- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (82 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (71 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (425 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (65 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (83 opinie)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 08:00
Iza (1)
Właśnie wyczytałam o kolejce linowej z Australii do RPA.Jeżeli można było pościć taką kolejkę przez ocean Indyjski to jak najbardziej da się z Osowy do Zakopanego.
- 8 4
-
2024-04-12 14:05
Idzmy dalej i zrobmy molo z rpa do zakopanego buahaaa
- 0 0
-
2024-04-12 08:00
A no co to komu?
Kto będzie za to płacił?
- 8 0
-
2024-04-12 08:02
Ciekawy pomysł
Linia powinna łączyć węzły przesiadkowe. Co mają dalej zrobić ludzie, którzy wysiądą w okolicy zoo? Trasa z węzła Kukawka do SKM Sopot Wyścigi to w linii prostej 6,5km. W okolicy tej stacji jest mnóstwo miejsca na zbudowanie stacji kolei linowej.
- 0 2
-
2024-04-12 08:02
Dobrze, że tacy ludzie nie rządzą Gdańskiem, bo w kadencję puściliby nas wszystkich z torbami!! (1)
- 9 3
-
2024-04-12 14:05
Racja,ale i tam mamy orlow bez mozgu
- 0 0
-
2024-04-12 08:02
Za dużo zieleni na tej wizualizacji
- 6 0
-
2024-04-12 08:04
Pomysł ciekawy... (1)
Ale kolejny fantasta.. przecież każdy wie że z tego nic nie będzie.... Tunel pod pachołkiem też pojawię się tylko przed wyborami potem cisza... Oceanarium kolejny kwiatek .. i tak można wymieniać...
- 14 0
-
2024-04-12 08:45
Ale to już po wyborach, więc może jednak nie taki fantasta
- 0 1
-
2024-04-12 08:09
Prędzej piekło zamarznie niż Gdańsk zrobi coś nie standardowego.
- 6 0
-
2024-04-12 08:10
Koszty budowy 1 km, potem przewozu jednego pasażera, przy znikomym wpływie na zmniejszenie potoku samochodów na tym kierunku abs
A mieszkaniec Osowej zapomniał też wspomnieć o roli firmy Airbus w Tuluzie,,,
- 7 0
-
2024-04-12 08:18
To był moj pomysł :) (1)
20 lat temu jak byłem jeszcze młody przeprowadziłem się do Gdańska to dziwiłem się, że niema takiej atrakcji/transportu wzdłuż plaży
- 8 0
-
2024-04-12 08:34
zapraszam do kontaktu
- 0 0
-
2024-04-12 08:18
... może metro do pucka? (1)
- 7 0
-
2024-04-12 11:07
I jedna odnoga do Juraty!
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.