- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (114 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (77 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (440 opinii)
- 4 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (248 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (87 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 08:51
Wow!
Rozwiązanie kozak!
Patrząc na to od technicznej strony, jest o wiele tańsze niż budowa standardowej drogi asfaltowej.
Chciałbym aby takie coś się ziściło!- 3 7
-
2024-04-12 08:55
To była by ogromna promocja regiony
Wbrew pozorom taki projekt wcale nie byłby droższy od klasycznej linii tramwajowej, a efekt były oszałamiający.
Byłaby to atrakcja turystyczna, którą wielu chciało by zobaczyć. Piękne widoki, trochę adrenaliny. Zeroemisyjny środek transportu, prawdziwie ekologiczny, a nie jak udawane autobusy elektryczne. Finansowanie można zapewnić z EU czy Banku Światowego, ale czy naszym urzędnikom się chcę ? Przecież pokłócą się o to kto ma sprzedawać bilety- ztm, skm,pkm, polRegio ...
Trójmiasto może być jak megapolis z sim city, jednak trzeba zmienić myślenie i podejście do wielkoskalowych projektów. Po projekcie MEVO i FALA czy nawet PKM widać, że mamy pomysły, ale również ogromne umiejętności partaczenia i nieumiejętnego wydawania publicznych środków. Osoby odpowiedzialne za projekty powinny odpowiadać finansowo całym majątkiem lub mieć odpowiednie polisy OC. Miarą sukcesu są rezultaty, a nie chęci.- 6 4
-
2024-04-12 08:58
Do odważnych świat należy!
Pomysł kolejki linowej wrócił choć jest już po wyborach, co oznacza, że autor musi naprawdę w ten pomysł wierzyć, że chce go przepchnąć choć nie ma w tym już w tej chwili żadnego interesu. Wbrew pozorom, takie rozwiązanie wcale nie jest takie odklejone od rzeczywistości jak mogłoby się wydawać, gdyż takie kolejki z powodzeniem działają w innych częściach świata. Byłaby to również ciekawa atrakcja turystyczna. Sama, gdy tylko mam okazję, wybieram takie rozwiązanie podróżując, żeby podziwiać widoki.
- 3 6
-
2024-04-12 09:03
Pomysl z Ksiezyca glupich zachwyca i pozwala zapomniec o prozie zycia.
- 9 1
-
2024-04-12 09:03
"Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy" (2)
Jeśli celem ma być odciążenie tras to proszę o podanie przepustowości tej kolejki. Ile osób będzie w stanie dostać się na drugi koniec trasy i w jakim czasie. Jeden wagonik nie pomieści zbyt wiele osób a im więcej wagoników tym większy koszt. To byłaby głównie atrakcja turystyczna i może w małym procencie odciąży drogi.
- 9 0
-
2024-04-12 11:41
Przepustowość (1)
Kolej w Tuluzie, 3 km, przewozi 1500-2000 osób na godzinę. Jeden wagonik zabiera do 34 osób, też rower lub osobę na wózku. Tam przejazd 3 km zajmuje 10 min (prędkość 7,5 m/s). A zatem Osowa - Okiwa to ok 20 min. Oliwa - Jelitkowo ok 10 min.
- 1 0
-
2024-04-12 20:15
1500/34=44 wagoniki na godz, odjazd co 1,5 min, jeden za drugim, podczas wchodzenia, kolejny już czeka
- 0 0
-
2024-04-12 09:16
Tylko jak ta punktualność, funkcjonalnośc i samo działanie sprawdzi się w naszych warunkach pogodowych... (1)
... bo pomysł fajny ale realia takie że bezpieczeństwo to jedno, niezawodność drugie... a wygra firma która w ofercie jest najtańsza czyli nie posiada zaplecza, nie posiada odpowiednio bezpiecznej technologii, nie posiada rozwiązań ani procedór awaryjnych... albo inaczej ujmę... nie oferuje w zakresie tego... bo tanio ma być... a nasi urzędnicy w tym widzą tylko sam proces nic więcej: Pomysł -> Przetarg z jakimiś warunkami bo każdy się boi podjąc porządnej decyzji -> Realizacja -> Później ustępstwa bo naprawa albo poprawa czy dostosowanie zajemie dużo czasu... -> Bubel (przykład nowego remontu drogi w Gdańsku 7 dni 50m i to tylko wymiana warstwy :) to jakiś żart chyba jest) więc sceptycznie podejdźcie do tego, dołożę do tego MEVO, Fala gdzie dorwali się zapaleńcy tacy którzy tylko zarabiać chcą a nie realizować jak mówią ideę.
- 3 0
-
2024-04-12 11:42
Wiatr do 108 km/ h
W Tuluzie dzięki technologii 3 lin (dwie działają jako tory) kolejka działa przy wietrze do 108 km/h.
- 0 0
-
2024-04-12 09:17
"można do niej wejść z rowerem" - no przecież obcisłomajtkowcy piszą ze oni wszedzie jezdza rowerem wiec wsadzanie ich (1)
konia mechanicznego do jakiejs kolejki to potwarz! Niech jezdza, jak dotad, spacerową.
- 6 0
-
2024-04-12 18:07
Będzie można wejść z rowerem, ale tylko jednym, chyba że w środku jest już matka z dzieckiem albo niepełnosprawny, to wtedy już nie można.
- 0 0
-
2024-04-12 09:17
Czy będą zniżki dla pasażerów z nartami?
A poważnie to mam inne marzenie, żeby zajęto się realnym działaniami. Bo poza mową o PKM na południu nie dzieje się nic, co by poprawiło komunikację pomiędzy górnym a dolnym tarasem całego Trójmiasta. A to co zrobiła Gdynia z modernizacją Wielkopolskiej i robi teraz z Chwarznieńską to utrwalanie stanu dotychczasowego, czyli niewydolności układu komunikacyjnego.
- 5 0
-
2024-04-12 09:19
mój pomysł jest lepszy!
porujnuję wykopać kanał z jelitkowa do osowy i zakończyć go plażą
w końcu mieszkańcy osowy będą mieli full wypas, rano zakupy w selgroszu czy lidlu, po południu będą kopać się w kanale, a wieczorem pójdą do parku rozrywki, wszystko to będą mogli otoczyć murem i kompletnie odciąć się od miasta! :)- 7 0
-
2024-04-12 09:20
Dlaczego artykuł dopiero po wyborach? (2)
Przecież to było w programie komitetu, który pan Dworakowski reprezentuje. Nieładnie.
- 2 4
-
2024-04-12 12:53
Ale co w tym złego? Program tworzyli członkowie komitetu, więc m.in. pan Dworakowski.
- 0 0
-
2024-04-12 12:54
Pan Michał zgarnął aż 394 głosy za to
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.