- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (140 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (256 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (87 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 15:57
Kolejka linowa...
Ne wiem co bierze autor, ale chcę to samo
- 3 0
-
2024-04-12 15:57
Jak zawsze
chodzi o to, by zawiązała się spółka, która wyssie pieniądze. Po latach działalności wszyscy o tym i o marzeniach zapomną.
- 3 0
-
2024-04-12 15:58
Nie ma cienia szansy
Aby takie coś powstało. Wszędzie indziej tak ale nie w Polsce. Zaraz armie deweloperów widziały by oczami wyobraźni ile to można przy okazji lasów wyciąć i betonem zalać. Kolejna kwestia to co najmniej 20 lat planowania... przetargów i innych papierowych bzdur. A finalnie okaże się że ' nie da się '. I jeszcze problem z Unią Europejską. Zaraz by się okazało że to wbrew ekologii i na marzeniach byłby koniec.
- 2 0
-
2024-04-12 16:09
rzadkość - inwestycja jednocześnie dla mieszkańców na co dzień i mega atrakcja turystyczna (1)
Tego typu inwestycji dla swoich oraz dla przyjezdnych to ze świecą szukać, przeważnie powstają inwestycje albo dla jednych albo tych drugich.
BRAWO, nie ma co się zastanawiać, to będzie wizytówka miasta!- 2 2
-
2024-04-13 14:34
O to to
Polać mu! Dobrze gada!
- 0 0
-
2024-04-12 16:10
niech lepiej wybudują linie tramwajową do Osowy
od razu polepszy się dojazd i co ważne tramwaj nie będzie stał w korku
- 3 1
-
2024-04-12 16:12
ulic nie potrafią wyremontować!
to teraz kolejki linowe....he he a kto będzie o nie dbał? o bezpieczeństwo...
- 5 0
-
2024-04-12 16:45
Czytam komentarze
dotyczące tęgo bajkwego pomysłu i rozumiem, dlaczego gdańszczanie wybrali Dutkiewicz na kolejne 5 lat.
- 7 0
-
2024-04-12 16:48
A co z Pomorską ?
Zamiast cudować niech wyremontują najpierw Pomorską bo można koło zgubić takie wertepy
- 3 0
-
2024-04-12 17:10
Bujanie w obłokach
- 1 0
-
2024-04-12 17:14
Suuperancka Koncepcja ! Chapeu bas Pomysłodawcy
Takich koncepcji i kreatywnego postrzegania świata jak najwięcej. Chapeu bas Waćpanu. Popieram całym serduchem
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.