- 1 Biegli zbadali list Grzegorza B. (144 opinie)
- 2 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (265 opinii)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (350 opinii)
- 4 "Mężczyzna z wężem" zatrzymany (57 opinii)
- 5 Paragon grozy za kurs taksówką (469 opinii)
- 6 3 tys. miejsc pochówku za 18,5 mln zł (56 opinii)
Tramwaj przez Letnicę jeszcze długo nie pojedzie
Jeszcze wiele długich lat przyjdzie mieszkańcom Letnicy poczekać na budowę trasy tramwajowej między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej. Cztery lata temu politycy licytowali się na obietnice w zakresie komunikacji miejskiej w tej części Gdańska. Radni PiS chcieli przywrócić kursowanie pociągów SKM, zaś władze miasta roztaczały wizję tramwaju.
Na listę przystanków wpisane zostają także trzy przystanki na nieczynnej w codziennym ruchu liniowym od 2005 r. linii Szybkiej Kolei Miejskiej od Gdańska Głównego do Nowego Portu:
- Gdańsk Nowe Szkoty (stan obecny: przystanek całkowicie zlikwidowany),
- Gdańsk Zaspa Towarowa (stan obecny: przystanek całkowicie zlikwidowany),
- Gdańsk Brzeźno (stan obecny: peron istnieje, choć pozbawiony jest torów).
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – nieruchomości Gdańsk Letnica
Bez chodnika i przystanku. Komunikacja nie wjeżdża do Letnicy
Politycy PiS: odbudujmy linię SKM do Nowego Portu
W tej sprawie w maju 2020 r. konferencję zwołują radni Prawa i Sprawiedliwości - Andrzej Skiba oraz Przemysław Majewski, a także poseł (wcześniej radny miasta) Kacper Płażyński.
Politycy PiS proponują, aby Gdańsk aktywnie zabiegał o (od)budowę przystanków z myślą o skierowaniu na tory kolejowe tzw. tramwajów dwusystemowych, choć nigdzie w Polsce nie funkcjonuje taki system transportu szynowego (rozwiązanie tego typu stosowane jest głównie w Niemczech).
W kolejnych miesiącach do Programu Przystankowego trafiają jednak tylko dwa gdańskie przystanki, spoza szlaku do Nowego Portu: Osowa Północ (Kukawka) oraz Park Maszynowa. Następnie w 2022 r. także i one zostają usunięte z programu.
Władze miasta: pociągów nie będzie, powstanie tramwaj
W marcu 2021 r. włodarze Gdańska organizują swoją konferencję prasową. Program Przystankowy nazywają "elementem kampanii wyborczej". Natomiast niejako zamiennie przedstawiona zostaje propozycja postulowanego już od wielu lat budowy połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej przez rejon nowych osiedli w Letnicy.
Do końca kadencji miała powstać koncepcja przebiegu, co w znacznej mierze zrealizowano w toku prac nad planem zagospodarowania dla rejonu ul. Uczniowskiej, zaś realizację infrastruktury tramwajowej przewidywano w kolejnych trzech - czterech latach.
Nowe osiedle przy ul. Uczniowskiej z trasą tramwajową
Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie
Radna PiS: co z obiecanym tramwajem przez Letnicę?
W sprawie trasy tramwajowej kilka tygodni temu zapytanie złożyła radna PiS, Elżbieta Strzelczyk:
- Na kiedy jest planowane poprowadzenie linii tramwajowej od ul. Gdańskiej przez Nową Muzyczną do ul. Marynarki Polskiej tzn. linia tramwajowa przez Letnicę? Kiedy zostanie opracowana dokumentacja projektowa dla tej inwestycji? - pyta radna Strzelczyk w piśmie skierowanym do prezydent miasta Aleksandry Dulkiewicz.
Odpowiedzi w tej sprawie udzielił w imieniu prezydent miasta, zastępca ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Piotr Grzelak:
- Nawiązując do zapytania (...) informuję, że Gmina Miasta Gdańska nie planuje realizacji tej linii w najbliższych latach. Obecne priorytetowe są dla nas inwestycje, dla których pozyskujemy dokumentacje projektowe - czytamy w odpowiedzi.
Nowa wizja rozwoju Gdańska. Powstanie plan ogólny
Z-ca prezydent: tramwaj będzie, ale są ważniejsze inwestycje
Wśród priorytetów Piotr Grzelak wymienia budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz) w przebiegu przez osiedle Morena do ul. Do Studzienki i następnie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego do al. Grunwaldzkiej.
- Realizacja ww. inwestycji nastąpi pod warunkiem pozyskania dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 - 2027, o które będziemy się ubiegać - podkreśla zastępca prezydent.
Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa Politechniczna i dwie inne trasy tramwajowe
Ponadto z odpowiedzi na zapytanie pojawia się deklaracja pozyskania dokumentacji na jeszcze dwa zadania inwestycyjne w najbliższych latach:
- łącznika Grunwaldzka - dworzec Wrzeszcz (tj. początek poprzecznej trasy tramwajowej "spinającej" al. Grunwaldzką, Rzeczypospolitej oraz Hallera),
- wzdłuż Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru) na odc. Hallera - Obrońców Wybrzeża z trasą tramwajową przez ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Chłopskiej.
Tramwaj przez Letnicę pozostaje zatem wciąż w sferze marzeń, choć z gwarancją ujęcia w polityce przestrzennej miasta i rezerwach terenowych nowych planów zagospodarowania.
Mieszkańcy Letnicy pragną zieleni. Jezioro Zaspa parkiem jednak nie będzie
(Artykuł z 2018 r.) Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizOpinie (398) 6 zablokowanych
-
2024-04-06 08:26
Nowa Letnica
Tylko reaktywacja kolejki SKM uratuje problem wykluczenia komunikacyjnego w tej nowej dzielnicy.!!!
- 1 0
-
2024-04-12 11:39
Tramwaje, pociągi, puste obietnice
A w takiej letnicy w pierwszej kolejności potrzebny jest autobus, aby dzielnica była skomunikowana z resztą miasta. nie zawsze trzeba od razu trzeba puszczać tramwaj.
SKM przy obecnym układzie miasta jest pomysłem pomylonym. Ta linia SKM miała zastosowanie jak stocznia była głównym pracodawcą i większość ludzi jechało na stocznie. Teraz ludzie jeżdżą w różne miejsca i jechanie na skm stocznia lub gdańsk główny aby przesiadać się na skm, np do Gdyni czy oliwy - nie będzie praktyczne.
W pierwszej kolejności komunikacja autobusowa - najprostsza do uruchomienia.
Następnie dobrze przemyśleć komunikację tramwajową i rozważyć budowę infrastruktury.
Nie wszędzie musi dojeżdżać tramwaj. Jeśli będą dobre przystanki przesiadkowe - komunikacja może działać naprawdę super.
W pozostałych opisanych dzielnicach to tramwaj jest następną iteracją transportu publicznego.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.