• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku

Aleksandra Nietopiel
12 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (464)

Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.



Kolejka linowa z Osowej do Jelitkowa to:

Pomysł nie jest nowy, ale jeszcze nikt nie poszedł w jego prezentacji tak daleko. Poza tym ma on swoje historyczne korzenie właśnie w Gdańsku. Pierwsza kolej linowa na świecie powstała w mieście cztery wieki temu, o czym pisaliśmy na naszym Portalu w 2020 r.

Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
  • Tak kolejkę linową w Gdańsku widzi Sztuczna Inteligencja.

Nowoczesne rozwiązanie



Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.

Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowejMapka lub w okolicy zooMapka.

Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.

- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.

Jaka trasa, jaki koszt?



- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał. Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.  

Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów. Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów.

Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.

Piękne widoki



Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.

- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.


Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji



Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.

Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.

W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.

Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej. Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.

Opinie (464) ponad 10 zablokowanych

  • Marzenia nic nie kosztują

    Idea jest ciekawa, rzeczywiście ściągnęła by kolejnych turystów do Trójmiasta. Trzeba jednak rozwiązać kilka problemów których nie da się zasłonić koleją linową.
    Stan dróg i ich ilość i szerokość, buspasy które w wielu przypadkach zwiększyły ilość korków. System fala który ciągle drepcze w miejscu. Smród z wysypiska który dziwnym trafem zmniejszył się przed wyborami a już dzień po zalał całe miasto. Wiecznie trwające projekty ulic, Nowa Kliniczna, Jabłoniowa, Stężycka, Świętokrzyska, Niepołomicką.
    Teren zastawiony budami przy plaży w Brzeźnie.
    Czas może zejść na ziemię i zrobić porządek wokół siebie?

    • 3 1

  • lepsze rozwiązanie to pociąg podwieszony

    https://news.yahoo.com/lifestyle/chinas-air-train-runs-using-154324450.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=aqaaacan-zEsHBs6HHFELs_LtbC-Vkz1F5x7RlyxF_sd-HnVWtAelgBmzol7t8SWLZIyC1uuLmBFa1ZjpZbByjrcsTdHwQcw-Jo5WCDQDaZTjHtTNfl5JMX_Vm-gjNtx8MHv76wBO8IqI2hzq2QlW8LfMKJlzroig9cAfj9wABTqCUDH

    • 0 1

  • Korki Osowa

    Wydaje mi się,
    że dedykowany bus pas lub tramwaj do Osowy załawiłby sprawę korków, a byłby tańszym rozwiązaniem.
    Taka kolejka linowa- czy mogłaby kursować w wietrzne dni, których jest niemało w naszych stronach?
    Też jestem za zwiększeniem częstotliwości PKM i wykorzystaniem w pełni potencjału już istniejącej linii.
    Moim zdaniem widok kolejki i poszczególnych stacji psulby widoki zabytkowej Oliwy i Wzgórz Morenowych

    • 4 0

  • Dopóki nie zmieni się władzą, w Gdańsku w Trójmieście i w województwie pomorskim nigdy nie będzie takich rzeczy

    • 1 1

  • Pomysł fajny

    Ale tak długo jak w gdańskim samorządzie będzie rządziło PO i dopóki nie zmieni się władza w Gdańsku pomysł ten nigdy nie zostanie zrealizowany

    • 3 1

  • Serio? (1)

    Pylony 40-70 m porozstawiane po Oliwie? Może jeszcze nad parkiem i zabytkami?
    Autor tego poronionego pomysłu chyba spadł z takiego pylonu?

    • 8 1

    • Lepszy sznur aut

      Lepszy sznur aut wzdłuż parku

      • 0 0

  • Serio ?

    Ludzie tak bardzo wam się nudzi że jest tyle wypowiedzi pod pomysłem który nigdy nie zostanie zrealizowany.
    Do Osowy nie zrobiono nawet drogi dla rowerów a komuś się marzy kolejka linowa.
    Był już kiedyś podobny ale bardziej realny artykuł o kolejce na gradową górę, była też zapowiedź z trochę innej bajki czyli oceanarium.
    W tym mieście możemy jedynie liczyć na muzea i inne centra historyczne i histeryczne.

    • 4 0

  • Ale super pomysł :) niech robią

    • 2 2

  • A poco lepsze bedna latajace dywany nie trzeba stawiac Pylonów i ciagnac liny :) Latajacy dywan to wieksza atrakcja i mniejsze

    Kupic kilkanasci latajacych dywanow i tylko miejsce do Lądowania zrobic .To jest dopiero wizja przyszłosci :) I niech ktos napisze nieda sie to go wyzwe od malkontentów : ) !!!

    • 1 0

  • Super pomysł z tą kolejką.

    Poprosimy taka też z Klukowa/ Matarnii

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane