- 1 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (187 opinii)
- 2 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (140 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (183 opinie)
- 4 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (317 opinii)
- 5 Jak zmieniał się cmentarz na Westerplatte (31 opinii)
- 6 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (172 opinie)
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje
Krótki, bo niespełna 250-metrowy odcinek trasy tramwajowej między al. Grunwaldzką i dworcem Wrzeszcz PKP
ma zrewolucjonizować komunikację miejską w tej części Gdańska, ale budzi też wątpliwości części mieszkańców.
- Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne
- Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności
- Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia
- Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak
- Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?
- Biuro projektowe musi zaplanować połączenie tramwajowe pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. Klonowej
![Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3282/150x100/3282512__c_177_229_237_171__kr.webp)
Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne
Choć ta informacja nie powinna nikogo zaskoczyć, bo o budowie trasy tramwajowej z al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do dworca Wrzeszcz PKP mówi się od wielu lat (w Trojmiasto.pl pisaliśmy o tym ostatnio jesienią 2022 r., w artykule Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie), to jednak wywołała sporą dyskusję w mediach społecznościowych.
Wiele komentarzy podawało w wątpliwość sens budowy trasy, która:
- będzie miała niespełna 250 metrów długości,
- pobiegnie po deptaku otoczonym budynkami stojącymi przy ul. Klonowej,
- pochłonie pieniądze, które - zdaniem niektórych - przyniosłyby większy efekt, gdyby wydać je na poprawę komunikacji w tej części miasta, ale w inny sposób.
Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności
Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska, przekonuje, że budowa tramwajowej "odnogi" pozwoli znacznie efektywniej ustalać trasy tramwajów, które dziś - między Wrzeszczem i Strzyżą - często jeżdżą prawie puste.
- Tramwaje jadące z górnego tarasu będą kończyć tu [przy dworcu we Wrzeszczu - dop. red.] swój bieg. Dzięki temu zoptymalizujemy koszty pracy przewozowej i zakupu nowego taboru. Potoki pasażerów ciążą w stronę Wrzeszcza i bez tego łącznika tramwaje z dużą częstotliwością "będą wozić powietrze" do Jelitkowa i generować potężne i niepotrzebne koszty.
Tłumacząc to w sposób bardziej zrozumiały: tramwaje jadące dziś od strony Śródmieścia do Wrzeszcza są pełne pasażerów, ale za Galerią Bałtycką gwałtownie pustoszeją. By móc zawrócić, muszą jechać co najmniej do pętli Strzyża. Budowa torów do dworca we Wrzeszczu pozwoli uniknąć tych "pustych przebiegów". Tramwaje zawrócą bowiem właśnie tam, zmieniając kierunek jazdy.
Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia
Choć zapowiedziany przetarg dotyczy wyłącznie projektu trasy do dworca we Wrzeszczu, musi on zakładać możliwość przedłużenia trasy tramwajowej wzdłuż torów kolejowych, w kierunku Galerii Bałtyckiej. Na jej wysokości miałby powstać nowy wiadukt nad torami kolejowymi. To po nim tramwaj przejechałby do Wrzeszcza Dolnego, by następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów lub jeszcze dalej - na al. Hallera.
- Żeby podjechać pod taki wiadukt, najazd musiałby zacząć się chyba przy Manhattanie - zauważył jeden z uczestników internetowej dyskusji.
- Nie musiałby. Nachylenie na wiadukcie, na który wjazd zacząłby się między dworcem i Galerią Bałtycką, wynosiłoby 5 proc. Polskie przepisy pozwalają już na większe nachylenia. Tymczasem gdańskie tramwaje "Dortmund", w czasach kursowania po Kassel, pokonywały podjazdy o nachyleniu nawet 8 proc. - przekonuje pracownik ZTM Gdańsk, zaangażowany w projekt.
Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak
Wątpliwości części mieszkańców budzi to, że tramwaj pojedzie nie jezdnią lub wydzielonym torowiskiem, lecz przez deptak. Po budowie trasy, zachowa on swoją funkcję, ponieważ tramwaj nie będzie wydzielony ani ogrodzony, będzie można też swobodnie przekraczać jego trasę w każdym miejscu.
- To bezpieczne rozwiązanie, praktykowane w wielu krajach. Ma wiele plusów. Po pierwsze nie pozbawiamy pieszych przestrzeni. Po drugie nie zabieramy jej też samochodom, co stałoby się, gdyby trasę poprowadzić ulicą - przekonuje jeden z miejskich urzędników.
Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?
Dr Piotr Kuropatwiński, ekonomista związany z Uniwersytetem Gdańskim, zwraca uwagę, że korzyści z nowej trasy będą mniejsze, niż wydatki poniesione na jej budowę.
- Wskaźnik efektywności nakładów na zbudowanie tego ogryzka linii tramwajowej jest na pewno niższy, niż wskaźnik efektywności nakładów na poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do innych stacji SKM lub wielu innych codziennych celów podróży w Gdańsku. Rozwijanie sieci transportu zbiorowego (takiego jak tramwaj) nie jest jedynym sposobem wpływania na korzystne zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców dobrze zarządzanego miasta - napisał w dyskusji.
Gdańscy urzędnicy argumentują, że trasa tramwajowa ma być realizowany z unijnych środków, przeznaczonych na rozwój komunikacyjnych węzłów integracyjnych. Takie zadanie zaplanowane jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, nadzorowanych i dzielonych przez samorząd województwa. Zwracają uwagę, że albo miasto po nie sięgnie, albo one po prostu przepadną.
Przypomnijmy, że koszt budowy tramwaju przez ul. Klonową nie jest jeszcze znany.
Wizja tramwaju od al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do al. Legionów
Opinie (362) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-31 17:39
Najpierw skonczcie to co zaczeliscie (1)
Tramwaj ma jechac z dzielnic południowych na wrzeszcz.
- 2 3
-
2023-03-31 17:47
Nie ma już takiej potrzeby, bo będzie SKM-ka z południa Gdańska do wszystkich tych Wrzeszczów i Oliw Nikt się stamtąd nie będzie telepał godzinę tramwajem.
- 2 0
-
2023-03-31 17:59
Kołobrzeska do Wita Stwosza od Chłopskiej - to jest najpilniejszy łącznik tramwajowy (1)
Priorytety w tym mieście jak zwykle pomylone.
- 5 1
-
2023-03-31 23:02
Czy wiesz dzbanku ze jest cos takiego jak autobus
- 0 2
-
2023-03-31 18:14
Zamiast manijaczyć w nieskończoność
Zacznijcie albo wdrażać te plany albo je zarzegnajcie.
Nie da się już tego czytać.
Do okoła to samo, paplanina i stek bzdur co to za koncepcje, plany i zamierzenia.
W cztery litery sobie to wsadźcie. Albo coś robicie albo nie. A jeśli nie, to głów ludziom nie zawracajcie, bo każdy ma dość własnych spraw na głowie by czytać o wyimaginowanych planach inwestycyjnych które nigdy nie zostaną zrealizowane.- 5 0
-
2023-03-31 18:29
Krańcówka prz Gdańsk Zaspa
Dlaczego na siłę próbuje się za duże pieniądze wybudować 250m torowiska? Jeżeli jedynym argumentem jest brak miejsca do zawracania (krańcówki) tramwajów to może przypomnę, że była taka w zajezdni Zaspa! Dlaczego zrezygnowano z tego rozwiązania? Blisko stacja SKM, duży ruch, za Galerią Bałtycką? Rozwiązania o niebo lepsze i mniej kosztowne niż to we Wrzeszczu.
- 5 0
-
2023-03-31 19:33
A co z dworcem autobusowym?
Tam już teraz jest ciasno, ludzie przebiegają przed autobusami, a co dopiero tramwaj.
- 4 0
-
2023-03-31 19:34
Nie mamy innych problemów?
bosze...
- 4 0
-
2023-03-31 20:33
od 30-tu lat....
zamierzają skierowac tramwaje do dworca we Wrzeszczu.
Skąd teraz aktualizacja pomysłu??
Czas mija a ja niczyja:)
Szkoda czasu i pieniedzy na projektowanie i budowanie,Prezes gaitu w leasingu ma autobusy z napedem elektrycznym.
Dać je na 124 co 10-c minut i po temacie.
Jak bedzie mało autobusów to ściezka otwarta...................do nastepnych leasingowanych...
Baza na Hallera to plac postojowy bedzie,bo tam kierownictwo kumate nic nie trzeba naprawiać.- 1 0
-
2023-03-31 20:44
dobra rada,,,
pamietam linie tramwajową chyba 16-tka lewa i prawa.
Teraz 124 uruchomic w lewo i prawo i po temacie.- 0 0
-
2023-03-31 21:56
Jestem za
Jestem za ale podawanie argumentu że tramwaje do Jelitkowa wożą powietrze jest bez sensu, mogą zawrócić na pętli Strzyża a potem na pętli w Oliwie.
- 3 1
-
2023-03-31 22:29
Paranoja
Biurowce i Uniwersytet w Oliwie ale tramwaje tylko do Wrzeszcza. Kto to wymyśla?
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.