• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj przez Letnicę jeszcze długo nie pojedzie

Krzysztof Koprowski
4 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (398)
Letnica w ostatnich latach zmieniła się w wielki plac budowy z wieżowcami mieszkalnymi. Letnica w ostatnich latach zmieniła się w wielki plac budowy z wieżowcami mieszkalnymi.

Jeszcze wiele długich lat przyjdzie mieszkańcom Letnicy poczekać na budowę trasy tramwajowej między al. HalleraMapkaul. Marynarki PolskiejMapka. Cztery lata temu politycy licytowali się na obietnice w zakresie komunikacji miejskiej w tej części Gdańska. Radni PiS chcieli przywrócić kursowanie pociągów SKM, zaś władze miasta roztaczały wizję tramwaju.



Która trasa tramwajowa powinna powstać jako pierwsza?

Na początek przenieśmy się w czasie do maja 2020 r. Trwa kampania przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi, w trakcie której prezydent Andrzej Duda (ubiegający się wówczas o reelekcję) ogłasza tzw. Program Przystankowy, czyli budowy lub odbudowy 200 przystanków kolejowych do 2025 r.

Na listę przystanków wpisane zostają także trzy przystanki na nieczynnej w codziennym ruchu liniowym od 2005 r. linii Szybkiej Kolei Miejskiej od Gdańska Głównego do Nowego Portu:


Bez chodnika i przystanku. Komunikacja nie wjeżdża do Letnicy Bez chodnika i przystanku. Komunikacja nie wjeżdża do Letnicy
Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna z uwzględnieniem obowiązującego, najnowszego wariantu przez ul. Uczniowską (oznaczonego kolorem niebieskim). Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna z uwzględnieniem obowiązującego, najnowszego wariantu przez ul. Uczniowską (oznaczonego kolorem niebieskim).

Politycy PiS: odbudujmy linię SKM do Nowego Portu



W tej sprawie w maju 2020 r. konferencję zwołują radni Prawa i Sprawiedliwości - Andrzej Skiba oraz Przemysław Majewski, a także poseł (wcześniej radny miasta) Kacper Płażyński.

Politycy PiS proponują, aby Gdańsk aktywnie zabiegał o (od)budowę przystanków z myślą o skierowaniu na tory kolejowe tzw. tramwajów dwusystemowych, choć nigdzie w Polsce nie funkcjonuje taki system transportu szynowego (rozwiązanie tego typu stosowane jest głównie w Niemczech).

W kolejnych miesiącach do Programu Przystankowego trafiają jednak tylko dwa gdańskie przystanki, spoza szlaku do Nowego Portu: Osowa Północ (Kukawka)Mapka oraz Park MaszynowaMapka. Następnie w 2022 r. także i one zostają usunięte z programu.

Konferencja polityków PiS w maju 2020 r. Konferencja polityków PiS w maju 2020 r.

Władze miasta: pociągów nie będzie, powstanie tramwaj



W marcu 2021 r. włodarze Gdańska organizują swoją konferencję prasową. Program Przystankowy nazywają "elementem kampanii wyborczej". Natomiast niejako zamiennie przedstawiona zostaje propozycja postulowanego już od wielu lat budowy połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej przez rejon nowych osiedli w Letnicy.

Do końca kadencji miała powstać koncepcja przebiegu, co w znacznej mierze zrealizowano w toku prac nad planem zagospodarowania dla rejonu ul. Uczniowskiej, zaś realizację infrastruktury tramwajowej przewidywano w kolejnych trzech - czterech latach.

Nowe osiedle przy ul. Uczniowskiej z trasą tramwajową Nowe osiedle przy ul. Uczniowskiej z trasą tramwajową
Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie
Konferencja władz Gdańska w marcu 2021 r. Konferencja władz Gdańska w marcu 2021 r.

Radna PiS: co z obiecanym tramwajem przez Letnicę?



W sprawie trasy tramwajowej kilka tygodni temu zapytanie złożyła radna PiS, Elżbieta Strzelczyk:

- Na kiedy jest planowane poprowadzenie linii tramwajowej od ul. Gdańskiej przez Nową Muzyczną do ul. Marynarki Polskiej tzn. linia tramwajowa przez Letnicę? Kiedy zostanie opracowana dokumentacja projektowa dla tej inwestycji? - pyta radna Strzelczyk w piśmie skierowanym do prezydent miasta Aleksandry Dulkiewicz.
Trasa tramwajowa przez Letnicę zakłada budowę drugiego toru wzdłuż ul. Uczniowskiej oraz nowego wiaduktu nad torami kolejowymi do ul. tzw. Nowej Muzycznej. Trasa tramwajowa przez Letnicę zakłada budowę drugiego toru wzdłuż ul. Uczniowskiej oraz nowego wiaduktu nad torami kolejowymi do ul. tzw. Nowej Muzycznej.
Odpowiedzi w tej sprawie udzielił w imieniu prezydent miasta, zastępca ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Piotr Grzelak:

- Nawiązując do zapytania (...) informuję, że Gmina Miasta Gdańska nie planuje realizacji tej linii w najbliższych latach. Obecne priorytetowe są dla nas inwestycje, dla których pozyskujemy dokumentacje projektowe - czytamy w odpowiedzi.
Nowa wizja rozwoju Gdańska. Powstanie plan ogólny Nowa wizja rozwoju Gdańska. Powstanie plan ogólny

Z-ca prezydent: tramwaj będzie, ale są ważniejsze inwestycje



Wśród priorytetów Piotr Grzelak wymienia budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz) w przebiegu przez osiedle Morena do ul. Do Studzienki i następnie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego do al. Grunwaldzkiej.

- Realizacja ww. inwestycji nastąpi pod warunkiem pozyskania dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 - 2027, o które będziemy się ubiegać - podkreśla zastępca prezydent.
Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa. Koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.

Nowa Politechniczna i dwie inne trasy tramwajowe



Ponadto z odpowiedzi na zapytanie pojawia się deklaracja pozyskania dokumentacji na jeszcze dwa zadania inwestycyjne w najbliższych latach:

Tramwaj przez Letnicę pozostaje zatem wciąż w sferze marzeń, choć z gwarancją ujęcia w polityce przestrzennej miasta i rezerwach terenowych nowych planów zagospodarowania.

Mieszkańcy Letnicy pragną zieleni. Jezioro Zaspa parkiem jednak nie będzie Mieszkańcy Letnicy pragną zieleni. Jezioro Zaspa parkiem jednak nie będzie
(Artykuł z 2018 r.) Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r. (Artykuł z 2018 r.) Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.
Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Opinie (398) 6 zablokowanych

  • (1)

    A claczego developerzy nie zostawili rezerwy pod tramwaj i abudowali tak waskie uliczki, ze autobus nie wjedzie?

    • 12 0

    • Bo miasto nie wyznaczyło tam rezerwy. Deweloper na swojej działce zbudował tyle ile mógł zgodnie z planem miejscowym

      • 5 2

  • Wroćmy do podstaw

    Miast nie potrafi zrobić chodnika, drogi naprawić a my rozmawiamy o linii tramwajowej. Kiedy ktoś zainteresuje się ul. letnicka

    • 10 0

  • Tramwaj do Ujeściska (1)

    Uważam że bardzo potrzebny jest tramwaj z Emaus z ul.Kartuskiej wzdlóż Łostowickiej do Ujeściska.

    • 3 4

    • I z Emaus

      do piekarni naprzeciwko przy Kartuskiej.

      • 1 2

  • Niema gorszego bardziej nie wydolnego i kosztownego szkodliwego rozwiazania komunikacyujnego niz tramwaj!!! (2)

    Nigdzie na swiecie niebuduje sie juz tras tramwajowych a fabryki tramwajowe sa na skraju bankructwa.Zato cudem technologicznym sa obecnie nowe autobusy!!

    • 5 6

    • Chyba przegapiłeś trendy dredziarzu (1)

      • 0 3

      • Dzbanku prawda boli najbardziej i nic wiecej napisac nie potrafisz

        • 2 0

  • (14)

    Ci, ktorzy dopuscili do zniszczenia istniejacej przez lata kolejki skm, do Nowego Portu, powinni smazyc sie w piekle. Jakie to bylo dobre rozwiazanie wielu problemow komunikacyjnych.

    • 157 9

    • (7)

      Nikt już prawie nią nie jeździł, a chce tylko przypomnieć że taki skład sam ma od 800 do 1000 miejsc. Kto miał płacić za te nierentowne połączenie, jak tramwaje obok jeżdżą w szczycie co 5 min i co 10 poza?

      • 8 33

      • a to taki problem w 21 wieku zrobić elektryczne autobuso tramwaje na tych samych torach? (2)

        trasa bezkolizyjna bez świateł. to mogło by jeździć małymi wagonami co 5 minut na prąd. Tanio i ekologiczne. Uczelnia techniczna w mieście, zaplecze stoczniowe i kolejowe do zbudowania. Ale lepiej drewniany rydwan?

        • 15 1

        • Kłamstwo. (1)

          Stadion na samym początku był planowany za komuny w pasie Grunwaldzkiej z Olivia na czele. Potem jak nabudowano w tym pasie prywatnych kompleksów zdecydowano się w mieście na Letnicę. To był z gruntu zły wybór bo w pasie Grunwaldzkiej łatwiej było dojeżdżać koleja Gdańsk-Gdynia i autobusami z poza Gdańska. Jednak stadion powstał w Letnicy bo głównym argumentem była... SKM. Poczytajcie sobie stare teksty. Ogólnie SKM poza stadionem niewiele komukolwiek była potrzebna. Wszystko jednak zmieniła zabudowa w Letnicy budynków mieszkalnych. Nagle masa ludności miała problemy z dojazdem i wyjazdem. Tak naprawdę teraz SKMka by się naprawde przydała ale przystanków musiałoby być więcej w innej lokalizacji. Ogrody działkowe tez maja byc likwidowane. Tam wszystko sie pozatyka. Tramwaj to za mało.

          • 9 0

          • No i stadion jest w pasie Grunwaldzkiej - Ergo Arena.

            • 2 0

      • (1)

        Obecne kolejki są krociotkie, niektóre wygladaja jak tramwaj. Nie trzeba tam puszczać starych dobrych pojemnych składów.

        • 14 0

        • A gdzie te składy? Nie ma. W skm są same en57 i impulsy, które mają po 800-1000 miejsc

          • 1 3

      • A kto zapłaci za nierentowne wiatraki, foto voltaikę, naziemne przejścia , zielone torowiska i inne wygłupy władzy?

        • 5 3

      • Szynobus może jeździć

        Jak na trasie Koszalin-Mielno czy Lębork-Leba

        • 3 0

    • Trzeba mieć coś z głową

      Żeby tam mieszkać. Tfu na psa urok

      • 2 4

    • Nie myślą w tym Gdańsku perspektywicznie a przecież są przyspawani do stołków od lat.

      • 4 2

    • Plus turysci zamiast do Sopotu trafialiby do Gdańska (1)

      • 1 2

      • ul.Elektryków

        Przecież są.

        • 0 0

    • Masz na myśli wandali? (1)

      Pod koniec swojego istnienia kolejka była regularnie demolowana przez gangi porciaków u letniewiaków, ludzie bali się jeździć ze względu na częste awantury i bójki.

      • 1 1

      • czas smuty w Gdansku

        Kiedy nic nie dzialalo a miasto mialo w sobie cos amerykanskiego...

        Podobienstwo do Detroit...
        Gdansk zostal uratowany przez karnawal Euro, ale slabo zdyskontowal ten niezasluzony deszcz obfitosci...

        • 1 0

  • koszmar, najpierw zezwolili na budowę gargantuicznego blokowiska (1)

    a teraz będą się 10 lat zastanawiać jak zbudować tam sensowną komunikację publiczną

    • 9 0

    • a w tym czasie samochody z tego osiedla zablokują Dolny Wrzeszcz i Przymorze

      • 2 0

  • Deweloperzy

    Dziwi mnie że tak jak w wczorajszym artykule o moście czy przykład przy Akademii Muzycznej że zezwala się realizować osiedla bez zapewnienia komunikacji czy budowy odcinków drugi czy projektów komunikacyjnych , deweloper realizujący duże osiedla powinien być zobligowany naprzykład do budowy przystanków , finansować projekt np linie tramwajowej z uzgodnieniem miasta ,remont i budowę zdegradowanej drogi. Czy to wczasach niemieckich czy PRL planowało się siatkę komunikacyjną przed rozpoczęciem budowy osiedli Wrzeszcz,Przymorze,Morena, teraz buduje się gęsto, wysoko, bez pomysłu na dojazd do tych osiedli modelowy przykład patodeweloperki to Południe Gdańska gdzie siatka ulic opiera się większości na ulicach będących wcześniej drogami polnymi lub dojazdami do PGR z wąskimi chodnikami i przystankami autobusowymi po środku ulicy. Podobno Przykład Gdańska został zgłoszony na między narodowej konferencji urbanistycznej na najgorszy nowy układ urbanistyczny w UE . Dalsze zaniedbania władz miasta skończy się dramatem urbanistycznym , dalsze zagęszczanie tych terenów bez pomysłu na trasport publiczny tam nawet PKM wiele nie zmieni bo nie będzie jak do niej dojechać ,podobnie myśli się o Letnicy buduje bez pomysłu na komunikację ! Teraz powinno się myśleć o komunikacji a nie jak ta zabudowa powstanie w całości

    • 11 1

  • to i tak dzielnica pod najem krótkoterminowy a turyści przyjeżdżają samochodami. Był potencjał dzielnicy na coś więcej ale jak deweloperzy robią totalną samowolkę architektoniczną a miasto ma to gdzieś to tak się kończy. Priorytetem jest infrastruktura na południu gdzie mieszkają ludzie płacący podatki w Gdańsku

    • 4 0

  • Kielbasa wyborcza

    Ludzie co 4 lata dostaja amnezji i glosuja na nieudacznikow ktorzy im klamia prosto w oczy zamiast spobowac czegos nowego. Dlatego ten swiat jest taki syfiasty

    • 5 0

  • Mieszkancy chca SKM a nie tramwaju. (1)

    Cala ta dzielnica wyglada okropnie - skutek polityki wladz Gdanska

    • 12 1

    • raczej zaniechania

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane