• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku

Aleksandra Nietopiel
12 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (464)

Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.



Kolejka linowa z Osowej do Jelitkowa to:

Pomysł nie jest nowy, ale jeszcze nikt nie poszedł w jego prezentacji tak daleko. Poza tym ma on swoje historyczne korzenie właśnie w Gdańsku. Pierwsza kolej linowa na świecie powstała w mieście cztery wieki temu, o czym pisaliśmy na naszym Portalu w 2020 r.

Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
  • Tak kolejkę linową w Gdańsku widzi Sztuczna Inteligencja.

Nowoczesne rozwiązanie



Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.

Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowejMapka lub w okolicy zooMapka.

Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.

- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.

Jaka trasa, jaki koszt?



- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał. Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.  

Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów. Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów.

Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.

Piękne widoki



Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.

- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.


Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji



Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.

Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.

W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.

Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej. Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.

Opinie (464) ponad 10 zablokowanych

  • co za bezsens. Ludzie ogarnijcie się.

    • 11 4

  • Brzmi fajnie, ALE

    To jest Polska. U nas wyglądałoby to tak-
    Najpierw mnóstwo spółek i zarządów, planingi, bezsensowne systemy typu fala, wywalone miliony żeby nachapać się mogły świnie
    Jeśliby powstało, brak spójnego biletu z "resztą", ciągłe awarie i brak odpowiedzialnych

    • 14 0

  • lepiej tunel pod pachołkiem

    • 8 2

  • 37 minut Spacerową od Drawskiej?

    To chyba w godzinach ok 7, bo później to raczej z 50 minut.

    • 2 0

  • Super pomysł - atrakcja turystyczna, rozwiązanie ekologiczne

    Fajnie byłoby rozwiązać kwestię ciągłych korków, o każdej godzinie - skorzystali by na tym zarówno mieszkańcy oliwy, mieszkańcy Trójmiasta oraz turyści. Jeśli możemy zredukować smog samochodowy w parku krajobrazowym i nie wycinać drzew, a do tego stworzyć super atrakcje turystyczną to jestem na tak!
    Wizjonerskie rozwiązanie jak z Dubaju tylko jak widać w przeciwieństwie do tamtejszych budowli bardzo przemyślane i przeanalizowane

    • 4 8

  • Jaki czas przejazdu tej kolejki? (2)

    • 4 0

    • Jeżeli we Wrocławiu kolejka pokonuje 400m przez niecałe 2 minuty

      To można by założyć że u nas przez 10km jechałaby... 40 minut?

      Więc pomysł z d. traktować to jako atrakcję turystyczną.
      Bez korków Spacerową można pokonać przez 10 minut, nawet niech to będzie 15.
      Wybudowanie bus pas i jesteś w Oliwie po 15 minutach, a nie 40.

      • 5 1

    • do Oliwy 20 minut - zakładając prędkość jak w Tuluzie (20-27 km/h)

      • 2 0

  • Myśliciele

    Najpierw dziury w drogach załatajcie.

    • 11 1

  • majster

    Fajne, potrzebne rozwiązania na "Zachodzie", to normalne, są realizowane u nas to raczej ,Science fiction. Ile lat temu był fajny pomysł z kolejką na Gradową Górę, a chyba 10 lat się wałkuje, temat potrzebny dla miasta, mieszkańców, budowy tramwaju na Morenę, ul. Wieleńską, To, co tu, myśleć o kolejce linowej?

    • 6 1

  • A jakie widoki w trakcie podróży

    • 2 4

  • Trzeba wyciąć pasek lasu (7)

    Zbudowanie tego będzie wymagało wycięcia sporo drzew.

    • 14 1

    • Nie trzeba - pylony maja nawet 70m. Proszę spojrzeć na Tuluzę. (2)

      • 1 3

      • (1)

        To trzeba zrównać z ziemią lotnisko w Rębiechowie, bo pewnie się do tej wysokości przypierdzielą

        • 5 1

        • jest to poza strefą ograniczeń lotniskowych

          • 0 0

    • (3)

      No właśnie nie, jest o tym w artykule

      • 1 2

      • Jak wjedziesz do lasu ciężkim sprzętem, aby zrobić te pylony? (2)

        jest to również teren wyjątkowo nierówny

        • 5 0

        • proszę zobaczyć filmik z Tuluzy (1)

          zieleń cała: https://youtu.be/Ln96RxKrEvY

          • 0 0

          • Panie Michale, w Tuluzie nie ma pylonów w lesie, a w tej koncepcji trzeba będzie wpakować ich tam z 10 i kable przez las prowadzić, to jest chory pomysł.

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane