- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (64 opinie)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (383 opinie)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (351 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (25 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 07:22
Czy pogoda tu (1)
Nie spowoduje że kolejka będzie nieczynna 3/4 roku?
- 18 3
-
2024-04-13 15:39
dzięki technologii 3 lin (2 jako tory) może jeździć przy wietrze do 108 km/h
- 0 0
-
2024-04-12 07:22
Super, że ktoś przełamuje schemat (2)
Brawo Michał, trzeba myśleć i planować odważnie. Zamiast n-tej koncepcji poszerzenia Spacerowej lub tunelu pod Pachołkiem w końcu ktoś zaproponował nowatorską koncepcję. Przypomnijcie sobie reakcje sprzed 20 lat na pomysł organizacji EURO2012 w PL - sceptycyzm i niedowierzanie, że się uda, a teraz odcinamy kupony. Trzeba podobnej odwagi w planowaniu komunikacji i stworzeniu realnej alternatywy dla samochodów. Brawo
- 15 11
-
2024-04-12 11:15
Kto te wpisy kupuję?
Kiedyś na trójmiasto.pl nie było aż tak źle...
- 3 0
-
2024-04-12 12:46
Jakie kupony?
- 1 0
-
2024-04-12 07:24
Opinia wyróżniona
Super pomysł. Nietypowy nie znaczy gorszy niż budowa kolejnych bus pasów:)
- 13 8
-
2024-04-12 07:25
Iza
Super pomysł z tą kolejką linową.
Wieczorem podróż kolejką linową przy pełni księżyca.Bardzo romantycznie i bez korków.
Popieram taki pomysł.
Można uda się zrealizować projekt z budżetu obywatelskiego?- 8 14
-
2024-04-12 07:26
Rok 2046. To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł likwidacji smrodu z Szadółek.
- 9 2
-
2024-04-12 07:26
Relacje (3)
Należy wziąć pod uwagę, że o ile autobus ma wiele przystanków po drodze, to taka kolej linowa ma tylko dwie stacje i wszyscy wsiadający na jednej wysiadają na tej drugiej. O ile na Osowej P+R i dalej w dół kolejką - OK, to co w Oliwie z tymi wszystkimi ludźmi? Należałoby ich "rozprowadzić" jakoś z tej dolnej stacji, zapewnić im węzeł przesiadkowy na pętli w Oliwie oraz tak wytyczyć dojście d9 PKP Oliwa, żeby zorganizować im jak najbardziej komfortowe przesiadki. Co jest jak najbardziej do wykonania :)
- 15 10
-
2024-04-12 07:39
Daj spokój.
- 3 0
-
2024-04-12 07:52
Jednak już sam czas skrócenia przejazdu zamiast stania w korkach to duży plus dla mieszkańców. To czy później będą musieli przejść na pociąg czy przesiąść się na tramwaj/autobus to inna sprawa. W tej chwili kto zjeżdża autobusem ten i tak w większości przypadków musi się przesiadać. Osobiście uważam też, że zamiast do Jelitkowa powinna jechać do Brzeźna. Z pętli Oliwa do Jelitkowa jeżdżą tramwaje prawie w linii prostej. Połączenie Oliwa-Brzeźno skróciło by znacznie czas przejazdu na słabo skomunikowanym odcinku.
- 1 1
-
2024-04-12 13:40
Kolej linowa też może mieć przystanki "po drodze"
- 0 0
-
2024-04-12 07:29
Świetny pomysł
Świetny pomysł. Ulica Spacerowa jest w większości dnia zakorkowana. Władze miasta winny ułatwić życie mieszkańcom Osowy i nie tylko im
- 8 9
-
2024-04-12 07:29
Ciekawy pomysł, ale powinien łączyć Gdansk Południe z okolicami urzędu wojewódzkiego.
- 2 9
-
2024-04-12 07:29
Super pomysł
Pomysł bardzo ciekawy, skoro działa we Francji to i u nas mógłby działać. Jestem za!
- 11 12
-
2024-04-12 07:30
Opinia wyróżniona
Jestem na tak! (1)
Mi się ten pomysł naprawdę podoba. To jest godny pomysł, a nie zwężanie dróg przy przystankach autobusowych.
- 81 26
-
2024-04-12 07:38
Jeden i drugi bez sensu.
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.