- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
Tylko trzy z ośmiu zapowiadanych przystanków kolejowych mają powstać w Trójmieście w ramach programu stworzonego wiosną 2020 r. przez prezydenta Andrzeja Dudę. Władze miasta mówią, że zapowiedzi były kiełbasą wyborczą i zapowiadają budowę nowej linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Gdańską.
Po niemal roku prac koncepcyjnych ostateczna lista trójmiejskich przystanków przewidzianych do modernizacji zmalała do trzech (Gdańsk Osowa Północ i Gdynia Mały Kack na linii 201 oraz Park Maszynowa w Gdańsku na linii 234).
Dodatkowo na liście rezerwowej znalazła się jeszcze Gdynia Fikakowo na linii 201. W sumie na budowę trzech przystanków w Gdyni i Gdańsku rząd zamierza przeznaczyć 8,5 mln, z czego ponad połowa to szacowane dofinansowanie tylko przystanku na Małym Kacku.
Rządowych środków nie doczekają się za to przystanki na linii między centrum Gdańska a Nowym Portem. Z listy wypadła stacja Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Brzeźno, a w Gdyni - przystanek w Orłowie. Brak dofinansowania oznacza, że szanse na odbudowę linii SKM przez Brzeźno do Nowego Portu, z której mogliby korzystać mieszkańcy rozwijającej się z każdym rokiem Letnicy zmalały do zera.
- To były przedwyborcze zapowiedzi prezydenta i od samego początku traktowaliśmy je jako element kampanii wyborczej - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Dziś okazuje się, że na liście pozostały zaledwie trzy inwestycje. Po zapowiedziach prezydenta Dudy w sprawę włączył się m.in. poseł Kacper Płażyński oraz radni miasta z klubu PiS z apelem, by miasto wsparło ten pomysł. Zrobiliśmy to. Poświęciliśmy na to kilka miesięcy wytężonej pracy, by zrobić wszystko, by te środki trafiły do Gdańska. Odbyliśmy szereg spotkań z przedstawicielami spółki PKP, radnymi dzielnic których to bezpośrednio dotyczy. Wreszcie na przełomie roku wysłaliśmy wniosek aplikacyjny, w którym wskazaliśmy, by do programu włączyć dwa kolejne przystanki: Firoga i Karczemki. Efekt tych konsultacji jest prawie żaden, bo dziś rząd ogłosił, że w Gdańsku powstanie tylko przystanek w Osowej (Gdańsk Kukawka) oraz Gdańsk Park Maszynowa.
Urzędnicy: połączymy tramwajem al. Hallera i Marynarki Polskiej
Wobec fiaska programu budowy przystanków kolejowych ze środków rządu, władze postanowiły wrócić do pomysłu, który pojawił się przy okazji prac nad nowym studium zagospodarowania przestrzennego Gdańska - utworzenia połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej.
Biuro Rozwoju Gdańska rozpoczęło analizy trzech wariantów nowej trasy tramwajowej: przez ul. Żaglową, al. im. Macieja Płażyńskiego i ul. Uczniowską.
Na potrzebę uwzględnienia w projekcie studium właśnie takiego odcinka tramwajowego zwracaliśmy uwagę w grudniu 2016 r. Podobny postulat wysunęła także Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2015 r., traktując go jako element poprawy skomunikowania tej dzielnicy z sąsiednimi obszarami oraz siedzibą targów i stadionem w Letnicy.
- Plan budowy nowych linii tramwajowych realizujemy w Gdańsku od lat - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W dużej mierze było to dotąd możliwe dzięki wsparciu środków unijnych. To istotne, bo w nowej perspektywie unijnej Pomorze ma otrzymać o 40 proc. mniej środków niż dotychczas. To jest ten moment, by wszyscy ponad podziałami w interesie naszego miasta wsparci ten pomysł i pomogli nam uzyskać te środki i zrealizować ten ważny projekt. By stanąć po stronie interesu mieszkańców Gdańska.
Jednocześnie prezydent Gdańska przyznała, że realizacja nowej linii - podobnie jak już budowana Nowa Warszawska czy projektowana Trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz - nie będzie możliwa tylko ze środków miasta. Do końca tej kadencji miałaby powstać koncepcja nowej linii, by jej realizacja mogła być możliwa za trzy-cztery lata.
Bardziej personalnie do sprawy odniósł się Cezary Śpiewak-Dowbór, który obietnice prezydenta Dudy i posłów PiS nazwał "gruszkami na wierzbie" i dziwił się, że decyzji o rezygnacji z budowy pięciu z ośmiu przystanków nie przekazał mieszkańcom poseł Płażyński.
- Dziś poseł Płażyński i radni PiS nie mają odwagi stanąć przed mieszkańcami i powiedzieć im, że te przystanki nie powstaną. Że to była propaganda wyborcza i mydlenie oczu. Ale poseł Płażyński ma okazję się zrehabilitować i wesprzeć plany władz Gdańska, by połączyć transportem szynowym Marynarki Polskiej i al. Hallera.
Jak do sprawy odnosi się poseł PiS?
- Rząd przeznacza miliony złotych na budowę nowej infrastruktury na terenie miasta Gdańska - mówi Płażyński. - Zamiast małego słowa "dziękuję" z ust władz Gdańska znów słyszymy szykany i pretensje. Nikt nigdy nie mówił, że wszystkie zaproponowane przez prezydenta przystanki zostaną zbudowane. Jakiekolwiek pretensje dziwią tym bardziej, że w trakcie prac nad tym programem nie słyszałem od gdańskich urzędników o jakichkolwiek problemach czy trudnościach związanych z jego realizacją. Trudno traktować w takiej sytuacji władze miasta jako poważnego partnera do rozmowy. Jeśli takie problemy były, to wielka szkoda, że prezydent Dulkiewicz mnie o nich nie informowała ani nie poprosiła o wsparcie. Wiem, że pani prezydent robiła sobie niedawno zdjęcia pod zdemolowaną fasadą budynku, w którym mieści się moje biuro poselskie. Następnym razem zamiast robić zdjęcia, zapraszam panią prezydent do środka. Z chęcią porozmawiam o ważnych sprawach dla Gdańska.
Czy włączy się w plany budowy nowej linii tramwajowej, która mogłaby przebiegać aleją im. jego ojca?
- Nie umiem powiedzieć, czy włączę się w działania miasta przy budowie linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera. Tak jak inni gdańszczanie, usłyszałem o tym projekcie pierwszy raz dziś. Nie znam nawet ogólnych założeń tego projektu - dodaje Płażyński.
Opinie (266) ponad 10 zablokowanych
-
2021-03-03 22:13
Kacperek coś mało wygadany był dzisiaj. Jak rzadko. (2)
Trzeba mu puścić tę konferencję z Dudą, bo młody a skleroza zaczyna dokuczać.
- 6 9
-
2021-03-03 23:10
Ty ubeku ! (1)
słaby jesteś na umyśle.
- 1 4
-
2021-03-04 00:19
Uprasza się ażeby prostytutki i alfonsi pozostali w swoich opiniach w domku
Więc wyp... I dalej obciągaj siwe kule tylko w samotności
- 3 1
-
2021-03-03 22:31
Mniej zaangażowania władz Gdańska w politykę a więcej zaangażowania w sprawy interesujące mieszkań
Zamiast politykować i ciągle prowadzić kłótnie z rządem ,władze Gdańska powinny przyłożyć się do rozwiązywania bolączek które nękają zwykłych mieszkańców Gdańska, w myśl starego przysłowia ; pokorne ciele dwie matki ssie , należy bardziej zająć się rozwiązywanie problemów regionalnych a politykę ogólnokrajową pozostawić rządowi .
- 11 3
-
2021-03-03 22:41
GD (2)
Nigdy nie zrozumiem chyba logiki deweloperów i ludzi kupujących mieszkania w miejscach gdzie komunikacja leży. Deweloper nie zadba o przepustowość dróg, a zdziwieni ludzie później oczekują żeby miasto jak najszybciej to zmieniło, zapewniając komunikację.
- 13 3
-
2021-03-04 08:52
Gdyby wszyscy kupowali mieszkania tam gdzie ty mieszkasz to byś nie wyjechał z osiedla a na przystanku wpisywał byś sie na listę na konkretny tramwaj.
- 3 1
-
2021-03-04 13:08
A ja nie zrozumiem logiki dzielących miasto na lepsze i gorsze. Ktoś kupuje mieszkanie w Gdańsku potem dowiaduje się że ta dzielnica jest gorsza niż innych
- 3 0
-
2021-03-03 22:47
Tramwaje
W 2020 roku w okresie letnim pomimo pandemii zmiejszona została ilość tramwai kursujących po ul. Halera nie został uruchomiony tramwaj nr 63 (tak jak było w latach poprzednich) Kilka lat temu było połączenie tramwajowe ul. Halera- ul. Marynarki Polskiej (w stronę Nowego Portu) przez ul. Kliniczną z czasem jednak zrezygnowano z tego połączenia. Może więc najpierw trzeba wykorzystać tą infrastrukturę która już jest.
- 11 0
-
2021-03-03 22:48
z tą konferencją nie chodziło o żaden plan rozwoju Letnicy
tylko pojawiła się okazja skrytykować PIS to polecieli w te pędy.
Skoro narysowali tyle linii, w dodatku z błędami bo nie ma go w Mickiewicza to zapytam
Co tam ma kursować?
Jakie linie? skąd tabor? Gdzie on będzie bazował?
Właśnie kasujecie sprawne stopiątki, Pesy za parę lat będą złomowiskiem, a tory zniszczone, bo Jazzy mają sztywne wózki i szlifują tory na łukach jak szlifierka.
Równie dobrze ja mogę wyjść i powiedziec : głosujcie na mnie, za parę lat jak unia da kasę to wybuduję lądowiska dla miejskich helikopterów na kazdym dachu.
Tak samo realne jak te tory w Letnicy- 10 3
-
2021-03-03 23:37
Po co ten tramwaj między Marynarki Polskiej, a Hallera? (1)
Bez sensu
- 5 3
-
2021-03-04 13:10
To ma sens bo pomaga mieszkańcom skorzystać z tramwaju zamiast z auta. Po za tym miasto zyskuje ważny łącznik który by pomógł w czasie awarii
- 2 0
-
2021-03-03 23:39
Po co SKMka i wprowadzać hałas do dzielnicy
Widać jak radny Śpiewak-Dowbór niszczy Brzeźno
- 6 2
-
2021-03-04 00:09
nie, nie, nie
To jest zbędne wydawanie środków unijnych. Zasada "trzeba na coś wydać bo cofną dotacje". Znam te rejony i większość ludzi, których stać na mieszkania w nowo wybudowanych osiedlach ma jeden jak nie dwa auta. Ilość wydarzeń na stadionie i Amber Expo spokojnie można ogarnąć podstawionymi autobusami. Linia kolejowa sięga zresztą do Amber Expo, więc jak trzeba to kibice dojadą. Pic na wodę fotomontaż. Są pilniejsze wydatki jak poprawa nawierzchni dróg po mrozach we wielu rejonach Gdańska.
- 4 5
-
2021-03-04 00:12
To stan umysłu
"Rząd przeznacza miliony złotych na budowę nowej infrastruktury na terenie miasta Gdańska - mówi Płażyński. - Zamiast małego słowa "dziękuję" ..." Te pieniądze są własnością rządu a w zasadzie partii i cieszcie się że dostaliście cokolwiek... Pan dobrodziej i pospólstwo... Folwark ciągle wraca...
- 5 3
-
2021-03-04 00:12
naród,ha,ha,ha. (1)
I co, dalej zadowoleni? Robią was w wała, a wy dalej głosujecie jakbyście mózgu nie mieli.
- 8 2
-
2021-03-04 10:26
czlowieku przecież w gdańsku kto rzadzi pis czy po
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.