• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku

Aleksandra Nietopiel
12 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (464)

Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.



Kolejka linowa z Osowej do Jelitkowa to:

Pomysł nie jest nowy, ale jeszcze nikt nie poszedł w jego prezentacji tak daleko. Poza tym ma on swoje historyczne korzenie właśnie w Gdańsku. Pierwsza kolej linowa na świecie powstała w mieście cztery wieki temu, o czym pisaliśmy na naszym Portalu w 2020 r.

Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
  • Tak kolejkę linową w Gdańsku widzi Sztuczna Inteligencja.

Nowoczesne rozwiązanie



Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.

Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowejMapka lub w okolicy zooMapka.

Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.

- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.

Jaka trasa, jaki koszt?



- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał. Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.  

Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów. Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów.

Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.

Piękne widoki



Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.

- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.


Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji



Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.

Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.

W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.

Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej. Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.

Opinie (464) ponad 10 zablokowanych

  • Kogoś porąbało. (4)

    Dziury w jezdni a oni o kosmosie.Były by wieczne awarie i nie tylko, nie daj Boże.Wystarczy że na system nie kierowania ruchem i ludzi tam zatrudnieniowych wydajemy kasę.

    • 45 38

    • Ciebie

      Na bank !

      • 2 3

    • Jaka alternatywa?

      Rozumiem, że Szanowny Czytelnik ma lepszy pomysł?

      • 3 1

    • Takie drogi jaka władza

      • 3 0

    • Pozdrawiam :)

      Nie czuję się porąbany, nie dałbym rady Pani/Pana pozdrowić w takiej sytuacji, a to czynię: pozdrawiam!

      • 1 0

  • Czasu szkoda. (2)

    Popisac i pomarzyc jest super , czasu spedzonego nikt nie zrekompensuje.

    • 23 16

    • Wizja (1)

      Na początek potrzebna jest wizja. Później konsekwentne dążenie do celu.

      • 3 0

      • Niech UM zacznie podejmować rozsądne i logiczne decyzję - po marzyć zawsze mozna :)

        • 0 1

  • Jeszcze Adamowicz podpisał drugą nitkę Spacerowej i przekop pod górą a oni kombinują ,bo normalnie być nie może?

    • 21 1

  • Robi wszystko by nie powstała Nowa Kielnienska (1)

    Tylko dlatego, że mieszka bardzo blisko.
    A to, że przez Osowa leci tranzyt to już go gila

    • 18 7

    • do anonimowego komentatora

      Szanowny anonimowy komentatorze - jest dokładnie na odwrót - mam za płotem obecną, ruchliwą ulicę Kielnieńską, a zatem na powstaniu Nowej Kielnieńskiej bym zyskał. Proszę się ujawnić - zapraszam na kawę. Pozna mnie Pani/Pan i zrozumie moje motywacje. Łatwo rzucić takie niegrzeczne oskarżenie, anonimowo w internecie.

      • 0 0

  • (2)

    Kolejka linowa, a drogi i chodniki w chodniki w Gdańsku przypominają w wielu miejscach stan infrastruktury w krajach Trzeciego Świata.

    • 35 14

    • Był czas na zmiany

      Teraz musimy żyć z łatami w drogach i dziurami przez kolejne 5 lat

      • 3 0

    • To właśnie dlatego kolejka

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Ciekawy pomysł na przyszłość! (18)

    Póki co to proponuję wykorzystać w pełni potencjał PKM. To wstyd aby kolejki w stronę lotniska jeździły rzadko i nieregularnie! Trasa Wrzeszcz - lotnisko - Gdynia powinna być obsługiwana z częstotliwością co najmniej co 15 minut przez całą dobę, a między 1 a 4 co pół godziny. Wtedy zarówno Osowa, południowe dzielnice Gdańska a także duża część Gdyni zyskałaby komunikacyjny szkielet jakim jest teraz SKM.
    A kolejka linowa? Tak! Pod kątem turystycznym byłaby wielką atrakcją. Ale czy na pewno Osowa - Oliwa??? Widzę ją na trasie: Góra Gradowa - Stocznia Cesarska - Polski Hak czy nawet do Ołowianki. Przypuszczam, że byłaby to jedna z największych atrakcji Gdańska.

    • 522 32

    • w tym mieście nie da się załatać dziur w asfalcie po zimie nie mówiąc o gruntownych remontach

      wiec może zejdźmy na ziemię z takimi pomysłami

      • 10 0

    • Nie w tym miescie taka atrakcja szanowna redakcjo :)

      • 2 0

    • Najwiekszy dzban podpisuje sie tym kim sam jest (3)

      • 0 7

      • (2)

        Napisał największy z największych dzbanów.

        • 3 1

        • tak dzieciaku najwiekszy znajwiekszych hahaha a ty hiper hoper wiekszy hahahaha

          i co teraz biedaku przelicytujesz ? :) bo taki masz poziom umysłowy

          • 1 0

        • To Czarnek odwiedza ten portal?

          • 1 2

    • Wszyscy się zgadzają (1)

      ale proszę sprawdzić czemu kolejki jeżdżą tak rzadko i nieregularnie. Podpowiem: brak fizycznych pociągów, dodatkowo brak elektryfikacji po stronie linii PKP. Jak PKP zabierze się za elektryfikację to będzie można jeździć częściej, bo takie pociągi łatwiej dostać (przy okazji: właśnie w produkcji są pociągi hybrydowe, które mają częściowo ten problem załatać).

      • 11 0

      • dlatego w pierwszej kolejnosci piniadze powinny byc przekierowane na PKM. Pozniej mozna myslec of kolejkach linowych

        • 9 0

    • Jak o tym pisałem na początku PKM, to zalała mnie fala hejtu

      A kursowanie (jak najczęstsze) PKM na trasie Gdańsk Gdynia (oczywiście po trasie PKM a nie SKM jak obecnie niektóre połączenia), to podstawa logicznego i sprawnego systemu.

      Do tego stacja przesiadkowa w Osowej obsługującą także częstsze kursy na Kaszuby i wszyscy sa zadowoleni.

      Ale nie, musi być inaczej i gorzej, tak by dojazd z punktu A do B stanowił prawdziwe wyzwanie.

      • 22 2

    • przedewszystkim tunel pod pacholkiem (2)

      a na latajace koleje to bedzie jeszcze czas

      • 7 9

      • tunel nie powstanie (1)

        a nawet gdyby miał powstać to wszystko by stało na Gospody i Czyżewskiego, więc jaki to sens?

        • 8 5

        • tunel ma wychodzic jako czesc drogi zielonej do Grunwadzkiej. Wlasnie po to aby odciazyc Czyzewskiego i cala Oliwe

          • 5 3

    • Ja mam lepszego pomysły zrobic kolejke krzesełkowa i to na trasie do Gdyni przez Sopot bedzie tansza i szybsza (1)

      A jak bedzie padac to mozna rozdawac parasole odbierane na stacji :) To bedzie wtedy taka kolejka linowa metropolitalna idealnie nadaje sie do systemu Fala :)
      I co autor jest ograniczony ja to dopiero mam Pomysla :)

      • 5 7

      • Chyba ktoś tu nie wie czym jest kolejka linowa jak chce parasole rozdawać

        • 4 1

    • I do tego jeszcze trzeba człowieka z wyobraźnią

      Który "zrobi" komunikację miejską od nowa !!! Skm, pkm jako szkielet a autobusy i tramwaje jako dodatek !!!

      • 8 0

    • Dokładnie!

      • 3 0

    • (1)

      Proszę z nieba zejść na ziemię...Kadra kolejarska czeka...nauczycieli brak...szkół kolejowych jak na lekarstwo...chętnych też mało...ludzie przemęczeni - zwłaszcza ci pracujący na kolei - warto szanować tych ciężko pracujących ludzi

      • 3 1

      • nie jezdze ale,ije pasazerow PKM na tej trasie wozi,co 15min.dla 10ciu osob!!

        • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    Trzeba myśleć kreatywnie (24)

    W świecie takie innowacje się dzieją i miasta się przeobrażają a efekt zachwyca
    W Gdyni też by się taka przydała z Wiczlina i Kaczych Buków

    • 361 51

    • Proponuję kolejkę z Warszawy na sopockie molo. (1)

      Murowany hit. Warszawiacy już przebierają nogami.

      • 17 13

      • dokladnie

        w tyłkach sie poprzewracało...

        • 8 9

    • Taa (1)

      Kolejki jeżdżą co 7,5 minuty, a autobus dowozowy co 20! Może zajmijmy się podstawami, a nie kolejkami linowymi, piętrusami na Westerplatte czy wyjątkowo drogimi wodorowcami.
      Albo robimy komunikację miejską albo wodotryski.

      • 22 9

      • Kolej w Tuluzie

        Proszę spojrzeć na kolejkę w Tuluzie: https://www.youtube.com/watch?v=Ln96RxKrEvY

        • 6 3

    • I jeszcze kolejna

      Mogliby też zrobić z Wejherowa śmiechowa do Wejherowo centrum :) ;)

      • 6 1

    • Początek trasy w Chwaszczynie - pierwszy słup już gotowy (1)

      • 9 1

      • I na wysokości Dąbrowy pierwsze sprzątanie wagonika :)

        • 7 2

    • Mylisz kreatywnosc z głupota

      • 7 4

    • Kolejka

      Tak do Zakopanego a ulice dziurawe brawo

      • 4 4

    • W Gdyni moznaby zrobic tez krotsza z Oksywia/Obluza nad portem do srodmiescia - tylko trzeba byloby sie spieszyc poki sa w okolicach miedzytorza jesze jakies tereny niezabudowane na ktorych moznaby postawic stacje. Wystarczyloby 2.5-3km.

      • 6 1

    • dobry pomysł, ale lepiej wybudować od razu tramwaj podziemny (2)

      Gdańsk ma 480 tysiecy a Norymberga w Niemczech ma 520 tysiec i ma 3 linie tramwaju podziemnego/metra wiec to nic wielkiego na zachodnia Europę.
      Tramwaj podziemny byłby rozwiązaniem na wiele lat i zrobiłby z Osowej atrakcyjna dzielnice

      • 5 5

      • trojmiasto nie ma miejsca na metro/podziemny tramwaj.

        • 4 3

      • Ale linowa ma ładniejsze widoki z okna. Dochodzi walor turystyczny.

        • 6 1

    • A także z Pogórza do Centrum. (1)

      • 2 1

      • Z Oksywia do placu Gombrowicza powinna prowadzić zwodzona (wysokowodna) kładka pieszo rowerowa

        umożliwiająca dojazd rowerem także dalej - do Placu Kaszubskiego. Z Osowej nad obwodnicą powinna prowadzić stała kładka pieszo - rowerowa tak by można było komfortowo i bezpiecznie dojeżdżać rowerem (ewentualnie rowerem wspomaganym elektrycznie) do Oliwy.

        • 4 1

    • Trzeba myśleć kreatywnie.

      Tylko stacja teleportacji!

      • 10 0

    • Na Babie Doły chyba

      • 3 1

    • Bujanie w głupocie to lepszy tytuł Kolejka nie nadaje sie do miasta jako komunikacja jest za wolna i za mała!! (2)

      Ale kazdy moze sie głupota chwalic poza atrakcja turystyczna nie spełnia zadnego zadania!!

      • 11 12

      • Wystarczy 25km/h

        Bez zatrzymywania i masz najszybsze połączenie. ( poza metrem)

        • 1 3

      • Bzdura. Jak najbardziej nadaje się do miasta

        Wam wieśniacy kojarzy się tylko z Kasprowym

        • 3 4

    • Z miasta nanobkuzenoksywie i babie doly

      • 0 0

    • Nie ma jak wypisywanie wypocin ktore nigdy sie nie zrealizują.Tak jak latami wypisywali o oceanarium ktore miało powstać na Letnicy a hó........o z tego wyszło,aż wstyd .Przestańcie w końcu pisać głupoty żeby tylko zapełnić rubrykę.Liczą się konkrety a tych w tójmieście brak ,oprócz deweloperki z której mieszkańcy i turyści nie maja nic.

      • 5 4

    • Wina planowania.

      Wiczlino, Kacze Buki jak i każde inne miejsce w Polsce w jakich widziałem nowo powstające budynki mieszkaniowe to przede wszystkim wina braku planowania. Idealny przykład to Wiczlino lub Pogórze/Obłuże. Najpierw buduje się ogromne ilości mieszkań, ale nikt nie planuje budowy/remontu dróg. Wszystko od d**y strony. Są przykłady ze świata, że można inaczej.
      Oczywiście super gdyby miasto wybudowało kolej linową łącząca dzielnice z centrum, ale przede wszystkim władze powinny zapobiegać takim sytuacją jak powrót 5 km do domu przez ponad godzinę. Kolejna sprawa to czas remontu dróg. Jadąc przez Szwajcarię widziałem remonty dróg które również trwały w nocy, a u nas o 15 widać tylko słupki blokujące pasy i żywej duszy na budowie. I rozumiem, że za pracę w nocy i nadgodziny trzeba zapłacić dodatkowo, ale czy ktoś policzył przepalone paliwo w autach stojących w korku, czy ktoś policzył niepotrzebnie stracony przez nas wszystkich czas?
      Martwi mnie brak logiki podejmowanych decyzji w imię krótkowzrocznej ekonomi.

      • 4 0

    • Szkoda, że nie ma już Łucyka

      On załatwiłby taką kolejkę wiadrem farby...

      • 1 0

  • Wystarczyłaby na to kasa z fali (1)

    Ale wybraliscie sobie prezydetke to wymysli wam kolejne cuda. Na szczescie dla Gdanska to jej ostatnia kadencja.

    • 27 7

    • przed wyborami też słyszałem że nie wygra a tu okazało się że wygrała w I turze

      • 0 0

  • Przypominam tylko jaki byl lament (1)

    Gdy wraca pomysl o dobudowaniu kolejnego pasa ile to drzew trzeba wyciac i nie ma na to zgody, ale przy pomysle kolejki w chmurach nikt nawet nie wspomnial jakie konsekwencje to za soba nosi.

    • 26 4

    • Właśnie mniejsze niż poszerzenie drogi.

      Ekologicznie patrząc. Finansowo nie wiem.

      • 6 5

  • Działa w ośrodkach narciarskich (1)

    Kolejki linowe z powodzeniem działają w górach w ośrodkach narciarskich wiec zadziała też nad morzem.
    Rachunek ekonomiczny zapewne nie jest łatwy, ale potencjał rozwoju dla obszaru jest duży.

    • 14 18

    • Trzeba byc naprawde meduza umysłowa by porównywac tereny górskie do plaskich jak nad morzem

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane