- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (138 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (256 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (87 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 09:35
Kolejka (2)
Proszę nie mając tylko zrobić estakadę na Armii Krajowej koło cmentarza Łostowice. Podobno miasto tak martwi się o ekologię a pozwala by auta stały w kilometrowej kolejce i to na trzech pasach
I to jest problem miasta. Ioze w końcu miasto się weźmie za naprawę ulic chociaż ma głównych ciągach. Jak wygląda Armii Krajowej nie wstyd sam . O lokalnych nie wspomnę normalnie Bangladesz
W wam się kolejka linowa śni no ludzie co to mam być.- 7 1
-
2024-04-12 18:09
To będą stały w kolejce na 2 km, ale przy forum. Albo na zwężeniu na Kartuskiej
- 1 0
-
2024-04-12 18:28
Zajęci jesteśmy .....
wyborami
- 0 0
-
2024-04-12 09:40
A poco kolejke linowa z drutami jak myslec nowoczesnie to przyszłoscia sa drony taksówki takie beda w Dubaja maja juz
maja juz homologacje .
Albo jesszce lepiej Kolejka magnetyczna szybsza i sprawniejsza i pojemniejsza .a ten sie cofa do epoki powojennej i wmawia ze to nowoczesnosc nie to jest juz zacofanie ,takze umysłowe- 0 4
-
2024-04-12 09:41
trOn
Tramwaj na południe może lepiej.....
- 4 0
-
2024-04-12 09:43
To nowy pomysł ale trasa nie bardzo czemu osowami tylko może inny kierunek bardziej potrzebuje pomocy a co czarnym dworem kiedy
- 2 1
-
2024-04-12 09:46
A więc:
1. Najpierw szpitale
2. Naprawić wszystkie drogi
3. Zmodernizować komunikację miejską
4. Zmodernizować obiekty szkolne
5. Obniżyć ceny i zorganizować gospodarkę odpadami
6. Zadbać o bezpieczeństwo energetyczne
...
...
Gdzie znacznie dalej można wstawić na listę plany o kolejce linowej.- 5 0
-
2024-04-12 09:48
Pomysł nie z Francji (2)
tylko mój. Gdy chciano wyasfaltować Dolinę Ewy wymysliłem zamiast tego kolej krzesełkową z Oliwy do Owczarni dla rowerzystów i mieszkańcow.
- 2 2
-
2024-04-12 10:54
Krzeselka w naszym klimacie jako transport publiczny
To tak, jakby kazać wszystkim jeździć rowerami.
- 3 0
-
2024-04-12 11:46
Zapraszam do kontaktu
- 0 0
-
2024-04-12 09:49
Świetna kolejka linowa w Parku Śląskim (1)
Kolej linowa Elka to najdłuższa kolej nizinna w Europie. Innym Świetnym rozwiązaniem komunikacyjnym funkcjonującym w Niemczech jest Wuppertal - Podwieszana kolej
- 1 3
-
2024-04-12 11:02
Była tak świetna, że skasowali 2 segmenty z powodu kosztów
Polecam też lekturę na temat kosztów utrzymania kolejki w Wuppertalu
- 0 0
-
2024-04-12 09:49
Połączenie między jednym węzłem przesiadkowym PKM w Osowej a innym węzłem przesiadkowym w Oliwie.
To lepiej już chyba zainwestować z sieć połączeń PKM - większa przepustowość, komfort podróży i niezawodność.
Pomysł pociągnięcia linii do Jelitkowa absurdalny w tak gęsto zurbanizowanym środowisku.
Pomijam już kwestie bezpieczeństwa. Co jak to się zatrzyma - będziecie alpinistów z GOPR-u wzywać z Zakopanego żeby ewakuować pasażerów?
A co w przypadku awantury w wagoniku - np. ktoś zacznie palić papierosa? Tam nie będzie można się zatrzymać i wysiąść, albo wezwać pomoc.- 6 0
-
2024-04-12 09:55
A może najpierw z Moreny do Wrzeszcza i przez Zaspe dokoła.?
- 0 2
-
2024-04-12 09:55
Tramwaj wodny
tez miał wozić pasażerów.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.