- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (114 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (78 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (440 opinii)
- 4 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (248 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (87 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 09:22
Na szczęście. (1)
Na szczęście na pomorzu i Osowie nie ma silnych wiatrów. Częściej bedzie stała niż jeździła. Nie mają kasy na 2 pasmową spacerową ale na bzdurne pomysły już tak. Haloooo...już po wyborach...możecie wracać z pomysłami za kilka lat.
- 8 1
-
2024-04-12 10:55
W górach wieje jak sk..syn
A jakoś jeżdżą caly rok :)
- 0 0
-
2024-04-12 09:22
Gdynia
To ciekawy pomysł nie tylko dla Osowej, ale też dla wielu innych dzuelnic, także w Gdyni. Z Wiczlina do Gd. Gł. W linii prostej jest k 7 km.
- 2 3
-
2024-04-12 09:26
Super (1)
Fantastyczny pomysł- innowacyjny, ekologiczny. 3x TAK
- 1 8
-
2024-04-12 20:18
ekologiczny, bo na pedały
- 0 0
-
2024-04-12 09:27
wyciąg krzesełkowy z Suchanina do Emaus.
to tez by można było zrobić.
- 5 2
-
2024-04-12 09:28
w porównaniu do fali
taka kolejka to drobne.
- 3 0
-
2024-04-12 09:29
Czy ja wiem? (1)
400 m = 2 minuty,
10000 m = 50 minut''
Czy to takie atrakcyjne?- 9 1
-
2024-04-14 08:40
to nie Pendolino
- 0 0
-
2024-04-12 09:29
super
bardzo dobry pomysł, takie kolejki linowe mogłyby znaleźć się w większej ilości dzielnic. Świat się zmienia i takie innowacje napewno umilają życie, są atrakcją dnia codziennego. Kolejeczka w Gdyni super się sprawdza, korzystamy często. Trzymamy kciuki żeby się udało
- 1 8
-
2024-04-12 09:29
Fajny kreatywny pomysł
Może wydawać się abstrakcja, ale jest to naprawdę świetny pomysł . Do tego ekologiczny, bardzo rozwojowy, przyciągnie rzesze turystów , połączy górne tarasy z północną częścią miasta, jak najbardziej ukształtowanie terenu sprzyja takiej inwestycji. Do tego piękne widoki. Minusem jest jak wszędzie na świecie wiatr ale myślę że można sobie z tym poradzić.
- 1 7
-
2024-04-12 09:30
Tyutaj zawsze sie prezentuje bzdury oszołomów totalnie oderwanych od rzeczywistosci tak samo jak jego wyliczenia wyzssane z (1)
Po pierwsze nie mozna porównywać stawek ktore sa w jakim kolejwiek kraju w UE bo unas jest wszystko kilka razy drożej!!
No ale oszołom jak by miał muzg to by myslał a tego jak widac mu brak.Tak samo jak niema mozliwosci by wjakikolwiek sposub to wpłyneło na komunikacje miejska .ale to tez za trudne!
Wiec mozna wsadzic te miedzy opowiadanie bajeczne tam gdzie jest jego miejsce- 4 1
-
2024-04-12 12:55
A autor tego komentarza niech się ortografii nauczy: mózg się pisze, przez o z kreską!
- 0 0
-
2024-04-12 09:31
Napewno madre jest usytuowanie pierwszej stacji na graniczvh osowy.to napewno odkorkuje spacerowa (1)
- 0 2
-
2024-04-12 20:21
a po co ją odkorkowywać?
przecież protestowali
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.