- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (144 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (88 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (449 opinii)
- 4 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (257 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 11:33
Korki na południu (1)
Pomyślcie w końcu o mieszkańcach na Południu w Gdańsku. Dojeżdżam codziennie do pracy 1,5h w jedną stronę komunikacją miejską, która w tym miejscu jest tragiczna. Drogi również. Nie ma żadnej alternatywy. Wstyd
- 3 1
-
2024-04-12 20:36
CCC
a czego się spodziewałeś? że deweloper powie prawdę? 15 min do centrum?
- 0 0
-
2024-04-12 11:38
już widze te kolejki... (1)
... do kolejki
Tylko turysta masochista będzie chciał na Osową "polecieć"- 6 0
-
2024-04-12 11:48
wiele osób jeździ nad jezioro w Osowej :)
- 0 1
-
2024-04-12 11:40
Po co to
Jaka to atrakcja turystyczna z Osowej do Jelitkowa? A może ludzie do pracy będą jeździć żeby ominąć korki na Spacerowej ? A może trzeba dać zarobić jakimś Francuzom albo Niemcom po prostu. Jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi hehe
- 4 0
-
2024-04-12 11:42
Bardzo dobry pomysł (1)
Jest to jedyny rozsądny pomysł na rozwiązanie problemu komunikacyjnego z Oliwy za obwodnicę. Poza ochroną przyrody, usprawnieniem komunikacji ma doskonały walor turystyczny. Na ten pomysł powinny znaleźć się również środki europejskie.
- 1 7
-
2024-04-12 13:04
hahahah sie usmiałem niezła ironia
- 1 0
-
2024-04-12 11:50
i**otyzm i fanaberia patodeweloperki
To ma pomóc podnieść ceny apartamentów, to jest szajs pomysł. Gdańsk ma jedne z największych długów i co więcej kasy na bzdety, może jakaś szkoła, vbo nie ma nic w planach
- 4 0
-
2024-04-12 11:53
dulkiewicz
Żeby Pani Prezydent miała chociaż połowę polotu wiecej to może by rozważyła ale dla niej zamowieni kibli na plażę jest już spektakularne. Błagam o zrealizowanie takich projektów! Gdansk ma być ikona Polski
- 3 1
-
2024-04-12 11:59
PKM Kukawka
Pomysła fajny, ale nierealny z perspektywie dekady+. Nie ma nawet zgody PKM Kukuwkę, gdzie tory już są i potrzeba tylko przystanku i infrastruktury wkoło.
- 2 1
-
2024-04-12 12:01
Taka kolejka z Moreny do Śródmieścia miała by sens i nie były by to duże koszta.
Pylony nie musiały by być wysokie bo morena leży wyżej a w Śródmieściu można by zrobić przystanek na fortach który leżą w sąsiedztwie dworca idealny punkt przesiadkowy.
- 1 3
-
2024-04-12 12:12
to może kreatywniej
kolejka na wzór paryskiej linii nr 4
- 0 1
-
2024-04-12 12:13
Zróbcie chociaż drogę rowerową (1)
Na razie na tej trasie nie ma kładki nad obwodnicą a obok spacerowej nie ścieżki rowerowej. Jest droga Kościerska która idealnie się nadaje na ten cel. Tutaj już dużo się poprawi.
- 4 0
-
2024-04-12 20:38
bez szans
osowianie oprotestują
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.