• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku

Aleksandra Nietopiel
12 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (464)

Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.



Kolejka linowa z Osowej do Jelitkowa to:

Pomysł nie jest nowy, ale jeszcze nikt nie poszedł w jego prezentacji tak daleko. Poza tym ma on swoje historyczne korzenie właśnie w Gdańsku. Pierwsza kolej linowa na świecie powstała w mieście cztery wieki temu, o czym pisaliśmy na naszym Portalu w 2020 r.

Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
  • Tak kolejkę linową w Gdańsku widzi Sztuczna Inteligencja.

Nowoczesne rozwiązanie



Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.

Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowejMapka lub w okolicy zooMapka.

Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.

- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.

Jaka trasa, jaki koszt?



- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał. Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.  

Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów. Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów.

Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.

Piękne widoki



Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.

- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.


Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji



Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.

Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.

W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.

Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej. Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.

Opinie (464) ponad 10 zablokowanych

  • Od 15 lat... (1)

    ...władze Gdańska nie potrafią zrealizować krótkiej nitki tramwajowej na Morenę z Grunwaldzkiej a chcą się zabierać za coś to ma wisieć na linie?

    • 5 1

    • Tramwaj jest raz ze przezytkie t o i bardzo kosztownym wystarczy buspas

      • 0 0

  • (2)

    "Jak wskazuje mieszkaniec Osowej,"

    Człowieku, wybrałeś tansze zamieszkanie pod miastem, z kiepskim dojazdem od lat.

    Nie oczekuj, że ludzie z dolnego tarasu będą tobie sponsorować kolejkę linową.

    • 7 2

    • Słusznie powiedziane

      to samo tyczy się wszystkich osiedli za obwodnicą

      • 2 0

    • no i dobrze zrobił!

      i wcale nie oznacza to, że mieszkańcy Osowej mają być wykluczeni komunikacyjnie, bo to jest wciąż Gdańsk :D
      miasto powinno dbać o wszystkich swoich mieszkańców a nie tylko o tych z dolnego tarasu, którzy tak naprawdę albo mieszkają z rodzicami albo odziedziczyli mieszkanie albo jest to mieszkanie komunalne/ socjalne...... a teraz, czy ja wiem czy to tanie zamieszkanie.... władza jest jaka jest..... w końcu wszyscy młodzi uciekną poza miasto i będą wzbogacać się ościenne gminy, gdyż tam będą płacić podatki :D

      • 0 1

  • Kolejka linowa (1)

    W stolicy Kolumbii kolejka linowa jest przedłużeniem metra, wozi mieszkańców wyżej położonych dzielnic miasta. Interesujący pomysł.

    • 4 4

    • to wracaj do Kolumbi jak ci sie tam podoba kraju skorumpowanym z nanym z przemytem i produkcja narkotyków oraz skrajnejbiedy

      • 0 1

  • Genialny pomysł

    Trzymam kciuki za realizację !

    • 1 4

  • MEGA pomysł! I jak najbardziej realny do wykonania (1)

    Poszukałbym pracy w Osowej, by móc codziennie w taki sposób dojeżdżać do pracy!

    • 2 5

    • taa odechciałoby ci się szybko, jak by co dzień odwołali przejazdy z powodu warunków atmosferycznych.

      • 1 0

  • inny typ kolejki (1)

    Lepszym rozwiązaniem jest kolejka podwieszana tak jak w Wuppertalu.
    No i więcej przystanków po drodze.

    • 2 2

    • Chyba ktoś tu mało wie o tym, jak dużo droższa jest w utrzymaniu

      Polecam się zorientować

      • 0 0

  • hahah dobrze ktos napisał ze taniej wyjdzie wyciag krzesełkowy ,jak widac on sie z choinki urwał !!Ale ankieta jak zawsze (1)

    Ankieta najlepiej prezentuje poziom umysłowy mieszkanców Gdańska gdzie 80% to bezrozumne dzbanki a myslacych jest tylko maks 20%
    Potwierdzaja to ostatnie wybory

    • 3 0

    • to mi się podoba ! kolejka krzesełkowa - bomba!

      w zimie, po 20min odrywanie łomami na stacji końcowej

      • 1 0

  • (1)

    ekstra, tylko teraz pytanie czy kursowało by to cały rok? Bo jakoś szczerze wątpię. Dodać należy do tego wieczną jesienio-zimę.

    • 3 0

    • W Alpach kursuje

      Lato, zima, jesień, wiosna. To nie jest przeszkodą.

      • 0 0

  • Za mała przepustowosc (4)

    Pomysł ciekawy ale lepsza byłaby kolejka na jednej szynie z kilkoma wagonokami

    • 2 4

    • Minimum kilkadziesiąt osób co 10 min (1)

      To nie jest malo

      • 0 0

      • Co 10 minut kilkadziesiąt osób z Osowej będzie chciało podróżować do Oliwy

        przez cały dzień?

        • 0 0

    • Można również pociągnąć metro na Osowę

      oczywiście że się da

      • 0 0

    • Duża przepustowość

      Kolej w Tuluzie, 3 km, przewozi 1500-2000 osób na godzinę. Jeden wagonik zabiera do 34 osób, też rower lub osobę na wózku.

      • 0 0

  • Tylko wireless. Czyli katapulta. Taka jest moja koncepcja. (1)

    • 6 1

    • na stacji końcowej wielka siatka

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane