• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To był dobry rok dla kierowców (ale przyszły będzie jeszcze lepszy)

Krzysztof Koprowski
31 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Kwiatkowskiego to największa zakończona trójmiejska inwestycja drogowa w 2008 roku. Trasa Kwiatkowskiego to największa zakończona trójmiejska inwestycja drogowa w 2008 roku.

Mijający rok był udany pod względem inwestycji drogowo-komunikacyjnych. Udało się dokończyć kilka inwestycji planowanych i realizowanych od ponad 30 lat. To dopiero jednak przedsmak przyszłych prac.



Ul. Wilanowska w pewnym stopniu poprawiła układ drogowy dzielnicy Gdańsk-Południe. Ul. Wilanowska w pewnym stopniu poprawiła układ drogowy dzielnicy Gdańsk-Południe.
"Żółty wiadukt" służył najpierw powozom, a potem samochodom przez ponad 100 lat. "Żółty wiadukt" służył najpierw powozom, a potem samochodom przez ponad 100 lat.
Najbardziej spektakularną inwestycją, zakończoną po ponad 34 latach od wbicia pierwszej łopaty, jest gdyńska Trasa Kwiatkowskiego. Otwarta z wielką pompą w czerwcu, po trzech miesiącach odbiorów technicznych, wpłynęła w znaczny sposób na układ drogowy północnej Gdyni. Dzięki niej z ulicy Morskiej na odcinku od obwodnicy do trasy, zniknęły tiry i setki aut. Dzielnice leżące na północnych krańcach Gdyni zyskały też doskonałe połączenie z trójmiejską obwodnicą. Oczywiście trasa znacznie poprawiła dostępność drogową gdyńskiego portu.

W czerwcu otwarto z ponad półrocznym poślizgiem poszerzoną o dwa pasy ulicę Janka Wiśniewskiego. Nowa droga zwiększyła przepustowość istniejącego połączenia centrum z Trasą Kwiatkowskiego.

Również dzielnice na południe od centrum Gdyni, zyskały nową drogę - kolejny odcinek Trasy Różowej. Inwestycja wykonana dużo mniejszym nakładem finansowym, ograniczona była jedynie do poszerzenia ul. Lotników od wiaduktu przy SKM Redłowo do skrzyżowania z ul. Wielkopolską. Z pewnością jedna skróciła czas dojazdu do centrum mieszkańcom zarówno Orłowa i Redłowa, ale także wielu gdyńskich sypialni ciągnących się od torów kolejowych aż po Dąbrowę.

W Sopocie w czerwcu uruchomiono tunel samochodowy pod deptakiem Monte Cassino. Schowanie aut, pozwoliło nie tylko na nieoddzielenie pieszych od ruchu samochodowego, ale także na stworzenie (w przyszłości) atrakcyjnej strefy wypoczynkowej w bezpośrednim sąsiedztwie mola.

Najważniejsze w Trójmieście

Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni - 30 lat budowy, kilka miesięcy korzystania, kierowcy są w raju

Tunel w Sopocie - czyli kierowcy na dole, przechodnie na górze i morze na wprost

Trasa Sucharskiego w Gdańsku - czyli kilka miliardów do wydania na fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska
W ub.r. Gdańsk nie męczył remontami kierowców, którzy już wcześniej cierpieli za sprawą remontów ul. Mickiewicza, Marynarki Polskiej, Podwala Grodzkiego czy Pomorskiej. Nie oznacza to jednak, że w mijających miesiącach nie robiono nic.

Pod koniec maja uruchomiono wyremontowane skrzyżowanie Hallera - Wyspiańskiego - Kliniczna. Wymieniono na nim nawierzchnię, szczególnie w rejonie przejazdów przez tory tramwajowe. Wreszcie uporządkowano stale rosnący ruch rowerowy w tym obszarze poprzez wydzielenie specjalnego przejazdu przez drogę i torowisko. Torowisko, wyjątkowo mocno zniszczone w tym rejonie, również doczekało się wymiany. Lekkiej korekcie poddano łuk do skrętu spod wiaduktu w stronę Węzła Kliniczna, chociaż nadal nie zdecydowano się na puszczenie tędy regularnego ruchu tramwajowego.

Czy odczuwasz poprawę w ruchu drogowym w Trójmieście?

Na Przymorzu, w ramach budowy centrum handlowego Leclerc, przebudowano fragment ul. Obrońców Wybrzeża na szeroką arterię po dwa pasy w każdym z kierunków. Niestety wygodna droga zwęża się przed skrzyżowaniem z Dąbrowszczaków. Poszerzony odcinek sfinansowany został przez inwestora centrum handlowego, pozostały miał być wybudowany za fundusze pochodzące z budżetu miasta, a tych na razie brak.

W listopadzie otwarto wreszcie ul. Wilanowską, która odciążyła wyjątkowo zatłoczony rejon Gdańska. Nowa droga, nie imponuje ani rozmachem prac, ani swoim wyglądem, ale chociaż w minimalnym stopniu skróciła czas dojazdu z południowych dzielnic do centrum.

Nietypowo, bo w listopadzie rozpoczęto prace nad poszerzeniem ul. Łostowickiej. Dwa pasy w każdą stronę, przebudowane skrzyżowanie z ul. Kartuską - tak w 2011 ma wyglądać nowe oblicze tej drogi. Pracę będą realizowane etapami i zgodnie z zapowiedziami nie mają zbytnio utrudnić ruchu drogowego. Planuje się jedynie możliwość wprowadzenia ruchu wahadłowego, lecz nie przewiduje się się całkowitego zamknięcia ulicy.

1 października wyłączono po ponadstuletniej eksploatacji "żółty wiadukt" przy Bramie Oliwskiej. Początkowo planowano go zburzyć, jednak po fali krytyki urzędnicy wycofali się z tego pomysłu i powrócili do początkowej wizji, mówiącej o przeznaczeniu jego na drogę pieszą - rowerową. Ruch aut mają przejąć dwa nowe wiadukty, które połączą al. Zwycięstwa z ul. Nową Wałową.

Niestety, w mijającym roku zdecydowanie zabrakło inwestycji w transport publiczny, który w odróżnieniu od samochodowego, nie wymaga ciągłych nakładów finansowych. W przeciwieństwie do nowych dróg, nie przenosi problemu w inny rejon miasta (np. otwarcie całej Trasy Kwiatkowskiego już dzisiaj powoduje przeciążenie zjazdów w ul. Hutniczą), lecz rozwiązuje go kompleksowo na co najmniej 20 - 30 lat.

W tej kategorii udało się wyremontować (z kilkutygodniowym poślizgiem) szpecący miasto peron SKM w Gdyni. Pojawiło się zadaszenie oraz nowa nawierzchnia. Lekkiemu liftingowi został poddany również peron przystanku Gdańsk-Politechnika, cały czas trwają prace na stacji Gdańsk-Oliwa.

Inwestycje w 2008 roku to jednak początek ogromnych inwestycji, które rozpoczną się w najbliższych miesiącach. W mijającym roku w Gdańsku przygotowano setki stron dokumentów oraz projektów, które będą realizowane w kolejnych latach. W przyszłym roku mają ruszyć prace m.in. przy Trasie Słowackiego, która połączy port lotniczy ze stadionem w Letnicy oraz Trasie Sucharskiego, w ciągu której powstanie pierwszy w Polsce tunel podwodny. W ciągu najbliższych dwóch - trzech lat, powstanie wreszcie ostatni odcinek Trasy W-Z wraz z przebudową węzła w Karczemkach. Same prace drogowe, których wykonanie planuje się na Euro 2012 kosztować będą ok. 3 mld zł, co jest sumą największą ze wszystkich miast - organizatorów tego wydarzenia.

W Gdyni natomiast największą inwestycją w najbliższym okresie będzie budowa węzła drogowego przy Urzędzie Miejskim i przystanku SKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.

Opinie (169) ponad 20 zablokowanych

  • Maie TVN na UPC ???? (1)

    • 0 0

    • od wczoraj wieczora nie

      tak samo jak i nie mamy teraz (gdańszczanie) rozkładów jazdy autobusów i tramwajów... ZTM przejął na siebie publikację tychże od 1 stycznia (a nie publikuje), ZKM wyłączyło swoją publikację (bo ma się tym zająć ZTM) i... zostaliśmy na lodzie...

      ZTM ma ludzi w (_._) bo nie opublikował rozkładu na swojej stronie

      ZKM ma ludzi w (_._) bo wyłączył swój... ale ZKM miał zawsze ludzi w (_._) więc to akurat nie dziwi

      • 0 0

  • nieoodzieleni Sopocianie

    "W Sopocie w czerwcu uruchomiono tunel samochodowy pod deptakiem Monte Cassino. Schowanie aut, pozwoliło nie tylko na nieoddzielenie pieszych od ruchu samochodowego"

    a ja myślałem, że ten tunel to po to, by oddzielić pieszych od ruchu samochodowego...

    • 0 0

  • Szkoda mi Polaków bo sylwester z roku na rok coraz biedniejszy!!

    A to ciekawe bo trabia we wszystkich mediach jak to polacy coraz bogatsi sa!!Wystarczy przypomniec sobie jaki sylwester wypasiony był 5-10 lat temu iprezy na świerzym powietrzu w kazdym miescie w polsce a w trójmiescie było ich zawsze ok 4 nawet 5 zakazdym razem fantastyczne pokazy fajerwerków.Dodatkowo mnustwo ludzi na super imprezach w pabach itp Bilety były wykupione na miesiac przed sylwestrem!! A teraz wszedzie pełno wolnych miejsc a bilety mozna było kupic na minute przed nowym rokiem 2009.Bylejaka i marna impreza była tylko w Gdyni i Gdańsku.A pokazy ognisztucznych tak słabe ze w ciogu roku sa lepsze na organizowanych weselach.Ludzie tez gotówki poskapili bo wiekszosc kupowała tylko petardy i rakiety które tylko byle jak mrugneły!! A prawdziwym powodem moze byc własnie brak kasy i wysokie ceny za wszystko i wszedzie.Co swiadczy ze bajeczki i kwitnacym dobrobycia serwowane przez media na codzien sa kompletna bzdurą!

    • 0 0

  • W gdańsku nie wyszło przy Hewelianum (2)

    a kiedy w Gdyni nastąpi rozwój miejskiego transportu nadziemnego Pesonal Rapid Transit, który promuje inż.Olgierd Mikosza.Taka kolejka nadziemna doskonale by się sprawdzała na linii Skwer Kościuszki - Nowa Baza Promowa - Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo.
    Fantastycznie zdaje już egzamin na lotnisku oHara

    • 0 0

    • Mamy też kilka w Europie Personal Rapid Transit (1)

      ULTra (Bristol, UK) od marca 2009 będzie obsługiwać lotnisko Heathrow w Londynie i FLYWAY w Szwecji. Najwyższy czas na Gdynie bo czeka MISTER - Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego, a jest to systemem PRT wymyślonym i promowanym przez Olgierda Mikoszę.

      • 0 0

      • Flywaya nie ma jeszcze

        Jak Szwacja to chyba ci chodzi o Vectus

        • 0 0

  • ODP:SZWECJA

    ZAMIEŃ SŁOWA W CZYNY!Od narzekania są baby ,wiec przestań marudzić,tylko pomyśl jak poprawić sytuację.Jedno można stwierdzić placząc na forum nie rozwiążesz problemu>Wyjdź na ulice ,zorganizuj ludzi i powiedz swoje zdanie .ŻYJEMY W WOLNYM KRAJU!!!

    • 0 0

  • Rewelacja, no rewelacja. Artykuł sponsorowany?

    jak jest każdy widzi

    • 0 0

  • korki

    Zamknięto zólty wiadukt i maisto ma w d..... kierowcow. Korki pod stocznia od klinicznej. A całe Podwale Przedmiejskie. jeden wielki korek od salonu mazdy na Elbląskiej. I znowu miasto ma w d........ pomoc kierowcom.

    • 0 0

  • (1)

    skrzyzowanie hutniczej z piaskowa i ogolnie cala hutniacza do d...

    co z OPAT?????????

    • 0 0

    • Gdynia przygotowuje cały projekt OPAT,

      a co będzie dalej zobaczymy?
      Jeśli Gdańsk nie zdąży się załapać, będzie więc przygotowana alternatywa

      • 0 0

  • Gdańsk ma strategię: zamyka lub w najlepszym wypadku remontuje

    Niby jedno Trójmiasto ale strategie na rozwiązania komunikacyjne zgoła odmienne. Gdynia buduje nowe drogi natomiast Gdańsk w tym roku zamknął żółty most, w przyszłym zamknie Słowackiego za lotniskiem (na stałe - już nie będzie tej drogi!).
    Jest to jakiś pomysł - będą mieli mniej kilometrów do utrzymania / remontów (z czego jak czytamy są tacy dumni).

    Tak na marginesie: dzięki Euro będzie Słowackiego od lotniska w dół, może i Trasa Sucharskiego, ale przez Euro nie będzie poprawy komunikacji w dzielnicach Południowych. Miasto przez lata będzie spłacać Baltic Arenę, rozbudowę lotniska, kolej metropolitarną, trasę Słowackiego, Sucharskiego, ....

    • 0 0

  • Al. Zwycięstwa nadaje się do niczego, cała Grunwaldzka do remonty, Armii Krajowej przypomiona poligon dla czołgów i tak można wymieniać większośc ulic w mieście. Niedawno remontowane Podwale Grodzkie i już zapadają się studzienki. Paranoja!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane