- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
Tylko trzy z ośmiu zapowiadanych przystanków kolejowych mają powstać w Trójmieście w ramach programu stworzonego wiosną 2020 r. przez prezydenta Andrzeja Dudę. Władze miasta mówią, że zapowiedzi były kiełbasą wyborczą i zapowiadają budowę nowej linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Gdańską.
Po niemal roku prac koncepcyjnych ostateczna lista trójmiejskich przystanków przewidzianych do modernizacji zmalała do trzech (Gdańsk Osowa Północ i Gdynia Mały Kack na linii 201 oraz Park Maszynowa w Gdańsku na linii 234).
Dodatkowo na liście rezerwowej znalazła się jeszcze Gdynia Fikakowo na linii 201. W sumie na budowę trzech przystanków w Gdyni i Gdańsku rząd zamierza przeznaczyć 8,5 mln, z czego ponad połowa to szacowane dofinansowanie tylko przystanku na Małym Kacku.
Rządowych środków nie doczekają się za to przystanki na linii między centrum Gdańska a Nowym Portem. Z listy wypadła stacja Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Brzeźno, a w Gdyni - przystanek w Orłowie. Brak dofinansowania oznacza, że szanse na odbudowę linii SKM przez Brzeźno do Nowego Portu, z której mogliby korzystać mieszkańcy rozwijającej się z każdym rokiem Letnicy zmalały do zera.
- To były przedwyborcze zapowiedzi prezydenta i od samego początku traktowaliśmy je jako element kampanii wyborczej - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Dziś okazuje się, że na liście pozostały zaledwie trzy inwestycje. Po zapowiedziach prezydenta Dudy w sprawę włączył się m.in. poseł Kacper Płażyński oraz radni miasta z klubu PiS z apelem, by miasto wsparło ten pomysł. Zrobiliśmy to. Poświęciliśmy na to kilka miesięcy wytężonej pracy, by zrobić wszystko, by te środki trafiły do Gdańska. Odbyliśmy szereg spotkań z przedstawicielami spółki PKP, radnymi dzielnic których to bezpośrednio dotyczy. Wreszcie na przełomie roku wysłaliśmy wniosek aplikacyjny, w którym wskazaliśmy, by do programu włączyć dwa kolejne przystanki: Firoga i Karczemki. Efekt tych konsultacji jest prawie żaden, bo dziś rząd ogłosił, że w Gdańsku powstanie tylko przystanek w Osowej (Gdańsk Kukawka) oraz Gdańsk Park Maszynowa.
Urzędnicy: połączymy tramwajem al. Hallera i Marynarki Polskiej
Wobec fiaska programu budowy przystanków kolejowych ze środków rządu, władze postanowiły wrócić do pomysłu, który pojawił się przy okazji prac nad nowym studium zagospodarowania przestrzennego Gdańska - utworzenia połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej.
Biuro Rozwoju Gdańska rozpoczęło analizy trzech wariantów nowej trasy tramwajowej: przez ul. Żaglową, al. im. Macieja Płażyńskiego i ul. Uczniowską.
Na potrzebę uwzględnienia w projekcie studium właśnie takiego odcinka tramwajowego zwracaliśmy uwagę w grudniu 2016 r. Podobny postulat wysunęła także Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2015 r., traktując go jako element poprawy skomunikowania tej dzielnicy z sąsiednimi obszarami oraz siedzibą targów i stadionem w Letnicy.
- Plan budowy nowych linii tramwajowych realizujemy w Gdańsku od lat - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W dużej mierze było to dotąd możliwe dzięki wsparciu środków unijnych. To istotne, bo w nowej perspektywie unijnej Pomorze ma otrzymać o 40 proc. mniej środków niż dotychczas. To jest ten moment, by wszyscy ponad podziałami w interesie naszego miasta wsparci ten pomysł i pomogli nam uzyskać te środki i zrealizować ten ważny projekt. By stanąć po stronie interesu mieszkańców Gdańska.
Jednocześnie prezydent Gdańska przyznała, że realizacja nowej linii - podobnie jak już budowana Nowa Warszawska czy projektowana Trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz - nie będzie możliwa tylko ze środków miasta. Do końca tej kadencji miałaby powstać koncepcja nowej linii, by jej realizacja mogła być możliwa za trzy-cztery lata.
Bardziej personalnie do sprawy odniósł się Cezary Śpiewak-Dowbór, który obietnice prezydenta Dudy i posłów PiS nazwał "gruszkami na wierzbie" i dziwił się, że decyzji o rezygnacji z budowy pięciu z ośmiu przystanków nie przekazał mieszkańcom poseł Płażyński.
- Dziś poseł Płażyński i radni PiS nie mają odwagi stanąć przed mieszkańcami i powiedzieć im, że te przystanki nie powstaną. Że to była propaganda wyborcza i mydlenie oczu. Ale poseł Płażyński ma okazję się zrehabilitować i wesprzeć plany władz Gdańska, by połączyć transportem szynowym Marynarki Polskiej i al. Hallera.
Jak do sprawy odnosi się poseł PiS?
- Rząd przeznacza miliony złotych na budowę nowej infrastruktury na terenie miasta Gdańska - mówi Płażyński. - Zamiast małego słowa "dziękuję" z ust władz Gdańska znów słyszymy szykany i pretensje. Nikt nigdy nie mówił, że wszystkie zaproponowane przez prezydenta przystanki zostaną zbudowane. Jakiekolwiek pretensje dziwią tym bardziej, że w trakcie prac nad tym programem nie słyszałem od gdańskich urzędników o jakichkolwiek problemach czy trudnościach związanych z jego realizacją. Trudno traktować w takiej sytuacji władze miasta jako poważnego partnera do rozmowy. Jeśli takie problemy były, to wielka szkoda, że prezydent Dulkiewicz mnie o nich nie informowała ani nie poprosiła o wsparcie. Wiem, że pani prezydent robiła sobie niedawno zdjęcia pod zdemolowaną fasadą budynku, w którym mieści się moje biuro poselskie. Następnym razem zamiast robić zdjęcia, zapraszam panią prezydent do środka. Z chęcią porozmawiam o ważnych sprawach dla Gdańska.
Czy włączy się w plany budowy nowej linii tramwajowej, która mogłaby przebiegać aleją im. jego ojca?
- Nie umiem powiedzieć, czy włączę się w działania miasta przy budowie linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera. Tak jak inni gdańszczanie, usłyszałem o tym projekcie pierwszy raz dziś. Nie znam nawet ogólnych założeń tego projektu - dodaje Płażyński.
Opinie (266) ponad 10 zablokowanych
-
2021-03-03 16:39
Obecna władza kłamie na każdym kroku (3)
- 24 21
-
2021-03-03 17:33
Masz rację. (1)
PiS likwiduje demokrację. Podstawą demokracji jest 3-podział władzy. PiS ma władzę ustawodawczą, wykonawczą. Powoli przejmuje władzę sądowniczą. Przejmuje nawet 4-tą władzę za pomocą swojej spółki Orlenu.
- 6 10
-
2021-03-04 13:44
Masz bardziej sprany mózg niż zagorzałe pisiory.
- 4 0
-
2021-03-03 17:49
Władzę w Gdańsku sprawuje Pani Prezydent, więc ostrożnie z tym kłamaniem na kroku.
- 7 0
-
2021-03-03 16:43
Już w maju było wiadomo, że PiS, Kacper P i Duda kłamią
Jak zwykle kłamią, ale my gdańszczanie nie damy się zrobić w bambuko
- 38 42
-
2021-03-03 16:45
tramwaj do brzezna (1)
przeciez brakuje polaczenia zaspy z brzeznem sa tory mozna by puscic tramwaj numer jakis tam widze rano jak ludzie tlocza sie w lini158 jak przesiadam sie z tramwaju lub autobusu 148, widac ewidentnie ,ze dojazd do zaspy przydalby sie pracownikom nie tylko szpitala ktorzy stanowia prawie90procent dojezdzajacych ale i innych firm z zaspy .Przeciez kiedys tam jezdzil tramwaj 7 nic nie trzeba unowoczesniac ani budowac tylko uruchomic linie tramwajowa i ile kasy zaoszczedzimy proste? proste
- 41 7
-
2021-03-03 18:26
Szpital
Pracownikom i pacjentom szpitala na Zaspie nic nie tramwaj jadący przez Mickiewicza.
- 6 0
-
2021-03-03 16:50
(1)
Płażyński powiedział, że nic nie wiedział, a dwa akapity wyżej napisane, że taki wniosek wpłynął w 2015, a w 2016 był rozważany. W dodatku jeden z wariantów przez... al. Płażyńskiego! Ojciec w grobie się przewraca. Jak można być tak niekompetentnym. Zresztą może nie ma się co dziwić, jak się na klapie nosi PiS, to jest pewnik.
- 24 34
-
2021-03-03 19:50
Ależ ty glu..i
- 3 2
-
2021-03-03 16:52
Zdecydowanie opcja Nowa Muzyczna. Obsłuży nowe osiedla
- 5 11
-
2021-03-03 16:53
Letnica-Brzeźno
Wizjonerom z Urzędu Miasta warto by zadać jedno pytanie: ile tramwajów przewidzieli w tej chwili z Letnicy do Brzeźna/Zaspy/Wrzeszcza po istniejących torach? Podpowiem, bo mogą takich rzeczy nie wiedzieć: 0.
- 47 6
-
2021-03-03 16:55
(2)
Trzeba było nie złomować TBM tylko drążyć dalej. Moglibyśmy mieć już metro z Letnicy do Wrzeszcza.
- 22 5
-
2021-03-03 17:03
TBM buduje sie pod konkretny projekt, doucz sie koles (1)
- 4 8
-
2021-03-04 08:43
Skoro tak to czemu nie ma trzeciej nitki tunelu na tramwaj?
- 3 0
-
2021-03-03 17:01
Kolejne tramwaje ktorymi nikt nie bedzie jezdzil
- 20 21
-
2021-03-03 17:07
wszelkie inwestycje konsultować z kacprem p !!!!
inaczej się nie uda.
- 8 29
-
2021-03-03 17:10
Cofamy się!!! (2)
Reaktywować linię kolejową do Nowego Portu, - tylko to ma sens. Mieszkałem kiedyś w N. Porcie, do pracy w Gdańsku( lata 1978- 1989) dojeżdżałem kolejką SKM, podróż trwała zaledwie 10 min wygodnie i komfortowo. Nonsensem jest budować linię tramwajową, gdy w Letnicy już mieszka ją tysiące ludzi a będzie zdecydowanie więcej, w efekcie w tramwajach będzie potworny tłok a podróż zamiast 10 min będzie trwała 45min. Sądzę ,że reaktywacja te linii kolejowej będzie tańsza od budowy nowej trasy tramwajowej. Rozwiązanie nasuwa się same , tym bardziej że tramwaje poruszają się wolniej jak kiedyś -zwiększona liczba świateł. na skrzyżowaniach,
- 63 11
-
2021-03-03 17:43
Nikt ja przez wielr lat nie jezdzil wiec zlikwidowali (1)
- 6 7
-
2021-03-03 18:46
No ale to ma się właśnie zmienić!
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.