- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
Tylko trzy z ośmiu zapowiadanych przystanków kolejowych mają powstać w Trójmieście w ramach programu stworzonego wiosną 2020 r. przez prezydenta Andrzeja Dudę. Władze miasta mówią, że zapowiedzi były kiełbasą wyborczą i zapowiadają budowę nowej linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Gdańską.
Po niemal roku prac koncepcyjnych ostateczna lista trójmiejskich przystanków przewidzianych do modernizacji zmalała do trzech (Gdańsk Osowa Północ i Gdynia Mały Kack na linii 201 oraz Park Maszynowa w Gdańsku na linii 234).
Dodatkowo na liście rezerwowej znalazła się jeszcze Gdynia Fikakowo na linii 201. W sumie na budowę trzech przystanków w Gdyni i Gdańsku rząd zamierza przeznaczyć 8,5 mln, z czego ponad połowa to szacowane dofinansowanie tylko przystanku na Małym Kacku.
Rządowych środków nie doczekają się za to przystanki na linii między centrum Gdańska a Nowym Portem. Z listy wypadła stacja Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Brzeźno, a w Gdyni - przystanek w Orłowie. Brak dofinansowania oznacza, że szanse na odbudowę linii SKM przez Brzeźno do Nowego Portu, z której mogliby korzystać mieszkańcy rozwijającej się z każdym rokiem Letnicy zmalały do zera.
- To były przedwyborcze zapowiedzi prezydenta i od samego początku traktowaliśmy je jako element kampanii wyborczej - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Dziś okazuje się, że na liście pozostały zaledwie trzy inwestycje. Po zapowiedziach prezydenta Dudy w sprawę włączył się m.in. poseł Kacper Płażyński oraz radni miasta z klubu PiS z apelem, by miasto wsparło ten pomysł. Zrobiliśmy to. Poświęciliśmy na to kilka miesięcy wytężonej pracy, by zrobić wszystko, by te środki trafiły do Gdańska. Odbyliśmy szereg spotkań z przedstawicielami spółki PKP, radnymi dzielnic których to bezpośrednio dotyczy. Wreszcie na przełomie roku wysłaliśmy wniosek aplikacyjny, w którym wskazaliśmy, by do programu włączyć dwa kolejne przystanki: Firoga i Karczemki. Efekt tych konsultacji jest prawie żaden, bo dziś rząd ogłosił, że w Gdańsku powstanie tylko przystanek w Osowej (Gdańsk Kukawka) oraz Gdańsk Park Maszynowa.
Urzędnicy: połączymy tramwajem al. Hallera i Marynarki Polskiej
Wobec fiaska programu budowy przystanków kolejowych ze środków rządu, władze postanowiły wrócić do pomysłu, który pojawił się przy okazji prac nad nowym studium zagospodarowania przestrzennego Gdańska - utworzenia połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej.
Biuro Rozwoju Gdańska rozpoczęło analizy trzech wariantów nowej trasy tramwajowej: przez ul. Żaglową, al. im. Macieja Płażyńskiego i ul. Uczniowską.
Na potrzebę uwzględnienia w projekcie studium właśnie takiego odcinka tramwajowego zwracaliśmy uwagę w grudniu 2016 r. Podobny postulat wysunęła także Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2015 r., traktując go jako element poprawy skomunikowania tej dzielnicy z sąsiednimi obszarami oraz siedzibą targów i stadionem w Letnicy.
- Plan budowy nowych linii tramwajowych realizujemy w Gdańsku od lat - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W dużej mierze było to dotąd możliwe dzięki wsparciu środków unijnych. To istotne, bo w nowej perspektywie unijnej Pomorze ma otrzymać o 40 proc. mniej środków niż dotychczas. To jest ten moment, by wszyscy ponad podziałami w interesie naszego miasta wsparci ten pomysł i pomogli nam uzyskać te środki i zrealizować ten ważny projekt. By stanąć po stronie interesu mieszkańców Gdańska.
Jednocześnie prezydent Gdańska przyznała, że realizacja nowej linii - podobnie jak już budowana Nowa Warszawska czy projektowana Trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz - nie będzie możliwa tylko ze środków miasta. Do końca tej kadencji miałaby powstać koncepcja nowej linii, by jej realizacja mogła być możliwa za trzy-cztery lata.
Bardziej personalnie do sprawy odniósł się Cezary Śpiewak-Dowbór, który obietnice prezydenta Dudy i posłów PiS nazwał "gruszkami na wierzbie" i dziwił się, że decyzji o rezygnacji z budowy pięciu z ośmiu przystanków nie przekazał mieszkańcom poseł Płażyński.
- Dziś poseł Płażyński i radni PiS nie mają odwagi stanąć przed mieszkańcami i powiedzieć im, że te przystanki nie powstaną. Że to była propaganda wyborcza i mydlenie oczu. Ale poseł Płażyński ma okazję się zrehabilitować i wesprzeć plany władz Gdańska, by połączyć transportem szynowym Marynarki Polskiej i al. Hallera.
Jak do sprawy odnosi się poseł PiS?
- Rząd przeznacza miliony złotych na budowę nowej infrastruktury na terenie miasta Gdańska - mówi Płażyński. - Zamiast małego słowa "dziękuję" z ust władz Gdańska znów słyszymy szykany i pretensje. Nikt nigdy nie mówił, że wszystkie zaproponowane przez prezydenta przystanki zostaną zbudowane. Jakiekolwiek pretensje dziwią tym bardziej, że w trakcie prac nad tym programem nie słyszałem od gdańskich urzędników o jakichkolwiek problemach czy trudnościach związanych z jego realizacją. Trudno traktować w takiej sytuacji władze miasta jako poważnego partnera do rozmowy. Jeśli takie problemy były, to wielka szkoda, że prezydent Dulkiewicz mnie o nich nie informowała ani nie poprosiła o wsparcie. Wiem, że pani prezydent robiła sobie niedawno zdjęcia pod zdemolowaną fasadą budynku, w którym mieści się moje biuro poselskie. Następnym razem zamiast robić zdjęcia, zapraszam panią prezydent do środka. Z chęcią porozmawiam o ważnych sprawach dla Gdańska.
Czy włączy się w plany budowy nowej linii tramwajowej, która mogłaby przebiegać aleją im. jego ojca?
- Nie umiem powiedzieć, czy włączę się w działania miasta przy budowie linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera. Tak jak inni gdańszczanie, usłyszałem o tym projekcie pierwszy raz dziś. Nie znam nawet ogólnych założeń tego projektu - dodaje Płażyński.
Opinie (266) ponad 10 zablokowanych
-
2021-03-03 17:44
SKM do Brzeźna - czy to jest wieki problem ?? (4)
przecież są położono nowe tory..!!! może więcej chęci ze strony PKP, dialogu między miastem a PKP, dzielnica Letnica będzie się rozwijać jeszcze przez kolejne kilka lat do tego dochodzą nowe dzielnice w Brzeźnie.
- 33 6
-
2021-03-03 17:54
Torów nie ma . (3)
- 3 7
-
2021-03-03 18:48
Są. Tory to nie szyny, a grunt, na którym można je ułożyć.
- 4 0
-
2021-03-03 19:44
Są. Nawet nowe. Przejedż się tam i zobacz (1)
- 4 1
-
2021-03-03 19:53
Nie pisz bzdur wykasowali cała nitkę starej SKM.
Będzie kawałek nowej , jak komuś zależy to niech piechotą idzie z robega na politechnikę i już jest w SKM
- 1 5
-
2021-03-03 17:47
Między Hallera a Mar. Polskiej powinny kursować rydwany, a między wszystkimi budynkami ( zgadnij ile ich jest) UM będą fruwać Meva. Taka jest moja koncepcja.
- 25 3
-
2021-03-03 17:47
Tym razem jest to
przedwyborcza obietnica bez pokrycia miasta. Do wyborów tylko 2 lata zostało...
- 20 1
-
2021-03-03 17:49
W rocznicę panowania podliczcie też w pełni obiecanki i działania Oli. Rzetelnie.
- 26 1
-
2021-03-03 17:51
wszystkie trzy propozycje są złe (3)
a to z tej prostej przyczyny, że nie prowadzą możliwie krótką drogą do któregokolwiek z obszarów, do których większość mieszkańców nowej letnicy będzie chciała się dostać: do Śródmieścia, do centrum Wrzeszcza i do Oliwy/Przymorza. To nie są przemyślane trasy tylko łączniki doklejone do planów budowy/remontu ulic. komunikacja zbiorowa tak nie działa. zamiast tego o wiele lepiej reaktywować linię SKM (nawet tramwajami) - to zapewni dojazd do Śródmieścia. Dojazd do centrum Wrzeszcza powinien przebiegać tunelem na przedłużeniu ul. Kościuszki lub Nową Kościuszki - autobus, potem może tramwaj. Dojazd do Oliwy/Przymorza powinien przebiegać Nową Kościuszki, Rzeczypospolitej, łącznikiem tramwajowym w Kołobrzeskiej. Kłaniają się dziesięciolecia zaniedbań inwestycji w tramwaje w Gdańsku: spartolona Kołobrzeska, zaniechanie Nowej Kościuszki po Eiro 2012, brak tramwaju w Nowej Słowackiego - Żołnierzy Wyklętych - Nowej Kościuszki. Zamiast tego kwitnie malowanie bez składu i ładu kresek na mapce czyli to co BRG umie robić najlepiej. Funkcjonalności i pomysłu w tym jest równe zero.
- 25 5
-
2021-03-03 18:01
no jak nie? jak tak! (1)
wez spójrz na mapę jeszcze raz. Na Przymorze będziesz mieć bezpośrednio, Wrzeszcz również bo będzie trasa łączyć się z Hallera, łącznik do Marynarki zawiezie cię do Śródmieścia.
Do Oliwy pojedziesz przez Przymorze.- 5 0
-
2021-03-04 10:13
To dodatkowe minuty jazdy
Już lepiej busa puścić
- 1 1
-
2021-03-04 10:13
W końcu jakaś rozsądna opinia
- 1 0
-
2021-03-03 17:51
Płazyński jako poseł nic nie zrobił dla Gdańska. (3)
Dostał dotację 20 tysięcy złotych na biuro. Dostał jako bezrobotny adwokat, To jedyny bezrobotny prawnik w Polsce.
- 20 23
-
2021-03-03 20:22
mamusia go utrzymuje czy żonka? (1)
- 3 3
-
2021-03-05 15:37
A Ciebie ?
- 1 0
-
2021-03-04 10:06
PO też ma swoich ludzi w sejmie i w senacie.
ale oni tylko kombinują ja przejąc władzę.
- 5 0
-
2021-03-03 17:56
Kolejna paranoja i kompromitacja najbardziej awaryjne i kosztowne w utrzymaniu tranwaje znowu promuja!
Tam powinna być tylko Skm a jak nie to w autobus i nic więcej.Ale tu chodzi o to by mnozyc koszty i by to trawało jak najdłużej torowisko naturalnie to minimum rok!
- 15 5
-
2021-03-03 17:59
duda to kłamca! Odwołać go!
Obiecał i oszukał Gdańszczanki i Gdańszczan
- 15 21
-
2021-03-03 18:04
heh (1)
"- Nie umiem powiedzieć, czy włączę się w działania miasta przy budowie linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera. Tak jak inni gdańszczanie, usłyszałem o tym projekcie pierwszy raz dziś. Nie znam nawet ogólnych założeń tego projektu - dodaje Płażyński."
Gościu... życzę ci z całego serca abyś nie tylko w te działania ale i inne do końca swego życia już się nie włączał. A co do tego kto kiedy usłyszał to możesz wierzyć lub nie ale "inni" gdańszczanie dziś nie pierwszy raz o tym słyszą więc wiesz... bujaj się.- 11 13
-
2021-03-04 10:43
Trafna uwaga ale on o tym wie.
Najlepiej dla Kacperka aby w ogóle się nie wtrącał i dał żyć gdańszczankom i gdańszczanom . Skoro nie dba o miasto to mu dziękujemy.
- 0 1
-
2021-03-03 18:15
(1)
bardzo ubolewam ze tak bezwzglednie potraktowano s k m do nowego portu to bylo swietne polaczenie szybko i wygodnie.pa mietam jezdzilo sie do ogolniaka do lv l.o w nowym porcie cala paczka. fajnie bylo i komu to przeszkadzalo
- 26 0
-
2021-03-03 19:51
Skończyłeś to LO ale z pisownią coś kiepsko.
Nowy Port małą literą, po kropce brak dużej litery -masz coś z CapsLockiem? Brak"ł", "ą", "ż" itp. Merytorycznie się zgadzam.
- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.