• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj przez Letnicę jeszcze długo nie pojedzie

Krzysztof Koprowski
4 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (398)
Letnica w ostatnich latach zmieniła się w wielki plac budowy z wieżowcami mieszkalnymi. Letnica w ostatnich latach zmieniła się w wielki plac budowy z wieżowcami mieszkalnymi.

Jeszcze wiele długich lat przyjdzie mieszkańcom Letnicy poczekać na budowę trasy tramwajowej między al. HalleraMapkaul. Marynarki PolskiejMapka. Cztery lata temu politycy licytowali się na obietnice w zakresie komunikacji miejskiej w tej części Gdańska. Radni PiS chcieli przywrócić kursowanie pociągów SKM, zaś władze miasta roztaczały wizję tramwaju.



Która trasa tramwajowa powinna powstać jako pierwsza?

Na początek przenieśmy się w czasie do maja 2020 r. Trwa kampania przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi, w trakcie której prezydent Andrzej Duda (ubiegający się wówczas o reelekcję) ogłasza tzw. Program Przystankowy, czyli budowy lub odbudowy 200 przystanków kolejowych do 2025 r.

Na listę przystanków wpisane zostają także trzy przystanki na nieczynnej w codziennym ruchu liniowym od 2005 r. linii Szybkiej Kolei Miejskiej od Gdańska Głównego do Nowego Portu:


Bez chodnika i przystanku. Komunikacja nie wjeżdża do Letnicy Bez chodnika i przystanku. Komunikacja nie wjeżdża do Letnicy
Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna z uwzględnieniem obowiązującego, najnowszego wariantu przez ul. Uczniowską (oznaczonego kolorem niebieskim). Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna z uwzględnieniem obowiązującego, najnowszego wariantu przez ul. Uczniowską (oznaczonego kolorem niebieskim).

Politycy PiS: odbudujmy linię SKM do Nowego Portu



W tej sprawie w maju 2020 r. konferencję zwołują radni Prawa i Sprawiedliwości - Andrzej Skiba oraz Przemysław Majewski, a także poseł (wcześniej radny miasta) Kacper Płażyński.

Politycy PiS proponują, aby Gdańsk aktywnie zabiegał o (od)budowę przystanków z myślą o skierowaniu na tory kolejowe tzw. tramwajów dwusystemowych, choć nigdzie w Polsce nie funkcjonuje taki system transportu szynowego (rozwiązanie tego typu stosowane jest głównie w Niemczech).

W kolejnych miesiącach do Programu Przystankowego trafiają jednak tylko dwa gdańskie przystanki, spoza szlaku do Nowego Portu: Osowa Północ (Kukawka)Mapka oraz Park MaszynowaMapka. Następnie w 2022 r. także i one zostają usunięte z programu.

Konferencja polityków PiS w maju 2020 r. Konferencja polityków PiS w maju 2020 r.

Władze miasta: pociągów nie będzie, powstanie tramwaj



W marcu 2021 r. włodarze Gdańska organizują swoją konferencję prasową. Program Przystankowy nazywają "elementem kampanii wyborczej". Natomiast niejako zamiennie przedstawiona zostaje propozycja postulowanego już od wielu lat budowy połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej przez rejon nowych osiedli w Letnicy.

Do końca kadencji miała powstać koncepcja przebiegu, co w znacznej mierze zrealizowano w toku prac nad planem zagospodarowania dla rejonu ul. Uczniowskiej, zaś realizację infrastruktury tramwajowej przewidywano w kolejnych trzech - czterech latach.

Nowe osiedle przy ul. Uczniowskiej z trasą tramwajową Nowe osiedle przy ul. Uczniowskiej z trasą tramwajową
Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie
Konferencja władz Gdańska w marcu 2021 r. Konferencja władz Gdańska w marcu 2021 r.

Radna PiS: co z obiecanym tramwajem przez Letnicę?



W sprawie trasy tramwajowej kilka tygodni temu zapytanie złożyła radna PiS, Elżbieta Strzelczyk:

- Na kiedy jest planowane poprowadzenie linii tramwajowej od ul. Gdańskiej przez Nową Muzyczną do ul. Marynarki Polskiej tzn. linia tramwajowa przez Letnicę? Kiedy zostanie opracowana dokumentacja projektowa dla tej inwestycji? - pyta radna Strzelczyk w piśmie skierowanym do prezydent miasta Aleksandry Dulkiewicz.
Trasa tramwajowa przez Letnicę zakłada budowę drugiego toru wzdłuż ul. Uczniowskiej oraz nowego wiaduktu nad torami kolejowymi do ul. tzw. Nowej Muzycznej. Trasa tramwajowa przez Letnicę zakłada budowę drugiego toru wzdłuż ul. Uczniowskiej oraz nowego wiaduktu nad torami kolejowymi do ul. tzw. Nowej Muzycznej.
Odpowiedzi w tej sprawie udzielił w imieniu prezydent miasta, zastępca ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Piotr Grzelak:

- Nawiązując do zapytania (...) informuję, że Gmina Miasta Gdańska nie planuje realizacji tej linii w najbliższych latach. Obecne priorytetowe są dla nas inwestycje, dla których pozyskujemy dokumentacje projektowe - czytamy w odpowiedzi.
Nowa wizja rozwoju Gdańska. Powstanie plan ogólny Nowa wizja rozwoju Gdańska. Powstanie plan ogólny

Z-ca prezydent: tramwaj będzie, ale są ważniejsze inwestycje



Wśród priorytetów Piotr Grzelak wymienia budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz) w przebiegu przez osiedle Morena do ul. Do Studzienki i następnie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego do al. Grunwaldzkiej.

- Realizacja ww. inwestycji nastąpi pod warunkiem pozyskania dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 - 2027, o które będziemy się ubiegać - podkreśla zastępca prezydent.
Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa. Koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.

Nowa Politechniczna i dwie inne trasy tramwajowe



Ponadto z odpowiedzi na zapytanie pojawia się deklaracja pozyskania dokumentacji na jeszcze dwa zadania inwestycyjne w najbliższych latach:

Tramwaj przez Letnicę pozostaje zatem wciąż w sferze marzeń, choć z gwarancją ujęcia w polityce przestrzennej miasta i rezerwach terenowych nowych planów zagospodarowania.

Mieszkańcy Letnicy pragną zieleni. Jezioro Zaspa parkiem jednak nie będzie Mieszkańcy Letnicy pragną zieleni. Jezioro Zaspa parkiem jednak nie będzie
(Artykuł z 2018 r.) Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r. (Artykuł z 2018 r.) Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.
Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Opinie (398) 6 zablokowanych

  • letniewo (1)

    Jaka Letnica? To zbiorowisko wszelkich śmieci,odpadów i białoruskiej patologii powinno być zaorane .Jeszcze te pejsiaste bunkry posadzone na zapadającym się jeziorze ...wrrr...

    • 13 6

    • Raczej gburowo

      • 3 0

  • Zawsze dziwiło mnie forsowanie tramwaju przez Politechniczną (2)

    Nie wiem co stało na przeszkodzie aby ten tramwaj puścić ulicami: Potokową i Żołnierzy Wyklętych i jak jeszcze nie było w planie budowy osiedla Garnizon, wpiąć tą linię gdzieś na wysokości Enel-Medu. Zamiast robić "ślepe" zakończenie linii nr 10, można było trasę pociągnąć w dół od Warneńskiej w stronę Wrzeszcza. A co do nachylenia terenu - jakoś w Lizbonie nie mają z tym problemu, a jeżdżą tam tramwaje dużo starsze niż te które Gdańsk zamawiał w ostatnich kilkunastu latach.

    • 17 3

    • (1)

      To nie tereny Nowej Letnicy.!

      • 0 2

      • ale przyklad braku rozsadku w projektowaniu miasta

        A raczej przyklad przestrzennej odmiany mataczenia, aby po cichu przeprowadzic swoje interesy na fali niezadowolenia i plecach ofiar.

        • 2 0

  • Może tak miasto przestanie aneksować umowy na dobowe dróg . W tym tempie załatwiania spraw na niekorzyść mieszkańców to nie dożyje tegotramwaju ;)

    • 11 0

  • Grunwaldzka - Klonowa - Hynka - Al. Rzeczypospolitej (nad torami kolejowymi) (1)

    TA linia jest najpotrzebniejsza - połączenie tramwajowe Wrzeszcza z Zaspą/Przymorzem

    • 6 5

    • nie przez Klonowa

      A powinna byc na estakadzie przy "bandyckiej". Nawet bez polaczenia z Gdunwaldzka, przesiadki to istota transportu miejskiego (metro). Pod warunkiem, ze sa szybkie i wygodne.

      Rozwiazania obecne w Gdansku takich warunkow nie spelniaja.

      Polaczenie przez Klonowa to bzdura, sciema i zaslona dymna...

      • 0 0

  • (11)

    Do Nowego Portu powinna być SKM, można by ją połączyć z planowanym połączeniem PKM Południe do Kowal

    • 177 12

    • najlepiej przez Olszynke, Stogi, Westerplatte...

      ...i trzecia, zapomniana nitke tunelu pod Wisla.

      • 21 4

    • A kto by tą SKM jeździł? (4)

      • 3 20

      • Ludzie. (1)

        Ludzie by jezdzili.

        • 18 1

        • Wszyscy trzej.

          • 1 9

      • Byłeś może ostatnio w Letnicy?

        • 2 0

      • Mieszkańcy z osiedli w Nowej Letnicy.Byłeś tam ostatnio?

        • 1 0

    • Ludzie nie jeżdżą tramwajem linii 10 dalej niz do centrum a ty piszesz ze ludzie będą tysiącami jeździ sam z nowego bronxu na łostowice xd

      • 7 8

    • Trójmiasta i każda aglomeracja w Polsce w pierwszej kolejności potrzebuje dobrych lokalnych pociągów

      Jest to jedyne rozwiązanie kompromisowe pomiędzy olbrzymim popytem ludzi na lepszą powierzchnię mieszkaniową.: domki, większe mieszkania, ogródki a ryzykiem korków, oporem starych mieszkańców, budowaniem bloków jeden na drugim.

      SKM jest potrzebne w nowym porcie, bo żyjemy w swego rodzaju sieci ktoś może mieszkać w kowalach, ale pracować na stadionie np albo w porcie, lub na odwrót ktoś może w kowalach pracować w jakimś centrum dystrybucyjnym i mieszkac w letnicy.

      • 14 0

    • chciałem napisać to samo (1)

      SKM z Nowego Portu ale nie z dawnego SKM Brzeźno tylko tak jak biegły stare tory, wzdłuż ul.Wyzwolenia, może aż do zajezdni tramwajowej i na południe, Kowale itp. Budowa nowych linii tramwajowych jest bez sensu, wydłuży tylko czas przejazdu a chyba nie o to chodzi. Ew. zamiast tramwaju trolejbus. Jest tańszy, nie potrzebuje tyle miejsca a miasto może samo produkować prąd w dzień korzystając ze słońca. Nie wiem czego tego jeszcze nie robi a mamy coraz więcej problemów z nadmiarem prądu w dzień.

      • 2 4

      • Bzdury piszesz.Wzdłuż ul.Wyzwolenia to jechał pociąg towarowy do portu gdańskiego.Tory zlikwidowano i jeździ teraz po j lokalnej ulicy Wyzwolenia kawalkada tirów i ciężarówek.Kolejka SKM była wzdłuż ul.Oliwskiej,i tam tory rozebrano.

        • 2 0

    • A gdzie to jest?

      Co Ty z tymi Kowalami.Kuźnie tam otwierasz a mieszkasz w New Port?

      • 0 0

  • Kiedy szybki tramwaj w ciagu Armii Krajowej (2)

    Jest rezerwa terenu przewidziana dawno temu, a ciągle brak decyzji budowy szybkiego tramwaju w ciągu Armii Krajowej do obwodnicy. Taki szybki tramwaj i dużym parkingiem przesiadkowym przy Auchan (infrastruktura jest dogadać się tylko trzeba z Auchan) znacznie ograniczyłaby napływ samochodów do centrum Gdańska. Szubki tramwaj, niekolidujący z ruchem samochodowym byłby atrakcyjną alternatywą dla powolnego autobusu ciągnącego się godzinami ul. Kartuską. Z całą pewnością wpłynąłby na większe zainteresowanie zbiorkomem przez kierowców wybierających auto zamiast powolnego autobusu.

    • 10 1

    • nigdy

      • 0 0

    • Szybki tramwaj w Gdańsku? Miał być taki na morenę, jedzie 20km/h

      • 1 0

  • Nowa Politechniczna w proponowanym przebiegu

    To antyteza komunikacji miejskiej i rozwoju miasta.

    • 7 5

  • Co się podniecacie tą SKM'ką? (1)

    PLK'a zamknęła temat ewentualnej linii SKM 5 lat temu, jest nawet artykuł w tej sprawie, no ale politycy nieudacznicy wykorzystują niewiedzę ludzi obiecując niemożliwe.

    • 4 12

    • zamknela wobec odmowy udzialu miasta w kosztach eksploatacji

      I zapewnienia dochodu w postaci umowy na przewozy. A tylko miasto moze byc strona dla wykorzystana takiego majatku.

      Bo miasto (samorzad) jest organizatorem transportu zbiorowego na terenie miasta. I za dostarczenie takiego transportu, placi.

      • 2 0

  • Oj tam (1)

    Ważne, że mieszkanka ciągle w górę. Kiedy 40 tysięcy za metr? Buhahahaha

    • 11 1

    • hm

      Czyli Ci co kupili tam za 7-8 tys. za m2 to frajerzy?

      • 1 1

  • Politycy z pisu jak zwykle obudzili się miesiące po pobudce? (4)

    Przecież PKP, czyli właściciele tej linii do Nowego Portu to firma państwowa, którą pis rządził przez 8 lat. Trzeba było wtedy o jej przywrócenie walczyć. Gdzie był Płażyński i reszta tego towarzycha gdy pisowskie państwo okradało Gdańsk z Lotosu? Pytanie retoryczne, bo wtedy też spali. Oni jak widać budzą się w cyklach wyborczych.

    • 13 13

    • pan nietutejszy??! (2)

      Bo taki zdezorientowany...

      PKP jest przewoznikiem. Sie mu placi, to przewoznik wozi.

      Organizatorem i finansujacym przewozy jest samorzad. W tym wypadku samorzad miasta. Miasto nie ma zamiaru placic za uruchomienie tej linii.

      Bo ma wlasna "wizje" transportu i zainteresowanych za to wynagrodzeniem ludzi.

      Lotos nie jest wlasnoscia Gdanska. A wlasciciel ze swoja wlasnoscia robi co mi sie zywnie podoba. Tak chyba brzmia hasla gdanskich liberalow??!

      Wiec trzymaj pion i standardy, nawet jak ci nie pasuja.

      Na tym polaczeniu traci tylko gdanska nomenklatura i zasiedziale od pokolen w Lotosie rodzinne zlogi. Podatki nadal zostaja na Pomorzu. Co nie jest az tak wazne, bo samorzad i tak glownie zyje z PIT.

      • 5 3

      • (1)

        PKP nie jest przewoźnikiem, przewozami zajmują się inne spółki np SKM lub polregio.
        PKP jako PKP już od dawna zajmuje się niemal wyłącznie mieruchomościami.

        • 3 3

        • co twój komentarz wniósł do dyskusji?

          Regio nie ma z PKP nic wspólnego oprócz tego, że obie firmy zajmują się transportem na torach.

          • 2 0

    • A to Gdańsk był właścicielem lotosu?

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane