogowe, których wykonanie planuje się na Euro 2012 kosztować będą ok. 3 mld zł, co jest sumą największą ze wszystkich miast - organizatorów tego wydarzenia.

W Gdyni natomiast największą inwestycją w najbliższym okresie będzie budowa węzła drogowego przy Urzędzie Miejskim i przystanku SKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.

Opinie (169) ponad 20 zablokowanych

  • Masz rację

    Na dodatek nic się nie mówi o kluczowej dla Gdańska inwestycji tj. OBWODNICY POŁUDNIOWEJ , a co daje przedłużenie Armii krajowej
    ( poza mieszkańcami Jasienia ) , dlaczego nie wykonano prawego skrętu do Auchan, tylko trzeba jeździc po dziurach , i tak korzystam z starego skrótu przez Szadułki ( który jest w coraz gorszym stanie), a jak wygląda Podwale Przedmiejskie ?( Patrz wyżej - Obwodnica Poludniowa ), po prostu przemiany polityczne po starconych latach PRL są do bani i żyjemy w nieefektywnym systemie ( za duży udział państwa, zbyt skomplikowane przepisy- będące na rękę róznym grupom interesu ), Partyjniactwo ( jak za Komuny - tylko kiedyś kradła jedna partia, a teraz cztery- jak śpiewa Kazik ), np w budownictwie za PRL były znacznie bardziej liberalne przepisy niż obecnie !, i jakoś nie widać chęci rządzących do naprawy Państwa ( propnowany przez PO projekt nowelizacji Prawa Budowlanego jeszcze bardziej komplikuje sytuację)

    • 0 0

  • inwestujcie w ścieszki rowerowe (1)

    najlepszym rozwiązaniem jest inwestycja w infrastrukture rowerową

    • 0 0

    • Tak, będę jeździł z Górnego Tarasu i z powrotem z dzieckiem na rowerze...

      i to jeszcze przy minus 6. Samo zdrowie.

      • 0 0

  • Martini imprezujesz od rana?

    Wciąż nie rozpoczęli budowy Słowackiego (przejeżdżałam), ale mają jeszcze kilka godzin do końca roku. Może zdążą z rozpoczęciem. A może data ci się pomyliła, może chodziło o rozpoczęcie (czegoś) w jakimś innym grudniu?

    • 0 0

  • fuszerki za duże pieniądze

    Marynarki Polskiej zrobiła się falista,nawet linia środkowa nabrała krzywizn.Przy Zieleniaku przejazd przez tory od Kolna już tragiczny.Torowisko przez jezdnię na Mickiewicza tragiczne,asfalt przy torach podniósł się.Kto to odbiera!!!

    • 0 0

  • INWESTYCJE, KTÓRE POWINNY BYĆ REALIZOWANE W 2009 (3)

    1. Kontynuacje rozbudowy Łostowickiej łącznie z budową wiaduktu nad Kartuską. Bez wiaduktu cała poszerzona Łostowicka i tak się zapcha. Zmieści się tylko na niej wiecej samochodów.
    2. Długo oczekiwana i opóźniona budowa Nowej Łódzkiej oraz przedłużenie ulicy z Tesco na Chełmie do Świętokszyskiej. To skandal, ze miasto wydaje pozwolenia na budowę osiedli na terenach, gdzie zaniedbuje infrastrukturę drogową.
    3. Chyba już czas dokonczyc Slowackiego.
    4. Włodarze miasta powinni się na serio zastanowić nad budową tzw drogi różowej, ponieważ niedługo Grunwaldzka się zapcha a nie ma dla niej alternatywy. Kiedyś jak o to zapytałem listownie, to dostałem odpowiedz, ze miasto nie planuje budowe tej drogi, poniewaz Sopot nie ma pieniedzy na tunel. Przeciez ta droga i tak musi powstac. Teraz mozna zbudowac odcinek od wezla Kliniczna do Zabianki. To uporzadkuje tereny we Wrzeszczu, Zaspie i Oliwie wzdłóz lini kolejowej.
    5. Czy Gdansk planuje zagospodarowac dziure przed NOTem lub Wyspę Spichlerze? To wstyd, ze te tereny sa zaniedbane. Gdzie podzial sie ich wlasciel? Panowie z urzedu pisza o budowie Mlodego Miasta, a nie potrafia uporzadkowac tego co juz jest.

    • 0 0

    • (2)

      Chciałbym jeszcze nadmienić, ze pieniadze wydane na plany budowy SKM na lotnisko sa stracone. Miasto Gdansk nie jest wstanie organizacyjnie podolac temu zadaniu. Skoro do tej pory nie uporano sie z dokonczeniem kawalka ulicy Slowackiego, budowa nowej lini kolejowej jest jak lot w kosmos.

      Druga glupota jest wydawanie kasy na tzw. tunek pod kanalem portowym. Przeciez ta inwestycja bedzie potrzebna dopiero za wiele lat, jak tereny wokol kanalu sie zagospodaruje. Teraz powinna byc zbudowana tylko obwodnica poludniowa do Portu Polnocnego, aby pobudzic gospodarczo ten teren.
      To co jest pilne i powinno sie juz budowac to droga różowa, jak zrobila to Gdynia na odcinku do Redłowa. Gdynia powinna przedłuzyc swoj odcinked do Sopotu a tunel zostawic na sam koniec.

      • 0 0

      • Zapomniałeś o dokończeniu trasy W-Z (1)

        czyli budowie końcowego odcinka do obwodnicyi, czego nasi włodarze nie planują mimo gotowych nasypów, budowie wiaduktów nad skrzyżowaniem z Łosotwicką.

        • 0 0

        • Dokładnie. Dzięki za przypomnienie.

          Wydaje mi się, ze w 2009 roku powinnismy jako mieszkancy zastanowic się powaznie nad wladzami miasta.

          Troche podróżuję i widzę, że Gdańsk powoli zmienia się w zapadłą prowincję.
          Hasło "Gdańsk, miasto morze możliwości" niedługo zamieni sie w "Gdańsk, miasto morze zaniedbań".

          • 0 0

  • "Czerwona kartka" dla Prezydenta i władz miasta Gdańska (2)

    Za zjazd w Kościuszki z Al.Grunwaldzkiej. Jak budowali to już widziałem, że jest "no good". Zamiast rozwiązać wjazd do "Galerii Bałtyckiej" z głównej ulicy zadecydowano o stworzeniu paranoi komunikacyjnej. Blokuje Grunwaldzką w kierunku Gdyni, zjazd ze Słowackiego i ponieważ kierowcy robią co chcą wyjazd w kierunku Gdańska. Po prostu złoty medal nieudacznictwa i krótkowzroczności.

    • 0 0

    • (1)

      W którym miejscu z głównej ulicy? Na wysokości "wysepki" z pasu w kierunku Gdyni? Dwa zjazdy pod rząd? Dopiero zablokują. A co z tymi, co jadą z innych kierunków?

      • 0 0

      • z kierunku Gdańska

        Prawy pas (od Cristalu) przypomina piękny sznureczek. Wszyscy chcą do "bandyckiej" tylko jak zjechać, i gdzie?
        Nie sztuka zbudować centrum tylko zrobić to tak, żeby nie blokowało to przepływu pojazdów i ludzi,

        • 0 0

  • 3miasto stoi w miejscu w porównaniu do innych większych miast (1)

    3miasto...eehhh...jest kilka lat wstecz za Wrocławiem, Poznaniem...o Wawie nie wspominając.

    • 0 0

    • w przęmądrzaniu się to na pewno

      a szczerze mówiąc Poznań rozczarowuje w porównaniu np, z Wrocławiem

      • 0 0

  • drętwy artykuł

    a co meritum - Gdynia robi drogi samochodowe a Gdańsk rowerowe ! Najlepszy jest trakt sw wojciecha - dużo gorzej niż w Rumunii

    • 0 0

  • dobry rok dla kierowcow? (1)

    Nie sadze. Byc moze bedzie dobry za 3-4 lata jak te wszystkie nowe drogi juz powstana, ale na razie to tylko sporo powstalo w Gdyni. A za 3-4 lata znowu przybedzie kierowcow i znowu beda korki i mimo nowych drog znowu bedzie zly rok dla kierowcow. Tworca artykulu powinien tez wspomniec o obwodnicy poludniowej Gdanska.
    Dobra wiadomosc jest taka , ze Lostowicka ma byc 2 pasmowa.
    Co z wiaduktem Armii Krajowej nad Lostowicka? Co z nowa Lodzka i nowa Swietokrzyska, co ze spartaczona Spacerowa?

    • 0 0

    • nie chcę martwić, ale szasne na południową maleją z godziny na godzinę. Poza tym to inwestycja GDDKiA, a tutaj z tego co widzę same inwestycje naszych lokalnych samorządów.

      • 0 0

  • BASENY !!! CO K.....A Z BASENAMI ????

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane