• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj przez Letnicę jeszcze długo nie pojedzie

Krzysztof Koprowski
4 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (398)
Letnica w ostatnich latach zmieniła się w wielki plac budowy z wieżowcami mieszkalnymi. Letnica w ostatnich latach zmieniła się w wielki plac budowy z wieżowcami mieszkalnymi.

Jeszcze wiele długich lat przyjdzie mieszkańcom Letnicy poczekać na budowę trasy tramwajowej między al. HalleraMapkaul. Marynarki PolskiejMapka. Cztery lata temu politycy licytowali się na obietnice w zakresie komunikacji miejskiej w tej części Gdańska. Radni PiS chcieli przywrócić kursowanie pociągów SKM, zaś władze miasta roztaczały wizję tramwaju.



Która trasa tramwajowa powinna powstać jako pierwsza?

Na początek przenieśmy się w czasie do maja 2020 r. Trwa kampania przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi, w trakcie której prezydent Andrzej Duda (ubiegający się wówczas o reelekcję) ogłasza tzw. Program Przystankowy, czyli budowy lub odbudowy 200 przystanków kolejowych do 2025 r.

Na listę przystanków wpisane zostają także trzy przystanki na nieczynnej w codziennym ruchu liniowym od 2005 r. linii Szybkiej Kolei Miejskiej od Gdańska Głównego do Nowego Portu:


Bez chodnika i przystanku. Komunikacja nie wjeżdża do Letnicy Bez chodnika i przystanku. Komunikacja nie wjeżdża do Letnicy
Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna z uwzględnieniem obowiązującego, najnowszego wariantu przez ul. Uczniowską (oznaczonego kolorem niebieskim). Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna z uwzględnieniem obowiązującego, najnowszego wariantu przez ul. Uczniowską (oznaczonego kolorem niebieskim).

Politycy PiS: odbudujmy linię SKM do Nowego Portu



W tej sprawie w maju 2020 r. konferencję zwołują radni Prawa i Sprawiedliwości - Andrzej Skiba oraz Przemysław Majewski, a także poseł (wcześniej radny miasta) Kacper Płażyński.

Politycy PiS proponują, aby Gdańsk aktywnie zabiegał o (od)budowę przystanków z myślą o skierowaniu na tory kolejowe tzw. tramwajów dwusystemowych, choć nigdzie w Polsce nie funkcjonuje taki system transportu szynowego (rozwiązanie tego typu stosowane jest głównie w Niemczech).

W kolejnych miesiącach do Programu Przystankowego trafiają jednak tylko dwa gdańskie przystanki, spoza szlaku do Nowego Portu: Osowa Północ (Kukawka)Mapka oraz Park MaszynowaMapka. Następnie w 2022 r. także i one zostają usunięte z programu.

Konferencja polityków PiS w maju 2020 r. Konferencja polityków PiS w maju 2020 r.

Władze miasta: pociągów nie będzie, powstanie tramwaj



W marcu 2021 r. włodarze Gdańska organizują swoją konferencję prasową. Program Przystankowy nazywają "elementem kampanii wyborczej". Natomiast niejako zamiennie przedstawiona zostaje propozycja postulowanego już od wielu lat budowy połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej przez rejon nowych osiedli w Letnicy.

Do końca kadencji miała powstać koncepcja przebiegu, co w znacznej mierze zrealizowano w toku prac nad planem zagospodarowania dla rejonu ul. Uczniowskiej, zaś realizację infrastruktury tramwajowej przewidywano w kolejnych trzech - czterech latach.

Nowe osiedle przy ul. Uczniowskiej z trasą tramwajową Nowe osiedle przy ul. Uczniowskiej z trasą tramwajową
Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie
Konferencja władz Gdańska w marcu 2021 r. Konferencja władz Gdańska w marcu 2021 r.

Radna PiS: co z obiecanym tramwajem przez Letnicę?



W sprawie trasy tramwajowej kilka tygodni temu zapytanie złożyła radna PiS, Elżbieta Strzelczyk:

- Na kiedy jest planowane poprowadzenie linii tramwajowej od ul. Gdańskiej przez Nową Muzyczną do ul. Marynarki Polskiej tzn. linia tramwajowa przez Letnicę? Kiedy zostanie opracowana dokumentacja projektowa dla tej inwestycji? - pyta radna Strzelczyk w piśmie skierowanym do prezydent miasta Aleksandry Dulkiewicz.
Trasa tramwajowa przez Letnicę zakłada budowę drugiego toru wzdłuż ul. Uczniowskiej oraz nowego wiaduktu nad torami kolejowymi do ul. tzw. Nowej Muzycznej. Trasa tramwajowa przez Letnicę zakłada budowę drugiego toru wzdłuż ul. Uczniowskiej oraz nowego wiaduktu nad torami kolejowymi do ul. tzw. Nowej Muzycznej.
Odpowiedzi w tej sprawie udzielił w imieniu prezydent miasta, zastępca ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Piotr Grzelak:

- Nawiązując do zapytania (...) informuję, że Gmina Miasta Gdańska nie planuje realizacji tej linii w najbliższych latach. Obecne priorytetowe są dla nas inwestycje, dla których pozyskujemy dokumentacje projektowe - czytamy w odpowiedzi.
Nowa wizja rozwoju Gdańska. Powstanie plan ogólny Nowa wizja rozwoju Gdańska. Powstanie plan ogólny

Z-ca prezydent: tramwaj będzie, ale są ważniejsze inwestycje



Wśród priorytetów Piotr Grzelak wymienia budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz) w przebiegu przez osiedle Morena do ul. Do Studzienki i następnie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego do al. Grunwaldzkiej.

- Realizacja ww. inwestycji nastąpi pod warunkiem pozyskania dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 - 2027, o które będziemy się ubiegać - podkreśla zastępca prezydent.
Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa. Koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar, na bazie której powstanie dokumentacja projektowa.

Nowa Politechniczna i dwie inne trasy tramwajowe



Ponadto z odpowiedzi na zapytanie pojawia się deklaracja pozyskania dokumentacji na jeszcze dwa zadania inwestycyjne w najbliższych latach:

Tramwaj przez Letnicę pozostaje zatem wciąż w sferze marzeń, choć z gwarancją ujęcia w polityce przestrzennej miasta i rezerwach terenowych nowych planów zagospodarowania.

Mieszkańcy Letnicy pragną zieleni. Jezioro Zaspa parkiem jednak nie będzie Mieszkańcy Letnicy pragną zieleni. Jezioro Zaspa parkiem jednak nie będzie
(Artykuł z 2018 r.) Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r. (Artykuł z 2018 r.) Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.
Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Opinie (398) 6 zablokowanych

  • Znowu to samo (4)

    Linia w większości istnieje. Brakuje torów od Gdańska Zaspy Towarowej do Gdańska Nowego Portu. Odbudowa przystanków to nie problem, nie muszą być tak długie jak w pierwotnej wersji. Problemem może być przystanek Gdańsk Kolonia tak niefortunnie odrestaurowany, schody nie do wejścia i tory odsunięte od krawędzi peronu. Jesze w 2001 roku miałem okazję jechać do końca trasy, tj. GNP, później tylko do Brzeźna. Tyle wspomnień...

    • 9 1

    • na Gdańsk Kolonia wystarczy dodać kilka schodków na zejściu, mogą być ażurowe jak kładka przy SKM Gdańsk Stocznia (3)

      • 3 1

      • Tylko co na to konserwator zabytków ? (1)

        Oni czepiają się wszystkiego.

        • 2 1

        • zmieniony jest.

          • 1 0

      • Kolonia powinna być połączona z Skm Stadion to jest tylko 100 m

        • 2 0

  • Teraz to każdy może gadać o dosłownie wszystkim, że "będzie za kilka lat". Nie będzie zrobione za kilka lat, bo za kilka lat wojna wybuchnie i tak się to skończy. Z PKM na południu tak samo będzie, że prawdopodobnie nigdy nie powstanie.

    • 3 1

  • Dobrze by było

    Dobrze by było pomyśleć nad przedłużeniem linii na Lawendowe Wzgórze do Zakoniczyna. Tak, prawdopodobnie to będzie się dublować z SKM na południe Gdańska, ale biorąc pod uwagę ile osób już teraz tam mieszka i ile będzie mieszkać za 10 czy 20 lat to warto już z wyprzedzeniem pomyśleć nad przepustowością. SKM może od razu wypełnić się, jak PKM, dlatego warto byłoby to wesprzeć tramwajem

    • 0 2

  • W Gdańsku

    pe-łowski elektorat zgodzi się na wszystko, byle utrzymać obecną władzę. Nie ważne, że stoicie w korkach, obiecują Wam, wizje SF a nic nie robią. Obecna gospodarz więcej czasu spędza na fejsie niż w robocie., chyba, że idą wybory, to nawet łaskawie dorzuca nową linie autobusową. A Wy jej wierzycie.

    • 5 1

  • Piękny przykład ile jest warta ekipa Pani D

    ALe w tej kadencji bedzie inaczej, Pani Prezydent obiecała dużo uśmiechów i na tym koniec :) Pryznajmniej nikogo nie zawiedzie!

    • 6 1

  • Co prawda na obietnicach polityków można się przejechać ale komunikacji zbiorowej w ten sposób nie zorganizujemy.

    • 3 0

  • Nie rozumiem (14)

    Po co ludzie kupowali tam mieszkania skoro letnica jest totalnie odcieta od wszystkiego?ani komunikacji tam nie ma ani sklepów typu biedronka rossman itp. Stoją tam jedynie bloki jeden na drugim i żabki

    • 43 20

    • lepsze to, niż "Gdańsk" połdnie (1)

      bo nie tak daleko do morza, jest tramwaj, są jakieś drogi

      • 17 1

      • Miałeś na myśli "PołUdnie"?

        Nie narzekam, od kilku lat jest tramwaj, blisko do alei AK, jest też Kartuska. Jak się wprowadzaliśmy na Jasień w 1996, wiedzieliśmy, ze jest blisko TPK, czyste powietrze (tego w Letnicy i niecce nie uświadczysz), ale nie było dobrej komunikacji- tylko Kartuska. Wiele lat czekaliśmy na aleję AK, jeszcze dłużej na tramwaj.
        To deweloperów miasto powinno przymuszać do budowy dróg i połączeń komunikacyjnych, albo robić to wspólnie. Ale powinno być to gotowe wraz z końcem budowy osiedla.

        • 1 0

    • Jest również Biedronka, a do Wrzeszcza czy na Zaspę rzut beretem, większość mieszkańców porusza się samochodami. Jednak dzieci niedługo urosną, więc przydałaby się komunikacja

      • 8 1

    • Prędzę odpowiedzieć (2)

      Nie jest odcięta, brakuje dotrzymania obietnic, warunki urbanistyczne są bardzo dobre, osiedle dopełnia tkankę miejska, są mieszkania, brakuje modernizacji infrastruktury, miasto zabudowuje się wewnątrz, a nie rozlewa poza miasto, co generuje podwójne koszta, w tym korki, tutaj mamy blisko do rekreacji i korków w zasadzie nie ma, bo wszyscy jadą do sypialni tj. w stronę obwodnicy, po coś jest mpzp i zapewnienia Miasta, drugie to ich słowność, logicznym jest, że jak powstaje coś nowego, to infrastruktura towarzyszącą również musi się pojawić

      • 9 2

      • Kiedyś twierdzono,że miasto ma sięgać jak najdalej,teraz tym samym urzędnikom odmieniło się.Widzą jakie kosztowne jest rozlewanie się miasta i popadli z jednej paranoi w drugą.Blok na bloku i dróg też brak.

        • 1 0

      • Ale o to wszystko trzeba walczyć!

        • 1 0

    • Przymorze

      Po co piszesz głupoty jak nie wiesz że tam jest od dawna Biedronka Ty Deb..u buhaha

      • 5 3

    • Już odpowiadam

      Po to by mieć wszędzie blisko, mieszkać w nowym budownictwie (a nie w śmierdzących zagrzybiałych blokach) i aby wśród sąsiadów mieć młodych ludzi na poziomie

      • 5 10

    • Reneta (3)

      Przepraszam,Biedronka.Stokrotka.3 piekarnie.1 rzeżnik. Fryzjerzy.kosmetyczki .weterynarz.żłobki.,przedszkola.apteki.2 kwiaciarnie.male gastronomię na nowej części Letnicy są.
      Faktycznie brak Rossmanna,ale ma być.
      Brakuje poprostu infrastruktury.

      • 4 0

      • (2)

        A czy szkoły są?

        • 1 0

        • Tak

          • 1 0

        • Jest bardzo dobra szkoła publiczna tuż za płotem, dzieci już 8-letnie chodzą same, nie trzeba ich dowozić

          • 2 0

    • Sklepów jest całkiem sporo, a wciąż powstają nowe. Blisko do morza. Nie ma korków. A dojazd wszędzie jest super, w zasięgu 10 minut samochodem większość miasta. A że brak tramwaju? A na co on komu?

      • 4 10

    • Letnica jest w mieście a nie na rubieżach

      Brawo za to osiedle. Tramwaj aż się prosi.

      • 2 1

  • mieszkam w Oliwie ale (1)

    sie wtrącę bo myślę że z Moreny mają ludzie czym sie przemieszczać a Letnica odcięta jest od komunikacji więc chyba tam najpierw powinni puścić tramwaje

    • 7 0

    • Kolejkę SKM tak.

      • 0 0

  • Oby nie doszlo do tragedii na tych drogach (4)

    Będzie coraz więcej aut, dzieci chodzą do szkoły, rodziny nad morze, brakuje chodnika, parametry drogi są tragiczne, droga miala być już w 2023 r. Jak nie wcześniej, do winna być zrobiona wraz z oddaniem 1szego etapu, a nie ostatniego, co to za deweloperskie standardy

    • 21 1

    • Deweloper jest od budowania domów i ma gdzieś drogi o ile nie jest zmuszony , a miasto ma na celu kasę nie drogi !!!!!! (3)

      A mieszkańcy mog władzę pocałować wiesz gdzie !!!!!!!!

      • 4 2

      • Adamowicz zmienił prawo i developer już nie musi budować dróg (1)

        Budują je mieszkańcy z podatków

        • 2 1

        • Tiaaa, Adamowicz zmienił prawo. A może zdradzisz wszystkim jakie to prawo zmienił Adamowicz?

          • 1 0

      • Bredzisz, bo nie znasz ustawy o drogach publicznych

        • 0 1

  • SKM do nowego portu

    Likwidacja SKM do nowego portu w 2005 roku to jedna z najgłupszych decyzji

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane