- 1 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (187 opinii)
- 2 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (140 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (183 opinie)
- 4 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (317 opinii)
- 5 Jak zmieniał się cmentarz na Westerplatte (31 opinii)
- 6 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (172 opinie)
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje
Krótki, bo niespełna 250-metrowy odcinek trasy tramwajowej między al. Grunwaldzką i dworcem Wrzeszcz PKP
ma zrewolucjonizować komunikację miejską w tej części Gdańska, ale budzi też wątpliwości części mieszkańców.
- Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne
- Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności
- Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia
- Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak
- Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?
- Biuro projektowe musi zaplanować połączenie tramwajowe pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. Klonowej
![Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3282/150x100/3282512__c_177_229_237_171__kr.webp)
Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne
Choć ta informacja nie powinna nikogo zaskoczyć, bo o budowie trasy tramwajowej z al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do dworca Wrzeszcz PKP mówi się od wielu lat (w Trojmiasto.pl pisaliśmy o tym ostatnio jesienią 2022 r., w artykule Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie), to jednak wywołała sporą dyskusję w mediach społecznościowych.
Wiele komentarzy podawało w wątpliwość sens budowy trasy, która:
- będzie miała niespełna 250 metrów długości,
- pobiegnie po deptaku otoczonym budynkami stojącymi przy ul. Klonowej,
- pochłonie pieniądze, które - zdaniem niektórych - przyniosłyby większy efekt, gdyby wydać je na poprawę komunikacji w tej części miasta, ale w inny sposób.
Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności
Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska, przekonuje, że budowa tramwajowej "odnogi" pozwoli znacznie efektywniej ustalać trasy tramwajów, które dziś - między Wrzeszczem i Strzyżą - często jeżdżą prawie puste.
- Tramwaje jadące z górnego tarasu będą kończyć tu [przy dworcu we Wrzeszczu - dop. red.] swój bieg. Dzięki temu zoptymalizujemy koszty pracy przewozowej i zakupu nowego taboru. Potoki pasażerów ciążą w stronę Wrzeszcza i bez tego łącznika tramwaje z dużą częstotliwością "będą wozić powietrze" do Jelitkowa i generować potężne i niepotrzebne koszty.
Tłumacząc to w sposób bardziej zrozumiały: tramwaje jadące dziś od strony Śródmieścia do Wrzeszcza są pełne pasażerów, ale za Galerią Bałtycką gwałtownie pustoszeją. By móc zawrócić, muszą jechać co najmniej do pętli Strzyża. Budowa torów do dworca we Wrzeszczu pozwoli uniknąć tych "pustych przebiegów". Tramwaje zawrócą bowiem właśnie tam, zmieniając kierunek jazdy.
Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia
Choć zapowiedziany przetarg dotyczy wyłącznie projektu trasy do dworca we Wrzeszczu, musi on zakładać możliwość przedłużenia trasy tramwajowej wzdłuż torów kolejowych, w kierunku Galerii Bałtyckiej. Na jej wysokości miałby powstać nowy wiadukt nad torami kolejowymi. To po nim tramwaj przejechałby do Wrzeszcza Dolnego, by następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów lub jeszcze dalej - na al. Hallera.
- Żeby podjechać pod taki wiadukt, najazd musiałby zacząć się chyba przy Manhattanie - zauważył jeden z uczestników internetowej dyskusji.
- Nie musiałby. Nachylenie na wiadukcie, na który wjazd zacząłby się między dworcem i Galerią Bałtycką, wynosiłoby 5 proc. Polskie przepisy pozwalają już na większe nachylenia. Tymczasem gdańskie tramwaje "Dortmund", w czasach kursowania po Kassel, pokonywały podjazdy o nachyleniu nawet 8 proc. - przekonuje pracownik ZTM Gdańsk, zaangażowany w projekt.
Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak
Wątpliwości części mieszkańców budzi to, że tramwaj pojedzie nie jezdnią lub wydzielonym torowiskiem, lecz przez deptak. Po budowie trasy, zachowa on swoją funkcję, ponieważ tramwaj nie będzie wydzielony ani ogrodzony, będzie można też swobodnie przekraczać jego trasę w każdym miejscu.
- To bezpieczne rozwiązanie, praktykowane w wielu krajach. Ma wiele plusów. Po pierwsze nie pozbawiamy pieszych przestrzeni. Po drugie nie zabieramy jej też samochodom, co stałoby się, gdyby trasę poprowadzić ulicą - przekonuje jeden z miejskich urzędników.
Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?
Dr Piotr Kuropatwiński, ekonomista związany z Uniwersytetem Gdańskim, zwraca uwagę, że korzyści z nowej trasy będą mniejsze, niż wydatki poniesione na jej budowę.
- Wskaźnik efektywności nakładów na zbudowanie tego ogryzka linii tramwajowej jest na pewno niższy, niż wskaźnik efektywności nakładów na poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do innych stacji SKM lub wielu innych codziennych celów podróży w Gdańsku. Rozwijanie sieci transportu zbiorowego (takiego jak tramwaj) nie jest jedynym sposobem wpływania na korzystne zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców dobrze zarządzanego miasta - napisał w dyskusji.
Gdańscy urzędnicy argumentują, że trasa tramwajowa ma być realizowany z unijnych środków, przeznaczonych na rozwój komunikacyjnych węzłów integracyjnych. Takie zadanie zaplanowane jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, nadzorowanych i dzielonych przez samorząd województwa. Zwracają uwagę, że albo miasto po nie sięgnie, albo one po prostu przepadną.
Przypomnijmy, że koszt budowy tramwaju przez ul. Klonową nie jest jeszcze znany.
Wizja tramwaju od al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do al. Legionów
Opinie (362) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-31 14:49
Bez sensu, przystanek Klonowa jest 200m od dworca. Kolejna pseudo inwestycja.
- 9 0
-
2023-03-31 14:58
A dla mnie wystarczy dodać autobus taki jak 124 tylko w stronę powrotną bo bez sensu jeździ na około. Dojechać do górnego wrzeszcza lepiej niż tram5 ale powrót już gorszy. Lub autobus obsługujący trase przy rynku np z suchanina sielec itp w kierunku Miszewskiego rynek mickiewicza lub prosto w legionów. Autobusy jeżdżące na zaspę robią straszne kółko.
- 1 0
-
2023-03-31 14:59
Tak se mysle
Wzięli się do roboty, bo im kasa z unii przepadnie. Nie wróży to dobrze. Pewnie kolejny bubel komunikacyjny, robiony aby przytulić kasę, a nie aby mieszkańcom było lepiej. Przecież fala to jest tak samo. Robią na szybko, bezmyślnie, bo im kasa z unii przepadnie
- 7 0
-
2023-03-31 15:02
Wyrzucone pieniądze ! W Gdańsku jest wiele użytecznych rzeczy do zrobienia a nie 250 m szyn tramwajowych które są kpiną z mieszkańcom Królik ,królika ma zarobić/
- 8 0
-
2023-03-31 15:34
"Prace projektowe mają potrwać ok. 1,5 roku od podpisania"
Czyli akurat do wyborów...
I dzięki opatrzności...
Bo trafi do okrągłego segregatora.
Przeciwnie niż wynagrodzenie za projekt.- 3 0
-
2023-03-31 15:48
(1)
A jak będą odbywać się dostawy do sklepów jak zlikwidują parking( Żabka,
2 mięsne, całodobowy, piekarnia, gospodarstwo domowe kilka innych) Co na to właściciele sklepów w pawilonach- 5 0
-
2023-03-31 15:54
Dostawy będą z tramwaju
- 4 0
-
2023-03-31 15:58
Dziwna ta inwestycja. Konieczność budowy takiego wiaduktu nad torami, a później na kościuszki torowisko na ulicy i tramwaje stojące w korku z autami....
- 3 0
-
2023-03-31 16:29
Skrętdo dworca od strony Oliwy
A dlaczego nie będzie także skrętu od strony Oliwy? To przybliżyłoby Dolny Wrzeszcz dla nas z Oliwy.
- 2 0
-
2023-03-31 16:39
Myśląc racjonalnie to
Jedyne sensowne rozwiązanie to wiadukt lub tak jak planował Paweł Adamowicz tunel tylko dla tramwajów.Rozumiem też konieczność skrócenia trasy jazdy ale pomysłu nie mam.
- 0 2
-
2023-03-31 17:10
Pomysł dobry ale malkontentów zatrzęsienie (1)
Najlepiej nic nie robić i niczego nie zmieniać.
- 1 6
-
2023-03-31 23:03
zeby miec pomysł trzeba miec najpierw czym myslec a ty rozumu nie posiadasz jak widac
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.