- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (413 opinii)
- 2 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (55 opinii)
- 3 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (393 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (49 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
To nie prędkość przyczyną wypadków na Grunwaldzkiej
To nie prędkość, wbrew temu co twierdzą miejscy urzędnicy, była przyczyną większości śmiertelnych wypadków na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Przeanalizowaliśmy zdarzenia, do których doszło tam od 2015 roku.
2015 rok
Do pierwszego tragicznego w skutkach wypadku doszło pod koniec kwietnia przy wysepce we Wrzeszczu. Kierujący samochodem osobowym, jadąc lewym pasem ruchu w kierunku Sopotu, zjechał na prawy pas ruchu i uderzył w jadący prawym pasem ruchu samochód osobowy, który siłą uderzenia zjechał na prawe pobocze, uszkadzając słupki oddzielające jezdnie od drogi dla rowerów i zderzył się z trzema kolejno jadącymi rowerzystami, jadącymi w kierunku centrum. W wyniku odniesionych obrażeń kierująca rowerem 40-letnia kobieta zmarła w szpitalu, a dwoje pozostałych rowerzystów zostało rannych.
Wyrok za śmiertelny wypadek po narkotykach
2016 rok
Niespełna rok później do kolejnego śmiertelnego wypadku doszło w rejonie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z Konopnickiej. Tuż przed godz. 4 nad ranem pieszy przebiegając przez jezdnię został potrącony przez autobus miejski. Na skutek odniesionych obrażeń 21-latek zmarł w szpitalu.
2017 rok
Jesień 2017 r. Na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Jaśkową Doliną przechodzący przez torowisko w wyznaczonym miejscu 62-latek zignorował czerwone światło i został potrącony przez jadący wzdłuż al. Grunwaldzkiej tramwaj. Na skutek odniesionych obrażeń mężczyzna poniósł śmierć na miejscu.
2018 rok
Czwartą ofiarą wypadku na Grunwaldzkiej była 27-letnia kobieta, która w połowie lipca 2018 r. tuż przed północą postanowiła przebiec przez główną arterię w niedozwolonym miejscu. Kobieta została potrącona przez jadący środkowym pasem samochód osobowy. Na skutek odniesionych obrażeń poniosła śmierć na miejscu.
2019 rok
Kolejną osobą, która straciła życie w wypadku na al. Zwycięstwa jest 63-letnia pasażerka autobusu miejskiego. Do wypadku doszło pod koniec października 2019 r., gdy kierująca samochodem osobowym jadąc Traktem Konnym w kierunku ul. 3 Maja podczas wykonywania manewru skrętu w prawo z lewego pasa ruchu nie ustąpiła pierwszeństwa przejazdu jadącemu prawym pasem ruchu autobusowi komunikacji miejskiej. Gdy kierowca autobusu gwałtownie zahamował, jedna z siedzących w tylnej części pojazdu pasażerek upadła. W wyniku odniesionych obrażeń 63-letnia pasażerka zmarła w szpitalu.
2020 rok
Ostatnim śmiertelnym wypadkiem jest zdarzenie z września 2020 r. Po godz. 21 kierujący rowerem, jadąc od ul. Traugutta w kierunku al. Zwycięstwa, po wyznaczonym przejeździe dla rowerów, nie dostosował się do sygnalizacji świetlnej, w wyniku czego zderzył się z jadącym z jego lewej strony samochodem osobowym. Na skutek odniesionych obrażeń kierujący rowerem w wieku 24 lat poniósł śmierć na miejscu.
PILNE! Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym (106 opinii)
Od redakcji: Jak poinformowali strażacy, samochód osobowy potrącił rowerzystę. Na miejscu są cztery zastępy służb ratunkowych. Strażacy poinformowali, że - mimo reanimacji - nie udało się uratować rowerzysty. Lekarz stwierdził zgon.
Od redakcji: Jak poinformowali strażacy, samochód osobowy potrącił rowerzystę. Na miejscu są cztery zastępy służb ratunkowych. Strażacy poinformowali, że - mimo reanimacji - nie udało się uratować rowerzysty. Lekarz stwierdził zgon.
Zobacz więcej
Jak wynika z oficjalnych danych, udostępnionych na naszą prośbę przez Komendę Miejską Policji w Gdańsku, od 2016 roku żaden z wypadków, na które powołują się urzędnicy nie był spowodowany przez kierowcę jadącego z nadmierną prędkością.
- Zmiana organizacji ruchu polegająca na obniżeniu dozwolonej prędkości na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej była od jakiegoś czasu omawiana na Komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, której uczestnikiem jest też policjant ruchu drogowego. 10 lutego 2021 roku gdańscy policjanci ruchu drogowego pozytywnie zaopiniowali projekt, którego inicjatorem jest Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a który to projekt dotyczył zmiany organizacji ruchu polegającej na obniżeniu dozwolonej prędkość na wyżej wymienionych ulicach - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Pomogą gdy zepsuje się samochód. Pomoc drogowa Gdańsk, Gdynia, Sopot
Z danych wynika, że ograniczenie prędkości na obu arteriach było więc nie tylko nieuzasadnione, ale też - póki co - pozostaje fikcyjne. Wielu kierowców niezbyt przejęło się wprowadzeniem większego limitu prędkości. Udowodniliśmy to w naszym eksperymencie, sprawdzając ile pojazdów wyprzedzi samochód, który jedzie z przepisową prędkością.
Potwierdzają to także policyjne statystyki. Od 13 marca do 11 kwietnia 2021 roku, czyli od momentu wejścia w życie nowych przepisów, drogówka nałożyła 175 mandatów za przekroczenie dozwolonej prędkości.
50 km/h na Grunwaldzkiej to fikcja? Sprawdziliśmy.
Zatrzymano też 25 praw jazdy za rażące przekroczenie prędkości i jazdę powyżej 100 km/h w obszarze zabudowanym.
- Wśród tych kierowców był 32-letni motocyklista z Gdańska, który został zatrzymany do kontroli na al. Grunwaldzkiej 25.03.2021 r., po tym jak jechał z prędkością 117 km/ h. Dodatkowo wśród zatrzymanych do kontroli kierujących, którzy przekroczyli prędkość, byli dwaj, którzy nie mieli uprawnień do kierowania - wylicza nadkom. Magdalena Ciska.
Dodaje, że podczas prowadzonych kontroli, za wykroczenia polegające na przekroczeniu dozwolonej prędkości funkcjonariusze kierowców także pouczali. Ile razy - tego nie wiadomo, bo takich statystyk nie ma.
Zatem czy surowsze przepisy na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa przyniosły jakikolwiek pozytywny skutek? Z dużą dozą ostrożności można stwierdzić, że wymóg wolniejszej jazdy wpłynął na mniejszą liczbę kolizji.
W 2021 roku mniej kolizji niż w 2019 r.
Porównując statystyki drogówki z 13 marca a 16 kwietnia, 2019 r. do analogicznego okresu 2021 roku, można zauważyć znaczący spadek mniej groźnych incydentów drogowych.
- Pomiędzy 13 marca a 16 kwietnia 2019 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa doszło do 82 kolizji i 2 wypadków drogowych. W analogicznym okresie 2021 roku na ulicach tych odnotowaliśmy 38 kolizji i 2 wypadki drogowe, w których ranne zostały dwie osoby - tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że statystyki z 2020 roku (21 kolizji, bez wypadków) są niemiarodajne. Był to czas tzw. pierwszego lockdownu, kiedy ruch na drogach w Trójmieście praktycznie zamarł. Nie można więc mówić o wzroście incydentów w 2021 roku.
Co ciekawe, również wypadki z 2021 r. nie były efektem nadmiernej prędkości kierowców.
- Podczas pierwszego z nich, na drodze dla rowerów zderzyło się dwóch rowerzystów, ponieważ jeden z nich nieprawidłowo wykonywał manewr wyprzedzania. Podczas drugiego wypadku doszło do zderzenia kierującego samochodem z rowerzystą, a przyczyną tego było nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów - podsumowuje Magdalena Ciska.
Opinie (824) ponad 10 zablokowanych
-
2021-04-26 09:49
Komu za to podziękować? (1)
Ja podziękuję na następnych wyborach prezydenckich. Tak jak już na trojmieście.pl pisaliście: trzeba bardziej dbać o miasto, którego się jest prezydentem, znać jego sprawy i wsłuchiwać się w głos mieszkańców. Gdańsk jest tutaj, a nie w Warszawie czy Brukseli!
- 8 3
-
2021-04-26 14:50
kierofczykom podziekuj
nie potraficie stosować się do ograniczeń to inaczej nie mozna
- 0 2
-
2021-04-26 09:49
Czyli władzuchna jak zwykle okłamała obywatelki i obywateli... PISPO jedno zło. (2)
- 3 6
-
2021-04-26 10:05
Akurat tutaj radni PiS byli "przeciw" (1)
"za" byli radni z PO i "Wszystko dla Niemiec"
- 3 1
-
2021-04-26 12:07
Za to PIS jeno prawdę rzecze... taaa
- 0 1
-
2021-04-26 09:50
(3)
Jestem policjantem, całe szczęście nie w Polsce. Pochodzę z Gdańska. Nie rozumiem skąd taka potrzeba szybkiej jazdy w mieście. W wielu miejscach w Sztokholmie jest ograniczenie do 40, a nawet 30 km/h i do głowy nikomu nie przyjdzie mieć o to pretensje. Owszem są takie drogi gdzie jest 70 albo 80, również wewnątrz miasta, ale są to drogi bez skrzyżowań, bez sygnalizacji świetlnej, z bezkolizyjnymi przejściami dla pieszych i bez ruchu rowerowego. Na Grunwaldzkiej wg szwedzkich standardów powinno być 30 km/h. Wtedy i droga hamowania dużo krótsza i zmiana pasa łatwiejsza. Wiem, że i tak zaraz mnie zadziobiecie...
- 9 7
-
2021-04-26 15:46
(1)
Nikt przy zdrowych zmysłach Ciebie nie zadziobie .
- 3 0
-
2021-04-26 20:02
nikt tu nie jest przy zdrowych zmysłach
- 1 0
-
2021-04-26 18:49
bezpiecznie na rowerze
i dlatego w Sztokholmie czułam się bezpiecznie na rowerze w środku ulicznego ruchu
- 1 0
-
2021-04-26 10:11
NIE ! - zwyczajnie chodziło o kasę z mandatów (1)
i możliwość zabrania prawa jazdy przy przekroczeniu prędkości o 50km/h teraz 100 przedtem 120km/h
- 4 5
-
2021-04-26 10:25
i dobrze. czekamy teraz na radary co skrzyżowanie
patologie trzeba eliminować
- 0 2
-
2021-04-26 10:18
Oglądając zamieszczony filmik można wnioskować że został nagrany w sobotę tudzież w niedzielę. Przecież natężenie ruchu jest co najmniej zerowe. Nagrajcie filmik o 15-16 i wynik będzie kilkakrotnie wyższy.
- 2 0
-
2021-04-26 10:19
Niech przywrocą 70 km/h. Nowe ograniczenie to tragedia!
- 5 6
-
2021-04-26 10:20
a zdziz milczy
Gdy pyta się o analizy tej decyzji. Sami powoływali się na liczby a gdy zapytano ich o nie to już zamilkli . Pani D coś tam próbowała jeszcze ale nie wiedziała w zasadzie jak to zrobić
- 2 3
-
2021-04-26 10:23
Napisałem o tym własnie kilkanascie postów przed wprowadzeniem tego durnego przepisu. (2)
Żaden wypadek nie miał nic wspólnego z tym przepisem. Pirat drogowy nawet gdyby było tempo 30 km/h wprowadzone i tak spowoduje wypadek na prostej drodze.
Ale zapamiętajcie kto jest odpowiedzialny za te brednie Referat mobilności aktywnej ,pseuodoficer rowerowy .Kierownikiem tak jest Kitliński .Oni rekomendowali to do prezydenta.- 4 6
-
2021-04-26 10:24
Co nie zmienia faktu (1)
że komfort mieszkańców i pieszych w okolicy jest ważniejszy niż twoje 5sekund szybciej
- 1 3
-
2021-04-26 10:45
Ograniczenie predkosci zostało wprowadzone z innego powodu .wiec to niem nic do rzeczy.
I kolejny raz się mylisz pisząc 40 razy ten sam post bo w tym miejscu na alei zwyciestwa niema mieszkańców! tam z jednej trony jest park a z drugiej strony tez park i kilka kamienic.
- 1 1
-
2021-04-26 10:28
jeżdżą za szybko i należy zrobić z tym porządek w mieście.
- 3 2
-
2021-04-26 10:30
Jak w starej anegdotce....
Urzędnicy w Polsce przypominają faceta z historyjki o pewnej rodzinie.
Mąż wraca po pracy do domu a przed domem bawią się jego dzieci, które są niemożebnie umorusane, Wchodzi do domu jeszcze raz patrzy na nie z niesmakiem przez okno i mówi do żony
"Myjemy je czy robimy nowe?"
Otóż większość urzędników problemy rozwiązuje poprzez tworzenie nowych przepisów. Wystarczyłoby egzekwować tę siedemdziesiątką i wilk byłby syty i owca cała. No ale przecież trzeba zaznaczyć że się myśli o mieszkańcach :)- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.