• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tory tramwajowe przejdą lifting

Krzysztof Koprowski
30 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Szlifowanie szyn odbędzie się m.in. na wiadukcie Błędnik. Szlifowanie szyn odbędzie się m.in. na wiadukcie Błędnik.

Wkrótce rozpoczną się prace nad liftingiem torów tramwajowych w Gdańsku. Przeszlifowane, napawane oraz fragmentami wymienione szyny mają sprawić, że jazda tramwajami będzie cichsza i bardziej komfortowa. Prace obejmą znaczną część torowisk w mieście.



Jak oceniasz poziom hałasu wywołanego przejazdem tramwaju w Gdańsku?

Regeneracja nawierzchni stalowej torów tramwajowych w Gdańsku obejmie szlifowanie ponad 8,5 km szyn, napawanie (podgrzanie szyny i uzupełnienie uszkodzeń, a następnie zeszlifowanie do odpowiedniego profilu) krzyżownic (miejsca przecięcia szyn na rozjazdach) i zwykłych szyn, a także wymianę łącznie 37 metrów najbardziej zużytych fragmentów toru.

- Prace przeprowadzone będą po to, by przywrócić profil szyny do stanu pierwotnego. Dzięki temu uda się zmniejszyć m.in. hałas podczas przejazdu tramwajów - dodaje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni, który opiekuje się infrastrukturą tramwajową w Gdańsku.

Napawanie krzyżownic i wymiana fragmentów szyn (nie zawsze jednocześnie w danej lokalizacji) przeprowadzone będą: na pętli Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska, Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska, Hucisku zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie al. Hallera z ul. Mickiewicza zobacz na mapie Gdańska, pętli Oliwa zobacz na mapie Gdańska, pętli Brzeźno Plaża zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowaniu ul. Oliwskiej z Rybołowców zobacz na mapie Gdańska, Bramie Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, w rejonie dworca głównego i Węzła Piastowskiego zobacz na mapie Gdańska, pętli Zaspa zobacz na mapie Gdańska oraz na krótkim odcinku ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.

Szlifowanie szyn będzie przeprowadzone na odcinkach: od Węzła Groddecka do pętli Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska, w ciągu al. Wojska Polskiego w pobliżu przystanku Zamenhofa zobacz na mapie Gdańska, na odcinku od 3 Maja do pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska oraz w obrębie wiaduktu Błędnik zobacz na mapie Gdańska.

Czy tak szeroki zakres prac nie spowoduje problemów dla pasażerów?

- Wszystkie prace będą prowadzone nocą podczas przerwy w kursowaniu tramwajów. Nie przewidujemy więc wstrzymania ruchu pojazdów - uspokaja Kaczmarek.

Roboty przy torowisku muszą być wykonane w ciągu dziewięciu tygodni od momentu podpisania umowy. W przetargu wystartowała tylko jedna firma - ASMO z Gdyni, która zaproponowała cenę ok. 688 tys. zł.

Miejsca

Opinie (111)

  • Większość z tych miejsc przechodziła remont torowiska w octatnich latach. (4)

    Wygląda na to, że położyli wtedy tory z plasteliny skoro już trzeba naprawiać.

    • 15 6

    • Misiu kolorowy (3)

      Utrzymanie drogi (również szynowej) to prace trwające cały czas. Dla mnie zastanawiające jest dlaczego tak późno i dlaczego nie zostaną podbite niektóre odcinki, zanim dojdzie do nieodwracalnych uszkodzeń podtorza...

      • 8 3

      • Bo trzeba by zorganizowac podbijarke :) a cala prawda taka ze problem jest wlasnie pod torami a nie w nich samych.

        • 3 0

      • Że co? Że jak? Czy tory kolejowe, tachające znacznie więcej, są tak często naprawiane w tak wielu miejscach? (1)

        Czy tylko raz na jedno, dwa pokolenia? Chyba, to jednak lepsze surówce. To byłaby katastrofa, gdyby było jak mówisz!

        • 4 4

        • Uah!

          Na TGV pierwsze podbijanie po 3 latach eksploatacji, szlifowanie i wymiana zużytych elementów w miarę potrzeb, a materiały najwyższej jakości. Droga szynowa projektowana jest z dużym zapasem i najważniejsze zniszczenia to uszkodzenia kontaktowo-zmęczeniowe czyli zużycie faliste szyn (potrzebne szlifowanie), uszkodzenia elementów rozjazdowych (potrzebne napawanie lub wymiana), uszkodzenia złączek (wymiana), zapadnięcia podsypki, zmiana geometrii, pełzanie (podbicie, regulacja naprężeń), pęknięcia i złamania (wymiana uszkodzonej szyny - nie spawanie pęknięcia jak to się u nas robi). To są normalne, zaniedbywane u nas roboty, a potem mamy przykłady zdegradowanej nawierzchni jak na Stogach. Tam się tylko pudruje trupa, żeby wyglądał dobrze i nie śmierdział.

          • 5 3

  • Nie szlifować tylko budyniem smarować

    • 15 1

  • 37 a nie 40

    • 1 0

  • TEN

    tramwaj między Olszynką a Rudnikami jest wyjątkowo cichy i nie wymaga napawania...

    • 1 1

  • Tory na Przeróbce każdego dnia przechodzą liftig. W dzień pierwszy tramwaj powoduje pęknięcie szyny po czym w nocy sa one spawane i rano od nowa.

    • 19 0

  • Nic nie przebije hałasu tramwaju z nieprzetoczonymi kołami (2)

    Każdy tramwaj musi regularnie mieć przetaczane koła, czyli przywracanie kołom ich "okrągłości". W innym przypadku tramwaj generuje bardzo głośne i szybkie stukoty, nawet na odcinkach bezstykowych szyn.
    Głównie oszczędzano na wysłużonych "105-tkach", jednak wczoraj jechałem łomoczącym "Dortmundem". Nie zdążyłem jeszcze spotkać zaniedbanej Pesy (może dlatego, że nowe, albo tylko im przetacza się)

    • 20 1

    • W Gda Swingom padaja obrecze na srodkowym wozku, szybko lapie poslig i sie splaszczaja obrecze ale najczesciej jakies g.wno sie podkleja i lomocze.

      • 3 0

    • swingi tez łomoczą

      dziadki na zajezdni się obijają chyba

      • 1 0

  • I ZNOWU "ZAPOMNIELI" O STOGACH I PRZERÓBCE!! (1)

    Mam nieodparte wrażenie, że Stogi i Przeróbka są dzielnicami, którymi lokalne władze nie chcą się zajmować! Tylko dlaczego? Taki potencjał! Taka lokalizacja! Przy odrobinie wysiłku NAPRAWDĘ możnaby zrobić tu fajne miejsce!!! (Zwłaszcza latem dla turystów)

    • 22 2

    • poczekaj do wiosny

      tylko nie wiadomo której wedle zapowiedzi ma być całkowita przebudowa to i zyskacie nowe asfalty na ulicach.

      • 0 0

  • Przed zajezdnią torownisko zapada się !!! (1)

    Ciekawe, że nie planuje się prostowania torów na podsypce, np. na Wita Stwosza. Przed budynkiem zajezdni we Wrzeszczu torowisko zapada się wraz z podkładami ok 5 cm pod każdym tramwajem

    • 5 0

    • Torowisko

      Torowisko między przystankiem Zajezdnia Wrzeszcz b ętlą Strzyża to jakieś kuriozum .Od kilkunastu lat cyrk na kółkach zapada się pękają tory,kilka razy w miesiącu tak tak jest jakaś specjalna brygada coś tam robią ,też napawają (się swoim )widokiem.Budynki trzęsą się łomot .Acha Jeżeli od strony Wrzeszcza był remont nowe tory dochodzą do tego momenty i dalej niiii czorta od strony Oliwy to samo jakieś kuriozum ,o co tu chodzi.Jeszcze jedno Nawet słupy trakcyne nie są pomalowane w całości .Da się to wytłumaczyć ? Trwa to wiele wiele lat.

      • 0 0

  • A może wyłożenie ich płytami betonowymi i umożliwienie przemieszczania sie po nich pojazdów uprzywilejowanych

    • 0 3

  • Stogi i przeróbka (2)

    A na przeróbkie i stogi to co nie ma pieniedzy czy tu ludzie maja jezdzic w słuchawkach a moze nie beda jezdzic juz tramwaje

    • 17 0

    • Jazda w słuchawkach już nie pomaga, bo cały hałas z zewnątrz zakłóca słuchanie muzyki.

      • 4 1

    • Słuchawki nic nie pomagają :(

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane