- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (140 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (256 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (87 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 14:29
Marzenia nic nie kosztują
Idea jest ciekawa, rzeczywiście ściągnęła by kolejnych turystów do Trójmiasta. Trzeba jednak rozwiązać kilka problemów których nie da się zasłonić koleją linową.
Stan dróg i ich ilość i szerokość, buspasy które w wielu przypadkach zwiększyły ilość korków. System fala który ciągle drepcze w miejscu. Smród z wysypiska który dziwnym trafem zmniejszył się przed wyborami a już dzień po zalał całe miasto. Wiecznie trwające projekty ulic, Nowa Kliniczna, Jabłoniowa, Stężycka, Świętokrzyska, Niepołomicką.
Teren zastawiony budami przy plaży w Brzeźnie.
Czas może zejść na ziemię i zrobić porządek wokół siebie?- 3 1
-
2024-04-12 14:59
lepsze rozwiązanie to pociąg podwieszony
https://news.yahoo.com/lifestyle/chinas-air-train-runs-using-154324450.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=aqaaacan-zEsHBs6HHFELs_LtbC-Vkz1F5x7RlyxF_sd-HnVWtAelgBmzol7t8SWLZIyC1uuLmBFa1ZjpZbByjrcsTdHwQcw-Jo5WCDQDaZTjHtTNfl5JMX_Vm-gjNtx8MHv76wBO8IqI2hzq2QlW8LfMKJlzroig9cAfj9wABTqCUDH
- 0 1
-
2024-04-12 15:06
Korki Osowa
Wydaje mi się,
że dedykowany bus pas lub tramwaj do Osowy załawiłby sprawę korków, a byłby tańszym rozwiązaniem.
Taka kolejka linowa- czy mogłaby kursować w wietrzne dni, których jest niemało w naszych stronach?
Też jestem za zwiększeniem częstotliwości PKM i wykorzystaniem w pełni potencjału już istniejącej linii.
Moim zdaniem widok kolejki i poszczególnych stacji psulby widoki zabytkowej Oliwy i Wzgórz Morenowych- 4 0
-
2024-04-12 15:08
Dopóki nie zmieni się władzą, w Gdańsku w Trójmieście i w województwie pomorskim nigdy nie będzie takich rzeczy
- 1 1
-
2024-04-12 15:11
Pomysł fajny
Ale tak długo jak w gdańskim samorządzie będzie rządziło PO i dopóki nie zmieni się władza w Gdańsku pomysł ten nigdy nie zostanie zrealizowany
- 3 1
-
2024-04-12 15:13
Serio? (1)
Pylony 40-70 m porozstawiane po Oliwie? Może jeszcze nad parkiem i zabytkami?
Autor tego poronionego pomysłu chyba spadł z takiego pylonu?- 8 1
-
2024-04-13 14:38
Lepszy sznur aut
Lepszy sznur aut wzdłuż parku
- 0 0
-
2024-04-12 15:17
Serio ?
Ludzie tak bardzo wam się nudzi że jest tyle wypowiedzi pod pomysłem który nigdy nie zostanie zrealizowany.
Do Osowy nie zrobiono nawet drogi dla rowerów a komuś się marzy kolejka linowa.
Był już kiedyś podobny ale bardziej realny artykuł o kolejce na gradową górę, była też zapowiedź z trochę innej bajki czyli oceanarium.
W tym mieście możemy jedynie liczyć na muzea i inne centra historyczne i histeryczne.- 4 0
-
2024-04-12 15:26
Ale super pomysł :) niech robią
- 2 2
-
2024-04-12 15:32
A poco lepsze bedna latajace dywany nie trzeba stawiac Pylonów i ciagnac liny :) Latajacy dywan to wieksza atrakcja i mniejsze
Kupic kilkanasci latajacych dywanow i tylko miejsce do Lądowania zrobic .To jest dopiero wizja przyszłosci :) I niech ktos napisze nieda sie to go wyzwe od malkontentów : ) !!!
- 1 0
-
2024-04-12 15:45
Super pomysł z tą kolejką.
Poprosimy taka też z Klukowa/ Matarnii
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.