• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku

Aleksandra Nietopiel
12 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (464)

Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.



Kolejka linowa z Osowej do Jelitkowa to:

Pomysł nie jest nowy, ale jeszcze nikt nie poszedł w jego prezentacji tak daleko. Poza tym ma on swoje historyczne korzenie właśnie w Gdańsku. Pierwsza kolej linowa na świecie powstała w mieście cztery wieki temu, o czym pisaliśmy na naszym Portalu w 2020 r.

Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
  • Tak kolejkę linową w Gdańsku widzi Sztuczna Inteligencja.

Nowoczesne rozwiązanie



Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.

Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowejMapka lub w okolicy zooMapka.

Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.

- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.

Jaka trasa, jaki koszt?



- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał. Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.  

Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów. Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów.

Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.

Piękne widoki



Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.

- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.


Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji



Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.

Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.

W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.

Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej. Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.

Opinie (464) ponad 10 zablokowanych

  • Rewelacja! (2)

    Koncepcja działa na wyobraźnię i wydaje się jednocześnie ekonomicznie stać twardo na ziemi! Nie wiem, czy odkorkuje Spacerową (przyznaję - oceniam z perspektywy outsidera) ale mi bardzo się podoba!

    • 2 3

    • Stawianie 17 słupów 40-70m w lesie i w obszarze zabudowanym (w Tuluzie są średnio co 0,5 km), trzech stacji i ciągnąć 10 km (1)

      Jest ekonomiczne? To inwestycja o kosztach powyżej miliarda i dużej uciążliwości przy realizacji przez lata

      • 0 0

      • 10 km kabla, przekopać las, żeby poprowadzić go między słupami, rozjechać las sprzętem, żeby to postawić. Będzie pięknie...

        • 0 0

  • Ograniczmy się realistycznie

    do okolic TPK.

    • 2 0

  • Aneta (1)

    A może lepiej metro??? Widoki srednie z tej Osowy

    • 2 2

    • Nie da sie i nie ma po co

      Nie da sie ponieważ było by zalane a po za tym mamy skm i pkm

      • 0 0

  • Pogoda (1)

    A jak działalność takiej atrakcji ma się do pogody? Trójmiasto przeważnie wietrzne. Ile dni w roku, taka atrakcja mogłaby być czynna?

    • 6 0

    • Tuluza działa do wiatru 108 km/h

      • 0 0

  • Jak tup co chce kupic 50 calowe złotem kapiace felgi do swojego zdezelowanego starego bmw

    A W chałupie brud bajzel i grzyb. Bieda i zadluzenie

    • 4 0

  • Budować!

    Budować!

    • 1 5

  • fajny pomysl, ale nie ta lokalizacja (1)

    Myślę, że jako środek transportu publicznego - nie ma to większego sensu - na pewno nie zmniejszy ilosci samochodów jadących między Osową a Oliwą / Jelitkowem. Natomiast jako atrakcja turystyczna - jak najbardziej - tyle, że nie w takiej lokalizacji. Moze z Góry Gradowej do ETC? albo z Wyspy Spichrzów do Stoczni Cesarskiej?

    • 4 0

    • Masz racje

      Inna lokalicajce byłaby lepsza, ale ta nie ma być atrakcję turystyczną a transportem dla mieszkańców

      • 0 0

  • No suuuper

    Tylko pytanie,jak już dolecisz do Oliwy czy też do Jelitkowo to jak przedstawia się dalsza podróż

    • 3 0

  • W Osowej będzie też Majaland. Ta kolejka autentycznie przysłuży się mieszkańcom i turystom. Będzie na pewno popularna - ja jestem bardzo za

    • 1 3

  • Wiec prosty przykład co do kosztów w Polsce bo autor jak zawsze pojecia niema. Mamy najdrozsze autostrady koszt budowy w całej

    Praktycznie wszystkie koszty budowy czego kolwiek w Polsce w porównaniu do kosztów w europie zachdniej sa 5 razy wyzsze a czesto nawet i wiecej!
    Mamy tez najdroższy rower miejski Mewo w całej UE !!
    Wiec on cos sobie tam poszukaj w intrenecie iby swoja głupote uzasadnic i podaje jako fakt bez podania jakie ksozty i oplaty sa w Polsce!
    To jak stare Polskie przysłowie słyszał ze gdzies dzwonia tylko niewie w którym kosciele :)

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane