• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku

Aleksandra Nietopiel
12 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (464)

Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.



Kolejka linowa z Osowej do Jelitkowa to:

Pomysł nie jest nowy, ale jeszcze nikt nie poszedł w jego prezentacji tak daleko. Poza tym ma on swoje historyczne korzenie właśnie w Gdańsku. Pierwsza kolej linowa na świecie powstała w mieście cztery wieki temu, o czym pisaliśmy na naszym Portalu w 2020 r.

Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
  • Tak kolejkę linową w Gdańsku widzi Sztuczna Inteligencja.

Nowoczesne rozwiązanie



Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.

Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowejMapka lub w okolicy zooMapka.

Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.

- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.

Jaka trasa, jaki koszt?



- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał. Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.  

Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów. Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów.

Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.

Piękne widoki



Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.

- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.


Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji



Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.

Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.

W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.

Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej. Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.

Opinie (464) ponad 10 zablokowanych

  • Kolejka (2)

    Proszę nie mając tylko zrobić estakadę na Armii Krajowej koło cmentarza Łostowice. Podobno miasto tak martwi się o ekologię a pozwala by auta stały w kilometrowej kolejce i to na trzech pasach
    I to jest problem miasta. Ioze w końcu miasto się weźmie za naprawę ulic chociaż ma głównych ciągach. Jak wygląda Armii Krajowej nie wstyd sam . O lokalnych nie wspomnę normalnie Bangladesz
    W wam się kolejka linowa śni no ludzie co to mam być.

    • 7 1

    • To będą stały w kolejce na 2 km, ale przy forum. Albo na zwężeniu na Kartuskiej

      • 1 0

    • Zajęci jesteśmy .....

      wyborami

      • 0 0

  • A poco kolejke linowa z drutami jak myslec nowoczesnie to przyszłoscia sa drony taksówki takie beda w Dubaja maja juz

    maja juz homologacje .
    Albo jesszce lepiej Kolejka magnetyczna szybsza i sprawniejsza i pojemniejsza .a ten sie cofa do epoki powojennej i wmawia ze to nowoczesnosc nie to jest juz zacofanie ,takze umysłowe

    • 0 4

  • trOn

    Tramwaj na południe może lepiej.....

    • 4 0

  • To nowy pomysł ale trasa nie bardzo czemu osowami tylko może inny kierunek bardziej potrzebuje pomocy a co czarnym dworem kiedy

    • 2 1

  • A więc:

    1. Najpierw szpitale
    2. Naprawić wszystkie drogi
    3. Zmodernizować komunikację miejską
    4. Zmodernizować obiekty szkolne
    5. Obniżyć ceny i zorganizować gospodarkę odpadami
    6. Zadbać o bezpieczeństwo energetyczne

    ...
    ...

    Gdzie znacznie dalej można wstawić na listę plany o kolejce linowej.

    • 5 0

  • Pomysł nie z Francji (2)

    tylko mój. Gdy chciano wyasfaltować Dolinę Ewy wymysliłem zamiast tego kolej krzesełkową z Oliwy do Owczarni dla rowerzystów i mieszkańcow.

    • 2 2

    • Krzeselka w naszym klimacie jako transport publiczny

      To tak, jakby kazać wszystkim jeździć rowerami.

      • 3 0

    • Zapraszam do kontaktu

      • 0 0

  • Świetna kolejka linowa w Parku Śląskim (1)

    Kolej linowa Elka to najdłuższa kolej nizinna w Europie. Innym Świetnym rozwiązaniem komunikacyjnym funkcjonującym w Niemczech jest Wuppertal - Podwieszana kolej

    • 1 3

    • Była tak świetna, że skasowali 2 segmenty z powodu kosztów

      Polecam też lekturę na temat kosztów utrzymania kolejki w Wuppertalu

      • 0 0

  • Połączenie między jednym węzłem przesiadkowym PKM w Osowej a innym węzłem przesiadkowym w Oliwie.

    To lepiej już chyba zainwestować z sieć połączeń PKM - większa przepustowość, komfort podróży i niezawodność.
    Pomysł pociągnięcia linii do Jelitkowa absurdalny w tak gęsto zurbanizowanym środowisku.

    Pomijam już kwestie bezpieczeństwa. Co jak to się zatrzyma - będziecie alpinistów z GOPR-u wzywać z Zakopanego żeby ewakuować pasażerów?
    A co w przypadku awantury w wagoniku - np. ktoś zacznie palić papierosa? Tam nie będzie można się zatrzymać i wysiąść, albo wezwać pomoc.

    • 6 0

  • A może najpierw z Moreny do Wrzeszcza i przez Zaspe dokoła.?

    • 0 2

  • Tramwaj wodny

    tez miał wozić pasażerów.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane