- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (139 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (256 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (87 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 09:57
Od 15 lat... (1)
...władze Gdańska nie potrafią zrealizować krótkiej nitki tramwajowej na Morenę z Grunwaldzkiej a chcą się zabierać za coś to ma wisieć na linie?
- 5 1
-
2024-04-12 10:19
Tramwaj jest raz ze przezytkie t o i bardzo kosztownym wystarczy buspas
- 0 0
-
2024-04-12 10:00
(2)
"Jak wskazuje mieszkaniec Osowej,"
Człowieku, wybrałeś tansze zamieszkanie pod miastem, z kiepskim dojazdem od lat.
Nie oczekuj, że ludzie z dolnego tarasu będą tobie sponsorować kolejkę linową.- 7 2
-
2024-04-12 11:35
Słusznie powiedziane
to samo tyczy się wszystkich osiedli za obwodnicą
- 2 0
-
2024-04-12 11:56
no i dobrze zrobił!
i wcale nie oznacza to, że mieszkańcy Osowej mają być wykluczeni komunikacyjnie, bo to jest wciąż Gdańsk :D
miasto powinno dbać o wszystkich swoich mieszkańców a nie tylko o tych z dolnego tarasu, którzy tak naprawdę albo mieszkają z rodzicami albo odziedziczyli mieszkanie albo jest to mieszkanie komunalne/ socjalne...... a teraz, czy ja wiem czy to tanie zamieszkanie.... władza jest jaka jest..... w końcu wszyscy młodzi uciekną poza miasto i będą wzbogacać się ościenne gminy, gdyż tam będą płacić podatki :D- 0 1
-
2024-04-12 10:00
Kolejka linowa (1)
W stolicy Kolumbii kolejka linowa jest przedłużeniem metra, wozi mieszkańców wyżej położonych dzielnic miasta. Interesujący pomysł.
- 4 4
-
2024-04-12 10:18
to wracaj do Kolumbi jak ci sie tam podoba kraju skorumpowanym z nanym z przemytem i produkcja narkotyków oraz skrajnejbiedy
- 0 1
-
2024-04-12 10:21
Genialny pomysł
Trzymam kciuki za realizację !
- 1 4
-
2024-04-12 10:23
MEGA pomysł! I jak najbardziej realny do wykonania (1)
Poszukałbym pracy w Osowej, by móc codziennie w taki sposób dojeżdżać do pracy!
- 2 5
-
2024-04-12 10:27
taa odechciałoby ci się szybko, jak by co dzień odwołali przejazdy z powodu warunków atmosferycznych.
- 1 0
-
2024-04-12 10:24
inny typ kolejki (1)
Lepszym rozwiązaniem jest kolejka podwieszana tak jak w Wuppertalu.
No i więcej przystanków po drodze.- 2 2
-
2024-04-12 10:59
Chyba ktoś tu mało wie o tym, jak dużo droższa jest w utrzymaniu
Polecam się zorientować
- 0 0
-
2024-04-12 10:24
hahah dobrze ktos napisał ze taniej wyjdzie wyciag krzesełkowy ,jak widac on sie z choinki urwał !!Ale ankieta jak zawsze (1)
Ankieta najlepiej prezentuje poziom umysłowy mieszkanców Gdańska gdzie 80% to bezrozumne dzbanki a myslacych jest tylko maks 20%
Potwierdzaja to ostatnie wybory- 3 0
-
2024-04-12 20:29
to mi się podoba ! kolejka krzesełkowa - bomba!
w zimie, po 20min odrywanie łomami na stacji końcowej
- 1 0
-
2024-04-12 10:26
(1)
ekstra, tylko teraz pytanie czy kursowało by to cały rok? Bo jakoś szczerze wątpię. Dodać należy do tego wieczną jesienio-zimę.
- 3 0
-
2024-04-12 10:51
W Alpach kursuje
Lato, zima, jesień, wiosna. To nie jest przeszkodą.
- 0 0
-
2024-04-12 10:26
Za mała przepustowosc (4)
Pomysł ciekawy ale lepsza byłaby kolejka na jednej szynie z kilkoma wagonokami
- 2 4
-
2024-04-12 10:53
Minimum kilkadziesiąt osób co 10 min (1)
To nie jest malo
- 0 0
-
2024-04-12 10:56
Co 10 minut kilkadziesiąt osób z Osowej będzie chciało podróżować do Oliwy
przez cały dzień?
- 0 0
-
2024-04-12 11:00
Można również pociągnąć metro na Osowę
oczywiście że się da
- 0 0
-
2024-04-12 11:50
Duża przepustowość
Kolej w Tuluzie, 3 km, przewozi 1500-2000 osób na godzinę. Jeden wagonik zabiera do 34 osób, też rower lub osobę na wózku.
- 0 0
-
2024-04-12 10:32
Tylko wireless. Czyli katapulta. Taka jest moja koncepcja. (1)
- 6 1
-
2024-04-12 20:30
na stacji końcowej wielka siatka
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.