- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
Tylko trzy z ośmiu zapowiadanych przystanków kolejowych mają powstać w Trójmieście w ramach programu stworzonego wiosną 2020 r. przez prezydenta Andrzeja Dudę. Władze miasta mówią, że zapowiedzi były kiełbasą wyborczą i zapowiadają budowę nowej linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Gdańską.
Po niemal roku prac koncepcyjnych ostateczna lista trójmiejskich przystanków przewidzianych do modernizacji zmalała do trzech (Gdańsk Osowa Północ i Gdynia Mały Kack na linii 201 oraz Park Maszynowa w Gdańsku na linii 234).
Dodatkowo na liście rezerwowej znalazła się jeszcze Gdynia Fikakowo na linii 201. W sumie na budowę trzech przystanków w Gdyni i Gdańsku rząd zamierza przeznaczyć 8,5 mln, z czego ponad połowa to szacowane dofinansowanie tylko przystanku na Małym Kacku.
Rządowych środków nie doczekają się za to przystanki na linii między centrum Gdańska a Nowym Portem. Z listy wypadła stacja Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Brzeźno, a w Gdyni - przystanek w Orłowie. Brak dofinansowania oznacza, że szanse na odbudowę linii SKM przez Brzeźno do Nowego Portu, z której mogliby korzystać mieszkańcy rozwijającej się z każdym rokiem Letnicy zmalały do zera.
- To były przedwyborcze zapowiedzi prezydenta i od samego początku traktowaliśmy je jako element kampanii wyborczej - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Dziś okazuje się, że na liście pozostały zaledwie trzy inwestycje. Po zapowiedziach prezydenta Dudy w sprawę włączył się m.in. poseł Kacper Płażyński oraz radni miasta z klubu PiS z apelem, by miasto wsparło ten pomysł. Zrobiliśmy to. Poświęciliśmy na to kilka miesięcy wytężonej pracy, by zrobić wszystko, by te środki trafiły do Gdańska. Odbyliśmy szereg spotkań z przedstawicielami spółki PKP, radnymi dzielnic których to bezpośrednio dotyczy. Wreszcie na przełomie roku wysłaliśmy wniosek aplikacyjny, w którym wskazaliśmy, by do programu włączyć dwa kolejne przystanki: Firoga i Karczemki. Efekt tych konsultacji jest prawie żaden, bo dziś rząd ogłosił, że w Gdańsku powstanie tylko przystanek w Osowej (Gdańsk Kukawka) oraz Gdańsk Park Maszynowa.
Urzędnicy: połączymy tramwajem al. Hallera i Marynarki Polskiej
Wobec fiaska programu budowy przystanków kolejowych ze środków rządu, władze postanowiły wrócić do pomysłu, który pojawił się przy okazji prac nad nowym studium zagospodarowania przestrzennego Gdańska - utworzenia połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej.
Biuro Rozwoju Gdańska rozpoczęło analizy trzech wariantów nowej trasy tramwajowej: przez ul. Żaglową, al. im. Macieja Płażyńskiego i ul. Uczniowską.
Na potrzebę uwzględnienia w projekcie studium właśnie takiego odcinka tramwajowego zwracaliśmy uwagę w grudniu 2016 r. Podobny postulat wysunęła także Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2015 r., traktując go jako element poprawy skomunikowania tej dzielnicy z sąsiednimi obszarami oraz siedzibą targów i stadionem w Letnicy.
- Plan budowy nowych linii tramwajowych realizujemy w Gdańsku od lat - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W dużej mierze było to dotąd możliwe dzięki wsparciu środków unijnych. To istotne, bo w nowej perspektywie unijnej Pomorze ma otrzymać o 40 proc. mniej środków niż dotychczas. To jest ten moment, by wszyscy ponad podziałami w interesie naszego miasta wsparci ten pomysł i pomogli nam uzyskać te środki i zrealizować ten ważny projekt. By stanąć po stronie interesu mieszkańców Gdańska.
Jednocześnie prezydent Gdańska przyznała, że realizacja nowej linii - podobnie jak już budowana Nowa Warszawska czy projektowana Trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz - nie będzie możliwa tylko ze środków miasta. Do końca tej kadencji miałaby powstać koncepcja nowej linii, by jej realizacja mogła być możliwa za trzy-cztery lata.
Bardziej personalnie do sprawy odniósł się Cezary Śpiewak-Dowbór, który obietnice prezydenta Dudy i posłów PiS nazwał "gruszkami na wierzbie" i dziwił się, że decyzji o rezygnacji z budowy pięciu z ośmiu przystanków nie przekazał mieszkańcom poseł Płażyński.
- Dziś poseł Płażyński i radni PiS nie mają odwagi stanąć przed mieszkańcami i powiedzieć im, że te przystanki nie powstaną. Że to była propaganda wyborcza i mydlenie oczu. Ale poseł Płażyński ma okazję się zrehabilitować i wesprzeć plany władz Gdańska, by połączyć transportem szynowym Marynarki Polskiej i al. Hallera.
Jak do sprawy odnosi się poseł PiS?
- Rząd przeznacza miliony złotych na budowę nowej infrastruktury na terenie miasta Gdańska - mówi Płażyński. - Zamiast małego słowa "dziękuję" z ust władz Gdańska znów słyszymy szykany i pretensje. Nikt nigdy nie mówił, że wszystkie zaproponowane przez prezydenta przystanki zostaną zbudowane. Jakiekolwiek pretensje dziwią tym bardziej, że w trakcie prac nad tym programem nie słyszałem od gdańskich urzędników o jakichkolwiek problemach czy trudnościach związanych z jego realizacją. Trudno traktować w takiej sytuacji władze miasta jako poważnego partnera do rozmowy. Jeśli takie problemy były, to wielka szkoda, że prezydent Dulkiewicz mnie o nich nie informowała ani nie poprosiła o wsparcie. Wiem, że pani prezydent robiła sobie niedawno zdjęcia pod zdemolowaną fasadą budynku, w którym mieści się moje biuro poselskie. Następnym razem zamiast robić zdjęcia, zapraszam panią prezydent do środka. Z chęcią porozmawiam o ważnych sprawach dla Gdańska.
Czy włączy się w plany budowy nowej linii tramwajowej, która mogłaby przebiegać aleją im. jego ojca?
- Nie umiem powiedzieć, czy włączę się w działania miasta przy budowie linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera. Tak jak inni gdańszczanie, usłyszałem o tym projekcie pierwszy raz dziś. Nie znam nawet ogólnych założeń tego projektu - dodaje Płażyński.
Opinie (266) ponad 10 zablokowanych
-
2021-03-04 10:07
Kacprze Płażyński przybywaj!!
I pokaż ile jesteś wart, gdy trzeba przejść do czynu.
- 5 3
-
2021-03-04 10:09
Na ul Nowa Kościuszki mają być tramwaje?
To dziwne bo już dawno zarzucono ten pomysł z budową tej ulicy. Po rozebranych torach kolejowych zapewne powstanie ścieżka rowerowa
- 5 1
-
2021-03-04 10:26
A z jakiej racji Polski rzad ma dawac germanskim
przedstawicielom w Gdańsku !!! Proniemieckie przedstawicielstwo w Polskim Gdańsku chce kreować się za nasze polskie złotówki to szczyt hiPOkryzji i bezczelności przydu*asow tuska
- 7 3
-
2021-03-04 10:31
PAD, hahahahahaha, i ten stoliczek na peronie....
- 2 3
-
2021-03-04 11:15
Żeby faceta tak pogięło
Duda nie jest niczym ,to samozwaniec.trzeba się odciąć od tego natychmiast
- 1 3
-
2021-03-04 11:28
Skrzyżowanie torów tramwajowych i kolejowych? (2)
gratuluję pomysłu. Na dodatek kolej transportowa do portu, na której czasami stoją cały dzień pociągi. Kto wymyśla tak i**otyczne rozwiązania w Gdańsku? Chyba, że miałoby to być jakoś poprowadzone mostem albo wiaduktem ale wtedy inwestycja ekonomicznie nie ma sensu.
- 4 2
-
2021-03-04 11:35
(1)
Tam są dwa wiadukty. Jaki problem umieścić tory na jednym z nich?
- 1 2
-
2021-03-04 11:39
na już zbudowanym wiadukcie nie położysz tak sobie od ręki torów. To nie jest ani wyliczone do torów i tramwajów ani przygotowane do umieszczenia trakcji. Każdemu się wydaje, że to tak po prostu pstryknąć palcem i gotowe
- 2 0
-
2021-03-04 11:40
Kolejka z Gdańska Głównego do Nowego Portu miała sens za kwitnącego PRL.
Masy Kaszubów i Kociewiaków dojeżdżały pociągami do Gdańska i tam przesiadały się na kolejkę aby dojechać do pracy. Po południu vice versa, taka moja-twoja. Dzisiaj transport musi być bardziej elastyczny, dlatego powiązanie tramwajowe Hallera z MarPol ma sens. Pytanie tylko, czy jedno, czy może dwa?
- 2 1
-
2021-03-04 11:58
Komunikat - desant drwala Obajtka na ochroniarza lasów trójmiejskich, czy to rodzinka a może
tylko wujek.- 1 3
-
2021-03-04 14:09
jedyna logiczna linia jest poza planem , mianowicie poprzez Reja na Halera i potem do Wrzeszcza i Gdańska (1)
Ale nasze władze nie potrafia czytać map.
- 1 1
-
2021-03-04 16:52
Taa, z przejazdem przez tory kolejowe?
- 1 0
-
2021-03-04 14:22
radni brzeźno
O czym się piszę skoro rada dzielnicy brzeźno sama mieści się na obsdórnej ul.dworskiej i nic z tym nie robią , a wdzidzą SYF na co dzień, co to za radni skoro nic nie mogę, nie potrafią i nie umiją zrobić lub leniwie nic nie robią udając , że wszystko jest ok nawet na ich podwórku , począwszy od pijaków skończywszy na ogólnym zaniedbaniu
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.