- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (140 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (256 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (447 opinii)
- 4 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (87 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 10:33
Nie ma się co podniecać tzw. PKM na linii 201.
Kiedy PLK w końcu rozpocznie modernizację tej linii, to przez długie lata będzie komunikacja zastępcza autobusami.
- 3 0
-
2024-04-12 10:38
Wiatry (2)
Fajny pomysł tylko jak u nas wieje i drzewa łamie to obawiam się, że by tą kolejkę mogło napsuć. Szczególnie jakby miała ponad drzewami śmigać jak i na obwodnicą gdzie jest niezły tunel dla wiatru.
- 6 0
-
2024-04-12 10:50
W górach działa
to i u nas da radę. W Alpach przy większych wichurach wożą ludzi.
- 0 0
-
2024-04-12 11:50
Tuluza działa do 108 km/h wiatru
- 0 0
-
2024-04-12 10:39
Kolejka linowa
Wizja przyszłości?Tak! Alternatywa to już tylko teleportacja!
- 2 0
-
2024-04-12 10:43
Przekop Mierzei zagrażał migracji ptaków a taka kolejka nie zagraża Co na to ekolodzy
- 2 0
-
2024-04-12 10:45
Może zacznijmy od spraw prostych. Dziury w chodnikach i psie kupy. Aby 5cm śniegu nie paraliżowało aglomeracji.
- 6 0
-
2024-04-12 10:46
Taaaaaaaaaaa.......a świstaki.....
- 5 0
-
2024-04-12 10:48
A Osowianie zaraz "NIE!"
Nie budujcie parkingu, bo betonoza, bo korki, bo Banino będzie zjeżdżać, bo to dla przyjednych, bo to ekskluzywna dzielnica, bo nie lubimy, bo za daleko, bo za blisko... No i w korkach na Spacerowej, jak zwykle ;)
- 2 1
-
2024-04-12 10:49
Dworakowski
Chyba faktycznie wyszedł z dworu. Co to za pomysł? Osowa potrzebuje tramwaju!
- 5 0
-
2024-04-12 10:56
Super pomysł. Już dawno o tym mówiono. Teraz trzeba zrealizować !!
- 1 4
-
2024-04-12 11:03
Wszędzie zrobić kolejki linowe. (1)
Gdynia - Pogórze -Centrum
Kamienna Góra - Centrum
Wzgórze - Centrum
WItomino - Centrum.
S u p e r- 1 2
-
2024-04-12 11:09
No i wzdłuż obwodnicy, żeby można było się wydostać z korków
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.