• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku

Aleksandra Nietopiel
12 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (464)

Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.



Kolejka linowa z Osowej do Jelitkowa to:

Pomysł nie jest nowy, ale jeszcze nikt nie poszedł w jego prezentacji tak daleko. Poza tym ma on swoje historyczne korzenie właśnie w Gdańsku. Pierwsza kolej linowa na świecie powstała w mieście cztery wieki temu, o czym pisaliśmy na naszym Portalu w 2020 r.

Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
  • Tak kolejkę linową w Gdańsku widzi Sztuczna Inteligencja.

Nowoczesne rozwiązanie



Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.

Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowejMapka lub w okolicy zooMapka.

Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.

- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.

Jaka trasa, jaki koszt?



- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał. Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.  

Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów. Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów.

Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.

Piękne widoki



Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.

- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.


Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji



Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.

Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.

W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.

Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej. Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.

Opinie (464) ponad 10 zablokowanych

  • Czy pogoda tu (1)

    Nie spowoduje że kolejka będzie nieczynna 3/4 roku?

    • 18 3

    • dzięki technologii 3 lin (2 jako tory) może jeździć przy wietrze do 108 km/h

      • 0 0

  • Super, że ktoś przełamuje schemat (2)

    Brawo Michał, trzeba myśleć i planować odważnie. Zamiast n-tej koncepcji poszerzenia Spacerowej lub tunelu pod Pachołkiem w końcu ktoś zaproponował nowatorską koncepcję. Przypomnijcie sobie reakcje sprzed 20 lat na pomysł organizacji EURO2012 w PL - sceptycyzm i niedowierzanie, że się uda, a teraz odcinamy kupony. Trzeba podobnej odwagi w planowaniu komunikacji i stworzeniu realnej alternatywy dla samochodów. Brawo

    • 15 11

    • Kto te wpisy kupuję?

      Kiedyś na trójmiasto.pl nie było aż tak źle...

      • 3 0

    • Jakie kupony?

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Super pomysł. Nietypowy nie znaczy gorszy niż budowa kolejnych bus pasów:)

    • 13 8

  • Iza

    Super pomysł z tą kolejką linową.
    Wieczorem podróż kolejką linową przy pełni księżyca.Bardzo romantycznie i bez korków.
    Popieram taki pomysł.
    Można uda się zrealizować projekt z budżetu obywatelskiego?

    • 8 14

  • Rok 2046. To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł likwidacji smrodu z Szadółek.

    • 9 2

  • Relacje (3)

    Należy wziąć pod uwagę, że o ile autobus ma wiele przystanków po drodze, to taka kolej linowa ma tylko dwie stacje i wszyscy wsiadający na jednej wysiadają na tej drugiej. O ile na Osowej P+R i dalej w dół kolejką - OK, to co w Oliwie z tymi wszystkimi ludźmi? Należałoby ich "rozprowadzić" jakoś z tej dolnej stacji, zapewnić im węzeł przesiadkowy na pętli w Oliwie oraz tak wytyczyć dojście d9 PKP Oliwa, żeby zorganizować im jak najbardziej komfortowe przesiadki. Co jest jak najbardziej do wykonania :)

    • 15 10

    • Daj spokój.

      • 3 0

    • Jednak już sam czas skrócenia przejazdu zamiast stania w korkach to duży plus dla mieszkańców. To czy później będą musieli przejść na pociąg czy przesiąść się na tramwaj/autobus to inna sprawa. W tej chwili kto zjeżdża autobusem ten i tak w większości przypadków musi się przesiadać. Osobiście uważam też, że zamiast do Jelitkowa powinna jechać do Brzeźna. Z pętli Oliwa do Jelitkowa jeżdżą tramwaje prawie w linii prostej. Połączenie Oliwa-Brzeźno skróciło by znacznie czas przejazdu na słabo skomunikowanym odcinku.

      • 1 1

    • Kolej linowa też może mieć przystanki "po drodze"

      • 0 0

  • Świetny pomysł

    Świetny pomysł. Ulica Spacerowa jest w większości dnia zakorkowana. Władze miasta winny ułatwić życie mieszkańcom Osowy i nie tylko im

    • 8 9

  • Ciekawy pomysł, ale powinien łączyć Gdansk Południe z okolicami urzędu wojewódzkiego.

    • 2 9

  • Super pomysł

    Pomysł bardzo ciekawy, skoro działa we Francji to i u nas mógłby działać. Jestem za!

    • 11 12

  • Opinia wyróżniona

    Jestem na tak! (1)

    Mi się ten pomysł naprawdę podoba. To jest godny pomysł, a nie zwężanie dróg przy przystankach autobusowych.

    • 81 26

    • Jeden i drugi bez sensu.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane