- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (144 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (88 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (449 opinii)
- 4 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (257 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 13:05
Nie ma utwardzonych dróg, nie ma chodników, nie ma oświetlenia
A ktoś z takim czymś.... ?! Zróbcie pkmkę co 20 minut i problem z dojazdem znika ...
- 5 0
-
2024-04-12 13:06
Kosmoport (1)
Kolej linowa to za mało. W Jelitkowie powinien powstać kosmoport aby turyści mogli lądować prosto z orbity.
- 8 0
-
2024-04-13 14:39
Oooooooo
Taaaaaaakkkk i prąd z satelity!!!!
- 0 0
-
2024-04-12 13:09
Może i pomysł fajny, ale mało realny - tyle w temacie.
- 3 0
-
2024-04-12 13:09
Jak masz lęk wysokości to stój w korkach ;p
Ciekawy pomysł na pewno turystycznie, ale to nie odkorkuje Spacerowej, Oliwy i innych dzielnic tamtej części Gdańska.
Po pierwsze rozbudowa układu drogowego na spacerowej ( cztery pasy z buspasem, chodniki i ścieżka rowerowa).
Po drugie, projekt musiałby mieć poparcie kolejnych władz miasta (nie tylko w tej kadencji) bo takich projektów nie wykonuje się w 4 lata
Po trzecie, czy Tuluza i Paryż nie są bardziej oddalone od morza i mniej narażone na sztormy i silne podmuchy wiatru ? Każdy większy wiatr powodowałby wyłącznie kolejki z eksploatacji.
Na koniec może warto spróbować rozbudować bardziej PKM-ke ?- 3 0
-
2024-04-12 13:14
Dla przypomnienia Powscy sprzedali kolejke górska Niemcom bo stwierdzili ze sie nie oplaca a pisowcy jak dokupili ciekawe czy
nie sprzedadza a skoro unas rzadza Powcy tez pewnie po budowie byja sprzedali za grosze
- 2 1
-
2024-04-12 13:19
Może zacznijcie od ścieżki rowerowej?
Widzę miasto zrobi wszystko oprócz ścieżki rowerowej łączącej dzielnicę z resztą miasta. Obecnie na Spacerowej ścieżka od strony Oliwy kończy się w połowie lasu. Taka turystyczna kolejka miałaby większy sens w centrum miasta a nie jako sposób na zminimalizowanie korków.
- 4 0
-
2024-04-12 13:48
Kolejka może w korkach nie stoi
ale na bank nie raz stanie tam w górze...
I co wtedy, kto uratuje?- 4 0
-
2024-04-12 14:07
Mieszkaniec Osowy
Wszystko jest fajne, każdy pomysł i nowe rozwiązanie ,,,tylko przepraszam to jest Gdańsk,,w którym mieszkańcy się nie liczą ,,,nie ma normalnej DDR z Oliwy do Osowy ,,,PKM ,,,tak mało kursów,,,Oliwa drogi tragedia przymorze tragedia,, inne dzielnice jak Nowy Port tak samo ,,, popatrzcie w koło wszędzie dziury i błędy,,,tylko nikomu to nie przeszkadza
- 3 0
-
2024-04-12 14:13
Śmieszne jak pani prezydent
- 2 1
-
2024-04-12 14:14
weźcie już s p lajc ie z tym AI (1)
ktoś napisał polecenie, żeby wygenerować ten syf z Mariackim, tylko, że na obrazku zrobił się ten z Krakowa, a nie z Gdańska. Brawo. Co za żenada.
- 1 0
-
2024-04-12 14:22
W swoim upośledzeniu te grafiki z AI
są nawet urocze
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.