- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Tramwaj przez Letnicę jeszcze długo nie pojedzie
Jeszcze wiele długich lat przyjdzie mieszkańcom Letnicy poczekać na budowę trasy tramwajowej między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej. Cztery lata temu politycy licytowali się na obietnice w zakresie komunikacji miejskiej w tej części Gdańska. Radni PiS chcieli przywrócić kursowanie pociągów SKM, zaś władze miasta roztaczały wizję tramwaju.
Na listę przystanków wpisane zostają także trzy przystanki na nieczynnej w codziennym ruchu liniowym od 2005 r. linii Szybkiej Kolei Miejskiej od Gdańska Głównego do Nowego Portu:
- Gdańsk Nowe Szkoty (stan obecny: przystanek całkowicie zlikwidowany),
- Gdańsk Zaspa Towarowa (stan obecny: przystanek całkowicie zlikwidowany),
- Gdańsk Brzeźno (stan obecny: peron istnieje, choć pozbawiony jest torów).
Bez chodnika i przystanku. Komunikacja nie wjeżdża do Letnicy
Politycy PiS: odbudujmy linię SKM do Nowego Portu
W tej sprawie w maju 2020 r. konferencję zwołują radni Prawa i Sprawiedliwości - Andrzej Skiba oraz Przemysław Majewski, a także poseł (wcześniej radny miasta) Kacper Płażyński.
Politycy PiS proponują, aby Gdańsk aktywnie zabiegał o (od)budowę przystanków z myślą o skierowaniu na tory kolejowe tzw. tramwajów dwusystemowych, choć nigdzie w Polsce nie funkcjonuje taki system transportu szynowego (rozwiązanie tego typu stosowane jest głównie w Niemczech).
W kolejnych miesiącach do Programu Przystankowego trafiają jednak tylko dwa gdańskie przystanki, spoza szlaku do Nowego Portu: Osowa Północ (Kukawka) oraz Park Maszynowa. Następnie w 2022 r. także i one zostają usunięte z programu.
Władze miasta: pociągów nie będzie, powstanie tramwaj
W marcu 2021 r. włodarze Gdańska organizują swoją konferencję prasową. Program Przystankowy nazywają "elementem kampanii wyborczej". Natomiast niejako zamiennie przedstawiona zostaje propozycja postulowanego już od wielu lat budowy połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej przez rejon nowych osiedli w Letnicy.
Do końca kadencji miała powstać koncepcja przebiegu, co w znacznej mierze zrealizowano w toku prac nad planem zagospodarowania dla rejonu ul. Uczniowskiej, zaś realizację infrastruktury tramwajowej przewidywano w kolejnych trzech - czterech latach.
Nowe osiedle przy ul. Uczniowskiej z trasą tramwajową
Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie
Radna PiS: co z obiecanym tramwajem przez Letnicę?
W sprawie trasy tramwajowej kilka tygodni temu zapytanie złożyła radna PiS, Elżbieta Strzelczyk:
- Na kiedy jest planowane poprowadzenie linii tramwajowej od ul. Gdańskiej przez Nową Muzyczną do ul. Marynarki Polskiej tzn. linia tramwajowa przez Letnicę? Kiedy zostanie opracowana dokumentacja projektowa dla tej inwestycji? - pyta radna Strzelczyk w piśmie skierowanym do prezydent miasta Aleksandry Dulkiewicz.
Odpowiedzi w tej sprawie udzielił w imieniu prezydent miasta, zastępca ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Piotr Grzelak:
- Nawiązując do zapytania (...) informuję, że Gmina Miasta Gdańska nie planuje realizacji tej linii w najbliższych latach. Obecne priorytetowe są dla nas inwestycje, dla których pozyskujemy dokumentacje projektowe - czytamy w odpowiedzi.
Nowa wizja rozwoju Gdańska. Powstanie plan ogólny
Z-ca prezydent: tramwaj będzie, ale są ważniejsze inwestycje
Wśród priorytetów Piotr Grzelak wymienia budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz) w przebiegu przez osiedle Morena do ul. Do Studzienki i następnie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego do al. Grunwaldzkiej.
- Realizacja ww. inwestycji nastąpi pod warunkiem pozyskania dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 - 2027, o które będziemy się ubiegać - podkreśla zastępca prezydent.
Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa Politechniczna i dwie inne trasy tramwajowe
Ponadto z odpowiedzi na zapytanie pojawia się deklaracja pozyskania dokumentacji na jeszcze dwa zadania inwestycyjne w najbliższych latach:
- łącznika Grunwaldzka - dworzec Wrzeszcz (tj. początek poprzecznej trasy tramwajowej "spinającej" al. Grunwaldzką, Rzeczypospolitej oraz Hallera),
- wzdłuż Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru) na odc. Hallera - Obrońców Wybrzeża z trasą tramwajową przez ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Chłopskiej.
Tramwaj przez Letnicę pozostaje zatem wciąż w sferze marzeń, choć z gwarancją ujęcia w polityce przestrzennej miasta i rezerwach terenowych nowych planów zagospodarowania.
Mieszkańcy Letnicy pragną zieleni. Jezioro Zaspa parkiem jednak nie będzie
(Artykuł z 2018 r.) Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizOpinie (398) 6 zablokowanych
-
2024-04-04 10:18
... tramwaju brak, skm developer z dulkiewicz zlikwidowali, dróg brak, a kolejne mrówkowce rodem z Indii stawiają
- 8 0
-
2024-04-04 10:27
Ten tramwaj w Letnicy nie stanie, bo wylaczyli zasilanie.
- 2 0
-
2024-04-04 10:40
Tramwaj niema zadnych zalet w miescie tylko dzisiaj było kilka awari tramwaju
- 3 2
-
2024-04-04 10:46
Na zdjęciu widać dokładnie, że mają blisko tramwaj. Żeby tylko taki problem mieli ludzie w południowych dzielnicach. Kolejna sprawa dojeżdżam skm do pracy i tez od stacji mam ponad kilometr do przejścia. Widzę, że znów miasto będzie się zajmowało nie tym co trzeba a pilne potrzeby nie będą realizowane. Tam skm powinna jeździć jak 25 lat temu. Tor nadal jest. Z Gdańska Glownego im puścić skm i po problemie jedli problemem jest przejście 800 metrów na tramwaj
- 5 0
-
2024-04-04 10:55
(1)
Cała ta okolica to porażka urbanistyczna.
Tunel, pod którym nie da się przejść pieszo ani przejechać rowerem.
Stadion, z którego po meczach trzeba wracać piechotą, bo tramwaje zatrzymują 'ze względów bezpieczeństwa'.
Ogromny wiadukt, który ma przejście dla pieszych, ale trzeba wiedzieć gdzie, bo oznaczeń po obu stronach brak. Plus szybciej nadal przejść na dziko przez tory.
Amber Expo, czyli miejscówka na konferencje pośrodku niczego. Zapraszasz gości z zagranicy, którzy zamiast dobrze rozwijającego się miasta widzą stadion, tereny poprzemysłowe i nieużytki. Nawet na biznesowy lunch nie ma tam gdzie pójść, o głupiej Żabce nie wspominając.
No i na koniec dzielnica odcięta od reszty miasta. Ale blisko 'morza'. Pył z portu jako bonus.
Nawet z Zaspy czasem łatwiej dotrzeć tam z buta niż dojechać autobusem- 14 0
-
2024-04-04 20:20
a do banku PKO BP najszybciej przez dziurę w płocie....
- 0 0
-
2024-04-04 11:04
Tam nic nie jeździ, stadion strefa przemysłowa, a tylko jedno mevo i jeden tramwaj i jeden autobus na 5 godzin
- 3 0
-
2024-04-04 11:05
BRG robi plan w 2016, po czym np na LEMA powstaja przewysokie bloki
bo w planie jest realizacja tramwaju. Tramwaj odwołany, a bloki powstały ? dlaczego ? pytajcie zainteresowanych prywatnym biznesem radnch po ! konkretnie jeden co jest problemem calego trojmiasta bo ryje wszystkie tereny zielone
- 5 0
-
2024-04-04 11:39
Priorytety ustala deweloper - Grzelak przyklepuje (1)
Poszła kasa na "Do Studzienki" - trzeba ją odzyskać zawłaszczając rezerwę drogową
- 7 0
-
2024-04-04 12:03
Dlatego nie należy głosować ma Grzelaków Borawskich, Lisickich itd. Obecna rada musi odejść z hukiem. Mafia deweloperska
- 3 0
-
2024-04-04 11:40
Transport publiczny (1)
Powinna powstać linia tramwajowa z Moreny od przystanku Brętowo przez VII Dwór, Wita Stwosza, Bażynskiego, Kołobrzeska, Obrońców Wybrzeża, Zielona droga, Letnica, Nowy Port. W pierwszej kolejności oczywiście uruchomienie SKM Gdańsk - Nowy Port
- 7 1
-
2024-04-04 20:21
Będzie wycieczka turystyczna?
- 0 0
-
2024-04-04 11:41
Do Letnicy
Linia tramwajowa do Letnicy ma sens w przeciwieństwie do linii tramwajowej Nowa Politechniczna
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.