• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku

Aleksandra Nietopiel
12 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (464)

Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.



Kolejka linowa z Osowej do Jelitkowa to:

Pomysł nie jest nowy, ale jeszcze nikt nie poszedł w jego prezentacji tak daleko. Poza tym ma on swoje historyczne korzenie właśnie w Gdańsku. Pierwsza kolej linowa na świecie powstała w mieście cztery wieki temu, o czym pisaliśmy na naszym Portalu w 2020 r.

Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
  • Tak kolejkę linową w Gdańsku widzi Sztuczna Inteligencja.

Nowoczesne rozwiązanie



Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.

Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowejMapka lub w okolicy zooMapka.

Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.

- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.

Jaka trasa, jaki koszt?



- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał. Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.  

Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów. Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów.

Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.

Piękne widoki



Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.

- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.


Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji



Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.

Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.

W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.

Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej. Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.

Opinie (464) ponad 10 zablokowanych

  • Wow!

    Rozwiązanie kozak!
    Patrząc na to od technicznej strony, jest o wiele tańsze niż budowa standardowej drogi asfaltowej.
    Chciałbym aby takie coś się ziściło!

    • 3 7

  • To była by ogromna promocja regiony

    Wbrew pozorom taki projekt wcale nie byłby droższy od klasycznej linii tramwajowej, a efekt były oszałamiający.
    Byłaby to atrakcja turystyczna, którą wielu chciało by zobaczyć. Piękne widoki, trochę adrenaliny. Zeroemisyjny środek transportu, prawdziwie ekologiczny, a nie jak udawane autobusy elektryczne. Finansowanie można zapewnić z EU czy Banku Światowego, ale czy naszym urzędnikom się chcę ? Przecież pokłócą się o to kto ma sprzedawać bilety- ztm, skm,pkm, polRegio ...

    Trójmiasto może być jak megapolis z sim city, jednak trzeba zmienić myślenie i podejście do wielkoskalowych projektów. Po projekcie MEVO i FALA czy nawet PKM widać, że mamy pomysły, ale również ogromne umiejętności partaczenia i nieumiejętnego wydawania publicznych środków. Osoby odpowiedzialne za projekty powinny odpowiadać finansowo całym majątkiem lub mieć odpowiednie polisy OC. Miarą sukcesu są rezultaty, a nie chęci.

    • 6 4

  • Do odważnych świat należy!

    Pomysł kolejki linowej wrócił choć jest już po wyborach, co oznacza, że autor musi naprawdę w ten pomysł wierzyć, że chce go przepchnąć choć nie ma w tym już w tej chwili żadnego interesu. Wbrew pozorom, takie rozwiązanie wcale nie jest takie odklejone od rzeczywistości jak mogłoby się wydawać, gdyż takie kolejki z powodzeniem działają w innych częściach świata. Byłaby to również ciekawa atrakcja turystyczna. Sama, gdy tylko mam okazję, wybieram takie rozwiązanie podróżując, żeby podziwiać widoki.

    • 3 6

  • Pomysl z Ksiezyca glupich zachwyca i pozwala zapomniec o prozie zycia.

    • 9 1

  • "Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy" (2)

    Jeśli celem ma być odciążenie tras to proszę o podanie przepustowości tej kolejki. Ile osób będzie w stanie dostać się na drugi koniec trasy i w jakim czasie. Jeden wagonik nie pomieści zbyt wiele osób a im więcej wagoników tym większy koszt. To byłaby głównie atrakcja turystyczna i może w małym procencie odciąży drogi.

    • 9 0

    • Przepustowość (1)

      Kolej w Tuluzie, 3 km, przewozi 1500-2000 osób na godzinę. Jeden wagonik zabiera do 34 osób, też rower lub osobę na wózku. Tam przejazd 3 km zajmuje 10 min (prędkość 7,5 m/s). A zatem Osowa - Okiwa to ok 20 min. Oliwa - Jelitkowo ok 10 min.

      • 1 0

      • 1500/34=44 wagoniki na godz, odjazd co 1,5 min, jeden za drugim, podczas wchodzenia, kolejny już czeka

        • 0 0

  • Tylko jak ta punktualność, funkcjonalnośc i samo działanie sprawdzi się w naszych warunkach pogodowych... (1)

    ... bo pomysł fajny ale realia takie że bezpieczeństwo to jedno, niezawodność drugie... a wygra firma która w ofercie jest najtańsza czyli nie posiada zaplecza, nie posiada odpowiednio bezpiecznej technologii, nie posiada rozwiązań ani procedór awaryjnych... albo inaczej ujmę... nie oferuje w zakresie tego... bo tanio ma być... a nasi urzędnicy w tym widzą tylko sam proces nic więcej: Pomysł -> Przetarg z jakimiś warunkami bo każdy się boi podjąc porządnej decyzji -> Realizacja -> Później ustępstwa bo naprawa albo poprawa czy dostosowanie zajemie dużo czasu... -> Bubel (przykład nowego remontu drogi w Gdańsku 7 dni 50m i to tylko wymiana warstwy :) to jakiś żart chyba jest) więc sceptycznie podejdźcie do tego, dołożę do tego MEVO, Fala gdzie dorwali się zapaleńcy tacy którzy tylko zarabiać chcą a nie realizować jak mówią ideę.

    • 3 0

    • Wiatr do 108 km/ h

      W Tuluzie dzięki technologii 3 lin (dwie działają jako tory) kolejka działa przy wietrze do 108 km/h.

      • 0 0

  • "można do niej wejść z rowerem" - no przecież obcisłomajtkowcy piszą ze oni wszedzie jezdza rowerem wiec wsadzanie ich (1)

    konia mechanicznego do jakiejs kolejki to potwarz! Niech jezdza, jak dotad, spacerową.

    • 6 0

    • Będzie można wejść z rowerem, ale tylko jednym, chyba że w środku jest już matka z dzieckiem albo niepełnosprawny, to wtedy już nie można.

      • 0 0

  • Czy będą zniżki dla pasażerów z nartami?

    A poważnie to mam inne marzenie, żeby zajęto się realnym działaniami. Bo poza mową o PKM na południu nie dzieje się nic, co by poprawiło komunikację pomiędzy górnym a dolnym tarasem całego Trójmiasta. A to co zrobiła Gdynia z modernizacją Wielkopolskiej i robi teraz z Chwarznieńską to utrwalanie stanu dotychczasowego, czyli niewydolności układu komunikacyjnego.

    • 5 0

  • mój pomysł jest lepszy!

    porujnuję wykopać kanał z jelitkowa do osowy i zakończyć go plażą

    w końcu mieszkańcy osowy będą mieli full wypas, rano zakupy w selgroszu czy lidlu, po południu będą kopać się w kanale, a wieczorem pójdą do parku rozrywki, wszystko to będą mogli otoczyć murem i kompletnie odciąć się od miasta! :)

    • 7 0

  • Dlaczego artykuł dopiero po wyborach? (2)

    Przecież to było w programie komitetu, który pan Dworakowski reprezentuje. Nieładnie.

    • 2 4

    • Ale co w tym złego? Program tworzyli członkowie komitetu, więc m.in. pan Dworakowski.

      • 0 0

    • Pan Michał zgarnął aż 394 głosy za to

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane