• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku

Aleksandra Nietopiel
12 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (464)

Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.



Kolejka linowa z Osowej do Jelitkowa to:

Pomysł nie jest nowy, ale jeszcze nikt nie poszedł w jego prezentacji tak daleko. Poza tym ma on swoje historyczne korzenie właśnie w Gdańsku. Pierwsza kolej linowa na świecie powstała w mieście cztery wieki temu, o czym pisaliśmy na naszym Portalu w 2020 r.

Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
  • Tak kolejkę linową w Gdańsku widzi Sztuczna Inteligencja.

Nowoczesne rozwiązanie



Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.

Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowejMapka lub w okolicy zooMapka.

Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.

- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.

Jaka trasa, jaki koszt?



- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał. Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.  

Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów. Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów.

Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.

Piękne widoki



Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.

- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.


Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji



Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.

Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.

W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.

Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej. Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.

Opinie (464) ponad 10 zablokowanych

  • Nie ma utwardzonych dróg, nie ma chodników, nie ma oświetlenia

    A ktoś z takim czymś.... ?! Zróbcie pkmkę co 20 minut i problem z dojazdem znika ...

    • 5 0

  • Kosmoport (1)

    Kolej linowa to za mało. W Jelitkowie powinien powstać kosmoport aby turyści mogli lądować prosto z orbity.

    • 8 0

    • Oooooooo

      Taaaaaaakkkk i prąd z satelity!!!!

      • 0 0

  • Może i pomysł fajny, ale mało realny - tyle w temacie.

    • 3 0

  • Jak masz lęk wysokości to stój w korkach ;p

    Ciekawy pomysł na pewno turystycznie, ale to nie odkorkuje Spacerowej, Oliwy i innych dzielnic tamtej części Gdańska.
    Po pierwsze rozbudowa układu drogowego na spacerowej ( cztery pasy z buspasem, chodniki i ścieżka rowerowa).
    Po drugie, projekt musiałby mieć poparcie kolejnych władz miasta (nie tylko w tej kadencji) bo takich projektów nie wykonuje się w 4 lata
    Po trzecie, czy Tuluza i Paryż nie są bardziej oddalone od morza i mniej narażone na sztormy i silne podmuchy wiatru ? Każdy większy wiatr powodowałby wyłącznie kolejki z eksploatacji.
    Na koniec może warto spróbować rozbudować bardziej PKM-ke ?

    • 3 0

  • Dla przypomnienia Powscy sprzedali kolejke górska Niemcom bo stwierdzili ze sie nie oplaca a pisowcy jak dokupili ciekawe czy

    nie sprzedadza a skoro unas rzadza Powcy tez pewnie po budowie byja sprzedali za grosze

    • 2 1

  • Może zacznijcie od ścieżki rowerowej?

    Widzę miasto zrobi wszystko oprócz ścieżki rowerowej łączącej dzielnicę z resztą miasta. Obecnie na Spacerowej ścieżka od strony Oliwy kończy się w połowie lasu. Taka turystyczna kolejka miałaby większy sens w centrum miasta a nie jako sposób na zminimalizowanie korków.

    • 4 0

  • Kolejka może w korkach nie stoi

    ale na bank nie raz stanie tam w górze...
    I co wtedy, kto uratuje?

    • 4 0

  • Mieszkaniec Osowy

    Wszystko jest fajne, każdy pomysł i nowe rozwiązanie ,,,tylko przepraszam to jest Gdańsk,,w którym mieszkańcy się nie liczą ,,,nie ma normalnej DDR z Oliwy do Osowy ,,,PKM ,,,tak mało kursów,,,Oliwa drogi tragedia przymorze tragedia,, inne dzielnice jak Nowy Port tak samo ,,, popatrzcie w koło wszędzie dziury i błędy,,,tylko nikomu to nie przeszkadza

    • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolej linowa Osowa - Oliwa - Jelitkowo

    Śmieszne jak pani prezydent

    • 2 1

  • weźcie już s p lajc ie z tym AI (1)

    ktoś napisał polecenie, żeby wygenerować ten syf z Mariackim, tylko, że na obrazku zrobił się ten z Krakowa, a nie z Gdańska. Brawo. Co za żenada.

    • 1 0

    • W swoim upośledzeniu te grafiki z AI

      są nawet urocze

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane