- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (144 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (88 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (449 opinii)
- 4 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (257 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 12:17
Rewelacja! (2)
Koncepcja działa na wyobraźnię i wydaje się jednocześnie ekonomicznie stać twardo na ziemi! Nie wiem, czy odkorkuje Spacerową (przyznaję - oceniam z perspektywy outsidera) ale mi bardzo się podoba!
- 2 3
-
2024-04-12 12:30
Stawianie 17 słupów 40-70m w lesie i w obszarze zabudowanym (w Tuluzie są średnio co 0,5 km), trzech stacji i ciągnąć 10 km (1)
Jest ekonomiczne? To inwestycja o kosztach powyżej miliarda i dużej uciążliwości przy realizacji przez lata
- 0 0
-
2024-04-12 12:59
10 km kabla, przekopać las, żeby poprowadzić go między słupami, rozjechać las sprzętem, żeby to postawić. Będzie pięknie...
- 0 0
-
2024-04-12 12:27
Ograniczmy się realistycznie
do okolic TPK.
- 2 0
-
2024-04-12 12:35
Aneta (1)
A może lepiej metro??? Widoki srednie z tej Osowy
- 2 2
-
2024-04-12 17:03
Nie da sie i nie ma po co
Nie da sie ponieważ było by zalane a po za tym mamy skm i pkm
- 0 0
-
2024-04-12 12:37
Pogoda (1)
A jak działalność takiej atrakcji ma się do pogody? Trójmiasto przeważnie wietrzne. Ile dni w roku, taka atrakcja mogłaby być czynna?
- 6 0
-
2024-04-13 14:42
Tuluza działa do wiatru 108 km/h
- 0 0
-
2024-04-12 12:40
Jak tup co chce kupic 50 calowe złotem kapiace felgi do swojego zdezelowanego starego bmw
A W chałupie brud bajzel i grzyb. Bieda i zadluzenie
- 4 0
-
2024-04-12 12:41
Budować!
Budować!
- 1 5
-
2024-04-12 12:48
fajny pomysl, ale nie ta lokalizacja (1)
Myślę, że jako środek transportu publicznego - nie ma to większego sensu - na pewno nie zmniejszy ilosci samochodów jadących między Osową a Oliwą / Jelitkowem. Natomiast jako atrakcja turystyczna - jak najbardziej - tyle, że nie w takiej lokalizacji. Moze z Góry Gradowej do ETC? albo z Wyspy Spichrzów do Stoczni Cesarskiej?
- 4 0
-
2024-04-13 07:39
Masz racje
Inna lokalicajce byłaby lepsza, ale ta nie ma być atrakcję turystyczną a transportem dla mieszkańców
- 0 0
-
2024-04-12 12:55
No suuuper
Tylko pytanie,jak już dolecisz do Oliwy czy też do Jelitkowo to jak przedstawia się dalsza podróż
- 3 0
-
2024-04-12 12:58
W Osowej będzie też Majaland. Ta kolejka autentycznie przysłuży się mieszkańcom i turystom. Będzie na pewno popularna - ja jestem bardzo za
- 1 3
-
2024-04-12 13:02
Wiec prosty przykład co do kosztów w Polsce bo autor jak zawsze pojecia niema. Mamy najdrozsze autostrady koszt budowy w całej
Praktycznie wszystkie koszty budowy czego kolwiek w Polsce w porównaniu do kosztów w europie zachdniej sa 5 razy wyzsze a czesto nawet i wiecej!
Mamy tez najdroższy rower miejski Mewo w całej UE !!
Wiec on cos sobie tam poszukaj w intrenecie iby swoja głupote uzasadnic i podaje jako fakt bez podania jakie ksozty i oplaty sa w Polsce!
To jak stare Polskie przysłowie słyszał ze gdzies dzwonia tylko niewie w którym kosciele :)- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.