- 1 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (186 opinii)
- 2 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (140 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (183 opinie)
- 4 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (319 opinii)
- 5 Jak zmieniał się cmentarz na Westerplatte (30 opinii)
- 6 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (172 opinie)
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje
Krótki, bo niespełna 250-metrowy odcinek trasy tramwajowej między al. Grunwaldzką i dworcem Wrzeszcz PKP
ma zrewolucjonizować komunikację miejską w tej części Gdańska, ale budzi też wątpliwości części mieszkańców.
- Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne
- Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności
- Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia
- Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak
- Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?
- Biuro projektowe musi zaplanować połączenie tramwajowe pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. Klonowej
![Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3282/150x100/3282512__c_177_229_237_171__kr.webp)
Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne
Choć ta informacja nie powinna nikogo zaskoczyć, bo o budowie trasy tramwajowej z al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do dworca Wrzeszcz PKP mówi się od wielu lat (w Trojmiasto.pl pisaliśmy o tym ostatnio jesienią 2022 r., w artykule Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie), to jednak wywołała sporą dyskusję w mediach społecznościowych.
Wiele komentarzy podawało w wątpliwość sens budowy trasy, która:
- będzie miała niespełna 250 metrów długości,
- pobiegnie po deptaku otoczonym budynkami stojącymi przy ul. Klonowej,
- pochłonie pieniądze, które - zdaniem niektórych - przyniosłyby większy efekt, gdyby wydać je na poprawę komunikacji w tej części miasta, ale w inny sposób.
Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności
Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska, przekonuje, że budowa tramwajowej "odnogi" pozwoli znacznie efektywniej ustalać trasy tramwajów, które dziś - między Wrzeszczem i Strzyżą - często jeżdżą prawie puste.
- Tramwaje jadące z górnego tarasu będą kończyć tu [przy dworcu we Wrzeszczu - dop. red.] swój bieg. Dzięki temu zoptymalizujemy koszty pracy przewozowej i zakupu nowego taboru. Potoki pasażerów ciążą w stronę Wrzeszcza i bez tego łącznika tramwaje z dużą częstotliwością "będą wozić powietrze" do Jelitkowa i generować potężne i niepotrzebne koszty.
Tłumacząc to w sposób bardziej zrozumiały: tramwaje jadące dziś od strony Śródmieścia do Wrzeszcza są pełne pasażerów, ale za Galerią Bałtycką gwałtownie pustoszeją. By móc zawrócić, muszą jechać co najmniej do pętli Strzyża. Budowa torów do dworca we Wrzeszczu pozwoli uniknąć tych "pustych przebiegów". Tramwaje zawrócą bowiem właśnie tam, zmieniając kierunek jazdy.
Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia
Choć zapowiedziany przetarg dotyczy wyłącznie projektu trasy do dworca we Wrzeszczu, musi on zakładać możliwość przedłużenia trasy tramwajowej wzdłuż torów kolejowych, w kierunku Galerii Bałtyckiej. Na jej wysokości miałby powstać nowy wiadukt nad torami kolejowymi. To po nim tramwaj przejechałby do Wrzeszcza Dolnego, by następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów lub jeszcze dalej - na al. Hallera.
- Żeby podjechać pod taki wiadukt, najazd musiałby zacząć się chyba przy Manhattanie - zauważył jeden z uczestników internetowej dyskusji.
- Nie musiałby. Nachylenie na wiadukcie, na który wjazd zacząłby się między dworcem i Galerią Bałtycką, wynosiłoby 5 proc. Polskie przepisy pozwalają już na większe nachylenia. Tymczasem gdańskie tramwaje "Dortmund", w czasach kursowania po Kassel, pokonywały podjazdy o nachyleniu nawet 8 proc. - przekonuje pracownik ZTM Gdańsk, zaangażowany w projekt.
Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak
Wątpliwości części mieszkańców budzi to, że tramwaj pojedzie nie jezdnią lub wydzielonym torowiskiem, lecz przez deptak. Po budowie trasy, zachowa on swoją funkcję, ponieważ tramwaj nie będzie wydzielony ani ogrodzony, będzie można też swobodnie przekraczać jego trasę w każdym miejscu.
- To bezpieczne rozwiązanie, praktykowane w wielu krajach. Ma wiele plusów. Po pierwsze nie pozbawiamy pieszych przestrzeni. Po drugie nie zabieramy jej też samochodom, co stałoby się, gdyby trasę poprowadzić ulicą - przekonuje jeden z miejskich urzędników.
Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?
Dr Piotr Kuropatwiński, ekonomista związany z Uniwersytetem Gdańskim, zwraca uwagę, że korzyści z nowej trasy będą mniejsze, niż wydatki poniesione na jej budowę.
- Wskaźnik efektywności nakładów na zbudowanie tego ogryzka linii tramwajowej jest na pewno niższy, niż wskaźnik efektywności nakładów na poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do innych stacji SKM lub wielu innych codziennych celów podróży w Gdańsku. Rozwijanie sieci transportu zbiorowego (takiego jak tramwaj) nie jest jedynym sposobem wpływania na korzystne zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców dobrze zarządzanego miasta - napisał w dyskusji.
Gdańscy urzędnicy argumentują, że trasa tramwajowa ma być realizowany z unijnych środków, przeznaczonych na rozwój komunikacyjnych węzłów integracyjnych. Takie zadanie zaplanowane jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, nadzorowanych i dzielonych przez samorząd województwa. Zwracają uwagę, że albo miasto po nie sięgnie, albo one po prostu przepadną.
Przypomnijmy, że koszt budowy tramwaju przez ul. Klonową nie jest jeszcze znany.
Wizja tramwaju od al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do al. Legionów
Opinie (362) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-31 12:40
Zacny pomysł.
Czas na dopracowanie i realizację.
- 3 9
-
2023-03-31 12:55
skutki błędów i zaniechań podczas modernizacji Słowackiego
Brak tramwaju na tej trasie skutkuje teraz panicznymi wygibasami w postaci tego "wykwitu intelektu" na Klonowej czy zamieszania wokół BGW.
Urzędy dały ciała po całości a teraz idą w zaparte, wysyłając "w bój" hordy "aktywistów".
Ich deficyt akceptacji jest intensywnie eksploatowany przez mieszkańców zacisznych gabinetów.
Za cień władzy zrobią wszystko.- 10 1
-
2023-03-31 12:59
wg urzędników nikt nie mieszka w Oliwie i na Żabiance
Proszę zobaczyć jak wiele osób przesiada się przy Strzyży i chce jechać dalej...
- 16 0
-
2023-03-31 12:59
Tramwaj przez deptak to normalna rzecz.
Polecam wycieczkę do Katowic, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca.
- 3 7
-
2023-03-31 13:38
Mieszkańcom Gdańska jak zwykle....
...nic sie nie podoba. Wolą smród aut pod oknami niz halas tramwajów. Vide - baner na ul.Boh. Getta Warszawskiego.
- 3 13
-
2023-03-31 14:21
lata 90 - polamane chdniki, syf i brud i dzinsy w budach
lata 20' polamane chodniki, syf i brud i dzinsy w galeriach
- 7 2
-
2023-03-31 14:24
Tramwaj kiedy Stogi-Chełm
A może tak z Przeróbki Stogów puścić tramwaj bezpośrednio na Chełm bądź Łostowice. Tramwaj 3 zabrana i z Wrzeszcza Chełmu wszędzie dojechać można a Dolne miasto Stogi Przeróbka zapomniane
- 4 0
-
2023-03-31 14:24
Wydane miliony bez sensu. 250 metrów to kazdy sobie przejdzie.
- 13 1
-
2023-03-31 14:31
Czyli tramwaj jadący Grunwaldzką z Gdańska (1)
będzie tam skręcał, dojeżdżał do końca, zwracał i jechał dalej do Oliwy? Przecież to i**otyzm i niepotrzebne wydłużanie czasu podróży. To jest tak głupio bezsensowne, że niestety chyba przejdzie.
- 10 2
-
2023-03-31 14:46
wątpię. Szybciej będzie po prostu linia która tam kończy bieg i tyle. Chociaż nic by mnie już nie zdziwiło...
- 3 0
-
2023-03-31 14:48
Trasa tramwajowa
Super by było gdyby była możliwość przedłużenia linii tramwajowej Traktem Świętego Wojciecha w kierunku Orunia Gościnna tak jak to było przed laty
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.