• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj przez Letnicę jeszcze długo nie pojedzie

Krzysztof Koprowski
4 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (398)
Letnica w ostatnich latach zmieniła się w wielki plac budowy z wieżowcami mieszkalnymi. Letnica w ostatnich latach zmieniła się w wielki plac budowy z wieżowcami mieszkalnymi.

Jeszcze wiele długich lat przyjdzie mieszkańcom Letnicy poczekać na budowę trasy tramwajowej między al. HalleraMapkaul. Marynarki PolskiejMapka. Cztery lata temu politycy licytowali się na obietnice w zakresie komunikacji miejskiej w tej części Gdańska. Radni PiS chcieli przywrócić kursowanie pociągów SKM, zaś władze miasta roztaczały wizję tramwaju.



Która trasa tramwajowa powinna powstać jako pierwsza?

Na początek przenieśmy się w czasie do maja 2020 r. Trwa kampania przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi, w trakcie której prezydent Andrzej Duda (ubiegający się wówczas o reelekcję) ogłasza tzw. Program Przystankowy, czyli budowy lub odbudowy 200 przystanków kolejowych do 2025 r.

Na listę przystanków wpisane zostają także trzy przystanki na nieczynnej w codziennym ruchu liniowym od 2005 r. linii Szybkiej Kolei Miejskiej od Gdańska Głównego do Nowego Portu:


Bez chodnika i przystanku. Komunikacja nie wjeżdża do Letnicy Bez chodnika i przystanku. Komunikacja nie wjeżdża do Letnicy
Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna z uwzględnieniem obowiązującego, najnowszego wariantu przez ul. Uczniowską (oznaczonego kolorem niebieskim). Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna z uwzględnieniem obowiązującego, najnowszego wariantu przez ul. Uczniowską (oznaczonego kolorem niebieskim).

Politycy PiS: odbudujmy linię SKM do Nowego Portu



W tej sprawie w maju 2020 r. konferencję zwołują radni Prawa i Sprawiedliwości - Andrzej Skiba oraz Przemysław Majewski, a także poseł (wcześniej radny miasta) Kacper Płażyński.

Politycy PiS proponują, aby Gdańsk aktywnie zabiegał o (od)budowę przystanków z myślą o skierowaniu na tory kolejowe tzw. tramwajów dwusystemowych, choć nigdzie w Polsce nie funkcjonuje taki system transportu szynowego (rozwiązanie tego typu stosowane jest głównie w Niemczech).

W kolejnych miesiącach do Programu Przystankowego trafiają jednak tylko dwa gdańskie przystanki, spoza szlaku do Nowego Portu: Osowa Północ (Kukawka)Mapka oraz Park MaszynowaMapka. Następnie w 2022 r. także i one zostają usunięte z programu.

Konferencja polityków PiS w maju 2020 r. Konferencja polityków PiS w maju 2020 r.

Władze miasta: pociągów nie będzie, powstanie tramwaj



W marcu 2021 r. włodarze Gdańska organizują swoją konferencję prasową. Program Przystankowy nazywają "elementem kampanii wyborczej". Natomiast niejako zamiennie przedstawiona zostaje propozycja postulowanego już od wielu lat budowy połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej przez rejon nowych osiedli w Letnicy.

Do końca kadencji miała powstać koncepcja przebiegu, co w znacznej mierze zrealizowano w toku prac nad planem zagospodarowania dla rejonu ul. Uczniowskiej, zaś realizację infrastruktury tramwajowej przewidywano w kolejnych trzech - czterech latach.

Nowe osiedle przy ul. Uczniowskiej z trasą tramwajową Nowe osiedle przy ul. Uczniowskiej z trasą tramwajową
Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie
Konferencja władz Gdańska w marcu 2021 r. Konferencja władz Gdańska w marcu 2021 r.

Radna PiS: co z obiecanym tramwajem przez Letnicę?



W sprawie trasy tramwajowej kilka tygodni temu zapytanie złożyła radna PiS, Elżbieta Strzelczyk:

- Na kiedy jest planowane poprowadzenie linii tramwajowej od ul. Gdańskiej przez Nową Muzyczną do ul. Marynarki Polskiej tzn. linia tramwajowa przez Letnicę? Kiedy zostanie opracowana dokumentacja projektowa dla tej inwestycji? - pyta radna Strzelczyk w piśmie skierowanym do prezydent miasta Aleksandry Dulkiewicz.
Trasa tramwajowa przez Letnicę zakłada budowę drugiego toru wzdłuż ul. Uczniowskiej oraz nowego wiaduktu nad torami kolejowymi do ul. tzw. Nowej Muzycznej. Trasa tramwajowa przez Letnicę zakłada budowę drugiego toru wzdłuż ul. Uczniowskiej oraz nowego wiaduktu nad torami kolejowymi do ul. tzw. Nowej Muzycznej.
Odpowiedzi w tej sprawie udzielił w imieniu prezydent miasta, zastępca ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Piotr Grzelak:

- Nawiązując do zapytania (...) informuję, że Gmina Miasta Gdańska nie planuje realizacji tej linii w najbliższych latach. Obecne priorytetowe są dla nas inwestycje, dla których pozyskujemy dokumentacje projektowe - czytamy w odpowiedzi.
Nowa wizja rozwoju Gdańska. Powstanie plan ogólny Nowa wizja rozwoju Gdańska. Powstanie plan ogólny

Z-ca prezydent: tramwaj będzie, ale są ważniejsze inwestycje



Wśród priorytetów Piotr Grzelak wymienia budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz) w przebiegu przez osiedle Morena do ul. Do Studzienki i następnie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego do al. Grunwaldzkiej.

- Realizacja ww. inwestycji nastąpi pod warunkiem pozyskania dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 - 2027, o które będziemy się ubiegać - podkreśla zastępca prezydent.
Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa. Koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.

Nowa Politechniczna i dwie inne trasy tramwajowe



Ponadto z odpowiedzi na zapytanie pojawia się deklaracja pozyskania dokumentacji na jeszcze dwa zadania inwestycyjne w najbliższych latach:

Tramwaj przez Letnicę pozostaje zatem wciąż w sferze marzeń, choć z gwarancją ujęcia w polityce przestrzennej miasta i rezerwach terenowych nowych planów zagospodarowania.

Mieszkańcy Letnicy pragną zieleni. Jezioro Zaspa parkiem jednak nie będzie Mieszkańcy Letnicy pragną zieleni. Jezioro Zaspa parkiem jednak nie będzie
(Artykuł z 2018 r.) Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r. (Artykuł z 2018 r.) Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.
Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Opinie (398) 6 zablokowanych

  • Skąd tyle hejtu na nowe osiedla na Letnicy (9)

    serio pytam?

    • 0 7

    • Zazdrość

      • 1 2

    • (1)

      Masz 10 minut na plażę piechotą, 10 minut do pracy, szkołę i przedszkole pod nosem, a inni muszą dojeżdżać godzinę w śmierdzącym autobusie. Więc nie przejmuj się hejtem. Nie wspomne już o suvie w garażu, suv doprowadza rodowitych gdańszczan do furii.

      • 1 0

      • Co za zazdrośnicy minusują, przecież to tylko prawda

        • 1 0

    • Nie wiem zapytaj rodziny w Bartoszycach (4)

      • 1 0

      • (3)

        a podatki gdzie płacicie mieszkańcy Letnicy? W Gdańsku?

        • 1 0

        • (2)

          Skoro pracujemy w Gdańsku to i płacimy w Gdańsku

          • 0 1

          • (1)

            Pytam o meldunek,nie o prace.

            • 0 0

            • Meldunek nie ma związku z podatkami, w picie podaje się miejsce zamieszkania. A co jesteś taki niedoinformowany, bezrobotny?

              • 0 0

    • zobacz na własne oczy

      Ale też na własna odpowiedzialność, bo tego może się nie dać odzobaczyć...

      • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    SKM w dawnym kształcie nie ma sensu (7)

    Połączenie tylko z Dworcem Głównym nie jest dla mieszkańców Nowej Letnicy atrakcyjne. Sytuację może zmienić budowa Południowej PKM, gdyż wtedy mieszkańcy mogliby pojechać dalej. Z drugiej zaś strony, obecny przystanek Brzeźno jest za bardzo oddalony od plaży czy osiedli. Gdyby jednak wybudowano skręt w lewo i umiejscowionoby stację przy plaży, dla wielu mieszkańców byłoby to ciekawą opcją dostania się do plaży.

    • 23 11

    • Ten kawałek od przystanku Brzeźno do plaży to sobie dojda (2)

      Co do łącznika z Skm/Pkm południe to wyzwaniem byłaby trasa przez Nowy Port, Westerplatte, Przeróbkę, Olszynke, Orunie Równa, ale to nie do przeskoczenia dla naszych moznowladcow

      • 5 2

      • Ludzie są tutaj wygodni

        Mieszkańcy nie są skłonni do pokonywania takich odległości na piechotę, zwłaszcza obładowani torbami, z wózkami i dziećmi, i na dodatek pod górę przez wiadukt. To nie wieś, gdzie normalne jest chodzenie parę kilometrów do sklepu. Ludzie z miasta są wygodni.

        • 4 2

      • A mieszkający wiedzą co jest w ziemi i co tam było....???

        • 4 0

    • za dawnych czasów planowano "nadmorską SKM" (2)

      Od Sopotu do Wisły z przeprawą na drugą stronę i zamknięciem pętli przez Stogi i Olszynkę...

      Z tego wszystkiego udało się zrobić... Gdańsk Śródmieście...

      • 3 1

      • (1)

        Przymorska na Stogi? nie było takiego planu - pierwotnie linia miała odchodzić z Zaspy Towarowej w stronę Przymorza i kończyć się w Sopocie.

        • 2 0

        • jeden z wariantów, który można zobaczyć

          w muzeum SKM.

          • 1 0

    • na pewno wykorzystanie torów

      pozwoliłoby na tańszą budowę i szybszy przejazd z pominięciem kolizji na skrzyżowaniach.
      potem taki "szybki tramwaj" mógłby się włączać w istniejącą sieć na Brzeźnie. Podobnie zresztą przy Dworcu Głównym, lub mógłby odjeżdżać z peronu dworca, tak jak to jest np. w Poznaniu. W ten sposób możnaby też znacząco obniżyć koszty.

      • 1 0

  • A kiedy tramwaj na Osową?

    • 0 2

  • Tramwaj Wodny NAJlepiej (1)

    !

    • 2 1

    • W ramach gratisu wszystko zaświnione miałem weglowym z portu

      Jednego roku mieliśmy w karcie mieszkańca Gdańska bezpłatny przejazd w 1 stronę.Tramwaj wodny do NP zlikwidowano.Została tylko zrewitalizowana promenada przy Nabrzeżu Zbożowym i bezużyteczne przystanki.

      • 0 0

  • Gdańskie Wuhan

    Pozwolono deweloperowi wybudować olbrzymie molochy na Letnicy, które widoczne są nawet z wiaduktu Błędnik. Charakter Letnicy oraz jej układ urbanistyczny został kompletnie zaburzony, bo urzędnicy na polecenie decydentów w żaden sposób nie ograniczyli wysokości zabudowy, wszystko zrobiono pod dewelopera i jego zysku. W rezultacie mamy paskudne osiedle i olbrzymi problem komunikacyjny, gdyż dewelopera nie interesowało jak przyszli mieszkańcy będą docierać do własnych mieszkań. Letnica miała charakter i kameralny klimat na siłę wprowadzono tam olbrzymią ilość samochodów i teraz podnosi się larum, że to wykluczona dzielnica. A wystarczyło przygotować rzetelny masterplan i wymusić na deweloperze mniejszą kubaturę obiektów. Niestety w Gdańsku nikt nie myśli o przyszłości, liczą się tylko zyski zaprzyjaźnionych deweloperów.

    • 8 1

  • Trasa tramwajowa do Letnicy jest bardziej potrzebna od nowej politechnicznej !!!!!! (1)

    Powstało tam duże osiedle mieszkaniowe jest teżstadion do którego z Marynarki polskiej jest dosyć daleko !!!!!! natomiast Morena jest doskonale skomunikowana jest sieć autobusowa z każdej strony i do tego jest tramwaj z gdańska ,przez centrum Moreny !!!!!! Dodatkowe dublowanie autobusów linia tramwajowa jest zbyteczne !!!!!!!!

    • 7 1

    • Czy to jest nasz problem że kupiłeś mieszkanie pośrodku niczego??!

      • 0 4

  • Idą wybory

    Zapraszam na wybory 7 kwietnia, by wybrać nowego prezydenta i nowych radnych. Niech obecna władza już się nie męczy. Dajmy nowym się wykazać.

    • 7 0

  • dulkiewicz już dziękujemy

    • 7 0

  • Nie no ludzie

    Kupujecie dziurę w ziemi na osiedlu jak w Hongkongu gdzie ani dróg ani nic a potem oburzeni i my wszyscy mamy się zrzucać wam na tramwaj. To wasza wina, bo deweloperka budowałaby wam drogi i dorzucała się do infrastruktury gdybyście nie rzucali się na każdy szajs który wprowadzają do sprzedaży. Najpierw infrastruktura, potem budowanie domów, no tak się robi w cywilizowanych krajach

    • 1 3

  • Tramwaj (1)

    Grunwaldzka - Klonowa - Wrzeszcz PKP to wyrzucanie pieniędzy w błoto.

    • 6 1

    • Powiedz to na Nowych Ogrodach

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane