• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera

Maciej Korolczuk
3 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mieszkańcy Letnicy stracili szansę na odbudowę linii kolejowej przez Brzeźno do Nowego Portu. Mieszkańcy Letnicy stracili szansę na odbudowę linii kolejowej przez Brzeźno do Nowego Portu.

Tylko trzy z ośmiu zapowiadanych przystanków kolejowych mają powstać w Trójmieście w ramach programu stworzonego wiosną 2020 r. przez prezydenta Andrzeja Dudę. Władze miasta mówią, że zapowiedzi były kiełbasą wyborczą i zapowiadają budowę nowej linii tramwajowej między Marynarki PolskiejMapkaGdańską.Mapka



Który z analizowanych wariantów nowej linii tramwajowej powinien zostać zrealizowany?

Program budowy 200 przystanków kolejowych prezydent Andrzej Duda wraz z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem zapowiedzieli wiosną ubiegłego roku. Uwzględniono w nim budowę 14 przystanków w woj. pomorskim z czego aż ośmiu w Trójmieście. Program ma na celu wymazanie białych plam komunikacyjnych na mapie kraju, a jego koszt szacowany jest na 1 mld zł.

Po niemal roku prac koncepcyjnych ostateczna lista trójmiejskich przystanków przewidzianych do modernizacji zmalała do trzech (Gdańsk Osowa Północ i Gdynia Mały Kack na linii 201 oraz Park Maszynowa w Gdańsku na linii 234).

Plan budowy przystanków zapowiedziany przez Prezydenta Andrzeja Dudę w maju 2020 r. Plan budowy przystanków zapowiedziany przez Prezydenta Andrzeja Dudę w maju 2020 r.
Dodatkowo na liście rezerwowej znalazła się jeszcze Gdynia Fikakowo na linii 201. W sumie na budowę trzech przystanków w Gdyni i Gdańsku rząd zamierza przeznaczyć 8,5 mln, z czego ponad połowa to szacowane dofinansowanie tylko przystanku na Małym Kacku.

Rządowych środków nie doczekają się za to przystanki na linii między centrum Gdańska a Nowym Portem. Z listy wypadła stacja Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Brzeźno, a w Gdyni - przystanek w Orłowie. Brak dofinansowania oznacza, że szanse na odbudowę linii SKM przez Brzeźno do Nowego Portu, z której mogliby korzystać mieszkańcy rozwijającej się z każdym rokiem Letnicy zmalały do zera.

Władze Gdańska zapowiedzi odbudowy przystanków kolejowych w Letnicy, Brzeźnie i Nowym Porcie nazwali elementem kampanii wyborczej. Władze Gdańska zapowiedzi odbudowy przystanków kolejowych w Letnicy, Brzeźnie i Nowym Porcie nazwali elementem kampanii wyborczej.
- To były przedwyborcze zapowiedzi prezydenta i od samego początku traktowaliśmy je jako element kampanii wyborczej - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Dziś okazuje się, że na liście pozostały zaledwie trzy inwestycje. Po zapowiedziach prezydenta Dudy w sprawę włączył się m.in. poseł Kacper Płażyński oraz radni miasta z klubu PiS z apelem, by miasto wsparło ten pomysł. Zrobiliśmy to. Poświęciliśmy na to kilka miesięcy wytężonej pracy, by zrobić wszystko, by te środki trafiły do Gdańska. Odbyliśmy szereg spotkań z przedstawicielami spółki PKP, radnymi dzielnic których to bezpośrednio dotyczy. Wreszcie na przełomie roku wysłaliśmy wniosek aplikacyjny, w którym wskazaliśmy, by do programu włączyć dwa kolejne przystanki: Firoga i Karczemki. Efekt tych konsultacji jest prawie żaden, bo dziś rząd ogłosił, że w Gdańsku powstanie tylko przystanek w Osowej (Gdańsk Kukawka) oraz Gdańsk Park Maszynowa.

Urzędnicy: połączymy tramwajem al. Hallera i Marynarki Polskiej



Wobec fiaska programu budowy przystanków kolejowych ze środków rządu, władze postanowiły wrócić do pomysłu, który pojawił się przy okazji prac nad nowym studium zagospodarowania przestrzennego Gdańska - utworzenia połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska rozpoczęło analizy trzech wariantów nowej trasy tramwajowej: przez ul. Żaglową, al. im. Macieja Płażyńskiego i ul. Uczniowską.

Na potrzebę uwzględnienia w projekcie studium właśnie takiego odcinka tramwajowego zwracaliśmy uwagę w grudniu 2016 r. Podobny postulat wysunęła także Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2015 r., traktując go jako element poprawy skomunikowania tej dzielnicy z sąsiednimi obszarami oraz siedzibą targów i stadionem w Letnicy.

Warianty nowej linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera analizowane przez Biuro Rozwoju Gdańska. Warianty nowej linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera analizowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.
- Plan budowy nowych linii tramwajowych realizujemy w Gdańsku od lat - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W dużej mierze było to dotąd możliwe dzięki wsparciu środków unijnych. To istotne, bo w nowej perspektywie unijnej Pomorze ma otrzymać o 40 proc. mniej środków niż dotychczas. To jest ten moment, by wszyscy ponad podziałami w interesie naszego miasta wsparci ten pomysł i pomogli nam uzyskać te środki i zrealizować ten ważny projekt. By stanąć po stronie interesu mieszkańców Gdańska.
Jednocześnie prezydent Gdańska przyznała, że realizacja nowej linii - podobnie jak już budowana Nowa Warszawska czy projektowana Trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz - nie będzie możliwa tylko ze środków miasta. Do końca tej kadencji miałaby powstać koncepcja nowej linii, by jej realizacja mogła być możliwa za trzy-cztery lata.

Bardziej personalnie do sprawy odniósł się Cezary Śpiewak-Dowbór, który obietnice prezydenta Dudy i posłów PiS nazwał "gruszkami na wierzbie" i dziwił się, że decyzji o rezygnacji z budowy pięciu z ośmiu przystanków nie przekazał mieszkańcom poseł Płażyński.

- Dziś poseł Płażyński i radni PiS nie mają odwagi stanąć przed mieszkańcami i powiedzieć im, że te przystanki nie powstaną. Że to była propaganda wyborcza i mydlenie oczu. Ale poseł Płażyński ma okazję się zrehabilitować i wesprzeć plany władz Gdańska, by połączyć transportem szynowym Marynarki Polskiej i al. Hallera.
Obecnie pociągi - tylko w trakcie imprez na stadionie - dojeżdżają tylko do przystanku Stadion Amber Expo. Obecnie linia jest modernizowana, ale kolejarze deklarują, że zdążą zakończyć prace przed majowym finałem Ligi Europy i czerwcowym koncertem Dawida Podsiadło. Obecnie pociągi - tylko w trakcie imprez na stadionie - dojeżdżają tylko do przystanku Stadion Amber Expo. Obecnie linia jest modernizowana, ale kolejarze deklarują, że zdążą zakończyć prace przed majowym finałem Ligi Europy i czerwcowym koncertem Dawida Podsiadło.
Jak do sprawy odnosi się poseł PiS?

- Rząd przeznacza miliony złotych na budowę nowej infrastruktury na terenie miasta Gdańska - mówi Płażyński. - Zamiast małego słowa "dziękuję" z ust władz Gdańska znów słyszymy szykany i pretensje. Nikt nigdy nie mówił, że wszystkie zaproponowane przez prezydenta przystanki zostaną zbudowane. Jakiekolwiek pretensje dziwią tym bardziej, że w trakcie prac nad tym programem nie słyszałem od gdańskich urzędników o jakichkolwiek problemach czy trudnościach związanych z jego realizacją. Trudno traktować w takiej sytuacji władze miasta jako poważnego partnera do rozmowy. Jeśli takie problemy były, to wielka szkoda, że prezydent Dulkiewicz mnie o nich nie informowała ani nie poprosiła o wsparcie. Wiem, że pani prezydent robiła sobie niedawno zdjęcia pod zdemolowaną fasadą budynku, w którym mieści się moje biuro poselskie. Następnym razem zamiast robić zdjęcia, zapraszam panią prezydent do środka. Z chęcią porozmawiam o ważnych sprawach dla Gdańska.
Czy włączy się w plany budowy nowej linii tramwajowej, która mogłaby przebiegać aleją im. jego ojca?

- Nie umiem powiedzieć, czy włączę się w działania miasta przy budowie linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera. Tak jak inni gdańszczanie, usłyszałem o tym projekcie pierwszy raz dziś. Nie znam nawet ogólnych założeń tego projektu - dodaje Płażyński.

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • SKM do Brzeźna - czy to jest wieki problem ?? (4)

    przecież są położono nowe tory..!!! może więcej chęci ze strony PKP, dialogu między miastem a PKP, dzielnica Letnica będzie się rozwijać jeszcze przez kolejne kilka lat do tego dochodzą nowe dzielnice w Brzeźnie.

    • 33 6

    • Torów nie ma . (3)

      • 3 7

      • Są. Tory to nie szyny, a grunt, na którym można je ułożyć.

        • 4 0

      • Są. Nawet nowe. Przejedż się tam i zobacz (1)

        • 4 1

        • Nie pisz bzdur wykasowali cała nitkę starej SKM.

          Będzie kawałek nowej , jak komuś zależy to niech piechotą idzie z robega na politechnikę i już jest w SKM

          • 1 5

  • Między Hallera a Mar. Polskiej powinny kursować rydwany, a między wszystkimi budynkami ( zgadnij ile ich jest) UM będą fruwać Meva. Taka jest moja koncepcja.

    • 25 3

  • Tym razem jest to

    przedwyborcza obietnica bez pokrycia miasta. Do wyborów tylko 2 lata zostało...

    • 20 1

  • W rocznicę panowania podliczcie też w pełni obiecanki i działania Oli. Rzetelnie.

    • 26 1

  • wszystkie trzy propozycje są złe (3)

    a to z tej prostej przyczyny, że nie prowadzą możliwie krótką drogą do któregokolwiek z obszarów, do których większość mieszkańców nowej letnicy będzie chciała się dostać: do Śródmieścia, do centrum Wrzeszcza i do Oliwy/Przymorza. To nie są przemyślane trasy tylko łączniki doklejone do planów budowy/remontu ulic. komunikacja zbiorowa tak nie działa. zamiast tego o wiele lepiej reaktywować linię SKM (nawet tramwajami) - to zapewni dojazd do Śródmieścia. Dojazd do centrum Wrzeszcza powinien przebiegać tunelem na przedłużeniu ul. Kościuszki lub Nową Kościuszki - autobus, potem może tramwaj. Dojazd do Oliwy/Przymorza powinien przebiegać Nową Kościuszki, Rzeczypospolitej, łącznikiem tramwajowym w Kołobrzeskiej. Kłaniają się dziesięciolecia zaniedbań inwestycji w tramwaje w Gdańsku: spartolona Kołobrzeska, zaniechanie Nowej Kościuszki po Eiro 2012, brak tramwaju w Nowej Słowackiego - Żołnierzy Wyklętych - Nowej Kościuszki. Zamiast tego kwitnie malowanie bez składu i ładu kresek na mapce czyli to co BRG umie robić najlepiej. Funkcjonalności i pomysłu w tym jest równe zero.

    • 25 5

    • no jak nie? jak tak! (1)

      wez spójrz na mapę jeszcze raz. Na Przymorze będziesz mieć bezpośrednio, Wrzeszcz również bo będzie trasa łączyć się z Hallera, łącznik do Marynarki zawiezie cię do Śródmieścia.
      Do Oliwy pojedziesz przez Przymorze.

      • 5 0

      • To dodatkowe minuty jazdy

        Już lepiej busa puścić

        • 1 1

    • W końcu jakaś rozsądna opinia

      • 1 0

  • Płazyński jako poseł nic nie zrobił dla Gdańska. (3)

    Dostał dotację 20 tysięcy złotych na biuro. Dostał jako bezrobotny adwokat, To jedyny bezrobotny prawnik w Polsce.

    • 20 23

    • mamusia go utrzymuje czy żonka? (1)

      • 3 3

      • A Ciebie ?

        • 1 0

    • PO też ma swoich ludzi w sejmie i w senacie.

      ale oni tylko kombinują ja przejąc władzę.

      • 5 0

  • Kolejna paranoja i kompromitacja najbardziej awaryjne i kosztowne w utrzymaniu tranwaje znowu promuja!

    Tam powinna być tylko Skm a jak nie to w autobus i nic więcej.Ale tu chodzi o to by mnozyc koszty i by to trawało jak najdłużej torowisko naturalnie to minimum rok!

    • 15 5

  • duda to kłamca! Odwołać go!

    Obiecał i oszukał Gdańszczanki i Gdańszczan

    • 15 21

  • heh (1)

    "- Nie umiem powiedzieć, czy włączę się w działania miasta przy budowie linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera. Tak jak inni gdańszczanie, usłyszałem o tym projekcie pierwszy raz dziś. Nie znam nawet ogólnych założeń tego projektu - dodaje Płażyński."

    Gościu... życzę ci z całego serca abyś nie tylko w te działania ale i inne do końca swego życia już się nie włączał. A co do tego kto kiedy usłyszał to możesz wierzyć lub nie ale "inni" gdańszczanie dziś nie pierwszy raz o tym słyszą więc wiesz... bujaj się.

    • 11 13

    • Trafna uwaga ale on o tym wie.

      Najlepiej dla Kacperka aby w ogóle się nie wtrącał i dał żyć gdańszczankom i gdańszczanom . Skoro nie dba o miasto to mu dziękujemy.

      • 0 1

  • (1)

    bardzo ubolewam ze tak bezwzglednie potraktowano s k m do nowego portu to bylo swietne polaczenie szybko i wygodnie.pa mietam jezdzilo sie do ogolniaka do lv l.o w nowym porcie cala paczka. fajnie bylo i komu to przeszkadzalo

    • 26 0

    • Skończyłeś to LO ale z pisownią coś kiepsko.

      Nowy Port małą literą, po kropce brak dużej litery -masz coś z CapsLockiem? Brak"ł", "ą", "ż" itp. Merytorycznie się zgadzam.

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane