• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To już koniec Stoczni Marynarki Wojennej?

Wioletta Kakowska-Mehring, Robert Kiewlicz
7 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kwota zadłużenia stoczni nie jest upubliczniona. Wiadomo jedynie, że zakład ma ponad 800 wierzycieli. Kwota zadłużenia stoczni nie jest upubliczniona. Wiadomo jedynie, że zakład ma ponad 800 wierzycieli.

Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Ponad tysiąc osób może stracić pracę.



Czy uważasz, że jest jeszcze szansa na odbudowę przemysłu stoczniowego w Polsce?

Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji, który obejmował sprzedaż zbędnego majątku, zwiększone kontraktowanie zamówień oraz zwolnienia pracowników. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł się. Oznacza to, że rozpoczęła się procedura likwidacji firmy.

- Sąd nie miał wyboru, tak wynika z prawa. Firma nie miała pieniędzy na funkcjonowanie. Sąd musiał podjąć taką decyzję, gdyż w innym wypadku działałby na niekorzyść wierzycieli stoczni. Pani syndyk zadeklarowała, że nie będzie sprzedawać stoczni w kawałkach, bo ma obowiązek sprzedać ja w całości. Nie będzie też wygaszać produkcji - mówił w sądzie Roman Kraiński, prezes SMW.

Czy to już koniec zakładu? Czy możliwy jest powrót do negocjacji z wierzycielami? - Decyzja sądu oznacza koniec zakładu, nie sądzę, aby powrót do negocjacji z wierzycielami był możliwy - twierdzi Andrzej Jaworski, poseł PiS. - Sprawa jest dziwna. Interesowałem się sytuacją w SMW i uzyskiwaliśmy informacje, że są podpisywane porozumienia i kolejne kontrakty. Oznacza to, że było to fikcją, która miała uspokoić nastroje załogi.

Faktycznie, jeszcze kilka tygodni temu wydawało się, że stocznię da się uratować. Sprawa zakładu w związku z konfliktem z załogą trafiła bowiem na ministerialne szczeble. Odbyło się spotkanie w resorcie skarbu. W rozmowach wzięli udział związkowcy i zarząd spółki, a także wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik, przedstawiciel ministerstwa obrony narodowej i Agencji Rozwoju Przemysłu. Padło wiele obietnic. Mówiono o kontraktach i nowych szansach dla zakładu.

A ten ostatnio miał problemy nawet z wypłatami wynagrodzeń. Zdarzało się, że załoga otrzymywała pensje w ratach. W tym miesiącu wynagrodzenia zostaną wypłacone z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Ile wynoszą długi stoczni? Nie wiadomo. Kwota zadłużenia nie jest upubliczniona. Wiadomo jedynie, że zakład ma ponad 800 wierzycieli.

Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalność firmy.

- To wyjątkowo zła informacja. Oczekujemy, że ze strony właściciela zostaną podjęte decyzje, które pozwolą chociaż na części majątku kontynuować produkcję - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Potrzebne są jednak zdecydowane działania i głęboka restrukturyzacja. Stocznia Marynarki Wojennej ma potencjał.

2006 r. - Stocznia Marynarki Wojennej dwukrotnie traciła płynność finansową. ARP tłumaczyła, że powodem kłopotów był przerost zatrudnienia oraz nierentowne kontrakty.
2007 r. - Sytuacja poprawiła się pod koniec 2007 r., kiedy zredukowano zatrudnienie. Po komercjalizacji przedsiębiorstwa stocznia mogła zacząć realizować zlecenia nie tylko dla wojska, ale też dla kontrahentów cywilnych.
2009 r. - Pojawiły się problemy z płynnością i problemy z wypłatami.
2009 r. - Od grudnia spółka znajdowała się w procesie upadłości układowej.
2011 r., luty - Znów zakład ma problemy z płynnością finansową i wynagrodzeniem dla załogi.
2011 r., marzec - SMW podpisuje porozumienie o współpracy przemysłowej i handlowej z francuskim koncernem DCNS (Direction des Construction Navales Services).

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • brawo TUSK ZNISZCZ cala Polske! (1)

    BRAWO TUSK!!!! Wygral !jest najgorszym premierem rzadu w historii Polski!!!!SPIEPRZAJ DZIADU!!!!! wiadoo co sie stanie Developer kupi te wlosci!tak jak w Gdyni-dalmor! Z polski zostanie wielkie g*wnO!!!!!tak rzadza post solidarnosciowcy,aby ludziom siezyl lepiej MAMA nadzieje,ze te osoby ,ktore pojda na bruk glosowaly na TUSKA oszoloma!!!!niech teraz da wam prace!

    • 14 5

    • tak

      Tak , na Tuska nie głosował żaden analfabeta , prostak i oszołom. Większość to ludzie zaradni , ludzie którzy potrafią się znależć w kapitaliźmie. Ty na niego nie głosowałeś , więc się tak nie irytuj :)

      • 0 0

  • jaki tusk (4)

    Ludzie podziękujcie swoim związkom zawodowym.Czemu stocznie które są w prywatnych rękach mają zapisy na remonty statków na pół roku???U was nikt o tym nie myślał tylko nienormalni związkowcy bronili miejsc pracy, zamist zwolnić połowę załogi zrobić restrukturyzację, to palili opony pod sejmem.Przecież nikt nie będzie utrzymywał firmy która generuje straty.U prywaciaża przecież nie zarabiasz i jesteś nie wydolny idziesz na bruk.Nie dociera to do Was że stocznia zarabiała 196mln a wydawała 300pln ...!Czy lepiej by było dla gdyni gdyby pracowało tam 600osób i stocznia zarabiała czy lepiej było utrzymywać watachy związków zawodowych i innego g*wna.

    • 16 7

    • To nie związki kierują stocznią, to nie związki podejmują decyzje. (2)

      To nie związki podpisują kontrakty, to nie związki składają zamówienia, to nie związki finansują korwetę, itd.....

      • 2 5

      • Ha...

        ... dopiero teraz zobaczymy siłę związków zawodowych, czy wywalczą dla nas godziwe warunki odejścia i odprawy....!!!

        • 4 2

      • Jak to nie związki . Kto jest w zarządzie ? załoga wybierała swojego kandydata patrząc na jego umiejętności , czy tego którego wskazała "partia"

        • 4 0

    • w każdym zakładzie w cywilizowanym kraju są

      związki i sa po to aby jeden cwaniak z drugim nie płacili po 250 EURO pensji jak u nas - firmą zarządza zarząd a nie związki ale skoro ma się zarząd POwołany do sprowadzenia firmy do upadłości to nic dziwnego - wide Szlanta (szwagier Balcerowicza) i jego działalność i jak zakończyła Stocznia Gdyna? ano tak jak to zaplanowała sobie Unia i Niemcy - likwidacja aby niemieckie stocznie w dobie kryzysu nie miały konkurencji - rudy zresztą dostał za to nagrodę 5 tys ojro od Endżi (i chyba medal jakiś)

      • 0 2

  • podkopywali ja od dawna

    i zadluzali podobnie jak gdanska skandal

    • 8 0

  • Tylko Janusz Kowrin Mikke zrobi porządek w tym kraju! (2)

    Precz z czerwonymi! Trzeba wprowadzić rządy prawa!

    • 4 4

    • ale sobie miejsce znalazłeś...

      ... na demagogię. Szanuję Twoje poglądy, ale tak szczerze, to gó..o mnie one obchodzą, więc zachowaj je dla siebie albo zajmij się czymś twórczym.

      • 0 0

    • Masz rację. Ale zobaczysz, ludzie go wybiorą, gdy już będą siedzieć goli u wybrzeża sprzedanego Bałtyku.

      Bo lud wybiera słusznie dopiero wtedy gdy nie ma innego wyjścia.

      • 0 0

  • pseudostocznia która jeden okręt "budowała" dziesięć lat musiała wreszcie upaść (2)

    tylko kooperantów szkoda

    • 5 10

    • pseudostocznia -zenon......!!!

      ... tylko to nie wina stoczni że tak długo buduje Gawrona, a zleceniodawców , którzy finansowali tę operację...!!

      • 7 0

    • Jeśli nie znasz sytuacji to się nie wypowiadaj!!!
      Gdyby MON sfinansował to co zaplanował byłaby Korweta na czas!!!
      Miałobyć kilka korwet ale nasz rząd porwał się z motyką na słońce i nie może sfinansować jednej.
      Ponadto po zapowiedziach rządu o budowie serii Korwet SMW przygotowała się technologicznie, włożyła pieniądze w linie produkcyjna do sekcji płaskich i została z jedną jednostką, więc linia została nie wykorzystana w pełni.

      • 5 0

  • posłuchajcie sobie Stanisława Michalkiewicza

    i będziecie wiedzieć "o co kaman" z Polską i jak nas w ch* od 30 lat robią.

    • 4 1

  • Normalne. Związki zawodowe.

    Ale żeby s....ć we własne gniazdo??

    NIesamowite.

    • 5 0

  • Solidarność była kiedyś potrzebna, ale potem niewłaściwi ludzie...

    .. i brak dostosowania wizji do nowych realiów gospodarczych spowodowały, że ludzie jak Śniadek i inni doprowadzają do ruiny kolejne zakłady. MAM NADZIEJĘ, ŻE JESTEŚCIE Z SIEBIE DUMNI!!!

    • 4 0

  • Przecierz Francuzi byli zainteresowani!!!

    Przecierz z miesiac temu moze dwa jak w panoramie mowili o upadlosci SMW ale pare dni pozniej okazalo sie,ze jakas francuska stocznia ktora buduje tez dla wojska byla zainteresowana kupnem udzialow a teraz raptownie oglasza sie upadlosc takiego zakladu ,to jest kpina teraz koplej na stocznie polnocna i remontowa.Bo te dwie stocznie jeszcze jakos przeda to cza je zliukwidowac tez jak reszte przemyslu stoczniowego w Polsce.A za budowe statkow bedziemy placic gruba kase albo brac zlom,ktory na zachodzie juz dawno mial isc na zyletki.Ale zamiast zyletek to go sprzedadza polaka za gruba kase!!!

    • 4 1

  • .. h.. tam ze stocznią, dobrze że biznes rycha, zbycha, zdzicha mają sie dobrze (1)

    xxx

    • 0 5

    • jesteś jednak burak!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane