- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (64 opinie)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (384 opinie)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (353 opinie)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (27 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej lub w okolicy zoo.
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 07:51
co za bezsens. Ludzie ogarnijcie się.
- 11 4
-
2024-04-12 07:51
Brzmi fajnie, ALE
To jest Polska. U nas wyglądałoby to tak-
Najpierw mnóstwo spółek i zarządów, planingi, bezsensowne systemy typu fala, wywalone miliony żeby nachapać się mogły świnie
Jeśliby powstało, brak spójnego biletu z "resztą", ciągłe awarie i brak odpowiedzialnych- 14 0
-
2024-04-12 07:52
lepiej tunel pod pachołkiem
- 8 2
-
2024-04-12 07:53
37 minut Spacerową od Drawskiej?
To chyba w godzinach ok 7, bo później to raczej z 50 minut.
- 2 0
-
2024-04-12 07:54
Super pomysł - atrakcja turystyczna, rozwiązanie ekologiczne
Fajnie byłoby rozwiązać kwestię ciągłych korków, o każdej godzinie - skorzystali by na tym zarówno mieszkańcy oliwy, mieszkańcy Trójmiasta oraz turyści. Jeśli możemy zredukować smog samochodowy w parku krajobrazowym i nie wycinać drzew, a do tego stworzyć super atrakcje turystyczną to jestem na tak!
Wizjonerskie rozwiązanie jak z Dubaju tylko jak widać w przeciwieństwie do tamtejszych budowli bardzo przemyślane i przeanalizowane- 4 8
-
2024-04-12 07:54
Jaki czas przejazdu tej kolejki? (2)
- 4 0
-
2024-04-12 08:00
Jeżeli we Wrocławiu kolejka pokonuje 400m przez niecałe 2 minuty
To można by założyć że u nas przez 10km jechałaby... 40 minut?
Więc pomysł z d. traktować to jako atrakcję turystyczną.
Bez korków Spacerową można pokonać przez 10 minut, nawet niech to będzie 15.
Wybudowanie bus pas i jesteś w Oliwie po 15 minutach, a nie 40.- 5 1
-
2024-04-12 08:32
do Oliwy 20 minut - zakładając prędkość jak w Tuluzie (20-27 km/h)
- 2 0
-
2024-04-12 07:55
Myśliciele
Najpierw dziury w drogach załatajcie.
- 11 1
-
2024-04-12 07:56
majster
Fajne, potrzebne rozwiązania na "Zachodzie", to normalne, są realizowane u nas to raczej ,Science fiction. Ile lat temu był fajny pomysł z kolejką na Gradową Górę, a chyba 10 lat się wałkuje, temat potrzebny dla miasta, mieszkańców, budowy tramwaju na Morenę, ul. Wieleńską, To, co tu, myśleć o kolejce linowej?
- 6 1
-
2024-04-12 07:57
A jakie widoki w trakcie podróży
- 2 4
-
2024-04-12 07:58
Trzeba wyciąć pasek lasu (7)
Zbudowanie tego będzie wymagało wycięcia sporo drzew.
- 14 1
-
2024-04-12 08:33
Nie trzeba - pylony maja nawet 70m. Proszę spojrzeć na Tuluzę. (2)
- 1 3
-
2024-04-12 08:57
(1)
To trzeba zrównać z ziemią lotnisko w Rębiechowie, bo pewnie się do tej wysokości przypierdzielą
- 5 1
-
2024-04-13 15:37
jest to poza strefą ograniczeń lotniskowych
- 0 0
-
2024-04-12 08:43
(3)
No właśnie nie, jest o tym w artykule
- 1 2
-
2024-04-12 09:00
Jak wjedziesz do lasu ciężkim sprzętem, aby zrobić te pylony? (2)
jest to również teren wyjątkowo nierówny
- 5 0
-
2024-04-13 15:37
proszę zobaczyć filmik z Tuluzy (1)
zieleń cała: https://youtu.be/Ln96RxKrEvY
- 0 0
-
2024-04-19 10:26
Panie Michale, w Tuluzie nie ma pylonów w lesie, a w tej koncepcji trzeba będzie wpakować ich tam z 10 i kable przez las prowadzić, to jest chory pomysł.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.