• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wodny mógłby pływać z centrum do Oksywia

Łukasz Jenta
11 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Szanse na powrót tramwajów wodnych pływających pod egidą ZKM Gdynia są - z powodu braku odpowiednio dużych źródeł finansowania - niewielkie. Szanse na powrót tramwajów wodnych pływających pod egidą ZKM Gdynia są - z powodu braku odpowiednio dużych źródeł finansowania - niewielkie.

W minionym sezonie tramwaje wodne z Gdyni na Półwysep Helski pływały tylko pod egidą Żeglugi Gdańskiej. - Może warto wrócić do pomysłu, zaczynając od połączenia centrum Gdyni z Oksywiem, bo straciliśmy świetną atrakcję turystyczną dla miasta - podkreśla pan Łukasz, nasz czytelnik.



Czy warto przywrócić kursowanie tanich tramwajów wodnych?

Choć jesteśmy dokładnie w połowie kalendarzowej zimy, a za oknem jest raptem kilka stopni Celsjusza, już teraz warto się zająć kwestiami związanymi z sezonem wakacyjnym, bo potem będzie za późno. Z takiego założenia wyszedł nasz czytelnik, pan Łukasz, który proponuje zmiany w organizacji tramwajów wodnych w Gdyni.




Kursy z Nabrzeża Pomorskiego do Jastarni były wykonywane po raz ostatni w 2013 roku trzy razy dziennie. Cena biletu normalnego wynosiła 14 zł. Ulgowy kosztował dwa razy mniej. Udało się przewieźć 97 tys. pasażerów. Na 2014 rok radni planowali wydatek 2,6 mln zł, by tramwaj mógł kursować od 28 czerwca do 31 sierpnia na trasie do Jastarni. Uwzględniali też kilka źródeł finansowania.

Z biletów zaplanowano wpływy w wysokości 1 mln zł. Kolejną część - ok. 650 tys. zł miał dołożyć Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w formie pożyczki. 200 tys. zł to kwota od Jastarni. Gdynia tym samym musiałaby dopłacić ok. 800 tys. zł. Dotychczasowi partnerzy wycofali się. Osamotniona Gdynia zdecydowała się zamknąć połączenie.

Niektórzy wciąż liczą, że uda się je przywrócić, chociażby w okrojonym zakresie. Poniżej propozycja jednego z mieszkańców, pana Łukasza.

Tramwaj wodny to wspaniała atrakcja wodna, która mogłaby działać nie tylko w okresie letnim. Miasto dopłacało do tej inwestycji. Z roku na rok gorsze wyniki finansowe doprowadziły do odejścia od tego pomysłu. Tylko w 2012 roku konieczna okazała się dopłata ponad 2,2 mln zł. Liczba pasażerów z roku na rok malała. Dlaczego nie podjęto żadnych działań, aby to zmienić? W 2012 roku średnia liczba pasażerów na rejs wynosiła 151 osób. Należy więc zastosować tramwaj o zbliżonej liczbie miejsc i dbać o to, żeby miejsc pustych było jak najmniej.

Żegluga Gdańska, obsługująca to połączenie zaniedbała również kwestię gastronomii oraz reklamy, która mogłaby działać na tramwaju wodnym. Reklamy wyświetlane w gdyńskich autobusach zarabiają pieniądze dla ZKM. Dlaczego nikt nie pomyślał, aby w tramwaju wodnym reklamowały się na przykład restauracje z Helu, albo znajdujące się tam fokarium?! Gdyby władze Gdyni nie wydawały lekką ręką naszych pieniędzy dopłacając Żegludze Gdańskiej do działania tramwaju, wierzę, że byłoby inaczej.

Warto było zainwestować w jeden tani w obsłudze statek, postawić taki wymóg w przetargu, dzięki temu ten projekt miał szansę przetrwać. A tak to upadł i teraz można pływać na Hel, ale wycieczka całą rodziną nie kosztuje już 12 zł za bilet normalny, ale ponad 30 zł.

Warto wrócić do połączenia. Tramwaj mógłby pływać z Oksywia do centrum. Stadion lekkoatletyczny w Gdyni Oksywiu należał kiedyś do Marynarki Wojennej, potem został przekazany miastu. Jeżeli Marynarka Wojenna może oddać stadion naszemu miastu, myślę, że nie byłoby większego problemu z uzyskaniem zgody na sezonowe (a później całoroczne) korzystanie z nabrzeża. Oksywskie nabrzeże zobacz na mapie Gdyni jest raczej duże, jest tam trochę wolnego miejsca. Może warto, by miasto podjęło starania, aby takie rozmowy przeprowadzić.

Z Oksywia moglibyśmy dopłynąć w 6 minut do centrum, tramwaj cumowałby przy Nabrzeżu Prezydenta i wysiadalibyśmy w centrum Gdyni, obok Gemini. Ile kosztowałby bilet? Należałoby to poddać dokładniejszej kalkulacji, widzę jednak rozwiązanie umożliwiające korzystanie z tramwaju wodnego w zakresie biletu autobusowego. Można łatwo policzyć, że koszt paliwa na trasie Gdynia Oksywie - Centrum wynosiłby nie więcej niż 20 zł. Należy również zauważyć, że turyści przebywający w Gdyni z miłą chęcią udaliby się na krótki rejs do najstarszej dzielnicy naszego miasta.

Idąc dalej należałoby rozważyć przywrócenie połączeń do Gdańska i na Hel (koszt ponad 10 razy mniejszy niż dotychczas). Można by zaproponować rozwiązanie, aby tramwaj wypływał naprzemiennie, w dni parzyste z Oksywia, w dni nieparzyste z centrum, lub inne. Ale trzeba rozmawiać, a później starać się realizować nawet najbardziej odważne pomysły.
Łukasz Jenta

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (153) 2 zablokowane

  • niestety

    ale trepownia dostała by chyba apopleksji. Te stare leśne dziady w tym skansenie zwanym Marynarka Wojenną nigdy się na to nie zgodzą.

    • 18 1

  • boże ale super ale by było fajnie ale będę się modlił o ten cud żeby z centrum aż

    do oksywia mnie jakiś wielki kapitan powiózł i jeszcze hulajnoga z dworca na skwer mi się marzy i ślizg łyżwą po błyskawicy

    • 10 4

  • a moze redakcja zapyta o to fachowców? (1)

    propozycje ZdzisiaRysia traktuje się jak projekt - na poważnie. A to jakaś fantasmagoria, bez biznesplanu i realnych szans na powodzenie. W lutym sezon ogórkowy w, ze takie tematy bierze się na czołówkę?

    • 9 2

    • czyli "niedasie"
      skiroławki

      • 2 4

  • Pan Łukasz czyli pomysłowy Dobromir (7)

    za publiczne pieniądze. Skoro to taki fajny interes to dlaczego nie garną prywatni inwestorzy? Analiza ekonomiczna i marketingowa Pana Łukasza na poziomie średnio rozgarniętego przedszkolaka. Zwłaszcza te reklamy jako motor finansowy przedsięwzięcia i oczywiście wyszynk na statku, najlepiej na trasie Sródmieście - Oksywie, z panienkami na rurze. Ja rozumiem że internauci mogą miewać różne pomysły. Głupie a nawet bardzo głupie. Szkoda, ze w redakcji zdrowy rozsądek odłożono na półke.
    Panie Łukaszu, będzie Pan kandydował na radnego?. Bo o ekonomii nie ma Pan zielonego pojęcia, ale jak wydawać publiczną kasę i owszem

    • 16 3

    • (6)

      nie ma prywatnych promow bo
      nie wolno uzyć nabrzeży
      podatki, opłaty, daniny
      kontrole techniczne,
      rozne inne urzędowe "niedasie"

      dlatego w takim Stockholmie, Pitrze, czy innej Manili na wodzie aż gęsto, radosny bałagan
      a u nas dostojny porządel i pustynia. u nas "niedasię"

      • 7 5

      • A w takim Dubaju (5)

        to Panie maja....

        A w Norwegii co rusz promy...

        Weź kur...a kartkę i ołówek i sobie policz cymbale. Co roku za 2-3 miesiące dopłaty do tramwajów wodnych wynosiły 2,5-3 mln zł. Pojedzie taka c**** za granicę i od razu mu się wydaje że ma gotowe rozwiązania. Własną kasę pięć razy przeliczasz zanim kupisz browara w Biedronce za 2,20 zł, a tu nagle wielkie panisko, bo kasa publiczna więc można wydawać jak leci. Takim bucom powinno sie zabierać prawa wyborcze. Od zaraz.

        • 6 6

        • (2)

          po wysokiej kulturze łatwo rozpoznać resortowca
          racja
          lepiej kasę wydawać na lotnisko w sąsiedniej gminie z którego nie da się latać i które jest bez sensownego dojazdu
          na kolejkę na kamienny wierch
          na infobox
          na przeszklone grubo płatne przedszkole które jest "naukowe i nowoczesne"
          na Bollywood
          i obowiązkowo na areczkę
          wszak wiadomo że infobox i areczka są pożyteczne w przeciwieństwie do transportu wodnego...

          • 6 4

          • Po doborze argumentów poznać niedouczonego

            ciula, który jest tylko w stanie nauczyć się na pamięć wierszyka o resortowych dzieciach. Do wymienionej litanii głupawych inwestycji dzielny ekonomista w ferworze walki intelektualnej z samym sobą dorzuca jeszcze jedną - tramwaje wodne. Pogratulować logiki.

            P.S. Nie strugaj fachowca od siedmiu boleści, to będziesz miał Wersal jak się patrzy.

            • 3 1

          • Zgadzam się przede wszystkim z uwagą o lotnisku. Oczywiście również ze stwierdzeniem "po wysokiej kulturze łatwo rozpoznać resortowca " :)

            • 0 0

        • Kogo nazywasz cymbałem ? (1)

          Chcesz pogadać ? Możemy spotkać się w Dubaju, albo w biedronce.. as you wish

          "po wysokiej kulturze łatwo rozpoznać resortowca" - zgadzam się, dziękuję.

          "Takim bucom powinno się zabierać prawa wyborcze." - zaczynam wątpić czy chodzi Pan na wybory.... byłem na liście jako Kandydat do RM.

          Bez odbioru.

          • 0 1

          • cytat by LJ

            Ludzie budują za dużo murów, a za mało mostów.

            • 0 0

  • Most, proponuję most (5)

    Oksywski Most podobnie do Brooklyn Bridge czy Golden Gate Bridge.

    • 15 1

    • proponuje ,,Rat-Gate Bridge'' brzmi groznie.

      • 5 2

    • Gdynia Bridge - to byłoby coś!

      • 2 1

    • Gdynia takie nowoczesne miasto a jeszcze tego mostu nie ma do oksywia ?:)
      Może monorail tam puscic

      • 4 0

    • Oxywian Brigde

      • 2 0

    • Doskonały pomysł !

      "Ludzie budują za dużo murów, a za mało mostów."
      Isaac Newton

      Póki co most to jeszcze sfera marzeń:

      • 0 0

  • Nic z tego nie będzie. Szczurasy SA zainteresowane tylko sobą i na pewno na ten cel - w odróżnieniu od do finansowy wania szczuroboksu - nie znajdą się żadne środki. Teza było głosować przeciw szczurasom

    • 3 6

  • "Skoro średnio pływało 150 osób, to weźmy statek na 150 to zawsze będzie pełny." A średnio z psem mamy 3 nogi. W deszcz nikt nie przyjdzie, w długi weekend i dwa razy więcej będzie mało.

    Poza tym ja rozumiem że nie każdy musi być biznesmenem, ale te rachunki wołają o pomstę do nieba.
    Nie wiem jak to jest łatwo policzyć, ale wiem, że 20 zł nijak się ma do sumy kosztów stałych i per rejs.

    Cała reszta to jakieś pobożne życzenia. Marynarka nic nie odda, może sprzedać. Nie trzeba rozmawiać, tylko ktoś musi mieć realny pomysł i go zrobić. Od gadania nic nie powstaje.

    • 11 1

  • a pozniej do rewy i rzeka w strone wejherowa do naszych kaszubskich braci

    • 9 0

  • a czemu nie na Witomino?

    albo do Rewy?

    • 7 1

  • Propozycja (1)

    Proponuję........... Zatopić :) będzie atrakcja dla nurków :)

    • 3 2

    • tunel
      jak pod martwą wisłą
      tylko ciut dłuższy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane